Tja, reputaties dat is me zowat. Want
daarbij is zeker dat een slechte reputatie van vroeger erg lang kan blijven
handen: slechts een half wonder helpt je daar van af! Zoals in New York dat nu
een zeer veilige stad is terwijl ik bij vroegere bezoeken voortdurend werd
gewaarschuwd voor gedonder. Desondanks werd een groepje bezoekers / Nederlandse
managers, waar ik bij hoorde, in 1974, binnen twee uur stevig buiten beroofd
naast het Hilton Hotel… Linke soep was het daar! En zie nu: een totale
ommekeer. Ik herinner me ook nogal wat negatieve oordelen over het roerige,
foute Amsterdam wat nu toch ook minder is. Maastricht schijnt op sommige punten
nu zelfs crimineler te zijn, hoor je.
Nu even over Marseille: dat is in
Frankrijk en daarbuiten voor velen hét Sodom en Gomorra, het Chicago van het
zuiden etc. . En dat heeft minstens van doen met de uitgebreide penoze hier in
de 20-er en dertiger jaren van de vorige eeuw. Toen was het quartier aan de
Vieux Port
berucht. Maar in 1944 blies de Duitse bezetter in zijn nadagen dat
in twee weken compleet en letterlijk op. Zo’n 2000 woningen etc. vlogen
“gecontroleerd” in de lucht… Iets wat ik ook op oude films zag en wat zeer veel
indruk maakte en nu nog wordt herdacht. Enkel het oude stadhuis en La Maison
Diamentée, aan de Quai du Port zijn overgebleven. De penoze, die hier de mob en
“le milieu” heet, was in een paar klappen weggevaagd. En kwam nooit meer echt
op toeren daarna… Maar dat heeft ons niet veel geholpen in de beeldvorming!
Toen wij de Franse vrienden vertelden dat we naar Marseille wilden gaan wonen:
vroegen de meesten of we gek waren geworden…
Maar nogal wat van hen waren er al 40 jaar niet meer geweest, merkten
we: en wij natuurlijk wel! En wij hadden ook goed gekeken naar de grote
vernieuwingsslag die er al jaren liep en nu nog loopt. Waarvan nu veel
resultaten te zien zijn. Dus kwam dat “Culturele Hoofdstad van Europa zijn voor
2013” ook echt als geroepen! Wie genieten er dagelijks met volle teugen van...
Maar zie nu de recente Franse enquête
onder 6400 mensen en gedaan door een gerenommeerde club… We worden daarin
bepaald niet met rust gelaten.
Bij de lijst van de top tien Franse
steden staan we op plek 10… Parijs op 1 (natuurlijk), Montpellier op 4, Lyon op
5, Nice op 8 en Lille op 9.. Slechts 15%
van de gevraagde Fransen ziet ons echt zitten; 52% prefereert Parijs.. Dat vinden dus “dé Fransen”. Vraag je het
echter aan de inwoners van de regio hier, de PACA, dan staat Marseille (met Parijs!) op plek 2 (47%)! Nice is plek 1
(met 48%). Montpellier is dan nr. 4 met 37% en Lyon doet nr.6 met 28%. En Lille
staat op 9 met 11%... Dat ruikt naar twee dingen (of drie?): onbekend maakt
onbemind (ver weg is altijd “fouter”), chauvinisme is “there for ever” en
natuurlijk is het ook die zon (en de nijd, als je die zon zelf niet hebt!). Let
wel het is een score op pure opinie-aspecten en dus niet complex samengesteld
uit vragen over transport, veiligheid, ontspanning, klimaat etc. . Het moet dus komen door die verhalen over
stakingen, criminaliteit en corruptie… en kenners spreken hier ook over
duidelijke “surmediation”. Dus overdreven aandacht op grond van de “oude
reputatie”. Dus vanwege “zie je wel etc.” : gewoon het herbevestigen van een
oud, vertrouwd oordeel. Maar het is toch vreemd, omdat er hier nu jaarlijks wel
5000 bijkomen, het toerisme enorm groeide (naar 5,5 miljoen per jaar) en een
sterke toename van de hotelcapaciteit en kwaliteit en ook de vestiging van
nogal wat nieuwe, ook veel high-tech bedrijven. Dat kunt u ook in Paviljon M
van MP2013, naast de Mairie, zelf allemaal checken. Dus zei een echte Marseillaan: we kunnen er enkel nog op vóóruit gaan! En wie kan dat nu op
vandaag nog zeggen?
Natuurlijk schoot het stadsbestuur ook
even in het defensief. Zeker ook nadat de stad als “de meest vervuilde werd
gekenmerkt” en ook de meest “verstopte” verkeerstechnisch gezien. Er daalde dus
een cijfertjesstroom neer naar de pers: Marseille groeit met 5000 per jaar
(0,7%), heeft de laagste renteniveaus voor hypotheken en de beste prijzen (en
ook stabiel) voor OG (gem. 3400 euro/m2). Een Parijzenaar koopt voor hetzelfde
bedrag 21 m2 woonruimte, waarvoor een Marseillaan 74 m2 kopen kan. En wordt met
de dag schoner…
Ach wij weten het echt wel beter, na 4
jaren wonen hier. En zo’n taaie oude reputatie veranderen, dat neemt veel tijd…
Maar houdt dus velen toch niet tegen: niet nieuwe inwoners en ook niet de
toeristen… Dus we komen er wel, en intussen krijgen we lekker ook niet teveel
angsthazen en zwartkijkers hier er bij! Dat is pas echt een voordeel!
DE PREZIOSA IS DE GROOTSTE
Ze werd in Saint Nazaire bij STX
France, gebouwd voor een bedrijf van de zoon van Kadaffi. Die werd uit de roulatie
genomen en zo kreeg het Cruisebedrijf MSC (Ital.-Zwits.) het
schip voor 550
miljoen. Even geleden werd het afgeleverd. Ze is 333 meter lang en 38 m. breed
en is 140.000 ton in scheepstermen. Aan boord 4300 passagiers en 1400
bemanningsleden: bijna 6000 mensen in totaal dus. Het is de grootste in Europa
gebouwde cruiseboot tot nu toe. De staat hielp de werf met 100 miljoen bij deze
transactie betaald uit de grote industriële lening. Daarmee worden ook enkele
vervolgprojecten gerealiseerd.
We zagen haar vanaf ons terras, bij de
eerste reis, over de rede van Marseille binnenkomen en wisten dat ze het was:
zelfs op grotere afstand zie je dat dit schip “enigszins buitenmaats” is. Ook
tussen de vele cruiseboten die tegenwoordig de haven van Marseille aandoen. Om
ons het miljoen aan passagiers aan te voeren…
Dat zijn dus zo’n 300 à 350 cruiseboten per jaar die hier dus dagelijks
aan- en afvaren. Een grote bron van inkomsten voor de stad.
In de stad zien we vele
bussen de passagiers aan- en afvoeren in de Vieux Port waar elke toerist van
dit type weer op zijn voeten gezet, kennis maakt met deze stad. Als je het
rondkijken observeert zie je meteen, dat zelfs bij deze vaak doorgewinterde
reizigers, te zien is dat de eerste aanblik van de nieuwe Vieux Port een prima
indruk op hen maakt. Probeer het maar zelf: regelmatig komen er ook Nederlanders aan langs deze reisroute. Op de echt internationale terrassen, bij Le Samaritaine en ook bij
Starbucks op de Rue de la Republique hoor je alle talen; ook vaak Engels op zijn Amerikaans. Want de Amerikanen vinden Frankrijk nu ook vaak voor het eerst via een cruise door de Mare Nostrum. Ik spreek ze nu geregeld omdat ik ook af en toe “werk” voor de Greeters, die er ook in Marseille zijn.
MARSEILLE 1 MAI 2013
HET IS VANDAAG ONGEVEER EEN JAAR GELDEN DAT HOLLANDE AAN DE KLUS BEGON, DAAROM ZAG JE OP DE BORDEN VAKER HET WOORD "ANI" (TOUT COURT VOOR
ANNIVERSAIRE=VERJAARDAG) STAAN. MEN NAM HIER GEEN BLAD VOOR DE MOND OOK OMDAT ER NOG TWEE ANDERE BETOGINGEN WAREN VANMORGEN. VAN DE "COLLEGA-BONDEN"
DIE HET NIET EENS ZIJN MET DE CGT WAARVAN DE FOTO'S ZIJN GEMAAKT. DE STEEDS VERDER GAANDE SPLITSING IN DE PS (PARTI SOCIALISTE) ZAG JE HIER
VANMORGEN OOK... HOLLANDE DAT IS HET RECHTSE DEEL VAN LINKS, WÁNT HIJ BEZUINIGT NU STEEDS VAKER OOK. DAT HIJ DAARNAAST DE BELASTINGEN, (HIJ ZEI VOOR DE "RIJKEN" , MAAR RAAKTE OOK DE MIDDENKLASSE STEVIG!), EERST FORS VERHOOGDE MOCHT NIET HELPEN DUS. EN DAT IN MARSEILLE EEN GRUTIER, DAT IS EEN KRAANMACHINIST IN DE CONTAINERHAVEN, PER MAAND VOOR 32 UUR CA 4000 EURO BINNEN HAALT VERKLAART VEEL. HUN BOND DE FO SPEELDE DAT MET VEEL STAKENKLAAR: BRAVO DUS! MAAR NU TREFT HOLLANDE OOK HUN MET HUN JAARINKOMEN VAN ROND BIJNA 50.000 BRUTO. WANT DAN ZIT JE FLINK BOVEN HET MODALE INKOMEN VAN CA 32.000 EURO DUS...
KORTOM HET UUR VAN DE WAARHEID NADERT NU EN, ELKEEN HEEFT ZIJN EIGEN WAARHEID TE MELDEN, ZOALS BEKEND. LAAT DE BEELD4EN VAN HET DEFILÉ OP DE RUE REPUBLIQUE NU VERDER SPREKEN. EN VOOR HEN DIE HET NOG NIET WETEN: MEELOPEN IN DIT DEFILÉ IS EEN FEESTJE! IN TEGENSTELLING TOT WAT MEN VEELAL DENKT IS DIT VOORAL EEN HARTELIJKE ONTMOETING EN EEN MOOIE DAG OM TE DÉJEUNEREN "SOUS COPAINS". FOTOGRAFEREN VINDT MEN PRIMA, WANT DAT LEVERT MEER MEDIA-PUNTEN OP. NU OOK WAT MEER NODIG WANT HET DEFILÉ, IN DRIEËN GEKNIPT DIT JAAR, OOGDE ECHT MAGERTJES.
DE CGT BEREIDT ZICH ZO VOOR OP DE "SEPT ANNÉES MAIGRES" EN MET EEN BIJBELSE ZEKERHEID!
WAT ZAL ER NOG GEBEUREN VOOR HET VOLGENDE DEFILÉ ER ZAL ZIJN IN 2014?
PERSONNE NE LE SAIT, EN DAT IS MAAR GOED OOK.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten