Totaal aantal pageviews

zaterdag 8 augustus 2015

SNCM MARSEILLE, GESCHIEDENIS VAN EEN VERLOEDERING



EEN PIKANT SOCIAAL DRAMA
                                        IN HET ZEE-TRANSPORT

 
TROTSE FERRIES IN BETERE DAGEN...

 
SNCM STAAT VOOR EEN SCHIPBREUK
 
 
DE SNCM-BUSINESS

Attali noemde het “procrastination”, in een  blog in L’Express in juni 2015… Zoiets zagen we in elk land en ook La France kent zijn voorbeelden. Zowel in de overheid als in de private sector. Een is SNCM:  36 jaren jong, dat vervoer over zee verzorgt, vooral tussen Corsica en Frankrijk..  Marseille is hun enige aanlegplek.
De franse staat had en heeft bepaald geen gelukkige hand met haar staatsbedrijven. Zie nu het totaal failliete Areva dat door EDF en twee chinese nucleaire bedrijven (staatseigendom!) moet worden gered met zijn torenhoge schulden. Zie ook SNCF dat een enorme schuldenlast draagt en berucht is om zijn ergerlijke service (ik woon naast gare Saint Charles;  een ware demonstratie van antiek..). Nu komt daar ook al de Eurostar aan en binnenkort ook snelle treinen van die Deutsche Bahn...  Dat moet kunnen van... Brussel.  Ex-staatsbedrijven als AirFrance-KLM moeten ook fors bezuinigen en krimpen. Zelfs EDF zwemt in een grote schuldenplas, die nog geflatteerd is, gezien de hoge ouderdom van haar kerncentrales..
Nu zien we,  helaas,  dat het in de ferrybusiness ook fout loopt: Seafrance gaat failliet en MYFERRYLINK (pas opgericht) zit ook met "valse deense concurentie" . Zo 
zeggen enkele (!)  franse bonden.
Machtige vakbonden, super-arbeidsvoorwaarden (zeer ongelijk), hoge schulden en tot 100% te veel personeel zijn simpele verklaringen. Maar vooral de guerilla-oorlog die jaren werd gevoerd tussen bedrijfsleiding en deze vakbonden (vnl CGT en FO).  Dat alles gaat nu opnieuw duizenden ambtelijke arbeidsplaatsen kosten. Die geluk-kig (deels) privaat terug zullen komen: na evt. over-names... 
Ziehier de laatste stuipjes van een vergane wereld waar nu opnieuw werkeloosheid door ontstaat én nog hogere staatsschulden..


DE BLIJE DAGEN VAN WELEER...
 
 


DE CORSICAANSE WORTELS






 

IS DIT HUN LOT? 
 

TOT VOOR KORT: HUN PRACHTIGE SNCM-KANTOOR





INHOUD
-Weinig tijd of weinig lees-zin? Lees 1, 6,7 en 8
-U wilt er voor gaan zitten? pik dan ook nog 2 t/m5.
 
1.INTRO
2.WAPENS EN DRUGS
3.EEN VAKBONDSOORLOG
4. EN DE CONCURRENTIE PIKT DE KLANTEN IN..
5. WAT DOET DE OVERHEID GEREPRESENTEERD DOOR CTC?
6. DRIE AFGEWEZEN OVERNAME KANDIDATEN
7.DE LAATSTE FOTO’S VAN SNCM
8.EPILOOG
 

 


WAPENS EN DRUGS
ZOEK HIER MAAR EENS DE CONTRABANDE!

 
 
De leider van de vakbond CFRC moest op 10 juni met 8 collega’s het vonnis aan-horen nadat er met 21 verdachten was gesproken. Het onderzoek liep al vanaf 2011 en werd gedaan onder leiding van een rechter die getraind was in het “grand banditisme”. Die kon de centrale rol bewijzen van ene Camille Aboche, ex-secr.-general van de vakbond CFTC en die al in september 2013 was opgesloten.

LINKE SNCM-VRACHT
HET WITTE GOUD






Hij had volop misbruik gemaakt van zijn job en positie om met de Monto d’Oro en de Pascal Paoli hasj, cocaïne, hand-wapens en "geweren met optiek" langs politie en douane te krijgen. 

DE DADAÏS OP REIS..
Hij heette dan ook niet voor niets “le grand dadaïs” die ook bevriend was met ene Christophe Anziani een marseillaanse bandiet.  In een afgeluisterd telefoongesprek tussen beide werd gesproken over een fusillade van een ploegje corsicaanse boeven die dat later niet na konden naver-tellen. Camille werd door SNCM ontslagen maar de CFTC had hem enkel geschorst. Hun proces duurde 3 weken. En deze affaire was ook niet uniek meer.. In 2010 werd ene Patrick Sorba van SNCM tot 4 jaar ook veroordeeld voor wapen- en drugssmokkel.  Hij bleek eigenlijk dé drugs-handelaar te zijn van Zuid-Corsica.  

OOK MOORD EN DOODSLAG
Zijn grossier in Marseille was gehuwd met een dame die bij personeelszaken van SNCM werkte. Hij ging in beroep maar voor de zitting was werd hij op 24 oktober 2012 vermoord bij een tankstation in Propriano. In juni 2015 werd in beroep 9 jaar gevang geëist tegen Abboche, een tweede kreeg 8 jaar en zes anderen wat minder..

 

EEN VENIJNIGE VAKBONDSOORLOG

TYPISCH CGT-VUUR

CORSICAANSE SYMBOLIEK

CHARLIE DEERT DIT NIET





De leiders van de twee belangrijkste vakbonden van het SNCM-personeel erkennen beide dat ze “een grote mond hebben”. De STC heeft maar 4 zetels in de CE (=ondern. raad)  van totaal 18 zetels in het Comité d’Entreprise en is echt corsicaans van stijl. Daarom wil ze ook dat SNCM verdwijnt (!) en… er een nieuw bedrijf komt van corsicaanse stam. Mede daarom wilde ze ook niet eens praten met de drie kandidaten voor overname die recent hun aanbod deden..! Hun achterban is de corsicaanse nationalistische beweging..

BAZEN EN POLITICI KREGEN DE SCHULD
DAT STAKEN KOSTTE VEEL KLANTEN

GEM. 30 DAGEN PER JAAR..

BRAVO VOOR DE COLLEGA-KAPERS
De grootste vakbond is de CGT met 8 zetels in de CE. Zij spraken wel met de drie overnamekandidaten..  Waar ze overigens ook geen enkel vertrouwen in hadden..  Dus de twee grootste groeperingen in het CE zijn het fundamenteel oneens..! Daarbij is de realiteit dat van de 1500 personeelsden ¾ (!) uit de Bouches du Rhone komt.. Dus die corsicaanse opvolger lijkt een utopie. Toen de premier SNCM recent bezocht werd dan ook STC niet uitgenodigd om mee te praten!

DE STAAT MOEST DE RUST HERSTELLEN
De STC-ers lieten via de krant aan de premier we-ten dat ze nog wel eens de stunt van 27 september 2007 zouden kunnen herhalen: ze kaapten toen de ferrie Pascal Paoli.. Hun leider was aan boord en voerde de actie aan. Sarkozy liet op volle zee via een helicopter de CGIGN het schip bezetten en dwong het terug te varen..  De STC –leider kreeg een jaar gevang met aftrek van voorarrest.. En Sarkozy deed ook Veolia als aandeelhouder aantreden waardoor de staat nog verder op afstand ging.. 

LEEK EEN TERREUROPERATIE..
FERM MAAR GEEN GEWONDEN

KAPEN: EEN CORSICAANSE TRADITIE
In 36 jaar bestaan werd er 1000 dagen gestaakt; meestal was de CGT de initiatiefnemer en deed de STC niet eens mee. De laatste van 16 dagen waarbij ook de haven werd geblokkeerd deed de klanten in grote getale vertrekken naar de concurrent. En de corsicaanse boeren die hun product niet meer getransporteerd kregen kiepten zeer boos alle perziken voor de prefectuur van Bastia. En hun boeren vakbond bezette de prefectuur van Ajaccio.. Ze schreeuwden het uit: De bijdrage van Corsica aan SNCM en Air Corse kost elke corsicaan 50 euro per maand. En dan kun je dat staken echt niet maken. Intussen is duidelijk dat een overname betekent dat SNCM een privaat bedrijf wordt… én, dat dus 50% van het personeel van 1500 man niet meer nodig zal zijn!




HET CE (Ondern. raad) ZIET HET SIMPEL ZO..
Het was schokkend om te zien hoe een CE zelf de onderneming kapot maakte.  Die verloor vele klanten en maakte enorme schulden. Alles ook omdat de twee grootste vakbonden "aartsvijanden" zijn..

 

EN DE CONCURRENTIE PIKTE DE KLANTEN IN.. 
DE CONCURRENT LIET ZICH BREED ZIEN
“La Meridionale of Corse” stond levensgroot op een muur in de stad, want zij opereert ook vanuit Marseille. Onderwijl beraadde de rechtbank zich over de drie overname-aanbie-dingen…  
Zij delen met SNCM de staatsbijdrage voor het zeetransport Corsica-vaste land.. Ze is privaat en 100% eigendom van de groep Stef; gespecialiseerd in koeltransporten. De eigenaar wil nooit met de pers praten..  

DE HAPPY ONE  WAITING FOR  VICTORY
Vele denken dat deze club uit 1937 die al sinds 1976 subsidie krijgt uiteindelijk “SNCM” zal over-nemen. Zij maken ook lekker winst: 5 miljoen op 112 miljoen omzet en die laatste gaat elk jaar omhoog met 3,5%. In feite was zij steeds degene die bij staking bij SNCM het hoognodige transport bleef doen.. 
 
VOOR DE VRACHTAUTO'S..


 
ANDERE GEEST EN NIEUWERE BOTEN
 La Meridionale deed er alles aan (zij waren geen officiële overname-kandidaat!) opdat de rechtbank het besluit verschoof naar later..


Maar er is ook nog de private Corsica Ferries uit Bastia..  Zij opereert niet vanuit Marseille: veel te gevaarlijk is ooit gebleken... Dus koos ze maar voor Toulon en Nice.


NOG EEN CONCURRENT
MR. MATTEI








Eigendom van de familie Lota. Hun boten vervoer-den in 2014 al 1,9 miljoen passagiers… sinds ze (na 1996) mogen concurreren.. Zij doet nu al… 70% van het totale transport! De direc-teur Mattei zegt: Die over
heidssubsidie is veel te genereus; die bevordert de efficiency echt net.. 

DE GROTE GROEIER...
En hij sprak ook met alle drie de overname-kandidaten en zegt over hen enkel goeds. Ze is de kip die op afstand de kronkelende worm observeert om hem op het juiste moment te verorberen.. Ook omdat ene Rocca, een autotransporteur uit Corsica, ook zijn grote klant al is.. Rocca doet 20% van het autotransport tussen Toulon en Corsica nu.
ITALIË EN CORSICA 
 

FLITSENDE FIRMA
EEN KWESTIE VAN TIJD..
IN DE BUIK...


 


WAT DOET DE OVERHEID, GEREPRE-SENTEERD DOOR CTC?
 
DE AANDEELHOUDERS
De SNCM was altijd al speelbal van de (locale) politiek. Die lui bestuurde en ook niet veel deed opdat men zich aanpaste aan de concurrentie..


UN DES GRANDES TÊTES DIE OOK VERLOOR
 Overheidsbestuur propvol politiek mengde zich in de sturing van een transport-bedrijf sinds tientallen jaren.  Daardoor is 50% van het passief op de balans van 890 miljoen, dan ook “illegaal verkregen" volgens Brusselse regels. De facto maakt SNCM jaarlijks eigenlijk 40 miljoen verlies op… 200 miljoen omzet!


NIET VAN DE KASSA MAAR VAN DE SCHULDEN
Honderden miljoenen verdwenen enkel om… tijd te winnen.  Een reeks van foute besluiten was het gevolg: men kocht twee ferries (1996 en 2002)  de Napoleon Bonaparte en de Danielle Casanova die veel brandstof slurpen en veel personeel behoeven om… te varen met 75% aan lege plekken…  Maar een werd gebouwd door de nood lijdende staatswerf Chantiers d’Atlantique..

OOK LOS VAN DE TROS..DOOR DE MISTRAL
HET HAD VEEL ERGER KUNNEN ZIJN..
Gelukkig (?) ging de Napoleon bij harde wind los van zijn trossen in Marseille in oktober 2012.. De verze-keraar betaalde 60 miljoen schade.. Zusterschip  Danielle ligt intussen ook bijna stil..  Een overnamekandidaat stelde dan ook voor die voor 40 miljoen te verkopen aan Baja Ferries in Mexico.. Voor transport in de zuidelijke wateren van Californië.. Maar het schip zou 80 miljoen waard zijn, denken de rechters..
 
 
Omdat men de nieuwe regels over concurrentievervalsing van de EU niet volgde bleef de politiek zich met het besturen van een bedrijf bemoeien. Dat in 1996 officieel privaat werd, met enkel een beetje staatsaandeelhouder.. 

MAIRE VAN MARSEILLE EN PREMIER
De personeelskosten bleven zo 50% van de uitgaven: twee keer te hoog!  Ontslaan? Onmo-gelijk! Verder dreigde er voortdurend staking  en zat de directie onder die dreiging. En de overheid durft ook niks als “kleinaandeel-houder”: om politieke redenen. Want de PS heeft het helemaal gehad met SNCM...

Het benoemde management was dan ook vaak afkomstig uit het “marseillaanse systeem”..  Zij bleven ook steeds politiek doordromen. Zoals Marc Dufour die nieuwe boten kocht en ook lijnen opende vanaf Toulon en Nice…
HIJ HAD GEEN GELUK EN BLEEF KORT...
Zijn opvolger stopte er meteen mee: absoluut onrendabel! Dat was de laatste keer dat het management droomde..

 En dan is er nog de overeid in Corsica!

DE CTC-PRESIDENT IN CORSICA
Er wordt in totaal 100 miljoen aan subsidie betaald door Corsica via de CTC: 57 miljoen aan SNCM en 40 miljoen aan La Meridionale. Op basis van een overeenkomst voor de periode 201-2023…  De prijzen in de supermarkten in Corsica zijn dan ook 8% hoger dan op het vasteland.. 



LAATSTE POGINGEN TOT MARKTHEROVERING
Maar die overeenkomst is opgezegd per october 2016 met… SNCM.  Mattei van Corsica Ferries weet zeker dat alles kan ZONDER subsidies!  Maar dan moet je in de winter (zonder toerisme!) wel enkel varen tussen vasteland en Bastia en Ajaccio. Wat de parlementariërs van Corsica “niet acceptabel achten”..  Maar pas op: einde 2015 zijn er de locale verkiezingen en dus is ook dit onderwerp een superkwestie in de verkiezingsstrijd. Terwijl echter ook de Parijse steun afnam..  
PS-BOBO DIE OOK VERLOOR...
De president van CTC wil zelf twee boten kopen om die dan te verhuren aan de opvolger van SNCM…  wat een leuke is voor de nationalisten. En hij doet alles om het lot van SNCM te doen bezegelen vóór de verkiezingen. Hij heeft een link wapen: stoppen met de 5 miljoen subsidie per maand en gebruikt als argument… dat hij bang is dat Brussel dat ook gaat verbieden! En hij wil nu al stoppen met betalen wat SNCM in grote dallas zou achterlaten.. Wat zijn opinie betreft over de drie overname-aanbiedingen is het niks duidelijk.  Hij lijkt in Parijs te lubben voor Rocca..  die daar een slechte reputatie heeft..  Niemand weet dus echt wat de lijn van Giacobbi is of zal zijn.. en hij weet niet of hij er nog zit na de “locales”!

 

DE DRIE AFGEWEZEN OVERNAME KANDIDATEN

10 JAREN MARKTBEWEGINGEN...
 
DE DRIE BIEDERS VOOR SNCM-OVERNAME
Alle drie werden ze “te licht bevonden”..
 
DE TUNSIËR BERREBERI UIT DE VS 
Berreberi de avonturier uit Amerika deed een “dik aanbod met veel argumentatie”. Maar weet niets meer van europese regels: hij is al 35 jaar weg uit Europa.  Deze joodse man uit Tunesië  ging in 1990 nar Florida waar hij de baas is van het franse Unishipping. En het mexicaanse Baja Ferries.. 
MOOIE BOOT TOCH?

Hij is “de enige vakman”en kocht ook al in 2010 de oude boot Monte Cinto.. Die even voer in Californië en toen werd doorverkocht. Berrebi moet heel weinig hebben van vakbonden en hij kent niemand in Marseille of Corsica.

BERREBERI EN ZIJN LOBBY
Dus speelde hij via Parijs..  via een massale lobby via ene Sallenave (een afstudeerder van de X = de Polytechnique) en die was voorbetemd de nieuwe directeur te worden. Als hij ook in september verliest gaat hij zich vooral richten op… Cuba. Het transport dus VS-Cuba wat nu weer opbloeit.


ONPRETTIGE ONTMOETINGEN
Rocca is een corsicaan met 400 vrachtauto’s die zich altijd stil houdt…  Hij werkt vanuit een bureau zonder bord in Ajaccio.  Hij is self-made en zoon van een groenteboer maar heeft nu 27 bedrijven met 630 werknemers en 72 miljoen omzet. Werkzaam in de afvalverwerking en ook in het OG. In 2009 brandde een etrep[ot af: aangestoken zei de politie. Zijn rechterhand werd doodgeschoten.. Viemand is daarvoor gepakt en hijzelf is nu gewapend.  Dat kostte hem 6 maanden voor illegaal wapenbezit en dus kreeg hij een politie enkelband. Parijs ziet hem als verbonden met de corsicaanse maffia.  In febr. 2014 werd hij veroordeeld tot drie maanden en 100.000 euro boete. Misbruik van overheidsgeld..  Hij is ook goed bevriend met Orsoni berucht nationalist en sponsor van Athleico Ajaccio.  Zijn strafblad werd meteen gelezen toen hij meebood op SNCM en de president van CTC sprak in Parijs gunstig over hem..

 Dan was er ook ene Garin uit Marseille.
Hij heeft kantoor in het prachtige oude SNCM-kantoor dat men moest verkopen..  Hij is de baas van Croisieres Paquet  en was ook maritiem bankier. Hij was ook president van de Haven Marseille: hij is vriend van maire Gaudin en de nieuwe presidente van de conseil general Vassal (opvolgster van Guerini). Maar zijn plan bood te weinig financiële basis.. En in Parijs wist men dat hij 4 miljoen moest betalen toen hij een rechtszaak verloor tegen Sea Tankers waarvan hijzelf 10% aandeelhouder is. Hij probeerde via Stephane Fouks een vriend van Manuel Valls zijn blazoen te verbeteren, wat niet lukte.

Zij waren de drie die voorstellen deden voor overname, werden alle drie te licht bevonden en moeten in september iets anders aanbieden als ze dan weer mee willen doen.. Dat was alles wat SNCM uit de markt aan “interessenten” wist te mobiliseren.

 

LAATSTE FOTO’S VAN HET ARME SNCM EN ANDERE OOK IN GEVECHT..
EEN ONSCHULDIG PERSONEELSLID

HET ENIGE FYSIEKE ONGEVAL
 



 
Opgericht in 1976 en in staat van “faillissement”sinds oktober 2014. Ze moet de 440 miljoen (!) illegaal verkregen staatssteun terug betalen, zegt Brussel en maakt chronisch verliezen. En nu varen de boten deze zomer half leeg tot 25 september de dag des oordeels is. Dus er is dan of een nieuw bod óf het is faillissement dan.  De 1500 man worden ontslagen en de boden tegen fancy prijzen verkocht.. De staat, de rechtbank, de gekozen polici uit Marseille en de vakbonden waren de hoofdrolspelers. En de CGT dreigt nu al dan “de hele haven in “brand re zetten”..

VERTREKKENDE GRROT-AANDEELHOUDER
De aandeelhouders: Transdev 66% (zelf deels bezit van Veolia, dat veel werkt met locale overheden), de staat (via de Caisse des Depots) 25% en dan nog het personeel met 9% . De komst van Valls en het giga-verlies van de PS in Marseille veranderen nu bijna alles. Alle aandeelhouders behalve het personeel willen “er van af”. 

HET IS OP....
En Brussel gaf “het genadeschot”..  en zette SNCM op een schuld van 440 miljoen extra!  Het enige dat Transdev nog wil betalen is 85 miljoen voor een sociaal plan…
In deze toestand een over-name realiseren waarbij ook nog de 57 miljoen subsidie weg gaat vallen lijkt totaal onmogelijk..

FLINK OF ROEKELOOS EN KORTZICHTIG?
Einde van een vroeger overheidsbedrijf, einde ook van oneindig steungedoe uit de overheid en een flagrant failliet van een te antieke overleefde vak-bondsstrategie.

Areva blijkt nu ook zo’n echec, al kwam het ook door de malaise in de kernindustrie in Europa. Wereldwijd is die overigens booming.. En de grote opschudding rond de EPR-bouw (nieuwste centrales)in Finland en Frankrijk. Nu moet hier concurrent EDF als redder in nood optreden. Daartoe gepresst door zijn grootaandeelhouder: de franse staat!

EN OVERHEIDBEDRIJF MET GROTE LAST...
DE NIEUWE COMBINATIE







En ook bij Air France zorgt de pilotenvakbond nu voor grote problemen: de directie ging al naar de rechter.
EN NU OOK AIR FRANCE NOG?
LASTIG TE SNAPPEN?







En bij  SNCF met zijn toenemende verlies en stakingen en goeden soaciale condities gaat nu hetzelfde gebeuren. Over “zijn sporen” rijdt nu al Eurostar en ook de Deutsche Bahn is in aantocht..

ZWARE CONCURRENTIE  RYANAIR..
 
HOOG VERLIES , CONCURRENTIE EN GAMMEL..

STAKEN NU IN WANHOOP
 
HIJ LOOPT WAT ACHTER?

EEN DROEF SCHANDAAL JA..:  1500 BANEN +
 

INGEHUURDE GRIEKSE FERRY: DOOR KAPOT MATERIAAL..

HET HUIDIGE (laatste) SNCM-KANTOOR..(TJE)



8.EPILOOG
UW BLOGGER WAS OP ZIJN 32-STE INTENSIEF BETROKKEN  BIJ DE ONDERGANG VAN EEN GROOT NEDERLANDS INDUSTRIEEL CONCERN.
EN LEERDE EEN LEVENSLES VAN REUZE-FORMAAT.

WIE NIET VERDER KIJKT EN VOOR CONTINUE VERANDERING GEEN KLIMAAT SCHEPT,  WORDT DE PROOI VAN DE DOODGRAVER.

SNCM BEREIDT ZICH NU VOOR OP HAAR "FUNERAILLES" .
EN HOOPT NOG OP EEN BESCHEIDEN LEVEN NA DE DOOD.
ÓF OM TE WORDEN OPGESLOKT DOOR EEN CONCURRENT. DEZE  ZAL DE BOTEN DEELS VERKOPEN EN HOOGSTENS DE HELFT VAN HET PERSONEEL OVERNEMEN..

DE LAATSTE MOHIKANEN UIT HET TIJDPERK VAN "DE FRANSE OVERHEID ALS ONDERNEMER" STRIJDEN OOK AL VOOR HUN BESTAAN.

"STRIJDERS TEGEN VERANDERING" BEGRIJPEN DAT ZIJ NU ZELF DE ULTIEME VERANDERING ZULLEN ONDERGAAN..  DIE VAN HUN LIQUIDATIE.

DE TAND DES TIJDS KON ZIJN WERK ONGESTOORD DOEN , DOOR ONTKENNING VAN EEN VERANDERENDE WERKELIJKHEID. EN BLIJVEN GELOVEN IN DE FICTIE VAN HET ONKWETSBARE STAATSBEDRIJF..
 
DE SCHEMERING VALT OVER DE LIGPLAATSEN VAN SNCM

 


EN PANNE: DUS NU OOK NOG GRIEKS MATERIEEL..



EUROSTAR IN MARSEILLE EN DEUTSCHE BAHN IN AANTOCHT


 

 


Leon
    de Marseille

zaterdag 8  augustus          2015

3 opmerkingen:

  1. Houdt vooral die Mattei in de gaten !
    Dat doe ik al 50 jr ....... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zak ik zeker doen!
    Er zijn goeie en foute en... op Corsica wonen er veel Mattei. Ik kende zelfs een "burger" die zo heette (Van Weert).
    In Nederland zijn dat nep huegenoten zegt men... vluchtelingen omdat ze niet lekker zaten... Maar dat is gossip hoor!
    Ik kijk toch altijd wel even extra... Ja Josée maar dat heeft HIER niks mee te maken!
    Bijf gezond ik bel nog

    leon + M.
    wuge

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heeft Frankrijk CORPORATIEVE trekjes ?
    Is er misbruik van het stakingsrecht ? Kapitaal en arbeid niet in evenwicht .. ?
    Degenen die het algemeen belang ( zeker ook voor de lange termijn ..) moeten bewaken zitten er als dumbo's , zombies cq lame ducks bij. Dit schreeuwt om een nieuwe Grande Revolution , toch ?
    Grts, fr.

    BeantwoordenVerwijderen