NIEMAND IS HELEMAAL ZONDER FOUTEN.. |
De “aardopwarming” was het eerst, en
vele noemen het nu liever “de klimaatverandering”… En het gaat vaak over CO2
uitstoot waaraan koeien meer zondigen dan auto’s. Tot we de oceanen als
boosdoeners ontdekten. De modellen voorspelden een akelig verband tussen die
tonnen aan CO2, die er vroeger natuurlijk niet waren (of toch?) en de
aardtemperatuur. Want die liep al heel wat jaartjes op en dat deed van alles
aan ijs smelten, waardoor het niveau van oceanen etc. steeg… Kortom er moest
minder worden uitgestoten door alles en iedereen dus werd er op uitstoot ook
belasting gezet en kon je ook CO2-uitstoot rechten kopen en verkopen op een
beurs. Een corrupte miljardenhandel was geboren..
Er waren al jaren geleerden die deze
profeten niet vertrouwden, omdat ze het niet te nauw namen met hun rekenmodellen
én er ook geen sluitende theorie bestond die zaken echt verklaren kon. Maar zij
werden meteen verketterd… De rampen-experts wisten het allemaal zeker…
Tot er nu al 10 jaar een
onverklaarbare stop in die temp-stijging optrad en ook het Zuidpoolijs begon aan
te groeien. Terwijl het bij de Noordpool smolt… En niemand begrijpt waarom..
Maar nu komen er veel meer
twijfelaars… terwijl vooralsnog de plannen nog steeds worden gemaakt en men nog
steeds grote klassiek geworden klimaatconferenties organiseert..
Begrijp me goed: natuurlijk moeten we
geen rotzooi dumpen, Dat moet gewoon stoppen. Maar wat ook moet ophouden is die
arrogante mengeling van valse wetenschappers en
te opportune politiek. Die is intussen gevaarlijker voor onze
vooruitgang dan alle CO2 in het kwadraat..
Dus: kom op en doe mee! In de nieuwe “singuliere”
wereld. Want de veranderingen gaan onverminderd razendsnel en we zien met
regelmaat enkele ook in ons dagelijks leven opduiken. De meeste onttrekken zich
aan de waarneming en blijven nog onder de industriële high-tech kenners. De meeste van ons hebben er dus geen weet van.
DE NIEUWE EVOLUTIE |
De maatschappelijke gevolgen van die
vele veranderingen in onze wereld zijn: de geopolitieke spanningen, de veranderde
economische krachtenvelden, de massa-werkeloosheid, de sluitende winkels en het
bestellen via internet, de verdwijnende postbodes, elektronische boeken,
zonnecellen op uw dak, het pirateren van uw bankrekening, de auto die
automatisch inparkeert, het voor 19 euro naar Lissabon vliegen, dat digitale
paspoort, die krant etc. op die I-phones, de vele nieuwe oorlogen, die af en
toe “zichtbare” drone’s in de lucht…. we accepteren dat allemaal gelaten. En
doen er zelf aan mee of we laten het voor wat het is..
EVOLUTIE LIJNEN... |
INDERDAAD.. |
OOK EBOLA WAS NIET TE VOORSPELLEN
Om
epidemieën te zien aankomen zijn er nu ook modellen op dikke computers. Maar
men is erg voorzichtig omdat het zo complex is. En die modellen dat zijn
gebrekkige “afspiegelingen” van de bijzonder complexe werkelijkheid.. Dus
daarop beleid op termijn maken is gewoon hachelijk. En dat schrijft nu ook de
Marseillaanse hooggeleerde arts Didier Raoult…
DAT KLOPTE! |
En ene
Paul Nurse, de nieuwe president van de British Science Association voegt dat
die “klimaatsceptici zouden moeten worden gevierendeeld en dan verbrand”.. Net
als de ketters van heel veel vroeger..
WIJSHEID OVER WIJZEN... |
Sinds
1980 steeg de temperatuur nogal snel: tot einde 90-er jaren. Maar toen ging de
curve op “horizontaal”. Wat de klimaatwijzen maar gauw een “gat” noemen, een
abberatie dus. Maar waarvoor de verklaring er nog steeds niet is.. Ook groeit
nu het zuidpool-ijs met een noodgang aan en de gletschers ook al. Vele rekenen,
her-modelleren om verklaringen te vinden voor wat zo overduidelijk ook zichtbaar
is. Enkel overmorgen weten we dus nu wat er echt gebeurt: mogelijk dus pas als
we het echt zien!
Er
verscheen in Nature een artikel dat zegt dat “de temperatuur geen betrouwbare
maat is voor de klimaatverandering” .. En de New York Times veranderde die
kreet “aardopwarming” stilletjes in “klimaatverandering”. Al sinds 2006 was
daar intern een stevige discussie over dat “hiaat” gevoerd. Nature zag ook dat
bij steeds meer publicaties (zelfs in Le Provençal!) de term klimaatverandering
het won van “aardopwarming”… , eigenlijk was het al goed zichtbaar in 2009. Dat
politici en journalisten zich graag vastklampen aan een theorie die hun
suggereert dat “we het begrijpen” is niet echt nieuw. Maar voor wetenschappers
is dat ronduit “genant”! Want daar moet
je een theorie voortdurend “tegenspreken en kritisch toetsen”.
POPPER HET GEWETEN DER WETERS.. |
ENE KURZ
WIL DAT WE SINGULIER GAAN DENKEN
Kurz
Weil van Singularity University in Silicon Valley is een nieuwe profeet..
DAT IS VERREKT DICHTBIJ |
Denk ook aan de legende
van Sissa, die een schaakspelende prins voorstelde om op een vlakje van het schaakbord
een rijstkorrel te leggen, dan op het tweede te verdubbelen naar twee
rijstkorrels, idem op het derde vlakje en zo tot… op alle 64 vlakken… Op het laatste vlakje komen dan 18 miljard
rijstkorrels te liggen en dat is 1000 keer de huidige wereldproductie aan
rijst. Wie kon dat toen weten…en het lukt zelfs technisch niet.
Dit
illustreert ook hoe de huidige opleidingen verouderd zijn.. We denken nog steeds sequentieel ouderwets en
daar wil Kurz Weil verandering in aanbrengen.. Hij zegt ook: IBM had 46 jaar nodig om zijn eerste miljard
dollar te verdienen, Google deed dat in 8 jaar, Facebook in 5 jaar en Groupon
in 18 maanden… Zijn nieuwe kreet is nu dan ook; “Verander of sterf…”. Denk dus “Out
of the box”, zegt hij, “Neem risico en stimuleer uw fantasie. Laat uw hersens
draaien op psychologische brandstof en sta s´morgens op met dat idee dat… in 10
jaar het leven van 1 miljard aardbewoners zal veranderen…
Wel U
bent dus gewaarschuwd!
Zie ook
dat initiatief van de Franse internetondernemer Xavier Niel, die in 10 jaar 70
miljoen steekt in wat heet Ecole 42 (= School
42). Beelden van deze merkwaardige `school` zijn nogal verwarrend…
Die “school”is wat commando-achtig en mysterieus tegelijk. Vol met slaapzakken en beeldschermen ook…. En continu open en wakker… Om er op te komen moet je inschrijven via Internet, zoals al 50.000 jongeren deden.
Dan kun je worden geselecteerd voor wat heet “het zwembad”.. Met 300 andere: een cursus in augustus en de andere in september. Daar moet je dan 26 dagen programma´s schrijven en andere slimme dingen doen… Men let vooral op je vermogen om in teams te werken en elke zwemmer corrigeert of verbetert het programma van een collega.. Vele die uitgeblust van school vertrokken, komen hier voor 3 a 5 jaar en krijgen geen diploma. Iedereen, arm of rijk kan komen er is geen schoolgeld te betalen. Een van hen was na een jaar al zo goed dat ze naar Princeton mocht.. Niel wil zo een bijdrage leveren aan het oplossen van het tekort van 30.000 programmeurs in La France….
DE HARDE SCHOOL |
Niel
riep ook op TV recent dat Frankrijk `een fiscaal paradijs is` en doelde op het
credit d´impot” (winstaftrek) voor researchkosten… Hij zegt: “ondernemers die niet slagen zijn
dat zelf schuld”… En hij kreeg bij zijn bezoek aan `Ecole 42` een staande
ovatie. Terwijl Hollande weer een tranche “emplois aidés” aankondigde..
Dat `42`
komt uit de `Guide du voyageur galactique` (Douglas Adams), waar u vindt dat 42
een GEEK-getal is… En dat gebouw aan Boulevard Bessieres 96, waar Niel’s school
huist, heeft ook een oppervlak van 4242 meters.. Wie is er nou dus gek?
2015: BEGIN
VAN “ALLES IS VERBONDEN MET ALLES”
Het
begon al met die I/watches aan de polsen, die praten met I/phones en tablets.
Maar nu in 2015 gaat het pas echt los. Met die TV´s aan het internet hangen en
die huisautomatisering.. Niet enkel voor beveiliging maar ook voor
energiebezuiniging en uw meteo-station met diverse opnemers.. Daarna hangen al
uw apparaten in huis aan elkaar en wordt ook u zelf voortdurend doorgemeten.
Waarbij alles naar de PC van uw huisarts of specialist zoeft…
DE GROTE VERKNOPING |
Uw lampen kunt u ook programmeren en in
duizenden kleuren laten schijnen.. en uw
huisrobot is niet ver meer… Mogelijk heet de eerste Keecker en u mag hem ook
Homepod noemen, dit grote lopende ei.
Hij projecteert op uw wanden, filmt van alles, doet uw muren opleven,
leest uw mails… meet uw huis door, en bewaakt het… Hij heeft nog een wat hoge
prijs, 4990 euro en is er vanaf april
2015.
DIT IS UW KEECKERTJE |
Er zit
al veel digi-techno in de auto en het houdt maar niet op! Straks roept u uw
auto met uw tablet en hij rijdt zelf uit de garage tot voor uw deur. En
programmeert zich zelf al voor uw ritje.. Uw achteruitkijk spiegel is straks
een beeldscherm waarop u alles achter (en naast u?) u in detail ziet. Of zelfs 360
gr. in de rondte...
U krijgt u van alles aangeboden van de plek waar u bent (of zo dadelijk
komt…), want “men” weet precies waar uw auto is! Dus u krijgt vast mooie
landschappen in de buurt “aangewezen”: om u tot een omweg te verleiden… Nee, we
bedoelen nu natuurlijk geen bordelen, al zou dat ook kunnen!
Ach u zit liever de krant te lezen of een goed boek of uw post of die leuke blog van Leon de Marseille? Allemaal geen probleem: uw auto rijdt zelf, en is “connected”, overziet alles en “all the time”..
AUTO-COMPLEXITEIT |
Bij de
autofabrikanten gonst het van de contacten met de apparatenbouwers voor auto’s,
met internetspecialisten, de grote telecombedrijven en de cloud-operators..
Alle autobouwers zijn er met duizenden in de marketing en R&D mee bezig:
die auto van morgen, dat rijdende mensenverblijf waar je (bijna) alles in kunt
doen wat ook thuis of elders kan. Een rijdende luxecamper misschien zonder
chauffeur..
NIEUWE
KLUIVEN VOOR DE OVERHEID EN DE POLITIEK
De enige
die nog steeds wat slaapt is.. onze overheid. Ook al geeft u die nu ook al
on-line PV-bonnen, zelfs via camera’s! Die overheid is natuurlijk wel
essentieel om deze vooruitgang mogelijk te maken. Nu nog alleen met
oplaadpunten voor E-auto’s, maar straks met een hele andere infrastructuur, die
de high-tech auto ook nodig heeft…Dus: werkgelegenheid?
INTEGRAAL TRANSPORT CONCEPT |
Straks
zullen sommige auto’s aangenamer zijn om in te verblijven dan veel oude
huizen.. In Californië en Zweden rijden er al rond: in een door de overheid
aangewezen gebied. Zonder chauffeur dus.
Auto’s die elkaar dus tegenkomen en voortdurend met elkaar “praten”. Terwijl ze
met afgrijzen kijken naar die vele “menselijke dombo’s” om hun heen. Die slecht
opletten, te hard rijden, afslagen missen én ongelukken maken...
Maar pas
op: uw auto is ook “dé spion” voor die Big Data-boys. Die alles over U en uw
auto willen weten. Een autofabrikant wil zoveel mogelijk weten over het gedrag
van uw (=zijn) auto: puur technisch natuurlijk. Maar ook waar hij reed en hoe
hij werd gereden… Dat is “gefundeness Fressen” voor die autofabrikanten die fel
moeten concurreren.. Want zij moeten
blijven verkopen, investeren en mee “vooraan blijven”.
TRAFFIC MANAGEMENT |
NIEUWE AUTOVERZEKERINGEN |
Wat te
denken van die “arme overheid als wetgever”, die nu duizenden wetten c.s. moet
gaan overdenken en gaan aanpassen? Want daarin schuilen best veel “remmende
factoren” voor deze vooruitgang. Dus waar zijn ze die “high-tech ambtenaren”?
NOORWEGEN: DIE ANDERE AUTO-POLITIEK
In Noorwegen verkoopt Nissan veel auto’s en zelfs de dure Tesla S:
de elektrische auto voor miljonairs. Koning Haakon heeft er ook een.. Toch zou
men hier met de 5 miljoen inwoners en heel veel olie, best allemaal op benzine
kunnen rijden. Maar de overheid laat de elektrische auto op de busbanen rijden,
ze mogen gratis parkeren en voor nop met ferries oversteken. Én ze kunnen
gratis hun batterij opladen aan de 5000 oplaadpunten. En dat in maar 30 minuten
ook nog..
SNELLE E-CAR INTRO |
Dus het lukte: maar nu moet de rem er toch wat op… De burgervader
van Parijs die dat recent ook voorstelde, weet dus waaraan ze nog aan ontsnapte…
In Frankrijk zijn er nog maar 3000 oplaadpunten landelijk en groeit elektrisch
rijden nauwelijks. Toch deed de staat soortgelijke dingen in Frankrijk met de
“diesels”, waardoor er nu hier nog vuile 47% diesels rijden. Net als in Duitsland:
de echte dieselkampioen.. De auto-industrie was er de politiek vroeger dankbaar
voor. Maar nu ging de diesel 2 cent/liter omhoog in La France en gaan steeds
meer taxi’s al over op hybride (en dus ook benzine).
Maar ondanks alle gedoe door de overheid komt uiteindelijk die
“economische realiteit” altijd weer boven drijven! Dus zien we nú vooral de
kleinere hybrides die het pleit winnen en verdwijnende diesels. En die
full-electrics: die komen nog niet echt op…
DE BRANDSTOF CEL |
Wachten we alle op de brandstofcel als volgende hype? Hoezo hype…
Toyota komt er mee in … 2015!
RIJDEN EN REIZEN , MORGEN..
Vanmorgen kon ik boeken voor een vlucht naar Lissabon retour: 19
euro… Vliegen is steeds meer in en in Frankrijk begint de TGV door te weinig
ontwikkeling af te zakken.. en verliest in de concurrentie met vliegen. In de
steden komt de tram terug en denkt men veel na over “luchttransport”. Dat is
goedkoper dan “ondergrondse metro’s” die natuurlijk ook veel voordelen bieden.
Maar ook de bussen zijn er weer volop voor internationaal vervoer ook. En wat
te denken van dat sterk groeiend cruisevervoer? Hoe dan ook: de mensheid reist
heel wat af en daarbij is de hele wereldbol aan de orde.
VLIEGENDE TREINEN |
De
betekenis van treinen en paqueboots was ooit nog vóór de opkomst van het echte vliegen enorm voor het “openleggen van de wereld”. Toen nog meer voor de happy few maar ook voor de immigranten in het Wilde Westen en elders zoals in India en China.. De landen die vooral uit eilanden bestaan zoals Indonesië zijn grote bootverbindings-landen.
betekenis van treinen en paqueboots was ooit nog vóór de opkomst van het echte vliegen enorm voor het “openleggen van de wereld”. Toen nog meer voor de happy few maar ook voor de immigranten in het Wilde Westen en elders zoals in India en China.. De landen die vooral uit eilanden bestaan zoals Indonesië zijn grote bootverbindings-landen.
TREIN BOVEN DE AUTO? |
ZONNE-TRANSPORT |
De rol van de energie is van groot belang voor de
reisontwikkeling: het is een aanzienlijke component in die reiseconomie. De
wind werd eerst vervangen op de schepen door de stoom…En later werd de stoom op
land vervangen door de electriciteit die uit centrales kwam en door stookolie
op zeeschepen. Die centrales werden gestookt op kolen en later op stookolie en
gas.. De auto wordt nu meer en meer ook elektrisch… Zelfs onze fietsen en
scooters doen er aan mee… De opslag van electrische energie, de batterij, is
hier cruciaal. Die is nog zwaar en te duur nu... De batterij-ontwikkeling gaat
verder maar langzamer dan verwacht.. In Marseille rijdt er nu een extra-lange
spaanse E-bus met 6 batterijen op het dak die haar 250 km ver brengen. Dat is
een dagkilometrage voor een stadsbus hier en opladen duurt 5 uur.. Zo moet die
dieselvervuiling weg komen hier..
DUTCH SOLUTION |
TRANSPORT CONCEPTS |
Die kernreactoren als energiebron zijn nogal “gewichtig” en enkel mee te voeren op grote schepen (zie de Charles de Gaulle) en dikke onderzeeërs.. Veel verder lijkt het vooralsnog niet te komen: zelfs Frankrijk wil terug naar 50% stroom uit kernenenergie. Toch riep er recent een expert dat hij een kleine niet zware mini-kernfusiereactor ging maken voor bussen en treinen?
CAROSSERIE STROOM.. |
ALLES IN EEN RONDJE |
Maar pas op: vooralsnog gaat het aantal kerncentrales meer dan verdubbelen op weg naar meer dan 1000 op de wereld! En let wel: bij kerncentrales is de brandstof uranium en het energieproduct: elektrische stroom. Die over leidingen moet worden getransporteerd. Dat kan je nu wel deels vervangen door “locale centrales met zonnecellen en windmolens”, Steeds meer huizen worden energie-onafhankelijk, waarbij een beetje stroom van elders vaak nog nodig blijft in “noodsituaties”.. Lockeed vond dus, die kleine fusiereactor uit die ook stroom maakt en die met overal aanwezig gas is te voeden. Een mini-zonnetje dus.. die mogelijk ook de grote kernreactoren opvolgen zal als het lukt zeer hittebestendige materialen te vinden…
LOW-COST TRANSPORT |
WIE BEZIT DE KERNCENTRALES |
Voor het transport lijkt dus vooralsnog stroom nog essentieel te blijven en zelfs belangrijker te worden. Dus is de batterij-ontwikkeling essentieel voor “kleinere privé-transportmiddelen” en ook het energietransportsysteem voor de grote (bovenleidingen)..
H2 TANKEN KAN OOK.. |
WERELD MET KERNCENTRALES |
WATERSTOFAUTO 2015! |
ACH, DAT
IS ALLES PAS VOOR.. OVERMORGEN!
Hoezo
pas overmorgen? Is dit alles dus profetisch gebazel? In 2018 zal 65% van de
verkochte auto’s al “connected” zijn dus zijn ingericht voor
“internetverbinding”. De effecten op de economie zullen ook gigantisch worden:
de bank Morgan Stanley spreekt voor de VS van 1300 miljard dollar aan
“change-omvang”... Maar let ook op de besparingen en zo’n 645 miljard aan
minder autobrandstof (zuiniger auto’s en minder files), 645 miljard aan
productiviteitswinst (minder reistijd vooral) en 488 miljard minder kosten van
ongelukken. Bosch denkt dat straks die 95% van de ongelukken die nu de schuld
zijn van de menselijke chauffeurs, bijna zullen verdwijnen… En wat dacht u van
de milieu-effecten? Minder vervuiling, inzicht in de vervuilings-ontwikkeling
en zelfs de mogelijkheden om het verkeer etc. dynamisch te beïnvloeden..
Dus ook
geen verkeersagent meer, maar straks enkel een milieu-agent? Weer een nieuwe
functie toch! Zeg het ook maar aan minister Asscher: al die banen die gaan
verdwijnen en die duizenden nieuwe functies die er zullen ontstaan? Hij kan nu
beter nadenken over “waar die overheid de onbedoelde remmer is van deze
vooruitgang”!
Dit is ook een mooi onderwerp voor Brussel waar men dan men die flutmaatregelen kan laten vallen.. Voer voor Frans Timmermans in de Commissie. Overigens zijn de meeste flutmaatregelen geen ambtelijke uitvindingen maar gevraagd door… de vele industriële lobbies!
De technologische
tsunami zorgt voor een soort van waterval waarin onze politiek-bestuurlijke
systemen zijn terecht gekomen. En de steeds banger wordende mensheid trekt zich
terug… Achter zijn landsgrenzen maar ook achter de muren van de “eigen groep”..
SOLDIERS ANNO 2025 |
BEAUTIFULL SEA |
Andere tijden komen er aan en veel sneller dan vele verwachten… Daar helpt zelfs geen internet, satelliet of I-Phone tegen.. Dus zeg ik maar met Niel dat: “een achterblijvend land dat zelf schuld is”. Want hoe kan het zijn dat de vele nieuwe problemen nauwelijks met nieuwe ideeën worden opgelost? Want dat kan wel: kijk naar andere landen als Zuid-Korea. Waar bevolking + overheid + bedrijfsleven hebben besloten om de wereld te laten zien hoever je “samen” kunt komen. Als je maar durft om los te laten wat niet meer kan en op te pakken wat al is uitgevonden. Het zit dus: gewoon tussen de oren van alle die in een land de moed verliezen… Zonde toch!
IDEAS AND WISHES..
De zon
kent ze ook die geheimzinnige zwarte gaten in het heelal, die nu mogelijk
minder zwart zijn dan eerder gedacht. In de natuurkunde zijn er sinds Einstein
en de zijnen twee theorieën die vele trachten “aan elkaar te knopen”. Enerzijds
die theorie over de relativiteit van Einstein en anderzijds die over die kleine
deeltjes (quantum theorie). En daarin speelden die zwarte gaten een rol die van
alles aantrekken en weer uitgeven… Materie en ook licht.. En nu beweert Stephen Hawking dat ze wat ze
opslorpen enkel een zekere tijd in bewaring nemen.. Om dat ooit weer vrij te geven. En aan die
verbindende theorie wordt nu gewerkt..
ALLEMAAL ZWARTE GATEN..
ALLEMAAL ZWARTE GATEN..
In het boek van ene Jean-Pierre Luminet, - L’UNIVERS-, leest u over “zwarte gaten en wormgaten” . Die laatste zitten aan het einde van elk zwart gat.. En je zou met een ruimteschip (ooit) in zo’n zwart gaat kunnen gaan om enorm te versnellen en zo verder te reizen “in de tijd-ruimte” om zo in verleden of toekomst te komen… Duizenden kilometers reizen in in minder dan een uurtje.
Stanley Kubrick maakte er een film over.. . Fantasie, ja nog wel. Want al in de 18e eeuw waren de theorieën over de zwaartekracht, ruimte en tijd er al… Maar met Einstein kreeg dat alles een enorme zet. En bij ene Thorne kunt u veel lezen over zwarte gaten.. hij beweert dat als je zo’n zwart gat binnen zou vliegen je de zaak daar flink verstoort tenzij je er slimmetjes energie in zou stoppen of krachtvelden. Maar pas op het dichtst bijzijnde zwarte gat zit dicht bij Saturnus…
SCIENCE FICTION? |
GEBOORTE VAN ZWART GAT |
Wat zich in het heelal en in onze eigen bouwsteentjes afspeelt is van een immense complexiteit en ook schoonheid. De mens is een gezegend wezen met zijn al gigantische kennis van beide terreinen. Maar tegelijk beseffen we dat het meeste nog onbekend is… Oneindig veel blijft over net zoals voor het begrijpen van de mensen oneindig veel overblijft..
HEELAL FILOSOOF |
Dat houdt ons dus bezig al is het de “hobby” van nog te weinig aardbewoners. Omdat het apaiseert om te ontdekken dat er zoveel valt te ontdekken. Dat maakt namelijk bescheiden en behoedt ons voor te snelle en onverstandige conclusies… Eeuwige studie en eindig leven dat is het lot der mensen, die mogelijk nog andere “soortgenoten” gaan tegenkomen. Die dag zal de grote dag worden: stel het u voor..
SPACE TEACHER |
het spannendste wat ik in jaren gelezen heb !!
BeantwoordenVerwijderenfrits
Merci voor dit mooie complimentje!
VerwijderenIk las het (weken nadat ik het schreef) ook met wat rooie oortjes. Het lot van een "wat verhalende essayist" die ik probeer te zijn. Als het maar aan het denken zet en ook de stemming wat doet keren...
Dus ga ik graag door en hoop op lezers die meegaan..
Leon de Marseille