ZO ZIET MONSIEUR MISTRAL ER DUS UIT.. |
EEN VAN DE VELE WINDEN, MAAR.. |
In de tijd van le Bon Roi René sprak men over de drie plagen van de Provence, en dat waren: de pest, het parlement (!) en… de mistral. Op vandaag zijn er nogal wat die zouden antwoorden dat ook de onveiligheid zo’n plaag zou zijn. Wel als u “en gros” in drugs doet en uw afleveringen niet betaald, dan is het voor u hier ook levensgevaarlijk. Zonder bodyguards met kalasjnikovs haalt u dan de 48 uur overleven niet.. Een enkele keer vliegt er wel eens een kogel om de oren van argeloze burgers, maar als die u treft dan deed u zeker wat heel fouts in uw leven..
Zakkenrollen kan U ook gebeuren, te mooie halskettingen van goud worden in beslag genomen (ook al werd dat minder met de dalende goudprijs..). Maar dit is in Amster-dam of New York veel erger, zeggen wij graag. Tijdens mijn radio-klusjes voor de Nederlandse regio-omroep L1 gaf ik ooit mijn telling over bijna één jaar op van de drugsdoden (door geweld) in A’dam en Marseille.. En ik vertel u dat A’dam ruim heeft gewonnen toen..
Ook hoor je iedereen altijd over het mooie maar ook zo felle
daglicht hier. Best wat lastig bij het maken van foto’s en ook als u uw zonnebril vergat.
Dat licht met die strakke vlekkeloze hemel hebben we vooral te danken aan die vaak
waaiende mistral! Die is hier veruit de ergste van de vele winden: de vissers
kennen er wel zestien verschillende hier. Niet zo verwonderlijk als je op zeil
naar huis moet..
Als wij in de morgen vanaf het terras naar de zee kijken en we zien "les moutons",-dat zijn die duizenden witte golftopjes-, dan weten we dat Le Mistral er weer is.. En ook dat deze boven de 80 km/uur blaast.
Dat wordt ook bevestigd door die franse tricolore op het dak van het Station Saint Charles naast ons. Tenminste als die er nog aan hangt! Want we zagen in die 4 jaren vele nieuwe vlaggen (twee dozijn vrezen we...), die moesten worden opgehangen, omdat de vorige was vertrokken. Naar de zuidelijke arondissementen van de stad.
We weten dan ook dat we bij het naar buiten gaan via de hal op de begane grond, alles even goed moeten vasthouden: om er niet meteen achteraan te moeten hollen..
DE LOCALE MISTRALSTATISTIEK |
Toen bleek dat het SNCF-gebouw naast ons "Le Mistral" zou
gaan heten, waren we daarvoor al gewaarschuwd. Want onze straat loopt pal Noord-Zuid, en dat
is hier dus een echt mistral racebaantje.
De Mistral is de wind van de records: 141 km/uur ooit bij Le Ciotat, 115 bij Cap Couronne en 108 in Marignane… Maar niemand weet hier van de bijna 200 km/uur ooit op de top van de Mont Ventoux (1912 meter), waar we 15 jaar vóór woonden. Wij zijn dus best wat gewend intussen.
De Mistral is de wind van de records: 141 km/uur ooit bij Le Ciotat, 115 bij Cap Couronne en 108 in Marignane… Maar niemand weet hier van de bijna 200 km/uur ooit op de top van de Mont Ventoux (1912 meter), waar we 15 jaar vóór woonden. Wij zijn dus best wat gewend intussen.
Hier noemt men de wind ook gekscherend “een AOC”: hij heeft dus zelfs een keurmerk! Mistral ontstaat bij
hoge druk in de Golf van Biscaje en tegelijk lage druk in de Golf van Genua: dan gaat ie dus pas blazen. Eerst heel hoog en dan komt hij naar ons toe, naar beneden een kijkje nemen...
Daarna doen
Le Massif Central, Les Pyreneës en Les Alpes de rest. Zij vormen en soort van
trechter en dat maakt hem zo woest en apart. Hij waait namelijk niet gewoon: nee, hij “schudt en
rukt”. En hij is ook kurkdroog (en daarmee ook zo koud!). Dat is lekker in de zomerse hitte, maar een ramp in de winter... Hij is zeer hinderlijk en
ook echt gevaarlijk. Weinig is bestand tegen 24 uur zonder pauze van harde en pulserende rukwind. Dat ondervonden alle
toeristen ooit op vakantie in het Rhonedal..
DAG PARAPLU! |
ONZE BOMEN BUIGEN GEDWEE MEE.. |
Uit metingen sinds 1979 blijkt dat we hier gemiddeld 79 dagen de pineut zijn. Dan telt men enkel de dagen waarop hij harder blaast dan 60 km/uur. In 2004 was er een
record met 94 dagen; toen dus 1 op de 4 dagen mistral…
Zo’n wind doet natuurlijk vele verhalen ontstaan.. Onder meer de bewering dat mistral waait volgens het schema: 3-6-9 dagen. Dus óf 3 óf 6 óf 9 dagen zonder pauze.. Maar dat laatste gebeurde de laatste keer in 1980. Er is echter nog veel meer en ook heel goeds: de wind verjaagt de legionella zegt een echte Professor. Want wij kennen veel minder besmettingsgevallen hier: namelijk maar 38. In de Var om de hoek is dat 77 , dus het dubbele.. U gelooft het niet? Wel de wetenschap is er zeker over..
Zo’n wind doet natuurlijk vele verhalen ontstaan.. Onder meer de bewering dat mistral waait volgens het schema: 3-6-9 dagen. Dus óf 3 óf 6 óf 9 dagen zonder pauze.. Maar dat laatste gebeurde de laatste keer in 1980. Er is echter nog veel meer en ook heel goeds: de wind verjaagt de legionella zegt een echte Professor. Want wij kennen veel minder besmettingsgevallen hier: namelijk maar 38. In de Var om de hoek is dat 77 , dus het dubbele.. U gelooft het niet? Wel de wetenschap is er zeker over..
KIJKEN IS NU BETER DAN VAREN |
De mistral is ook de aanzet tot het oplopen van wanhoopsdaden: het
aantal zelfmoorden stijgt duidelijk bij langdurige mistral. En ook dit is een bewezen feit…
Natuurlijk komen er ook eerder en meer branden van en vele ongelukken. Zoals het omvallen van kranen en steigers. Ook bomen kunnen omkiepen al zijn dat zelden oudere bomen. Want die konden zo oud worden ondanks de mistral!
Natuurlijk komen er ook eerder en meer branden van en vele ongelukken. Zoals het omvallen van kranen en steigers. Ook bomen kunnen omkiepen al zijn dat zelden oudere bomen. Want die konden zo oud worden ondanks de mistral!
HIJ ZONG: MISTRAL GAGNANT.. |
MAAR LUXEMBURG IS DE HOOGSTE.. |
Op mistraldagen zie je in de stad van alles om liggen (fietsen,
vuilnisbakken en scooters/motoren). En soms vliegen er ook stukken dak rond of
stukken van muren en schoorstenen. De Marins Pompiers van de stad hebben het altijd
knap druk met stevige mistral. Een voordeel is dat ook de rommel in de stad "automatisch" op hoopjes komt te liggen: in de windstille hoeken. Dat doet sommige bezoekers denken dat de schoonmakers iets "lieten liggen"... Fout dus!
Er bestaat nog een probleem dat wat moeilijk te begrijpen is. Die
reuzeboten voor de feries en de cruises (deze laatste zijn nu al tegen de 300
meter lang..), kunnen bij harde mistral ook niet onze havens in… Omdat enkele openingen nog wat te smal zijn... Dus die worden nu verbreed. Want we willen
nr.3 op cruisegebied worden in de Mare Nostrum. En zelfs Barcelona voorbij met zijn 2,5
miljoen passagiers per jaar…
Komt u dus op de cruiseboot op zo’n foute mistraldag aan, dan gaat uw schip voor anker in de rade. En.. u wordt met grote sloepen naar en van de wal gevaren..
Komt u dus op de cruiseboot op zo’n foute mistraldag aan, dan gaat uw schip voor anker in de rade. En.. u wordt met grote sloepen naar en van de wal gevaren..
Iedereen begreep de ware krachten van deze ongenadige wind toen de
ferry Napoleon Bonaparte enkele jaren geleden van zijn trossen losbrak en toen
(gelukkig zijdelings!) tegen een kade knalde… Een slimme stuurman zag wat hij
moest doen om te voorkomen dat het gevaarte met zijn punt vooruit de haven zou
zijn binnen gevaren. De boot maakte stevig water en ging scheef en achter op de
bodem… Een schade van miljoenen en een boze verzekeraar… De Napoleon is
gerepareerd, omgedoopt en verkocht naar verre wateren.. Hij hoeft dus het huidige failliet van de mij
SNCM niet mee te maken..
DE NAPOLEON OP ZIJN KANT GELEGD... |
Provençalen en zeker Marseillanen houden van sterke gekruide
verhalen. Dus zijn er nogal wat “mistral-histoires” te horen in onze
contreien.. Wat dacht u van dat verhaal
over wegvliegende volle borden met spaghetti? Ze stonden op een stevige tafel
maar ook in de mistral… Dus werd dat een kort déjeuner… Idem met die glazen
pastis en rouge.. Kranten zijn er met de duizenden verloren gegaan omdat ze
hoog weg vlogen.
Autoportieren die bij het ondeskundig opendoen open vlogen, waardoor de scharnieren verbogen, is een nogal dure mistralgrap. En omvallende muren vanwege wat smalle fundering of wat weinig cement in de specie of het beton zijn er ook legio. Een houten gesloten schutting dwars op N-Z zetten, is smeken om grote ellende. Dakpannen plak je hier met wat kit vast…, net geplante bomen moet je stevig afsteunen en een parasol open laten staan in de Mistral betekent dat u de stoffelijke resten heel ver weg mogelijk nog deels kunt fotograferen. Als pikant vakantiekiekje.. Een open haard of houtkachel moet hier zijn voorzien van een soort van mistralrem: dat is een klep die open gaat als de mistral aan de luchtstroom rukt aan het vuur.. Waardoor lucht uit uw woonkamer wordt bijgemengd, die zo de “trek doet verminderen”. Anders stookt u vele m3 hout enkel om het heelal te verwarmen..
DE MISTRALKAART |
Natuurlijk heeft elk fenomeen ook zijn helden. Dat zijn als je aan Mistral denkt zonder twijfel de brandweerdiensten. Want als je, -zoals wij een keer ook-, echt die mistral-aangedreven-brand om je heen zag, dan weet je wat angst is. En ook wat met heldendom wordt bedoeld!
Kortom in de Provence leven, niet ver van het Rhonedal, vereist een soort van Mistraltraining.. Die kunt u niet aanvragen op de Prefectuur maar die krijgt u beetje bij beetje in de loop der jaren. Waarom verzekeraars hier geen mistralfoldertje aan nieuwkomers geven bleef me een raadsel.. De verhalen van eigenwijze nieuwkomers van het type “ongelovige Thomas” zijn hier legio.
DIT ZOU TE LAAT KUNNEN ZIJN |
ACTIE OP HETE DAGEN |
En ja u weet natuurlijk dat de wind zijn naam kreeg van de Provençaalse schrijver (en Nobelprijswinnaar!) Frederic Mistral… Of was het nou net andersom?
FREDERIQ MISTRAL |
MISTRAL EN DUS... ZON |
Zoekt u dus zonne-uren en is temperatuur wat minder van belang:
dan weet u waarom hier de huizen zo duur zijn.. De koukleumen onder u moeten
dus naar de kust verder weg van het Rhonedal anders moet u bij ons komen..
Leon de Marseille, 6 december 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten