Wijze woorden over de oudste stad van
Frankrijk en de Mediterranée:
Le premier ocean du monde fut la Mediterranée.
Sa surface damassée de soleil, ses rades sans embruns, ses petits courrons,
absence des marées, tout contribution à en faire la piscine des dieux. (Paul
Morand)
Allez à Marseille et Marseille vous
repondra. Cette ville est une leçon. Attentive, elle écoute la voix du vaste
monde, et, forte de son experience, elle engage, en nôtre nom, la conversation.
(Onbekend)
DE JULES VERNE WERD GEDOOPT
De Jules Verne gezien vanaf de boot naar Estaque |
Hij is bijna 400 meter lang en 45 meter
breed en 67 meter hoog, waarvan 51 meter boven water te zien zijn. Haar
tweetakt dieselmotor met 15 megacylinders (25 meter lang) heeft 108.000 pk wat
overeenkomt met de power van ca 1000 Renault Clio’s doet ca 16 à 18 knopen snel
varen. Een grote reis eist 9000 ton zware stookolie en 300 ton diesel en nog
300 ton andere oliën.. De bemanning bestaat uit maar 25 zeelieden!
De schroef is 9 meter in diameter en
weegt 100 ton. Ze draagt op haar dek 16000 containers. Gebouwd in Z-Korea en
eigendom van CMA-CAMG in Marseille en daarom
zagen we haar begin juni de haven binnen draaien. Want François Hollande
moet haar inwijden op dezelfde dag als hij het Mucem openen zou. Ze is gaan
varen
tussen Azië, Amerika en Europa en de 18.000 medewerkers van CMA-CMG zijn
erg trots want ze is veel groter dan het huidige vlaggeschip de : Christoffel
Columbus” die maar 14.000 containers mee
kan nemen.
In de controlekamer van de CMA-CMG
–toren in Marseille wordt nu ook deze boot nauwkeurig gevolgd. In totaal nu 433
boten worden in de gaten gehouden vanuit de controlekamer met een 8-tal
schermen en men weet hier alles van stromingen, golfhoogten en rekent daarmee
de reistijden uit. Tot 15 dagen na de dag van waarneming. Een scherm is het
“piraterij-scherm” want dat is tegenwoordig nodig. Men overlegt hier constant
met de gezagvoerders over de koers om alles op tijd te vervoeren én met
minimaal verbruik van diesel: die kost CMA-CMG per jaar 4 miljard dollar! Als
je teruggaat
van 21 naar 18 knopen spaar je miljoenen dollars. De 3e
transporteur ter wereld op de wereldzeeën gaat als een trein en zet Marseille
ook ferm op de kaart. Dit bedrijf verkeerd in 2009 door de crisis even in
enorme problemen en moest door een turkse miljardair worden gered…. Nu gaat het
weer prima met dit bedrijf dat enorm afhankelijk is van conjunctuur en crises.
Net als Marseille dat daar al eeuwen lang ervaring in heeft. En steeds opnieuw
wist te overleven net als nu weer… Nu deze stad, tegen de crisis in, verrijst
tot ieders verbazing. Maar de mondialisering heeft ook zijn voordelen: die
levert Marseille op te drijven op het gemiddelde
of zoiets van de groei van China, Europa en Amerika… Wat veel hoger is dan de
gestokte groei van Frankrijk…
LA DIGUE DU LARGE
Ze is gebouwd tussen 1844 en 1970 om de
haven te beschermen tegen “la houle”(een gevaarlijke stroming) en slecht weer
en sinds 2001 mag er niemand meer op. Vanwege het sluiten van de industriehaven
en ook
door internationale voorschriften voor de veiligheid. Maar MP2013 breekt elke gewoonte of regel open en nu mogen we er in het weekeinde met de boot naar toe en er op wandelen: over zijn lengte van 7 km en 15 meter breedte. De artiest van algerijnse komaf zette er zijn omvangrijke kunstwerk op: elke 60 meter staan er 400 witte blokken in diverse configuraties op de dijk en hij noemt het “Les Terrasses”. Het moet herinneren aan de jongeren van Algiers die daar in de haven de hele dag zaten te kijken naar de komende en gaande boten… Het doet denken aan de kasba van Algiers, zegt men. Elke 20 minuten kunnen we heen en terug met de boot die vertrekt vanaf J4, naast de Villa M.
door internationale voorschriften voor de veiligheid. Maar MP2013 breekt elke gewoonte of regel open en nu mogen we er in het weekeinde met de boot naar toe en er op wandelen: over zijn lengte van 7 km en 15 meter breedte. De artiest van algerijnse komaf zette er zijn omvangrijke kunstwerk op: elke 60 meter staan er 400 witte blokken in diverse configuraties op de dijk en hij noemt het “Les Terrasses”. Het moet herinneren aan de jongeren van Algiers die daar in de haven de hele dag zaten te kijken naar de komende en gaande boten… Het doet denken aan de kasba van Algiers, zegt men. Elke 20 minuten kunnen we heen en terug met de boot die vertrekt vanaf J4, naast de Villa M.
De wandeling over de dijk is een
belevenis vanwege de fraaie oude gebouwen en de vuurtoren die er op
staan. Maar zeker ook door het mooie overzichtelijke panorama van de skyline van de stad. Met een mix van oud en splinternieuw en ook een goede indruk van het intensieve bootverkeer tussen Vieux Port en “le large”.
staan. Maar zeker ook door het mooie overzichtelijke panorama van de skyline van de stad. Met een mix van oud en splinternieuw en ook een goede indruk van het intensieve bootverkeer tussen Vieux Port en “le large”.
Vanaf het vasteland zie je de dijk met
zijn honderden spierwitte blokken die Algiers moeten oproepen en waar veel
mensen ook op gaan staan. Dat maakt de view op het Fort St.Jean, de haveningang
Vieux Port, het MUCEM, de Villa M. en de Grand Major etc. nog meer bijzonder. Ook dit moet u dus gezien hebben.
Maar, schiet wel op, want dit kan niet meer na einde september 2013…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten