Totaal aantal pageviews

zondag 24 november 2019

GEWOON WACHTEN TOT DE METEO KLOPT.....

             Het weer voorspellen in Marseille zou een lastige klus zijn: zo wordt alom beweerd.  De ligging van deze stad leidt tot een complex samenspel van de bepalende factoren.

       Het is dus een ideale plaats voor beginners in het meteo-vak: er valt veel te leren en hier "er naast gaan" is ook  "acceptabel"...

       Een meteobericht bestaat uit een weerbeschrijving en aangeven van een tijdvak voor het bericht. Dat is een gelukkige omstandigheid, zeker voor beginners!

      Immers het weer dat je "voorspelde" komt er echt wel, maar dat kan wat later of vroeger zijn dan "was voorzien". Dat maakten we hier in extenso mee op zaterdag 23 november 2019.

     Voor het departement de Var werd een ware zondvloed aangekondigd met echte overstromingen  en voor ons in de Bouches du Rhône zou iets soortgelijks er aan komen.. Dus legden wij ons beste "oliegoed" gereed en keken af en toe naar buiten of de pret al was begonnen. ..

     Maar om 14.00 uur kwam... de zon te voorschijn en de temperatuur liep op tot ruim 15 graadjes. Maar de luchten in het oosten, zagen inderdaad akelig zwart..

    Ik zal het verhaaltje niet spannender maken: er viel,- tot de donkerte aanbrak-, geen  druppel. Dus gingen we onder de wol zonder een drupje te hebben gezien.

   De meteo-mensen hier praktiseren die moedige Nederlandse methode niet, waarbij een weerbericht begint met een uitleg over de laatste meteo. Je krijgt eerst in detail te horen "waarom er niet echt kwam wat was voorspeld".

   Zo werden Nederlanders voortdurend "opgeleid in het complexe meteo-vak" en kregen ze kregen een goede band met de moedige mensen, "die zich aan het meteo-vak waagden".
 
   In Marseille en regio is dat bepaald niet het geval: mensen van de meteo zijn hier "een beetje zielige figuren", die de leerling-periode zelden verlaten..

   Dus ging ik maar weer op de oude "do-it-yourself-methode".  Die houdt in dat je naar buiten stapt op het terras en de zaak bekijkt. Vervolgens steek je de (nat-gemaakte) meteo-vinger (dat is de wijsvinger!) recht omhoog en laat de elementen inwerken op dit orgaan.

  Ik ben druk met mijn metingen te verwerken in een klein handzaam boekwerkje, waarvoor ik nog een passende titel moet vinden. Die mag best wat "commercieel klinken", want we moeten wat meer inkomen genereren na alle Nederlandse pensioenkortingen!

  Ik vroeg mensen om ons heen om suggesties en dat werd het lolligste deel van dit projectje! Een kleine bloemlezing is op zijn plaats.. Hier een greep uit het gebodene:
-Het kleine leugenboekje
-Het is nooit goed of ...het deugt niet
-Geloof in uw : "Fingerspitzen-gefühl"...
-Lekker (weer) is maar een vinger lang
-Het leven is een pijpje kaneel..
-Wissel regelmatig van vinger..
-Het mag altijd één vingerbreed schelen..

   Nu zoek ik een uitgever voor mijn werkje en begon in de populair-wetenschappelijke sector. Maar daar werd ik uitgelachen: die mensen bezitten geen enkele gevoel voor humor. Toen probeerde ik het in de "doe-het-zelf-sector" die niet wilden meedoen omdat er "geen enkel stuk gereedschap bij te pas kwam". Wanhopig ging ik naar de sprookjes sector, maar daar beweerde men dat kinderen niet in het weer zijn geïnteresseerd!

   Er bleef enkel over het boekje "zelf te gaan uitgeven", dus als kleine ondernemer op te treden.. En toen bedeacht ik om tevoren mijn kennissen en vrienden aan te schrijven om een bestelling te garanderen en dat ook te vragen aan hun bekendenkring.

  Nu begrijpt u dus waarom u dit bericht krijgt!

   Mijn vraag aan u is: "Doet u mee en voor hoeveel exemplaren wilt u intekenen?". Uiteraard krijgt u UW exemplaar gratis en nog een als bonus.

  Kunt u me snel antwoorden, want ik popel om verder te gaan. Uiteraard zijn alle adviezen en ideeën van uw zijde meer dan welkom!

Ik dank u bij voorbaat voor uw medewerking en steun.

NB: Natuurlijk ontdekte u meteen een detail dat ik vergat!  Ik meldde niet dat alles met een "natte vinger" moet gebeuren! Want je moet zelden het belang van iets overschatten!


Leon de Marsilho, november 2019






Geen opmerkingen:

Een reactie posten