WEETJES
-AMAZON, APPLE, FACEBOOK en GOOGLE
genereren ca. 3 miljard omzet per jaar in Frankrijk en dat levert de overheid 4
miljoen aan belastingen op.
-De eenheidsprijs van de factor arbeid
steeg in Frankrijk sinds 2000 met 40% en dat was in Duitsland 10%...
-De minister van Economische Zaken
Moscivici heet nu in de wandeling , met name bij de groep rond Montebourg de
minister van Industriële wederopbouw, Moscoviétique… Een wat zuur grapje binnen
de regering Hollande waar het nu rommelt door de nog onduidelijke koers.
-11% der Fransen en 12% der Britten
werken meer dan 50 uur per week. Dat is minder in de VS… (nl 9%) en zeker ook
in Duitsland namelijk 5%!
-Obama toucheert per jaar 330.000 euro
aan salaris, Merkel doet 220.000 en Hollande toucheert 150.000. Mario Monti
doet het voor… nop in Italië.
-De hoge benzineprijs is vooral een
kwestie van psychologie vond een Frans blad: want voor de verdienste van een
uur werken (minimumloon=SMIC) kocht je in 1980 3,9 liter en nu 5,9 ! En toen
dronk een auto gemiddeld 8,3 liter per 100 km wat nu 5 liter is geworden. Om de
gem. 12000 km per jaar te kunnen rijden moest je in 2011 (maar?) zo’n 940
euro/jaar lappen. Dus hoezo de benzine is duur? Maar in 30 jaar zijn er nu wel
twee keer zoveel auto’s in Frankrijk en 36% van de families heeft nu zelfs twee
auto’s.. Zou het dus daaraan liggen dat dit punt zo enorm de aandacht
trekt?
-DSK
sprak op 14 september voor de Yalta European Strategy dat er sinds 2004
is en hij had het over “de toestand van de wereldeconomie”. In de Board
zitten mensen als Solana (Brussel) en Fouks (Havas) en de Pool Kwasniewskie is de
president van de conferentie. De laatste keer dat DSK publiek sprak (met
protesterende dames in de zaal!) was in 2012 in de Universiteit van Edinburgh.
Hij ligt in scheiding met Anne Sinclair en tracht met alle middelen er bovenop
te komen… Hij, de ex-kandidaat voor de PS voor het presidentschap; het kan
verkeren.
-Het toerisme in Parijs profiteerde
niet weinig van de OS in Londen! Er waren al bijna 8 miljoen bezoekers dit jaar
waarvan veel buitenlandse toeristen (+6%). Zo’n 15% meer Amerikanen en ook +8% Britten: dat komt door de lagere euro. Eurostar boekte 500.000 kaartjes méér
door de OS in Londen. Omdat Parijs c.s. veel goedkoper is dan Londen en er dus
nogal wat bezoekers van Londen Frankrijk als uitvalsbasis namen. Hotels konden
hun prijzen verhogen en de bezettingsgraad was best hoog. Londen kreeg met zijn
verwachte winkelbezoek een flinke tegenvaller en de verwachte inkomsten werden
niet gehaald daar… Maar de OS riepen een nieuwe focus op naar West-Europa : de
nieuwe rijken der wereld kwamen hier in grotere getale. En Parijs deed goede
zaken. Laat Cameron het niet horen…
-Veel topmensen wachten ongerust af of
Hollande c.s. hun niet gaat vervangen door hun meer positief gezinden. Dat zijn
bijvoorbeeld Henri Proglio van EDF Remy Pflimlin van France Televisions,
Vigneron van Thales en ook van Pey en Mesnil van de SNCF (de spoorwegen). En
natuurlijk zijn er ook toppers in blijde verwachting van een benoeming. Het is
niks nieuws maar een oude , solide gewoonte in Frankrijk waar de staat nog
steeds meer vingers in bedrijven heeft steken dan in de meeste andere westerse
landen. Daarin lijkt Hollande ook “normaal” te blijven…
WAT KOOS HOLLANDE BIJ DÉ RENTRÉE?
In L’Express schrijft een bekende
kroniekschrijver nu dat Hollande geen “cap” (einddoel) zou hebben. Hij draait vele zaken van Sarkozy terug, zijn
voornemen om de begroting sluitend te maken staat dwars op de afzakkende
economie van nu, zijn “meer rechtvaardige en minder harde” samenleving is knap
onduidelijk in zijn invulling en ook lijkt hij nogal besluiteloos. Dus weet
niemand waar het in grote lijnen heengaat en ontstaat er een situatie van
groeiende onzekerheid vol met steeds negatievere berichten… En we zien ook
al “ het terugkomen op”….
De “rijken-belasting” van 75% die
Hollande met veel ophef invoerde is nu deels terug onderhandeld…… Iedereen las vervolgens in de krant dat de
rijkste industrieel in Frankrijk nu ook het Belgische paspoort wil aanvragen…
Dat was een echte schok in het hele land!
Ook de ambtenaren begrijpen nu dat die
toename van jobs in onderwijs, politie en justitie (+65000 per jaar) elders er
af moeten… en de verbeteringen in de pensioensector doen ook de pensioenpremie
voor de ambtenaren stijgen. Dus niet meer koopkracht voor hen.
Na contacten met het bedrijfsleven
blijkt dat Hollande nu ook zoekt naar hoe het serieus de kosten van de arbeid
kan verlagen om… beter te kunnen concurreren. Hoé dit taboe moet worden
verzacht is nog een raadsel: de sociale BTW van Sarkozy werd voor invoering
afgewezen en iedereen verwachtte een verhoging van de CSG en andere “gedragsveranderende
belastingen “(denk aan een
obesitasbelasting). En Ayrault zoekt ook wanhopig naar “onopvallende”
veranderingen van de inflexibiliteit van de arbeidmarkt… Een brisant onderwerp
voor de vakbonden.
Montebourg blijkt voorstander van de
exploitatie van het steengas in de Franse bodem tot grote woede van de groenen
en blijkt ook de kernenergie best nog te zien zitten… Zijn tirade tegen de
Peugeots wil hij al liever weer vergeten. Laurent Fabius wil ook graag op zijn
buitenlandse reizen de Franse kernenergie-industrie verkopen voor hogere
exportcijfers en zeker zich niet mengen in de syrische kwestie met militair
ingrijpen… Ook dit is niet wat de meer
linkervleugel van Hollande’s minister van Buiza verwachtte…
Wel, bij de rentree zijn de vakbonden
begonnen hun gram in te meten en zullen de PS-militanten ook van zich laten
horen. De populariteit van Hollande en Ayrault zijn premier daalt gestaag: nu
al tot ca 45% positief… Iedereen wachtte op een ferme reactie begin september…
En toen kwam de speech
op TV op zondagavond 9 september….
Geen opmerkingen:
Een reactie posten