EN
DE VOORTRAZENDE ONTWIKKELINGEN
Een recente discussie, die wat bleef steken..
Na een blog was er al vaker een discussie over groei en (fossiele) energie die opraakt. En over de vervuiling van "moeder aarde"; een important onderwerp. Gaat die COP21 eind 2015 (VN), in Parijs daarover ook praten?
Enkele weken geleden liep het op de site Nederlanders.fr uit op een weddenschapje tussen een gewaardeerde lezer en schrijver (ZIP) en ondergetekende. Aan de discussie gingen daarna ook veel andere mee doen..
Het spitste zich toe op het brandstofgebruik van vlieg-tuigen, in vergelijking tot andere transportmiddelen. Daarover ontstond een soort "clash", mede omdat gevonden cijfers en data elkaar leken tegen te spreken. Ook omdat data van de 45-jaar (!) oude 747 op de proppen kwamen;
sindsdien is er echt wat gebeurd.. En pas op: verschillen komen regelmatig voor in cijfers van het Internet, die vele "bronnen uitspugen". Een lastig parket..
Lezer ZIP verloor een beetje zijn "drive"; maar onderge-
tekende beloofde verder te zoeken. Want er valt altijd wat te leren.. Dus zie wat volgt.
Lees wat Airbus flikte met zijn succesvolle A320neo. De nieuwe motoren daarvan draaien nu al 15% zuiniger! En over 5 jaar zelfs 20%. En met garantie!
Dat is dus heel wat anders dan die "brultonnen" van die oude 747 Jumbo! Weer een fraai voorbeeld van die continue technologische vooruitgang.. En zeker niet de laatste.
Een important aspect van de discussie.
In de discussie speelde de "leeftijd van de cijfers" een rol. Want in de huidige wereld en zeker in het transport gaat de verandering razendsnel. Nog erger: de groei in de wereldbevolking gaat nog sneller dan recent gedacht!
Deze groei vooral zit in grote landen en continenten: China, India en Afrika waar nu ook de welvaartsgroei fors is. Twee keer zo hard als in Europa. En deze ontwikkelingen zullen de groei in het transport enorm gaan versnellen..
Recent bestelde India (maatschappij INDIGO) 250 Airbus A320neo er bij... Daarmee komen ze op 500 totaal. En in Toulouse staan er nu 4000 in bestelling!
Omdat: deze "A320neo" nieuwe motoren kreeg... die 15% zuiniger zijn dan die van drie jaar geleden! En in 2020 wordt dat 20% is aangekondigd.. Het illustreert weer eens de snelheid waarmee cijfers wijzigen én het de betere kant op gaat! Want hierbij blijft het natuurlijk niet..
Hoe kunnen we verder komen?
Die weddenschap: dat moeten we "regelen à l'amiable" , natuurlijk! Dat is leuk en het moet lukken.
Mijn voorstel voor een afronding is om het onderwerp te plaatsen "in het licht van de voortrazende ontwikkelingen". Dat vergroot de waarde: nú is veel minder interessant dan "overmorgen" toch?
Daarom dus dit poging tot vervolg, dat begint met informatie over de ontwikkelingen. Van recentere jaren en van wat men inschat over "morgen".
Zie wat ik aantrof via Google toen ik intikte: "plane fuel consumption" ; zo kwam ik ook een link.
GEVONDEN GRAFIEKEN,
CIJFERS EN TEKSTEN
En mijn commentaren daar bij.
ITEM I.
WERELDWIJDE CONSUMPTIE VAN JETS. DIE GROEIT VANWEGE DE ENORME TOENAME IN PASSAGIERS/VRACHT. De dip is de crisis en het is minder steil gaan lopen ook vanwege de betere motoren/vliegtuigen..
ITEM II
Voor passagiers (seat-km= passagiers.km) en voor vracht (ton-km). Kromme vlakt af maar.. zie beneden..
ITEM III
Brandstofconsumptie per seat (passagiers)-kilometer. IPPC waarden! Zie de curve van de A380= modern vliegtuig met moderne motoren. Jaarlijks gem 3% verbetering.
ITEM IV
Vergelijking emissies in indexcijfers (met 1990 =100) voor vracht. Air komt er goed af! Zit ook dicht bij rail en water en dik onder trucks.
BRANDSTOFEFFICIENCY VOOR SAN FRANCISCO--LOS ANGELES PER SOORT VERVOER. PLANE VERLIEST NOG, MAAR ZIE MET HOE WEINIG. .
ITEM V
Bijschrift toevoegen |
Ontwikkeling liters brandstofgebruik per kilometer.
Zie ook de prognose. niet ZEKER natuurlijk maar gezien het verloop 1985-2005 (gemeten) niet dwaas. Zie in de inleiding het bericht dat de A320neo nu 15% zuiger is (betere motoren) en dat het 20% wordt in 2020! Bravo dus!
ITEM VI
ITEM VI
EN DIT KAN OOK NOG, MAAR DAT IS OOK LANDBOUW!
ITEM VII
BRANDSTOF EFFIC. PER LUCHTVAARTMIJ. EN: HOE HOGER JE VLIEGT HOE BETER VOOR HET VERBRUIK...
OPMERKINGEN EN OVERWEGINGEN
De voortgaande groei van de wereld: in mensen én welvaart, zal dat brandstofverbruik/die energie tot een heel groot onderwerp maken. Die groei overtreft in elk geval nog met alle verbeteringen die men "normaal gesproken" vindt, echt niet "klein zal krijgen".
China, India en Afrika zijn hier bepalend daar zijn de omzet-verwachtingen van Boeing en Airbus dan ook ENORM! Reizen is van eminent belang voor ontwikkelen en besturen daar.
2.Zie ook die KANALEN op de wereld. Het Panamakanaal werd veel "groter", idem het Suezkanaal en wie weet komt er nog dat Nicaragua-kanaal? De prognoses van de drie grote zeetransporteurs liegen er ook niet om! En die boten zijn ook grote slurpers. Een tocht door nieuwe Suezkanaal kost met een dikke boot: 800.000 dollar. Kassa voor Egypte!
Als de "noordelijke route " nog opener wordt (door smeltend ijs..) heeft dat ook enorme implicaties hierop. Maat wat er nu al ligt aan ontwikkelingsplannen op olie-gas gebied (plus belangrijke andere delfstoffen)bij de Noordpool is ook gigantisch. En dat moet ook allemaal vervoerd worden...,
3.De concurrentie blijft enorm.
Tussen transportsoorten en BINNEN elke apart ook. Dus is de druk op verder ontwikkelen groot. Dat, samen met de hoopgevende toename van kennis in de chemie (op nieuwe materialengebied), gaat dus verrassingen opleveren.
Daarbij gaat het vooral om GEWICHTEN (ook van het transportmiddel zelf): dat is punt 1 bij vliegen voor het brandstofgebruik! DAAR wordt het uitgevochten en dat kan ook zeggen vele.
Dus vliegen is in op alle fronten. Wat de VRAAG betreft, wat de concurrentie betreft ook (vliegen gaat verrekte snel..) en dus ook wat (gewicht+) brandstof gebruik betreft.
Ze kunnen nog GROTER die vliegers, ze kunnen NOG LICHTER en nieuwe motoren en aerodynamisch ontwerp kunnen nog meer brengen. Airbus studeert nu zelfs op... dubbeldekkers, omdat die meer lift maken en... dan ben je sneller op hoogte.. (???).
Dit bewijst natuurlijk niets! Maar even achterom kijken toont dat er eerder al veel ongelofelijks kon. En waarom zou dat nú ophouden?
Nu er 10 x meer onderzoek is en nog 2 miljard mensen meer er aan komen? Ik zou zeggen: dat vergroot de druk nog meer op het zoeken naar vindingen en verbeteringen. Het zal dus harder gaan..
Maar het is ook een kwestie van optimisme, hoop en.. geloof in het menselijk kunnen. Dat ook heel foute dingen kan brengen.
En als dat de overhand neemt, dan krijgen andere zeker gelijk. Maar ook dan geldt: na regen komt weer zonneschijn.. Want dat laatste is bijna 100% zeker.. voorlopig dan natuurlijk.
22 aug. 2015
Geen opmerkingen:
Een reactie posten