Totaal aantal pageviews

vrijdag 15 juni 2012

ALLEDAAGS UIT DE MIDI EN MARSEILLE


EERST WAT KLEIN GRUT:
-De jeugdcriminaliteit is hier nu 21,5% van het totaal en die steeg in twee jaar ca 8%... “Gewone diefstallen” (dus kleine en zonder wapengeweld) dat ligt hier nu op 42,5%... en steeg in twee jaar ook ca 5%. Tja, die jeugd van tegenwoordig! Wie heeft die toch vergeten op te voeden, vraag je je dan af!

 -De stad investeert veel in cruisefaciliteiten  en in 2011 incasseerde Marseille ook al 94 miljoen euro “en retour”. Wat een prima rendement is. Een cruisetoerist spendeert per dag ca  125 euro en dat is ook netjes en dat houdt ook onze “Taxe d’Habitation” een beetje in toom. MSC onze Marseillaanse cruisefirma, heeft al 12 boten varen en er nog twee in bestelling, dus dat groeit al kool.


CAMERA’S OP DE BUSBAAN
Je snapt het niet maar er zijn mensen die parkeren op de busbaan en dan is de chauffeur van de bus echt in last… Toeteren, politie en vertraging is zijn deel en dat van de passagiers. Maar dat is in Marseille nu opgelost: er staan camera’s die aan computers hangen en die maken dan meteen een prentje voor de wildparkeerder! Duur grapje dus! Het helpt dus niet metéén, maar ja opvoeden moet ook.
Bij de busjongens rekent men met een gemiddelde snelheid van ca 19 km/uur, maar op veel lijnen in de stad komt men niet verder dan 11 km/uur en dat kost dus méér capaciteit . Men weet: 1 km/uur hoger gemiddelde is een kostenbesparing van ca 5 miljoen euro. Lijkt me erg veel maar het stond in de krant dus…  Er wordt begonnen met een dozijn kijkertjes maar daar zal het niet dus bij blijven. Dus neem de bus maar dan krijgt u in elk geval geen parkeerbon!

DNA EN HONDEPOEP
Je ziet hier nooit één hond maar het barst wel van de hondenpoep op straat, waartegen die paar poepmotor-stofzuigers ook niet écht veel helpen…  Dat zou moeten veranderen dus..
In de gemeenteraad van Marseille pleitte een raadslid voor het overnemen van een opsporingsmethode uit Israël… in het kader van de “hondenpoepbestrijding”. Daar heeft men een database opgezet van het DNA van alle geregistreerde honden in de stad Jeruzalem… En als Fikkie nu clandestien schijt is het echt raak: baasje krijgt een bon van 154 euro… Dure grap? Nou het onderzoeken van de gevonden drol kost ca 31 euro dus per “geval” blijft er een marge van 123 euro voor het betalen van andere adm. kosten en profijt voor de goegemeente! Je vraagt je af of de methode ook zou werken bij het opsporen van wildplassers… maar vanwege het grote aandeel daarin van clochards is dat te betwijfelen. Die gaan registreren in een DNA-database, dat lukt hier nooit en verder plast de tweede over het plasje van de eerste en dan is het al voorbij. Daar kan de hightech niet tegen. 

WAT ZEGGEN OVERTREDERS?
 Als iemand een PV krijgt (een proces verbaal) dan wil men nogal eens erg creatief worden in het vinden van “verklaringen”. Een motoragent schreef er een boekje over en hier zijn enkele opgetekende smoezen:
“Mijnheer de agent, mijn scooter wilde niet stoppen” (Een heer die het rode stoplicht pakte).
” Geen me alstublieft geen PV het is misschien ons laatste jaar op aarde” !
“Ik mag op de busbaan  rijden want ik huurde een auto van de gemeente” (Iemand die in een auto van Autolib (gem. verhuurbedrijf van auto’s) reed en die zich dus op de busbaan (ook van de gemeente) begaf.
Voor meer smoezen, moet u 8,50 euro uitgeven aan het kleine boekje.

HULDE AAN DE OUDE FERRYBOOT
U weet al van de vele anekdotes die rondgaan over de nieuwe, zon-aangedreven ferryboot, die u gratis de haven overvaart tussen de Mairie en de Rive Neuve… Die ligt er om de haverklap uit… vanwege teveel dwarswind (zijn batterijtjes zijn wat zwakjes namelijk) en ook vanwege allerlei andere “technische” storingen . Dat heeft de herinnering aan de oude ferryboot, hier Le César genoemd, nog versterkt en natuurlijk werd die niet gedumpt. Nee hij werd, na 50 jaren trouwe dienst, vernieuwd… Hij had vroeger ook maar weinig panne’s maar nu moest toch 80% van de onderdelen worden vervangen bij de echte opknapbeurt op een werf. Het kostte  500.000 euro in vier jaren, maar het werd dan ook een succes. Half juni mocht hij in de Anse du Pharo te water, om te worden uitgetest. Want hij komt weer terug in de Vieux Port, maar niet op de oude plek, ondanks het feit dat hij zelfs door Marcel Pagnol daar werd beschreven… Dat zou die nieuweling niet pikken wordt gezegd. Nee, de oude César gaat tussen de Vieux Port en het MUCEM (het bijna afgebouwde Museum voor de middellandse beschavingen), varen wat een goede vondst genoemd moet worden. Straks kunt u met het oudje dus van de Vieux Port varen naar het Mucem daar eens goed rondkijken en dan via het dak en de hoge loopbrug naar Fort St. Jean. En daar even rusten in het fraaie park aldaar. Daar kunt U wat verpozen en vervolgens gaat u terug naar de city via de loopbrug van het fort, ook hoog door de lucht, naar de kerk die St. Laurent heet. Daar geniet u dan van een superfraai uitzicht op de forten, de haven en Notre Dame de la Garde… Ik voorspel U dat dit geheel nog echt beroemd gaat worden en de historie van Marseille in zal gaan!

CASA SAINT CHARLES WERD GESLOTEN
Het was er zeker niet zo schoon als bij het Leger des Heils, maar Casa Saint Charles, dat onder de esplanade lag van het station, was een stukje eigen land van de “clochards van Marseille”. Je kon er bij het langslopen in kijken en zag dan een bonte verzameling meubilair van bankstel, stoelen tot tafels en wat bedden, en vaak een nog bontere verzameling “verloren stadsgenoten”. Die er overigens vaak luid kakelend bij zaten ook al lag er hier en daar ook een die intussen vol drank etc. was “omgevallen”.
Veel poetswerk werd er niet gedaan en de vuilnisbak was al vaker overgelopen hier. Dus veel voorbijgangers keken altijd wat angstig zeker als er vanuit de Casa op hun werd geroepen.  Ik kreeg vaker applaus als ik er op dat rode fietsje langs reed: want het gaat  redelijk steil omhoog daar….
Maar in de moderne stadswereld past zo’n Casa niet meer en om vele redenen. Onhygiënische boel? Ja , dat zeker. Vies gezicht? Nou dat hangt mede van je zienswijze af… Maar het naderende Culturele jaar 2013 wat zeker niet gaat over ”La culture des clochards”, gebood ook dat het aanzicht voor de andere Europeanen die ons bezoeken, werd gefatsoeneerd. Dus werd er recent een grote schoonmaak operatie uitgevoerd en Casa in drie vrachtauto’s gauw om zeep geholpen. En wordt nu ook dagelijks geveegd etc. De beschaafde wereld maakte zich meester van een stukje “allemansland” … Waar die arme clochards nu hun nieuwe Casa vonden dat bleef onbekend. Want er stond geen verhuisberichtje bij…
Ach iedereen begrijpt waarom dat moest, maar je kúnt het ook anders zien. Want nu werd er weer een stukje harde werkelijkheid eigenlijk verhuld en weggepoetst. En dat helpt natuurlijk bijna niemand. En zeker geen clochard!

ÇA DEVIENT CHAUD À MARSEILLE
De zomer is er en dus wordt het elke dag wat heter hier, wat je aan meer kunt merken dan alleen aan de luchttemperatuur. Want de mensen in hun blikken op wielen en op hun motoren en scooters lijken nu ook wat van humeur te veranderen… En gek genoeg wordt dat dus bij toenemende hitte er niet onverdeeld beter van…  Wat je met enige regelmaat merkt in het verkeer, waarin ik mij dagelijks fietsend begeef. Nu vaak nu tegen het einde van de dag als het fietsen wat frisser kan worden beoefend. Je medeweggebruikers worden nu wat ongeduldiger, hun lontjes zijn enkele cm’s korter, lijkt het. En hun woordenschat lijkt ook meer Marseillaans en wat kleurrijker te zijn geworden. Dat merk je meestal meteen bij die kleine verkeersincidentjes, waarbij de een de ander niet of te laat zag of zijn gedrag niet langer pruimde. Dan komt er een stroom woordjes uit een andere dictionaire vrij, die niet altijd naar hoeft te zijn, maar toch wel wat verrast. Zeker als er wordt stilgestaan en er dus even kan worden “gediscussieerd” over het incident of het gedrag van iemand.
Gelukkig heeft het meestal ook zijn komische kanten en blijft het bij woorden. Mede omdat elk moment de beweging er weer in kan komen… Maar ik verzeker u dat ik veel Marseillaans op de fiets leer en dat staat niet in elk woordenboek, gelukkig. Het zal niet lang meer duren of ik ga er echt aan meedoen: want inderdaad, soms als je daar in de zon staat te braden, lucht het best effe op om even van je af te praten. Dat hoort nou eenmaal bij onze hete zomers hier. Gelukkig is er airconditioning in de meeste auto’s waardoor het geheel wat binnen de perken en dus ook wat “cool” blijft…
 
STAKINGSPLAN BIJ ZEESEKTOR IN MARSEILLE
De CGT ziet de werkgelegenheid in de transport- en havensector ernstig onder druk komen. De omzet die eerder lag op ca 280 miljoen bij het Zee-transportbedrijf SNCM liep naar Tunesië terug met 34% en naar Algerije met 24%. De CGT (vakbond) vraagt nu ook aan de leiders van de twee bedrijven hier: de SNCM en de CNM om gezamenlijk een offerte uit te brengen  m.b.t. het nieuwe transportcontract voor Corsica. Waar de overheid plannen heeft om het transport terug te brengen…. De crisis slaat toe en de gevolgen van de Arabische revoluties komen daar nog bij… Jammer dat er dan meteen eerst een stakingsplan komt; een merkwaardige Marseillaanse gewoonte. Althans in “noordelijke ogen”…. Dus opgepast met uw oordeel, want  SNCM heeft 1600 mensen in dienst.

GIFGROENE DROL OP HET PARVIS
Hij ligt er 2 meter in diameter en 2 meter hoog op het veel uitzicht gevende terras van Saint Charles, dat de Esplanade heet. Hij kwam er in het kader van een burgerschapsactie die heet: “een béétje meer burgerschap is niet genoeg”. Hij baart het nodige opzien op die plek waar vele honderden mensen te vinden zijn en waar dagelijks vele tienduizenden passeren. Reizigers die een tussenstop maken, net aangekomen mensen die wachten om opgehaald te worden, jeugd die elkaar daar graag zien (het Macdo-terras is er vlak bij), redelijk schone tot wat smoezelige clochards en anderen die gewoon niets mooiers te doen weten. Want het uitzicht op Marseille vanaf deze hoogte is niet mis: de stad ligt aan je voeten en Notre Dame de la Garde kijkt naar je. En dan zo’n kunstdrol dus, die goed te plaatsen is uit “communicatieoverwegingen” , want 2013 (ons jaar als culturele hoofdstad van Europa), nadert snel. Maar de indruk die de argeloze bezoeker, in eerste aanblik krijgt, dat is andere koek. Maar ja, het leven is nu eenmaal kiezen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten