Tot bijna 1970 was er een soort lift
per tandradbaan van uit de stad omhoog naar Notre Dame de la Garde en tot de Duitsers hem vernielden in 1945 was er ook de Transbordeur, de “hangende brug”
in twee ijzeren torens over de ingang van de Vieux Port. Twee fraaie zaken die
Marseille in zijn bange dagen en slechte tijden verloor. En nu de stad zo
opspringt komen de beide zaken weer als nieuwe ideeën serieus boven… . Maar nu
denkt men over een stads-kabelbaan naar Notre Dame de la Garde (ipv die
tandradbaan) om met name de penibele transportsituatie vanuit de stad naar
Notre Dame, die ook veel vervuiling oproept, essentieel te verbeteren. Zo’n
kabelbaan is ook ecologisch een groot voordeel dus ligt er nu een brief uit
Marseille in Parijs… De “nieuwe transbordeur” zou een privé-publiek-investering
moeten worden omdat ze vooral toeristische waarde heeft. Het project is
getekend en begroot en wacht nu op geïnteresseerden en geld. Voor een euro zou
je mogen oversteken over de hoge brug en dat zou een terugverdientijd van ca 15
à 20 jaar van de grote investering betekenen. Er is hier een sterke hang naar
een
mooiere en schonere stad en een terugkeer naar het beeld van Marseille zo’n
halve eeuw geleden. Nostalgie met een toeristische ondertoon en natuurlijk het
“beconcurreren van Parijs” door de tweede stad van La France.
LANG LEVE WILLEM ALEXANDER!
Mijnheer Genot is de Nederlandse consul
in Marseille en
deed natuurlijk ook zijn plicht toen hij het aantreden van
Koning Willem Alexander vierde. Met liefst 150 genodigden op een van de
gemeentehuizen. Er waren een brigadegeneraal, de adjunct-commandant van de
Gendarmerie van de Paca, de divisie-generaal van Saint-Chamas en de commandant
van het Vreemdelingenlegioen.
Op de foto in de krant stond het gezelschap maar
we zagen geen portret van het paar, geen vlag of oranje wimpel en vernamen ook
niets van oranjebitter of bitterballen… Of er ook een
Nederlander bij was is
niet bekend, want u moet wel beseffen dat de Nederlandse consul natuurlijk een
fransman is. Met een groot zwak voor Nederland natuurlijk! Gelukkig blijft het
consulaat, wat ons regelmatig zeer belangrijke hulp biedt (ja, dat is echt zo!), met name bij het wat temmen van het ambtelijke temperament hier, nog steeds
open. De bezuinigingen troffen ons ook maar dat betrof tot nu toe enkel het
kunnen bestellen en afhalen van onze verlengde
paspoorten! Het grapje dat de
naam van de consul Mr. Genot verklaren zou waarom hij consul van Nederland is
en ook graag recepties organiseert, is te flauw. En het gerucht dat Minister
Timmermans niet naar Marseille durfde te komen werd ook tegen gesproken. Dus de
factuur wordt door hem zonder gemor goedgekeurd. Vive le Roi et la Reine!
Hourah, hourah, hourah…! We namen ons voor de volgende keer ook aanwezig te
zijn op de receptie om wat te vertellen over onze windmolens, tulpen en klompen
en natuurlijk over het grote succes hier van de Nederlandse kaas. En ook van
Heineken niet te vergeten… Zo gaat het dus met koningsdag in het verre
Marseille; u bent weer op de hoogte!
KLEIN EN GROTER LEED: DE DIENSTKLEDING
BIJ RTM
met enkele bato-bussen. En daarbij hoort de chauffeur en
controlerend personeel de officiële dienstkleding te dragen. Tot zover niks
nieuws en opwindends. Maar toen begin mei allen de nieuwe dienstkleding kregen
thuisgestuurd, want je hoort ook qua mode met de tijd mee te gaan, brak bij de
vakbond CGT bij RTM de hel los… Met
name de broeken (qua snit) en ook de kleur
leidden tot grote woede bij het personeel dat een staking aanzegde! Want zei
iemand: “Ik zie er uit of ik bij Speedy werk!” Net alsof werken bij deze
glaszetter in Marseille minderwaardiger zou zijn dan de bus besturen: je
reinste discriminatie dus. Die gelukkig niet tot een staking bij Speedy
aanleiding gaf! De directie van RTM die natuurlijk weer vergat overleg over het
nieuwe tenue te voeren schoot wakker: staking midden in het seizoen en het jaar
2013, het Europese Cultuurjaar! Dat kon echt niet natuurlijk. Dus werd er tot
overleg opgeroepen en dat hielp natuurlijk: de kleding zou eerst een paar
maanden beproefd worden en intussen mocht men desgewenst ook nog de oude
dragen. Nadat de ervaringen zouden zijn ingemeten zou opnieuw worden bepaald
wat dé officiële kledij zou moeten worden. En er zouden nu ook demonstraties
komen in plaats van de staking op 3 juni om “de moeilijke werkomstandigheden”
bij het RTM-werk nog eens ferm onder de aandacht van directie en publiek te brengen.
Tja, dus we kregen wat “perturbations” … (=verstoringen).
In de tijd dat militairen op straat met
messen worden aangevallen, dat er 25% van de jeugd in de WW zit, er 300
arrestaties waren en 34 gewonde agenten bij de laatste manifestatie tegen het
homohuwelijk staakt men bij RTM over de verkeerde broeken!
Het wordt nu tijd dat
wij passagiers eens gaan demonstreren
tegen de regelmatige uitval van transport
bij RTM en dat doen wij dan door te weigeren te betalen! Een hele dag lang dus!
Dat scheelt niks voor hen die toch al zwart reden en ook niet voor alle die een
abonnement hebben en dus al vooruit betaald hebben. Dus de schade valt
financieel mee en daarom zullen we er nog aan toevoegen een pamflettenactie. Op
de pamfletten staan de RTM-ers afgebeeld in hun oude en nieuwe tenues en ook in
badkleding… En op de achterkant staan foto’s van boze klanten die zich zwaar
ergerden aan de zoveelste uitval van een bus, omdat er weer een chauffeur was
uitgemaakt voor een bimbo vanwege zijn nieuwe broek!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten