Totaal aantal pageviews

vrijdag 24 mei 2013

CESAR EST DE RETOUR



Hij vaart weer over van de ene Quai naar de andere van de
Vieux Port. Na zes jaar pensioen is hij voor veel geld opgekalefaterd en we kunnen nu, als vanouds, “op de dieselmotor oversteken”. Want zijn elektrische opvolger, -hij ligt wat beschaamd vlakbij-, moest wekenlang in de ruststand. Er ging namelijk een buurboot in de fik en hij werd daardoor ook wat beschadigd…Maar eigenlijk was er een andere reden: zijn (zonne-elektrische)-techniek was erg broos! Als het wat hard waaide durfde de zeemannen niet de haven over te steken. Want dan dreef ie af zo zwak was de propulsion. Tja, wat er nu van ons nieuwe zonneboot wordt? Personne ne peut le dire pour le
moment!

De Marseillanen zijn verrukt over het retour van Cesar, want het is op z’n “Pagnols” want hij is het echt. Beter kan het dus nooit meer worden. Een hele rij oudjes mocht de eerste oversteek maken en ze stonden daarna trots de pers te woord! Ook de kleindochter van ene Gustave Gravier, en die was wel heel trots. Haar grootvader introduceerde ooit de ferry-boats hier… Wij
gingen er ook al op natuurlijk en beseften dat we een groot moment meemaakten. Eerlijk is eerlijk, zo’n wat vervuilende dieselmotor maakt toch een stevigere indruk dan die stille elektromachine… Ecologisch mag het niet gezegd worden maar.. geef ons maar Good Old Cesar!
Enkel die goedgeefse zon vindt het echt jammer dus… Maar zij gaat vrijuit natuurlijk, want hier schoot duidelijk de Marseillaanse mens te kort.

1 opmerking:

  1. Hallo blogger,

    Deel je nostalgische gevoelens voor oude instrumenten, camera's, gietijzeren rekenmachientjes en typewriters, balsahouten vliegtuigjes, en vooral antieke

    Voertuigen, zoals vliegtuigen, motorfietsen, Romeinse Vespas, fietsen, Mobilettes, Solexen, Berinies, stoomboten, schoepradboten, stoomtreinen en hun locs, automobielen, e.d.

    Toevallig bezit ik de oudste auto van Oirschot: uit 1926

    Het is een Carmosein-rode Citroen, met laadbakje (shooting break); type B12

    Bij het restaureren van de wielen, velgen, banden en remmen stootte ik op hetzelfde probleem als de mannen die Cesar onder handen hebben genomen.

    Zo geldt er een wet dat er geen asbest-remvoeringen meer gemonteerd mogen worden op auto's. OK, daar sta ik helemaal achter. Maar bij auto's die maar max 500 km rijden (zoals bij de mijne, ... die overigens in de afgelopen 15 jr maar o,1 km liep), vind ik bij de afweging van authenticiteit en milieubelang de schaal toch echt wel naar het eerste doorslaat.

    En aldus heb ik dan ook gehandeld, ... te meer daar ik toevallig de laatste 4 sets asbest voeringen vond die er in Nederland nog (niet vernietigd) waren.

    Dus, mijn B12 en ik voelen ons zeer verwant ( in state of mind) met jullie Cesar. Hoop hem dit jaar te zien en er mee te mogen varen !

    Met vr. groet,
    Trouwe lezer Frits

    BeantwoordenVerwijderen