Totaal aantal pageviews

zaterdag 6 december 2014

DE OUDE WERELD KRAAKT HEVIG EN.. DE NIEUWE ONTLUIKT AL..



NIEMAND IS HELEMAAL ZONDER FOUTEN..


De “aardopwarming” was het eerst, en vele noemen het nu liever “de klimaatverandering”… En het gaat vaak over CO2 uitstoot waaraan koeien meer zondigen dan auto’s. Tot we de oceanen als boosdoeners ontdekten. De modellen voorspelden een akelig verband tussen die tonnen aan CO2, die er vroeger natuurlijk niet waren (of toch?) en de aardtemperatuur. Want die liep al heel wat jaartjes op en dat deed van alles aan ijs smelten, waardoor het niveau van oceanen etc. steeg… Kortom er moest minder worden uitgestoten door alles en iedereen dus werd er op uitstoot ook belasting gezet en kon je ook CO2-uitstoot rechten kopen en verkopen op een beurs. Een corrupte miljardenhandel was geboren..
NIET COMPLEET!
TIMETABELS FOR TOMORROW

 


Er waren al jaren geleerden die deze profeten niet vertrouwden, omdat ze het niet te nauw namen met hun rekenmodellen én er ook geen sluitende theorie bestond die zaken echt verklaren kon. Maar zij werden meteen verketterd… De rampen-experts wisten het allemaal zeker…

Tot er nu al 10 jaar een onverklaarbare stop in die temp-stijging optrad en ook het Zuidpoolijs begon aan te groeien. Terwijl het bij de Noordpool smolt… En niemand begrijpt waarom..

Maar nu komen er veel meer twijfelaars… terwijl vooralsnog de plannen nog steeds worden gemaakt en men nog steeds grote klassiek geworden klimaatconferenties organiseert..

Begrijp me goed: natuurlijk moeten we geen rotzooi dumpen, Dat moet gewoon stoppen. Maar wat ook moet ophouden is die arrogante mengeling van valse wetenschappers en  te opportune politiek. Die is intussen gevaarlijker voor onze vooruitgang dan alle CO2 in het kwadraat..

Dus: kom op en doe mee! In de nieuwe “singuliere” wereld. Want de veranderingen gaan onverminderd razendsnel en we zien met regelmaat enkele ook in ons dagelijks leven opduiken. De meeste onttrekken zich aan de waarneming en blijven nog onder de industriële high-tech kenners.  De meeste van ons hebben er dus geen weet van.
DE NIEUWE EVOLUTIE
De jongeren onder ons zijn deels als vanzelfsprekend ook volop aan de gang met al dat nieuwe. Zij leven eigenlijk al deels in de nieuwe wereld, terwijl de ouderen gewoon de laatste bewoners zijn van de huidige. Die langzaam maar zeker wegebt.. Wat onze generatie niet echt lijkt te beseffen..

De maatschappelijke gevolgen van die vele veranderingen in onze wereld zijn: de  geopolitieke spanningen, de veranderde economische krachtenvelden, de massa-werkeloosheid, de sluitende winkels en het bestellen via internet, de verdwijnende postbodes, elektronische boeken, zonnecellen op uw dak, het pirateren van uw bankrekening, de auto die automatisch inparkeert, het voor 19 euro naar Lissabon vliegen, dat digitale paspoort, die krant etc. op die I-phones, de vele nieuwe oorlogen, die af en toe “zichtbare” drone’s in de lucht…. we accepteren dat allemaal gelaten. En doen er zelf aan mee of we laten het voor wat het is..  

EVOLUTIE LIJNEN...
Want, zeggen sommige, het is toch niet meer te snappen dus waarom er verder nog kennis van nemen? En zo wordt een deel van de mensheid outsider terwijl hij langzaam wegsmelt in de oude bijna vergane wereld van gisteren. De nieuwe wereld is er al volop en zij die niet meer kijken zullen op een dag vervreemd zijn van hun leefomgeving… Of reageren zoals mijn oude oma bij de beelden van de maanlanding zei, -nadat ze een tijdje sprakeloos naar de TV-beelden had gekeken-: “Geloof jij Leon dat dit echt gebeurt” ? Toen begreep ik voor het eerst hoe vooruitgang werkelijk tot stand komt.. En ik zweeg begrijpend..
INDERDAAD..
Hoog tijd dus voor een blog die poogt ons even flink wakker te schudden voor dat andere hoopvolle nieuws dat er ook is. En hoe!  







OOK EBOLA WAS NIET TE VOORSPELLEN
Om epidemieën te zien aankomen zijn er nu ook modellen op dikke computers. Maar men is erg voorzichtig omdat het zo complex is. En die modellen dat zijn gebrekkige “afspiegelingen” van de bijzonder complexe werkelijkheid.. Dus daarop beleid op termijn maken is gewoon hachelijk. En dat schrijft nu ook de Marseillaanse hooggeleerde arts Didier Raoult…  

DAT KLOPTE!

En ene Paul Nurse, de nieuwe president van de British Science Association voegt dat die “klimaatsceptici zouden moeten worden gevierendeeld en dan verbrand”.. Net als de ketters van heel veel vroeger.. 
WIJSHEID OVER WIJZEN...
In de VS is dit klimaatgedoe ook al een extra-scheidslijn geworden tussen republikeinen en democraten! Kerry vindt die sceptici domkoppen die denken dat de aarde plat is… en citeert zelfs uit de Bijbel om zijn woorden kracht bij te zetten. Maar toch: de natuur weigert te luisteren naar die wijze voorspellingen en de tegengestelde feiten worden nu steeds drukkender…

Sinds 1980 steeg de temperatuur nogal snel: tot einde 90-er jaren. Maar toen ging de curve op “horizontaal”. Wat de klimaatwijzen maar gauw een “gat” noemen, een abberatie dus. Maar waarvoor de verklaring er nog steeds niet is.. Ook groeit nu het zuidpool-ijs met een noodgang aan en de gletschers ook al. Vele rekenen, her-modelleren om verklaringen te vinden voor wat zo overduidelijk ook zichtbaar is. Enkel overmorgen weten we dus nu wat er echt gebeurt: mogelijk dus pas als we het echt zien!   
DE IJSMASSA'S
ONZE TEMPERATUUR


Er verscheen in Nature een artikel dat zegt dat “de temperatuur geen betrouwbare maat is voor de klimaatverandering” .. En de New York Times veranderde die kreet “aardopwarming” stilletjes in “klimaatverandering”. Al sinds 2006 was daar intern een stevige discussie over dat “hiaat” gevoerd. Nature zag ook dat bij steeds meer publicaties (zelfs in Le Provençal!) de term klimaatverandering het won van “aardopwarming”… , eigenlijk was het al goed zichtbaar in 2009. Dat politici en journalisten zich graag vastklampen aan een theorie die hun suggereert dat “we het begrijpen” is niet echt nieuw. Maar voor wetenschappers is dat ronduit “genant”!  Want daar moet je een theorie voortdurend “tegenspreken en kritisch toetsen”.
POPPER HET GEWETEN DER WETERS..
Dat was al lang dé basis van theorievorming sinds ene Karl R. Popper. Want anders verliest die haar nut en verwordt tot een soort van religie…  En dan zijn zij die de ketters willen verbranden ook niet ver meer…  Zie Paul Nurse.  Terwijl zelfs in de tijden van Nostradamus diens profetieën niet als aanklacht tegen hem werden gebruikt..




ENE KURZ WIL DAT WE SINGULIER GAAN DENKEN

Kurz Weil van Singularity University in Silicon Valley is een nieuwe profeet.. 
DAT IS VERREKT DICHTBIJ
De benaming “singular” komt van John van Neumann, die in de 50/er jaren schreef over superrobots die slimmer zouden worden dan de mens..  De befaamde Wet van Moore voorspelt dat elke 18 maanden de rekensnelheid verdubbelt en dat is inderdaad ver gevorderd… 
ZO WERKT DIE VERDUBBELING...

64 VELDEN MET RIJST

Denk ook aan de legende van Sissa, die een schaakspelende prins voorstelde om op een vlakje van het schaakbord een rijstkorrel te leggen, dan op het tweede te verdubbelen naar twee rijstkorrels, idem op het derde vlakje en zo tot… op alle 64 vlakken…  Op het laatste vlakje komen dan 18 miljard rijstkorrels te liggen en dat is 1000 keer de huidige wereldproductie aan rijst. Wie kon dat toen weten…en het lukt zelfs technisch niet.  
Dit illustreert ook hoe de huidige opleidingen verouderd zijn..  We denken nog steeds sequentieel ouderwets en daar wil Kurz Weil verandering in aanbrengen.. Hij zegt ook:  IBM had 46 jaar nodig om zijn eerste miljard dollar te verdienen, Google deed dat in 8 jaar, Facebook in 5 jaar en Groupon in 18 maanden… Zijn nieuwe kreet is nu dan ook; “Verander of sterf…”. Denk dus “Out of the box”, zegt hij, “Neem risico en stimuleer uw fantasie. Laat uw hersens draaien op psychologische brandstof en sta s´morgens op met dat idee dat… in 10 jaar het leven van 1 miljard aardbewoners zal veranderen…  
Wel U bent dus gewaarschuwd!

Zie ook dat initiatief van de Franse internetondernemer Xavier Niel, die in 10 jaar 70 miljoen steekt in wat heet  Ecole 42 (= School 42). Beelden van deze merkwaardige `school` zijn nogal verwarrend…
NIEL VAN FREE IS.. FREE..
42 IS MAGIC



Die “school”is wat commando-achtig en mysterieus tegelijk. Vol met slaapzakken en beeldschermen ook…. En continu open en wakker… Om er op te komen moet je inschrijven via Internet, zoals al 50.000 jongeren deden.
Dan kun je worden geselecteerd voor wat heet “het zwembad”.. Met 300 andere: een cursus in augustus en de andere in september. Daar moet je dan 26 dagen programma´s schrijven en andere slimme dingen doen… Men let vooral op je vermogen om in teams te werken en elke zwemmer corrigeert of verbetert het programma van een collega..  Vele die uitgeblust van school vertrokken, komen hier voor 3 a 5 jaar en krijgen geen diploma. Iedereen, arm of rijk kan komen er is geen schoolgeld te betalen. Een van hen was na een jaar al zo goed dat ze naar Princeton mocht.. Niel wil zo een bijdrage leveren aan het oplossen van het tekort van 30.000 programmeurs in La France….
DE HARDE SCHOOL
Niel riep ook op TV recent dat Frankrijk `een fiscaal paradijs is` en doelde op het credit d´impot” (winstaftrek) voor researchkosten…  Hij zegt: “ondernemers die niet slagen zijn dat zelf schuld”… En hij kreeg bij zijn bezoek aan `Ecole 42` een staande ovatie. Terwijl Hollande weer een tranche “emplois aidés” aankondigde..
Dat `42` komt uit de `Guide du voyageur galactique` (Douglas Adams), waar u vindt dat 42 een GEEK-getal is… En dat gebouw aan Boulevard Bessieres 96, waar Niel’s school huist, heeft ook een oppervlak van 4242 meters.. Wie is er nou dus gek?





2015: BEGIN VAN “ALLES IS VERBONDEN MET ALLES”
Het begon al met die I/watches aan de polsen, die praten met I/phones en tablets. Maar nu in 2015 gaat het pas echt los. Met die TV´s aan het internet hangen en die huisautomatisering.. Niet enkel voor beveiliging maar ook voor energiebezuiniging en uw meteo-station met diverse opnemers.. Daarna hangen al uw apparaten in huis aan elkaar en wordt ook u zelf voortdurend doorgemeten. Waarbij alles naar de PC van uw huisarts of specialist zoeft…
ALLES HANGT AAN ALLES..
DE GROTE VERKNOPING

 Uw lampen kunt u ook programmeren en in duizenden kleuren laten schijnen..  en uw huisrobot is niet ver meer… Mogelijk heet de eerste Keecker en u mag hem ook Homepod noemen, dit grote lopende ei.  Hij projecteert op uw wanden, filmt van alles, doet uw muren opleven, leest uw mails… meet uw huis door, en bewaakt het… Hij heeft nog een wat hoge prijs,  4990 euro en is er vanaf april 2015.
DIT IS UW KEECKERTJE
Maar er komt ook die intelligente tandenborstel en dat slimme smeermes! En we hoeven ook niet lang meer te wachten op die sensoren onder onze huid voor 32 euro, die super-injectiekit voor 80 euro en dan die pil waarin uw burgerservicenummer zit opgeslagen plus xyz… En die is van buitenaf uitleesbaar… Voelt u iets van de nieuwe wereld o zo dichtbij?


UW AUTO: NIEUWSTE SPEELTJE VAN DIGILAND

Er zit al veel digi-techno in de auto en het houdt maar niet op! Straks roept u uw auto met uw tablet en hij rijdt zelf uit de garage tot voor uw deur. En programmeert zich zelf al voor uw ritje.. Uw achteruitkijk spiegel is straks een beeldscherm waarop u alles achter (en naast u?) u in detail ziet. Of zelfs 360 gr. in de rondte...
U krijgt u van alles aangeboden van de plek waar u bent (of zo dadelijk komt…), want “men” weet precies waar uw auto is! Dus u krijgt vast mooie landschappen in de buurt “aangewezen”: om u tot een omweg te verleiden… Nee, we bedoelen nu natuurlijk geen bordelen, al zou dat ook kunnen!
VERBONDEN DE MET OMGEVING
LABO-AUTO..



Ach u zit liever de krant te lezen of een goed boek of uw post of die leuke blog van Leon de Marseille? Allemaal geen probleem: uw auto rijdt zelf, en is “connected”, overziet alles en “all the time”..
AUTO-COMPLEXITEIT
Bij de autofabrikanten gonst het van de contacten met de apparatenbouwers voor auto’s, met internetspecialisten, de grote telecombedrijven en de cloud-operators.. Alle autobouwers zijn er met duizenden in de marketing en R&D mee bezig: die auto van morgen, dat rijdende mensenverblijf waar je (bijna) alles in kunt doen wat ook thuis of elders kan. Een rijdende luxecamper misschien zonder chauffeur..



NIEUWE KLUIVEN VOOR DE OVERHEID EN DE POLITIEK

De enige die nog steeds wat slaapt is.. onze overheid. Ook al geeft u die nu ook al on-line PV-bonnen, zelfs via camera’s! Die overheid is natuurlijk wel essentieel om deze vooruitgang mogelijk te maken. Nu nog alleen met oplaadpunten voor E-auto’s, maar straks met een hele andere infrastructuur, die de high-tech auto ook nodig heeft…Dus: werkgelegenheid? 

INTEGRAAL TRANSPORT CONCEPT

Straks zullen sommige auto’s aangenamer zijn om in te verblijven dan veel oude huizen.. In Californië en Zweden rijden er al rond: in een door de overheid aangewezen gebied. Zonder  chauffeur dus. Auto’s die elkaar dus tegenkomen en voortdurend met elkaar “praten”. Terwijl ze met afgrijzen kijken naar die vele “menselijke dombo’s” om hun heen. Die slecht opletten, te hard rijden, afslagen missen én ongelukken maken...  
BIG DATA FOT HEALTH
Maar pas op: uw auto is ook “dé spion” voor die Big Data-boys. Die alles over U en uw auto willen weten. Een autofabrikant wil zoveel mogelijk weten over het gedrag van uw (=zijn) auto: puur technisch natuurlijk. Maar ook waar hij reed en hoe hij werd gereden… Dat is “gefundeness Fressen” voor die autofabrikanten die fel moeten concurreren..  Want zij moeten blijven verkopen, investeren en mee “vooraan blijven”.
TRAFFIC MANAGEMENT
En wat dacht u van uw autoverzekeraar, die dé verzekering van morgen moet pushen. Mogelijk zelfs een verzekering per rit? Een andere verzekering in de stad dan in de Sahara? Een verzekering die dus varieert met het land of de regio? En zeker een die zich ook richt op de “rijkwaliteiten van uw auto-automaat”. Want de chauffeur wordt gewoon secundair straks: niet u maar uw auto verzekert zich...
NIEUWE AUTOVERZEKERINGEN
Wat dacht u van de fabrikanten van systemen voor verkeersregeling en ook beveiliging van nu, die totaal óm moeten? Ook dat zal die de overheid moeten interesseren.

Wat te denken van die “arme overheid als wetgever”, die nu duizenden wetten c.s. moet gaan overdenken en gaan aanpassen? Want daarin schuilen best veel “remmende factoren” voor deze vooruitgang. Dus waar zijn ze die “high-tech ambtenaren”?


NOORWEGEN: DIE ANDERE AUTO-POLITIEK

In Noorwegen verkoopt Nissan veel auto’s en zelfs de dure Tesla S: de elektrische auto voor miljonairs. Koning Haakon heeft er ook een.. Toch zou men hier met de 5 miljoen inwoners en heel veel olie, best allemaal op benzine kunnen rijden. Maar de overheid laat de elektrische auto op de busbanen rijden, ze mogen gratis parkeren en voor nop met ferries oversteken. Én ze kunnen gratis hun batterij opladen aan de 5000 oplaadpunten. En dat in maar 30 minuten ook nog.. 
E-TANKEN OP STRAAT
SNELLE E-CAR INTRO


 Dus zijn er hier nu al 13% van de nieuwe auto’s elektrisch: in Frankrijk is dat 0,6%... Maar daardoor mist de regering in Oslo nu ook 500 miljoen in haar kassa en zijn ook de busbanen overvol. Want daarop rijdt 85% nu.. als elektrische auto!

Dus het lukte: maar nu moet de rem er toch wat op… De burgervader van Parijs die dat recent ook voorstelde, weet dus waaraan ze nog aan ontsnapte… In Frankrijk zijn er nog maar 3000 oplaadpunten landelijk en groeit elektrisch rijden nauwelijks. Toch deed de staat soortgelijke dingen in Frankrijk met de “diesels”, waardoor er nu hier nog vuile 47% diesels rijden. Net als in Duitsland: de echte dieselkampioen.. De auto-industrie was er de politiek vroeger dankbaar voor. Maar nu ging de diesel 2 cent/liter omhoog in La France en gaan steeds meer taxi’s al over op hybride (en dus ook benzine).

DE DURE E-TESLA
WATERSTOF-AUTO



 Maar ondanks alle gedoe door de overheid komt uiteindelijk die “economische realiteit” altijd weer boven drijven! Dus zien we nú vooral de kleinere hybrides die het pleit winnen en verdwijnende diesels. En die full-electrics: die komen nog niet echt op…

ZO WERKT IE..
H2-MOTOR


DE BRANDSTOF CEL 
Wachten we alle op de brandstofcel als volgende hype? Hoezo hype… Toyota komt er mee in … 2015!



RIJDEN EN REIZEN , MORGEN..

Vanmorgen kon ik boeken voor een vlucht naar Lissabon retour: 19 euro… Vliegen is steeds meer in en in Frankrijk begint de TGV door te weinig ontwikkeling af te zakken.. en verliest in de concurrentie met vliegen. In de steden komt de tram terug en denkt men veel na over “luchttransport”. Dat is goedkoper dan “ondergrondse metro’s” die natuurlijk ook veel voordelen bieden. Maar ook de bussen zijn er weer volop voor internationaal vervoer ook. En wat te denken van dat sterk groeiend cruisevervoer? Hoe dan ook: de mensheid reist heel wat af en daarbij is de hele wereldbol aan de orde.
  
VLIEGENDE TREINEN
HOOG AUTORIJDEN

De



betekenis van treinen en paqueboots was ooit nog vóór de opkomst van het echte vliegen enorm voor het “openleggen van de wereld”. Toen nog meer voor de happy few maar ook voor de immigranten in het Wilde Westen en elders zoals in India en China.. De landen die vooral uit eilanden bestaan zoals Indonesië zijn grote bootverbindings-landen.

TREIN BOVEN DE AUTO?

ZONNE-TRANSPORT

De rol van de energie is van groot belang voor de reisontwikkeling: het is een aanzienlijke component in die reiseconomie. De wind werd eerst vervangen op de schepen door de stoom…En later werd de stoom op land vervangen door de electriciteit die uit centrales kwam en door stookolie op zeeschepen. Die centrales werden gestookt op kolen en later op stookolie en gas.. De auto wordt nu meer en meer ook elektrisch… Zelfs onze fietsen en scooters doen er aan mee… De opslag van electrische energie, de batterij, is hier cruciaal. Die is nog zwaar en te duur nu... De batterij-ontwikkeling gaat verder maar langzamer dan verwacht.. In Marseille rijdt er nu een extra-lange spaanse E-bus met 6 batterijen op het dak die haar 250 km ver brengen. Dat is een dagkilometrage voor een stadsbus hier en opladen duurt 5 uur.. Zo moet die dieselvervuiling weg komen hier..
DUTCH SOLUTION
TRANSPORT CONCEPTS







Die kernreactoren als energiebron zijn nogal “gewichtig” en enkel mee te voeren op grote schepen (zie de Charles de Gaulle) en dikke onderzeeërs.. Veel verder lijkt het vooralsnog niet te komen: zelfs Frankrijk wil terug naar 50% stroom uit kernenenergie. Toch riep er recent een expert dat hij een kleine niet zware mini-kernfusiereactor ging maken voor bussen en treinen?

CAROSSERIE STROOM..
ALLES IN EEN RONDJE










Maar pas op: vooralsnog gaat het aantal kerncentrales meer dan verdubbelen op weg naar meer dan 1000 op de wereld! En let wel: bij kerncentrales is de brandstof uranium en het energieproduct: elektrische stroom. Die over leidingen moet worden getransporteerd. Dat kan je nu wel deels vervangen door “locale centrales met zonnecellen en windmolens”, Steeds meer huizen worden energie-onafhankelijk, waarbij een beetje stroom van elders vaak nog nodig blijft in “noodsituaties”.. Lockeed vond dus, die kleine fusiereactor uit die ook stroom maakt en die met overal aanwezig gas is te voeden. Een mini-zonnetje dus.. die mogelijk ook de grote kernreactoren opvolgen zal als het lukt zeer hittebestendige materialen te vinden…

LOW-COST TRANSPORT

WIE BEZIT DE KERNCENTRALES





Voor het transport lijkt dus vooralsnog stroom nog essentieel te blijven en zelfs belangrijker te worden. Dus is de batterij-ontwikkeling essentieel voor “kleinere privé-transportmiddelen” en ook het energietransportsysteem voor de grote (bovenleidingen)..

H2 TANKEN KAN OOK..


WERELD MET KERNCENTRALES 


De enige andere weg lijkt nu nog de brandstofcel voor het kleinere vervoer: Toyota komt er in 2015 mee... Ook zonne-energie voor ruimtevaartuigen want in de ruimte is er altijd zon..

WATERSTOFAUTO 2015!
Zon voor voortbeweging op aarde via directe omzetting van zonnestralen in beweging lijkt nog te ver weg… Die auto’s worden met hun elektronica etc. meer en meer tot echte elektriciteits-consumenten… Zeker die chauffeurloze auto’s van morgen.


ACH, DAT IS ALLES PAS VOOR.. OVERMORGEN!

Hoezo pas overmorgen? Is dit alles dus profetisch gebazel? In 2018 zal 65% van de verkochte auto’s al “connected” zijn dus zijn ingericht voor “internetverbinding”. De effecten op de economie zullen ook gigantisch worden: de bank Morgan Stanley spreekt voor de VS van 1300 miljard dollar aan “change-omvang”... Maar let ook op de besparingen en zo’n 645 miljard aan minder autobrandstof (zuiniger auto’s en minder files), 645 miljard aan productiviteitswinst (minder reistijd vooral) en 488 miljard minder kosten van ongelukken. Bosch denkt dat straks die 95% van de ongelukken die nu de schuld zijn van de menselijke chauffeurs, bijna zullen verdwijnen… En wat dacht u van de milieu-effecten? Minder vervuiling, inzicht in de vervuilings-ontwikkeling en zelfs de mogelijkheden om het verkeer etc. dynamisch te beïnvloeden..



  Dus ook geen verkeersagent meer, maar straks enkel een milieu-agent? Weer een nieuwe functie toch! Zeg het ook maar aan minister Asscher: al die banen die gaan verdwijnen en die duizenden nieuwe functies die er zullen ontstaan? Hij kan nu beter nadenken over “waar die overheid de onbedoelde remmer is van deze vooruitgang”!













Dit is ook een mooi onderwerp voor Brussel waar men dan men die flutmaatregelen kan laten vallen.. Voer voor Frans Timmermans in de Commissie. Overigens zijn de meeste flutmaatregelen geen ambtelijke uitvindingen maar gevraagd door… de vele industriële lobbies!






  Zie die flitsend stijgende uitgaven voor gezondheid en verzorging vooral voor de steeds ouder wordende mensen. Terwijl de discussie over euthanasie steeds vaker en luider het publieke debat bereikt. En men in enkele landen Commissies van Wijzen aan het werk zette over euthanasie, genenmanipulatie en embryo-manipulaties.. Terwijl in nogal wat andere landen geen enkele schroom bestaat en de wetenschappers ferm verder gaan… Straks zien we in China landbouw en vee: dat in Europa niet mag bestaan!

De technologische tsunami zorgt voor een soort van waterval waarin onze politiek-bestuurlijke systemen zijn terecht gekomen. En de steeds banger wordende mensheid trekt zich terug… Achter zijn landsgrenzen maar ook achter de muren van de “eigen groep”..

SOLDIERS ANNO 2025


BEAUTIFULL SEA







Andere tijden komen er aan en veel sneller dan vele verwachten… Daar helpt zelfs geen internet, satelliet of I-Phone tegen.. Dus zeg ik maar met Niel dat: “een achterblijvend land dat zelf schuld is”. Want hoe kan het zijn dat de vele nieuwe problemen nauwelijks met nieuwe ideeën worden opgelost? Want dat kan wel: kijk naar andere landen als Zuid-Korea. Waar bevolking + overheid + bedrijfsleven hebben besloten om de wereld te laten zien hoever je “samen” kunt komen. Als je maar durft om los te laten wat niet meer kan en op te pakken wat al is uitgevonden. Het zit dus: gewoon tussen de oren van alle die in een land de moed verliezen… Zonde toch!  

IDEAS AND WISHES..













MAAR,

De zon kent ze ook die geheimzinnige zwarte gaten in het heelal, die nu mogelijk minder zwart zijn dan eerder gedacht. In de natuurkunde zijn er sinds Einstein en de zijnen twee theorieën die vele trachten “aan elkaar te knopen”. Enerzijds die theorie over de relativiteit van Einstein en anderzijds die over die kleine deeltjes (quantum theorie). En daarin speelden die zwarte gaten een rol die van alles aantrekken en weer uitgeven… Materie en ook licht..  En nu beweert Stephen Hawking dat ze wat ze opslorpen enkel een zekere tijd in bewaring nemen..  Om dat ooit weer vrij te geven. En aan die verbindende theorie wordt nu gewerkt..

ALLEMAAL ZWARTE GATEN..







































In het boek van ene Jean-Pierre Luminet, - L’UNIVERS-,  leest u over “zwarte gaten en wormgaten” . Die laatste zitten aan het einde van elk zwart gat.. En je zou met een ruimteschip (ooit) in zo’n zwart gaat kunnen gaan om enorm te versnellen en zo verder te reizen “in de tijd-ruimte” om zo in verleden of toekomst te komen… Duizenden kilometers reizen in in minder dan een uurtje.



Stanley Kubrick maakte er een film over.. . Fantasie, ja nog wel. Want al in de 18e eeuw waren de theorieën over de zwaartekracht, ruimte en tijd er al… Maar met Einstein kreeg dat alles een enorme zet. En bij ene Thorne kunt u veel lezen over zwarte gaten.. hij beweert dat als je zo’n zwart gat binnen zou vliegen je de zaak daar flink verstoort tenzij je er slimmetjes energie in zou stoppen of krachtvelden. Maar pas op het dichtst bijzijnde zwarte gat zit dicht bij Saturnus…

  
SCIENCE FICTION?
GEBOORTE VAN ZWART GAT










Wat zich in het heelal en in onze eigen bouwsteentjes afspeelt is van een immense complexiteit en ook schoonheid. De mens is een gezegend wezen met zijn al gigantische kennis van beide terreinen. Maar tegelijk beseffen we dat het meeste nog onbekend is… Oneindig veel blijft over net zoals voor het begrijpen van de mensen oneindig veel overblijft..

HEELAL FILOSOOF










Dat houdt ons dus bezig al is het de “hobby” van nog te weinig aardbewoners. Omdat het apaiseert om te ontdekken dat er zoveel valt te ontdekken. Dat maakt namelijk bescheiden en behoedt ons voor te snelle en onverstandige conclusies… Eeuwige studie en eindig leven dat is het lot der mensen, die mogelijk nog andere “soortgenoten” gaan tegenkomen. Die dag zal de grote dag worden: stel het u voor..

SPACE TEACHER
 Weer genoeg om te overdenken op uw favoriete zonne-plekje. In uw tuin of op uw terras of in uw fantasie. Het maakt niet uit..

 We wensen u weer veel zonnigs toe ook al is de winterzon aan de beurt…




 
  


Leon de Marseille, 6 december 2014

2 opmerkingen:

  1. het spannendste wat ik in jaren gelezen heb !!

    frits

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci voor dit mooie complimentje!
      Ik las het (weken nadat ik het schreef) ook met wat rooie oortjes. Het lot van een "wat verhalende essayist" die ik probeer te zijn. Als het maar aan het denken zet en ook de stemming wat doet keren...
      Dus ga ik graag door en hoop op lezers die meegaan..
      Leon de Marseille

      Verwijderen