Totaal aantal pageviews

zaterdag 8 augustus 2015

MARSEILLE IS: DIVERSITEIT, ONGELIJKHEID EN.. WAT GATEN


 
 PROEF  EENS DIE "GRUYÈRE"  VAN MARSEILLE

 
EEN HELE MOOIE: FIRST CLASS..

VRIENDIN INEKE HING ER OOIT MET DE VOET IN..
  
Over de recente historie van Marseille kun je zonder veel moeite wat ronkend schrijven. Omdat het ener-zijds zo dramatisch liep maar vervolgens weer  zo energiek en dynamisch omhoog ging. Dat voel je hier zelfs als nieuwkomer meteen.. De stad is vol imperfectie zonder daar veel onder te lijden, nogal tolerant (ook uit harde noodzaak) en een waar mozaïek in alle aspecten.  Maar u weet: "Wass sich liebt, dass neckt sich" zegt het duitse spreekwoord en dat geldt zeker voor uw blogger. Gelieve alles zo te lezen dus. No bashing..
 
TOUS LES COULEURS
GRENSGEBIED...








Met “diversiteit en ongelijkheid”, kun je de toestand redelijk aangeven. Dat kun je zeggen over de bevolking van deze stad, en daarbij doelen op hun uiterlijk en kleding. En het klopt ook als je aan hun welstand denkt. Hier vind je van miljonair tot “smiccard” en nog veel minder; denk aan de “sdf’s” (de daklozen). Ook cultureel past het, omdat de stad uit minstens twee grote culturele groepen bestaat. De “westerse en de oosters-zuidelijke”, kort gezegd. Hier ben je het ene moment in een souk en even later in een luxe shop-ping-mall. En dat deert hier geen hond.. Iedereen loopt overal. Honden zijn er weinig in de stad, al zien we wel wat drollen..
 
ZO DIVERS IS HET..
JONG EN HOOPVOL


HIJ GAAT SLAPEN...

 

ONBEREIKBAAR....
De stad weerspiegelt zijn verleden van grote en rijke zeehaven met handel op het zuid-oosten. Maar evenzeer zijn perioden van forse neergang, omdat een haven-handelsstad de conjuncturen verscherpt volgt. Een internationale havenstad voelt opkomende recessies meteen bij het begin  zoals ze ook de geringste omslag voelt voorafgaande aan die “het-kan-niet-op perioden”. Immers, in het zeetransport (=wereldhandel) voelt men conjunctuur verandering het eerst.. .

 
VOLLE BAK..


DE BOURGOISIE

BUITENHUIS VAN EEN REDER

GRANDE VILLE RICHE
DE KOLONIALE BASIS..

 
Soms ging het heel diep, zoals bij het begin van WO I. Toen stopten handel abrupt door veel wapengekletter. Nadat vele soldaten langs waren gekomen op weg naar hun gevechten op de onrustige Balkan. Na deze oorlog werd het heel lang niet meer als tevoren: de (wereld)handel, zeker met het oosten, verzwakte enorm. De diepe recessie van de 30-er jaren stormde daarna aan: na de Versaillaanse vrede. Waarna bijna onmiddellijk WOII begon.
AMERIKAANS BOMBARDEMENT.. 1944
Deze langdurige  diepe inzakker van 25 jaar bleek dodelijk en toen ook nog de westerse koloniale wereld instortte, miste de stad de boot volledig.




WATER PALAIS LONGCHAMP:1855
 
GIFT AAN DE STAD; 1870

MOOI BUITENHUIS
 








 





Ze kon dat niet verwerken en de bevolking vertrok; te beginnen met de rijke. Zo werd Marseille van puissant rijke stad tot hét franse toonbeeld van sombere verarming. De vele doodarme arbeiders die waren binnengehaald uit Italië en uit het “departement Algerije” werken “en masse” werkeloos, de productiebedrijven en de havenbedrijven sloten met bossen. De rijke reder- en handelsstad werd een wanhoopsgebied in het zuiden van La France. Omdat Parijs zo ver weg was en men ook nooit echte vrienden was geweest, ging het tot einde 19e eeuw niet meer anders. Toen besloot men eindelijk (!) de neergang van driekwart eeuw toch maar samen aan te pakken.
 
HOOFDWINKELSTRAAT
  
DE TRANSBORDEUR + 1944
 
DE LIFT NAAR NOTRE DAME + 1950
 
LUXE LOGEREN AAN ZEE
 
 
Zo werd deze stad er een van honderden bouwkranen en chantiers en  van allerlei soort. Ze zou dat ook ruim 25 jaar ook blijven. Uitbreidingen, sloop en restauraties en ook reparaties botsten op en over elkaar. Alles moest tegelijk onderhanden genomen worden; met gelijke hoge urgentie. Tegelijk moest de stad ook  van zijn ongelukkig verkeerssituatie worden verlost. Aan de topplek van stad met de meeste files wordt nu eindelijk geknabbeld met tunnels en rondwegen..

Het gigantische oude havengebied was al jaren totaal stil gevallen: op de ferryvaart na. De industriehaven met moderne containers en veel olie ging naar ver buiten de stad. En verloor daar zijn arbeidsintensieve karakter.  
DE OUDE HAVEN JOLIETTE 4 
DE FUNICULAIRE NAAR DE TOP

Enorme gebieden en grote gebouwen lagen er dus in die haven totaal verlaten bij. Dus werd daar het nieuwe centrum gepland: midden in die enorme wond aan het water. Het grootst stedelijke renovatie project ooit in Europa, ging van start..  Onder de namen Euromed I en II  kwamen ze op stoom voor 30 jaren; in twee fasen van miljardenallure.

De laatste meters worden nu gemaakt. In een stad die in bevolking weer groeit, waar weer geld wordt verdiend en waar toerisme (cruisevaart naar 1,5 miljoen passagiers!) plus universiteit (de grootste in La France met 70.000 studenten) met ook zijn hightech spinn-of waren de motoren. Naast de ook herlevende bestuurlijke activiteiten van stad, departement en regio. Nu gaat de stad op weg naar zijn nieuwe vorm en ook als kern van een der nieuwe grote metropolen in Frankrijk..
 
KLASSIEK NID DE POULE
RAADSEL..
 


Zo komt het dat men in de stad vaak spreekt over “le dangereux gruyère des rues” . En men zegt ook “les trous qui pillulent”. Er wordt gedebatteerd over “ces nids de poules” (kippennesten dus). Dat samen is de verassende mix van (oeroude en nieuwe) gaten, nog niet afgewerkte “oneffenheden”, de imperfecte “finishing” van de honderden sleuven waarin kabels en pijpen werden verstopt en natuurlijk ook van totaal vergeten restkarweitjes.

NIET GELUKT!
OOK NIET GELUT!







Die worden in de organisatorische chaos nogal eens vergeten. De “mangana’s” zei hier ooit iemand.. over alles wat eeuwig naar “morgen” werd verschoven en toen uit de planning viel..

GROTE KLUS!
DE DARMEN VD STAD









Ja, de voirie (= openbare werken,de gemeente) is ook hier volledig verantwoordelijk als u uw nek of wat anders breekt. Tenzij er een bordje bij stond of er een chantier in de buurt was..  Daarover boos bellen naar “Allo Marie” levert snel een merkwaardige bezettoon op. U moet dus echt aan de “lettre recommandée” en veel dreigende taal opschrijven. Anders valt u hier na de benen-brekerij ook nog in het dat eeuwige “niets”..

NID DE POULE
ONGEVAARLIJK GAT
 
 
BEST DIEP HOOR!  EN  STAP MAAR UIT...
 
 De anecdotes en woeste verhalen over onze “stratelijke toestand” zijn legio. Hier gaat het niet primair over het weer, maar over de gaten en kuilen in straten en trottoirs. Over het “domme van een nieuwe auto kopen, het “ jaarlijks moeten vernieuwen van schokbrekers” en zelfs over het “Parijs-Roubaix sans pavés”.

VERDACHT ROND GAT!
OVERMOEDIGE OPTREDEN VAN...??







Op scooters en motoren maak je onverwachte sprongen mee, omdat je die opeenvolging van hoog en laag niet tijdig zag aankomen. En bij het uit een auto stappen moet u de eerste voet met veel zorg plaatsen…   En dan die verhalen van de hooggehakte dames: “les dames aux talons aiguilles se cassent la figure” zegt een boetiekhoudster, die punthakken levert in de Rue Paradis. En “les flics” hebben het over “les automobilistes risquent de deporter en evitent ces trous tout le temps et de provoquer des accidents”. Professionele taal van topnivo.  Een ander had het over “un vrai gymkhana bij het Hopital europeén”, waar je gelukkig wel dicht bij de “urgences” bent.  De regelmatig gepubliceerde foto’s van “deze gruyère’(gatenkaas) in de krant doen je werkelijk schrikken. Je vraagt je af hoe hier de bevolking nog groeien kan..  
 

EURO-DEKSELTJE WEG
ZEBRA OPSTAPJE...
 

NAAST DE PAAL?
PICO BELLO!




 

Er zouden permanent tienduizenden “nids de poules” om aandacht smeken hier. En dat elk jaar opnieuw! Dat kost le voirie   4,6 miljoen jaarlijks; waarvan 600.000 euro enkel voor het vullen van de gaten.. Dat staat naast een budget van 20 miljoen voor straat/trottoir renovatie. In 2015 moest daar nog 10 miljoen bovenop. Alles samen is bijna 35 miljoen.. 
 

ARABISCHE STRAAT MOOI GLAD
ZE KUNNEN HET WEL!



 
RAAR GAT...
MULTI-GAT


 
De herkomst van die eeuwige nids de poules is ook bijzonder te noemen… Ze “vallen plotseling” in de asfaltbedekking: echte ronde gaten met eronder een echt hol , een nid (=nest) dus. Maar zonder kip.. Dat zou komen omdat de ondergrond bij die (zeldzame) maar enorme regenbuien wegspoelt. Of omdat er lekken zijn in waterleidingen, die maanden niet opvielen?
SUPERGLADJES TOCH?
PAALTJE IS VERHUISD







En natuurlijk (houdt u zich even vast): door die afwisselingen van zomerse hitte en winterse vorst (!)…  En dat ligt ook voor de hand toch? Maar ja, vergeleken met het noordelijke Lille waar veel minder gaten zouden zijn moet er toch iets niet kloppen aan deze verklaringen. Dus is… het budget nog te laag!

FRAAIE RUE REPUBLIQUE!
ZONDER PAAL..



  
Maar er is nog een heel andere verklaring, sinds de grondstofprijzen wereldwijd stegen. Ijzeren putdeksels etc. brengen nu op de “lokale ijzermarkt” het dubbele op. En dat is prima voor de inkomens van zwervende waaronder veel roms.

WEER EEN EURO!
DE EERSTE EURO






MORGEN IS-TIE WEG..


Helaas is er ook nog een ander fenomeen, dat samenhangt met de netelige parkeersituatie in de stad.

 
 
PAAL WACHT OP TRANSPORT...

Sommige verwijderen ijzeren palen op de scheiding van weg en trottoir om op de stoep te kunnen parkeren… U leest het goed: ze wrikken of drukken zo’n paaltje van 1,30 meter om en hebben een toegang tot hun private parkeerplek.

Het ijzeren paaltje verdwijnt plotseling in de “romse ijzerhandel”. Een vruchtbare samenwerking dus. Er zijn verhalen over georganiseerde paaltjesroof common business van roms en parkeerders . Maar dat gaat mij te ver..
HEEL MOOI STUKKIE.BRAVO!

VERGETEN KABEL?

 



PAALTJE PLEITE..
WERD VUILNISBAKKIE




 
BIJNA EEN ECHT NID DE POULES!

 
Intussen druppelen gestaag de verhalen over gaten en andere frivoliteiten binnen op;   redaction-web@laprovence-presse.fr van onze grootste lokale krant. We houden hier best van een beetje lachen met “notre bordel” en dat siert deze opgekrabbelde stad.

ZE ZIJN OOIT AAN DE BEURT

MORGEN IS HET NID DE POULE KLAAR!
Nou moet u niet denken dat jatten van putdeksels typisch marseillaans is. Nee, Sjanghai heeft er ook enorm veel last van. En met name van de benen-brekerij die er uit voort komt. Dat levert schadeclaims op... Dus wordt er nu aan elke putdeksel een sensor vastgemaakt, waarna een satelliet (echt waar!) kan vaststellen dat een deksel van de plek is.. U ziet het: de technologie moet weer helpen, waar het menselijk gedrag niet bij te sturen blijkt.. Ik durf het idee nog niet door te geven omdat ik nog onvoldoende "rijpheid vermoedt"...

Dus komt u voor een bezoek naar Marseille, huur dan die speciale GPS bij het Office de Tourisme. Die  u  piepend waarschuwt als u een “trou of ander obstakel nadert”. Grapje, natuurlijk maar, denkend aan Sjanghai en als ex organisatie deskundige, zou ik het een prima idee vinden. Vooral voor voirie” natuurlijk, die deze gaten vooral moet vinden en… dicht maken. Natuurlijk is “de opsporing en registratie van die gaten” niks eenvoudig. En een belangrijke oorzaak van gaten die te lang blijven gapen.

WOONTORENS AAN DE CRÊTES
 
U moet van me aannemen dat het er langzaam minder worden, omdat het aantal ingrepen in de stad langzaam vermindert. We halen de achterstand van bijna een eeuw eindelijk wat in… En nu dat zakkenrollen en colliers jatten ook verminderde (echt waar!), heeft u meer tijd om beter te letten op waar u uw voeten neerplant! 


DE TOREN VAN DE 2e ZEETRANSPORTEUR TER WERELD:  CMA-CMG

DE OUDE INDUSTRIEHAVEN ...NU CULTUUR (MUCEM).

DE COQUETTE TERRASSES DU PORT: SHOPPING DE LUXE

COQUETTERIE IN DE VIEUX PORT, ARCHIT. FOSTER

CULTUURHOOFDSTAD 2013..

 Hier is het dus vooral: vooruitgang en moedig doorgaan en dat tegen de verdrukking van al die crisissen in. Wij bouwen aan de twee nieuwe torens, naast de eerste van 125 meter van CMA-CMG. Om onze skyline echt op te trekken.

Wie 35 jaar niet naar Marseille durfde te komen, - ja die zijn er in La France-, zal als hij/zij toch eens komt, zeer verbijsterd gstaan rondgapen. Zij moeten dus extra oppassen. Niet met de al lang afgereisde maffia of met drugsbazen met kalashnikovs, maar punt één met die venijnige “nids de poules’!
Wacht niet te lang. Want met dat dikkere budget en die toegenomen ervaring, worden we die gaten wel de baas. Het laatste "nid de poule" wordt natuurlijk gered! Dat krijgt een ereplaatsje in het Musée d'Histoire de Marseille!
 
MARSEILLE: SKYLINE 2050.  TOREN TWEE GAAT OMHOOG NU..
 
MARSEILLE BEWOOG (EN BEWEEGT), MET DEZE  MARE NOSTRUM 

Leon de Marseille 5 september 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten