Totaal aantal pageviews

zaterdag 8 september 2012

ALLEDAAGS UIT MARSEILLE EN DE MIDI



EVEN RIJBEWIJS OMRUILEN…
Dat moet, als je Frans resident wordt en je (ned.) rijbewijs verloopt: want Nederland geeft je dan geen verlenging meer, dat zijn Europese regels natuurlijk. Dus toog deze jongen, ruim op tijd, naar de sous-prefecture in Marseille en nam plek in de rij van… 120 personen die al om 7.00 uur 's morgens in de Rue Saint Sebastien stonden. De kantoren openen om 8.15 uur… Ik las een heel artikel uit over de historie van de islam staande op straat; en gelukkig was er die dag géén felle zon, een grote uitzondering hier. Om me heen alle kleuren en naties, die daar komen voor “gedoe met de papieren”. 
Voor mijn simpele rijbewijs-omruiling kom ik nu al de… derde keer en hoop vurig dat het de laatste is. Dat komt door een aantal redenen, waarvan de eerste is: ik liet me de eerste keer wegsturen door zelf te soepel te zijn… De dame achter het loket vond toen “het nu al omruilen (4 maanden vóór de verloopdatum!)”,  echt te vroeg… Dat is natuurlijk onzin maar, tegen mijn gewoonte in, liet ik het maar zo. Ach je wordt ouder, wijzer en minder puntig niet?
Zo kwam het dus dat ik kort vóór de verloopdatum wéér in die rij stond… en na een uurtje of twee-en-een-half, kon ik weer voor het loket zitten waarachter een slaperige monsieur mijn papieren bekeek en zei: “Er ontbreekt iets mijnheer, en wel de verklaring van geldigheid (!) van het rijbewijs door de Nederlandse autoriteiten”. Het bleek een nieuwe Europese maatregel te zijn die intussen het licht had gezien…. Ik werd wat pissig maar dat hielp dus niets… Dus naar huis en een briefje sturen (mail kon niet!)  aan het de RDW in Veendam… Ik liet de 4,50 euro overmaken die dat ook kost… Maar die betaling raakte twee weekjes zoek. Toeval, waardoor ik echter wel over de geldigheidsdatum van het rijbewijs schoot… Gelukkig had ik wel nog de slimheid gehad om de lokettist te vragen om een papier met stempel dat mijn tweede bezoek bewees; want ik had nattigheid gevoeld. Na ruim twee weken viel de “Nederlandse attestation” in mijn bus: de Franse Poste had ruim tijd genomen want het was vakantietijd. De verklaring was geruststellend en, in het Engels.. Ai dus! Maar optimistisch ging ik weer in die lange rij staan in de Rue Saint Sebastien… En warempel dezelfde slaperige mijnheer was er weer, hij keek en zei: “Die verklaring monsieur moet vertaald worden in het Frans…”. Toen knapte er iets in mij en ik vertelde eerst dat ik over “het gedoe” contact had gehad met de Nederlandse consul in Marseille… die mij daarvan niets hadden gezegd en die wel al enkele keren in soortgelijke kwesties hadden bemiddeld. Dat was echt waar, maar het hielp me niets. Ook niet het aanbod dat ik het zelf zou vertalen en ook niet dat het me veel poen zou gaan kosten die vertaling… Toen werd ik wat boos en dus riep de lokettist op mijn verzoek,  zijn “responsable”. Een ferme dame die me erg kortaf behandelde. Dat had ze ook niet moeten doen natuurlijk. Gelukkig zag ik nog net het op tijd papier dat achter het loket op de muur hing, wat ging over het beledigen of bedreigen van een ambtenaar in functie… 15.000 euro boete en bij bedreiging twee jaar in de petoet. Veel geld én een erg lang verblijf in die beruchte Baumettes. Dus ik verbeet me en ging naar huis en mailde een “officieel toegelaten vertaalbureau” in Marseille . Ze belden me terug en ik kon er meteen heen: vertaling van een pagina kostte me 60 euro… En boter bij de vis dus vooruit betalen en het duurde ook een weekje… Het lukte me de mijnheer terug te drukken naar levering in drie dagen… En die verliepen in enige spanning dat begrijpt u…want mijn rijbewijs was intussen ONGELDIG geworden…. En U kunt rekenen op een vervolg van dit verhaaltje, want na inlevering van de vertaling en de belofte dat ik binnen 10 dagen een Frans rijbewijs zou hebben is nu, weken later,  nog niet ingelost… Waardoor ik in Nederland al ettelijke kilometers reed zonder een rijbewijs “dans ma poche”…

SDB VOOR DE SDF´S   (SDB= salle de bains =badkamer)
Onder een lage palmboom is een drinkwaterfonteintje op het fraaie plein tussen de Universiteit en het Gare Routière van mijn stad. Ernaast is ook een soort van douchebak waarin ook een laag fonteintje water spuit, iets om je voeten te wassen.
Het is bijna 8 uur en een Afrikaanse man staat fanatiek zijn tanden te poetsen aan het fonteintje al profiterend van de schaduw van de palmboom. Hij beweegt soepel op zijn muziekje uit zijn mobieltje, ongetwijfeld uitgerust met FM/ontvanger. Zijn toiletspullen staan uitgestald op de rand van de betonnen plantenbak waarin de palm is geplant. Hij cleant zichzelf degelijk, het is geen half werk. Het doet hem goed en ik moet denken aan het Surinaamse liedje van vroeger, dat heette: Don´t worry be happy… Leuk idee zo´n Salle de Bains voor medemensen in de categorie Sans Domicile Fixe  (SDF=daklozen).
Helaas het kon niet lang duren: de gemeente kwam en greep in. Alles spullen werden “netjes” op een hoop gelegd naast de palmbomen. De palmbomen zelf werden (eindelijk) eens gesnoeid en daarmee was hun functie als drooglijn beëindigd. Onze Afrikaan kreeg dus het maatschappelijke signaal: dit kan niet zo… Hij is vertrokken naar een andere stad en naar andere palmbomen. Want: Don’t worry, be happy. 

MOTORRIJDERS TEGEN SNELHEIDSRADARS!
Er komen steeds meer radars en het geld stroomt binnen. Wat simpelweg bewijst dat er veel mensen knap te hard rijden… Wat niet mag, wat ook nog veel meer vervuiling oplevert en ook meer verkeersdoden…  Maar de motorrijders organiseerden een bijeenkomst om een tegenactie op te zetten. En dat gaat nu lukken! Dus ziet u binnenkort overal op het asfalt rode driehoeken “geverfd” met erin een dikke R (die van Radar natuurlijk). Trap dan gelijk op alle remmen want anders flitst die radar die hier staat u en moet er weer een honderdje worden gelapt aan vadertje staat. Per dag worden er in de regio Paca 4000 verbalen méér gemaakt dan er vóór de grote aantallen radars uitgingen… Dat is natuurlijk,-eenvoudig zat toch?-, de schuld van vadertje staat met zijn rotradars! Ach als die rode driehoeken nu het aantal verbalen verminderen is het toch weer wat veiliger op de weg en laat dat nu exact de bedoeling zijn! Want dat verklaarde het ministerie van Biza nog maar eens nadrukkelijk. 
Nu moeten nog de rokers minder gaan roken en dan mist de staat weer een paar miljard van de in totaal 24 miljard aan belasting die hiermee nu worden geïnd. En dat gat betalen dan weer de motorrijders of fout-parkeerders. “De een sijn voordeel is den ander sijn nadeel” en dat is een oud politiek mechaniekje, dat ons allen overleven zal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten