Totaal aantal pageviews

zondag 9 maart 2014

DE ENE BOULE-BAL IS DE ANDERE NIET!



Dat kunt u zelf zien en voelen in Madrague-Ville, -een stukje van Marseille-, bij ene
Gilbert Julian, die van deze sport zijn business maakte. Hij toont u 1500 verschillende “coffrets-triplettes”: dus koffertjes met drie boule-ballen er in. Bilou zo heet ie bij de kenners, weet dat de bal in uw hand moet passen, ook moet worden afgestemd op u als “pointeur of tireur.
Dus of u er een bent die de bal op elk plekje weet te “leggen””(=pointeur) of meer ziet in het “wegkaatsen” van de ballen van de tegenpartij (=tireur). Diameter, gewicht of ook hardheid van het metaal moeten gekozen worden en natuurlijk is ook van
belang of u de “versie Longue” speelt of de versie “pétanque”! Dus of u de bal werpt terwijl u aanrent of terwijl u met de voetjes “tanqués” (daarom dus p(i)e(d)-TANQUE) staat. Dus onbewegelijk naast elkaar. Harde boules kaatsten ook feller terug, zachtere niet: daarom kiezen tireurs vaker de zachtere. Die dan vanzelf snel “carrés” = vierkant worden, door de vele tikken en putjes! U ziet: het is eigenlijk niks eenvoudig!

Een boule van uw webmaster met zijn initialen erin gebeiteld
Hij kan alles in de bal graveren met zijn automatische graveermachine. Wat u maar wil:  binnen de voorschriften van wedstrijdreglementen. Of alles wat bedacht heeft als u geen echte speler bent. Een setje boules kiezen is dus geen makkie. Gelukkig zijn er nog geen “high-tech boules”, maar dat kan niet lang meer uitblijven. Niets is nog veilig op vandaag.
de boules van de webmaster, veelvuldig gebruikt te Cucuron.
Bedenk dus een leuke tekst als “tik-tak” of “tikkie er naast” Of “tikkie op het koppie” of gewoon Léon of Frederique of “made in Provence” . Het kan Gilbert niks schelen. Een hele basale zou zijn: “Mes boules” maar dat kan verkeerd worden begrepen! En “nos boules” lijkt me ook uit den boze. De kreet “tulpen uit Amsterdam” indachtig zou je ook kunnen opteren voor: “boules de Marseille”. Of Pastis 51: en dat is gratis hoorde ik…
Ga dus naar Pétanque-Longue, zo heet de shop, in de Rue Villa Oddo in het 15e arrondissement. Einde januari was dit nieuwe jaar al “le Grand Prix de Martigues”. Dus u moet opschieten als u niet in de rij wil komen te staan.
Ik deed de smid van Mormoiron ooit totaal verbijsterd staan toen ik hem vroeg om in een dozijn boules een gat te boren van enkele mm diameter. Ik legde hem uit dat ik daar een schroefje in draaide later om er een houten plankje aan vast te schroeven… Hij dacht dat “fada” was, maar toen ik vertelde dat ik die dan aan vrienden gaf om het als “presse journal” te gebruiken bij te sterke mistral op de terrastafel, snapte hij het helemaal. Wilt u er ook een? Ga dan naar www.le-provencal.nl en tik in “boule-mistral” en u krijgt er een toegerold!

2 opmerkingen:

  1. Ik kon het niet nalaten om mijn, inmiddels gehavende, boule setje erbij te zetten. Indertijd aangeschaft bij de Aldi van Macon om ook mee te kunnen doen met die oergezellige potjes boulen op de camping bij Cucuron. Er werd aanvankelijk wat minachtend naar gekeken, maar toen ik er mee bleek te kunnen tireren, als ik niet te vroeg met de rosé was begonnen én de mistral niet van opzij blies, werden mijn boules volledig geaccepteerd. Ik verheug me al weer op midden mei, want dan begint het Provençaalse feest weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze keer komen wij in Cucuron meedoen. Ik ben meer een "placeur" dus samen met Theo de "tireur" wordt dat een balletje van een centime!
    Leon

    BeantwoordenVerwijderen