-“We kunnen Frankrijk niet herindustrialiseren
zonder de ondernemersgeest weer op te wekken, die er nu erg verzwakt is”
-“Verrijking is het legitieme kenmerk
van een maatschappij die er in slaagt welvaart te scheppen”.
-“De ratingbureaus verscherpen echt de
crisis niet, maar doen gewoon hun werk. Ze zijn de radiologen van de business”.
*De statistiek der “honderd Europese
ultra-rijken”:
Duitsland heeft er 28; Rusland volgt
met 26; Frankrijk dan met 9; Zwitserland vervolgens ook met 9 en Italië sluit
de rij met 7… Niemand vergeten?
Er bestaan eigenlijk geen goede en
slechte (voeding)producten. Wat telt is de hoeveelheid en de frequentie waarmee
producten worden geconsumeerd. Een geruststellende mededeling?
*De Europese Commissie telde
wereldwijd 123 protectionistische
maatregelen in de laatste 8 maanden ondanks de afspraken op de G20 in Cannes.
*“Mevrouw Aubry schaadt de eenheid van
links en wil alles laten bij het oude: een schreeuwtje af en toe van radicaal
links, een klein woordje voor de groenen en de echte radicalen moeten de mond
houden. Maar die tijd is voorbij” (Zegt de echte links-radicaal Melenchon van
Front de Gauche).
*Het aandeel van de 50-plussers in de
bevolking was in 1970 nog 23% en in 2030 zal dat 40% zijn.
*”De grieken zijn de klos en ook de
Spanjaarden. Wat nu met de Italianen en de Portugezen? En daarna zijn wij, de Fransen, aan de beurt”. (Zei Marine Le Pen in het kader van angst kweken).
*Het aantal kilometers gereden in
auto’s daalt nu : 1100 km minder gem. en je komt nu op 12.690 km/jaar… De
kosten voor de auto stegen voor benzine-auto’s met 4% en met 2,5% voor diesels.
En het aantal mensen dat dagelijks auto rijdt daalde van 76% naar nu 72%... Een
auto-km kost gem. 36 cent en een km in openbaar vervoer kost 9 cent ; een
toenemend verschil ook. Slechts 3,3% van het budget gaat naar de aankoop van
een auto: dat was in 2001 nog 4,4%. Het eigen autobezit is voor steeds minder
mensen een must. Ik kan hier in Marseille aan de overkant, een elektrische
Renault huren per uur: de Renault Zoë of de Citroën C Zero kosten me dan 10
euro per uur… volgeladen met stroom voor 100 km stadsreis… Voor een halve dag
is dat 35 euro en een hele dag 50 euro….Een weekje 250 euro… Met een volle batterij doe je 100 km in de
stad. En een onbeperkt aantal kilometers rijden is inbegrepen…! Bijladen kost
3,5 uur aan het gewone stopcontact…
*De “regimes speciaux” (dat zijn de
“gouden pensioenen o.m. bij EDF en Banque de France) kosten liefst 6,6 miljard,
want dat zijn er 500.000 in Frankrijk! ‘’Egalité? Fraternité? Nee, vooral
Liberté, denken vele…má liberté dus!
DE PRIVILEGES VAN DE DEPUTÉS
Als deputé dien je het vaderland en
vooral “je kiezers” en dat mag wat kosten! Een vergelijking van de Assemblée
Nationale met de Bundestag en de Chambre des Communes moest er dan ook ooit van
komen, nu de nieuwe president de salarissen van zichzelf en de ministers met
30% verlaagde…
Een deputé (er zijn er 577 in de
Assemblee) krijgt zelf 5514 euro/maand
basis plus een huisvestings-vergoeding van 165 euro plus een alg. toeslag van
1420 euro wat neerkomt op ca 7100 euro per maand. Niet overdreven dus maar…
6412 euro’s representatiekosten komen er nog bij, die onbelast blijven… Daarnaast krijgt elkeen een vergoeding voor
“persoonlijke assistentie” wat meestal een familielid van de deputé gaat doen en daarvoor komt nog eens 9100 euro
op tafel. Zo kom je toch aan 16.000 euro per maand waarvan 6412 dus onbelast
zijn…
Even een budgetvergelijking in
miljoenen:
Ch.commun Bundest. Assemb.
Pers.k. 103 114 170
-loon 73 70 126
-soc.l 24 45
44
Ambt. 1903 1329 1351
(onderst.)
U moet hierbij ook weten dat eten
buiten de deur en reizen, (behalve taxi) gedeclareerd kunnen worden… En ook
andere zaken onder de post: IFRM (=indemnité de frais de mandat mensuel),
worden vergoed.Waaronder van alles valt tot kerstkado’s, reiskosten familie,
uit eten met “politici” etc. toe. Dat wordt dus aan het fatsoen van de deputé
over gelaten…
Zoals in Engeland waar dat twee jaar
geleden tot een groot schandaal leidde! Daar had een afgevaardigde de kosten
van een jachthut ook maar gedeclareerd en er was nog erger dan dat…. Volgens
onderzoek ontvangt een Franse afgevaardigde per jaar aan vrije vergoedingen:
162.000 euro per jaar… veel meer dan de duitse collega (140.000) en de britse
106.000. Én elke afgevaardigde krijgt ook nog een potje om locale giften te
doen: restauratie van de dorpskerk bijvoorbeeld… De afgevaardigden van de regerende partij
krijgen daartoe ca 150.000 à 300.000 en die van de oppositie 30 à 50,000 euro.
En u zag in het lijstje hierboven dat
de ondersteuning in ambtenaren in de Assemblee ook 77% hoger was dan die in de
Bundestag. Deze helpers krijgen ook ca 75% meer salaris dan collega’s elders in
de publieke dienst… Daar en boven kunnen zij buitengewone kosten declareren
zoals extra-reisgeld bij extra-vergaderingen…
En de pensioenbijdrage voor deputés is
ook nog uiterst riant nl. 47% van de pensioensom per jaar aan bijdrage… Mede bedoeld om de tijd te betalen dat een
deputé een baan zoekt na zijn tijd in de volksvertegenwoordiging… : wij in
Nederland noemen dat wachtgeld.
Verder krijgt de Assemblee nog een
algemene toelage en ook de opbrengst van hun publicaties. Dat kwam in 2010 neer
op 302 miljoen euro!!! Dit heet dan ook de “Cagnotte” de “poet” in het argot
(=plat, bargoens) dus.
Tenslotte nog even de kenmerken van
deze afgevaardigden, die samen in 2010 de lieve somma van 539 miljoen kostten:
-9 zijn er ouder dan 60 jaren en één
jonger dan 40 jaar.
-44% komt uit de openbare dienst, 28%
uit de privé-sector en 28% waren zelfstandige.
Tja, deze uitkomsten waren te
verwachten en daarbij komt dat het echt controleren van deze club, gezien
vanuit de scheiding van de machten, een hele hijs is en erg discreet moet
gebeuren… Het heeft dus best wel zin om zich in te spannen om deputé te worden,
duidelijk zat.
EIGEN AUTO IN MARSEILLE?
Tja u begrijpt mogelijk al dat wij hier
geen eigen auto meer houden: tegen metro, tram en bus kan hier niemand op: 420
euro/jaar voor een combi-abonnement en dat komt neer op 35 euro per maand. Per
dag zit ik al gauw 3 à 4 ritten in een openbaar vervoermiddel en dat zou los
betaald per dag ca 5 euro zijn… Dus 150 euro per maand. Moet ik ver dan is er
hier voor de deur: de shuttle naar het vliegveld en Ryanair, de Eurolinesbus
naar Luik, de TGV naar Brussel etc. en
alle regionale openbaar vervoer. Én ook nog wel vijf autoverhuurders nu dus ook
al elektrische auto’s… Tja wat moet ik nou hier nog met een eigen auto?
KAHN ZIET EEN CATASTROFE
Ene JF Kahn, de hoofdredacteur van het
blad Marianne, schreef een pamfletterig boekje dat heet: ”De catastrofe van 6
mei 2012”.
Hij was de felste
anti-Sarkozy-journalist die ik ken, maar nu is zelfs HIJ doodsbang voor wat nu
links NIET gaat doen… Namelijk écht hervormen. Voor 5 euro kunt u meerillen.
LE GUERRE DES ROSES…
Zo noemde een krant het gedoe van de
PS-dames dat uitbrak rond de kandidatuur van Segolene Royal in het district
rond La Rochelle waarmee zij een zetel in de Assemblee wilde halen. Ja zelfs de
post van President van die Assemblee wilden binnen slepen zoals ze openlijk
zij… Die was haar ongetwijfeld ook beloofd als… ze verkozen zou worden. Want
dat is voorwaarde zelfs voor de ministers c.s. in de nieuwe regering van
Hollande…
Wat gebeurde er nu? Wel, de compagne
van Hollande Madame Trierweiler twitterde een boodschap van steun aan de
tegenkandidaat (ook PS!) van Royal in La Rochelle… Zij kent die mijnheer en
wilde hem bemoedigen… Dat kwam in de publiciteit op de dag dat Mevr. Aubry
(partijvoorzitter PS) en Mevr. Duflot (groenenminister) per trein arriveerden
in La Rochelle om Segolene te steunen bij haar verkiezingsstrijd. En tot grote
verbijstering van vele liet president Hollande ook aan de pers weten dat ook
hij Segolene ondersteunde …
Dat sloeg in als een bommetje en was
voer voor dagen in de pers en bij de politieke tegenstanders. Bij de UMP werd
het “een psychodrame” genoemd en zelfs “een aflevering van Dallas”… Wat nog
pikanter werd toen zij verloor en dus niet meer in de Assemblee zi nu…. Een
schok in de PS: deze dame was nog presidentskandidaat in 2007! Zij sprak bitter
van “politiek verraad” maar dat vond dus 62% van de kiezers net niet!
De “normale president” (zo noemt
Hollande zichzelf) heeft kennelijk een “niet-normale vriendin” wat nu een niet
geringe imagoschade veroorzaakte. En dat ook nog tússen ronde 1 en 2 van de
verkiezingen ín!
Hoe het zat en zit
tussen die vriendin en de ex van Hollande was geen geheim maar nu werd duidelijker
hoe diep dat zat. Mevr. Tierweiler blijft overigens journaliste bij de Paris
Match en zal daar enkele bijdragen per maand over “cultuur” schrijven en dus
niet meer schrijven over politieke zaken, haar beroep. Maar Twitter dat is niet
de Paris Match… dat is nu iedereen duidelijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten