Als je
beroepsmatig gewend raakte aan steeds goed waarnemen en veel nadenken over “het
waarom van de dingen”, dan kan dat een lichte beroepsdeformatie achter laten. Tot
zelfs 20 jaar na je eerste pensioendag. Zeker als, wát je opvalt je zeker
beroepshalve intrigeert en als het ook niet licht te verklaren is. Zo komt het zelfs
zo ver dat je erover gaat schrijven (terwijl het me nu niets opbrengt…) en dat ik
best wil weten het in elkaar steekt…. Én zelfs hoe je het zou kunnen veranderen.
Dat zou ons ook plezieren!
Onze buurt, Centrum, Gare St. Charles |
Marseillaanse vlaggen
Marseille is een echte windstad. Hier waait het altijd, de wind is
hier grillig en verandert vaak van richting. Net als de stemming in onze
conseil municipal. Als je hier naar buiten wil is het zeer verstandig tevoren
even naar de wind te kijken, dat helpt prima om het juiste tenue te kiezen. Die
zon is er bijna altijd (2800 uur zon per jaar!), maar de wind bepaalt sterk wat
hier ook heet “de gevoelstemperatuur”.
Trap + Vlag St. Charles |
Onze SNCF-buren |
Zo werd een vroege blik op deze SNCF-vlag een vast moment van het
ochtendritueel.. Geheel geïnformeerd over “buiten” kun je daarna, -goed meteo-technisch
voorgelicht-, gerust aan de ochtendkoffie. Zo kregen wij hier vanaf dag 1 iets
met die zo hoog wapperende SNCF-vlag…
Gesloopte voorganger Le Trianum |
Le Brilhas Mormoiron |
Tijdens ons verblijf op Le Brilhas à la campagne aan de voet van
de Mont Ventoux wrochtte ik zelfs een echte windhaan uit stukken metaal… Die
volgens pluimvee-experts meer had van een wat dikke plofkip… Maar onze haan op
mast wees ons trouw en feilloos aan hoe het zat met de luchtige bewegingen. U
ziet zonder windwijzer was ons leven nooit compleet.
De pastoor van de kathedraal Le Grand Major, -die zowat even oud
is als die SNCF-hal-, heeft ook iets met vlaggen. Er hangen er ruim een dozijn
aan het plafond van deze neo-Byzantijnse kathedraal. Natuurlijk kerkelijke
vlaggen: van de paus en de (aarts)bisschop en het Vaticaan, maar ook vlaggen
van het land, de Provence en andere zuidelijke regio. En natuurlijk die van
Marseille en zelfs die van Europa ontbreekt hier niet!
Grand Major + Fort St. Jean |
Wat weer eens bewijst, dat de kerkmannen hier iets positiefs met
Europa hebben. Dat geeft een goed gevoel, als je een Europese immigrant en
Marseillaanse resident bent. Zeker nu Europa zulke zware stormen moet
trotseren.
Door ons vlaggen-gedoe met die andere vlag, gingen we ook nadenken over
die Europese vlag in die kathedraal. Want waarom is die Europese vlag zo zuid-frans
blauw van kleur en heeft ze die twaalf witte sterren in een gesloten cirkel? Want
zoveel goed weer is er in Europa nou ook weer niet! En die keuze van witte
sterren voor de landen? Is dat gewoon gejat van de “Stars and the Stripes”? Het ligt niet voor de hand dus doken we er
eens dieper in. En jawel, onze idee over die vlag bleek dus helemaal niet te
kloppen!Euro-topia... |
EU-vaderen |
Toen Europa einde 50-er jaren een vlag zocht vroeg Robert Schumann, zeer katholiek “Europa-oprichter”,-ook een beetje ten einde raad-, aan een bevriend kunstenaar, of hij een idee had voor de vlag van het Verenigd Europa. Deze schilder uit het mooie oude Cotignac hier in de Var, bezocht vaak de oude polychrome, houten Maria, die in de dorpskerk staat. Hij liet er namelijk ook gaarne zijn Wees-Gegroetjes achter…. En deze fraaie Maria droeg een lichtblauwe mantel met 12 witte sterren er op. Ongetwijfeld de kleur van de hemel (waarin zij ooit werd opgenomen!) en die 12 sterren moeten wel de 12 apostolische vrienden van haar zoon voorstellen.. En zo kwam de kunstzinnige vriend met deze vlag op de proppen… Niet zeer creatief, maar meer directief en op symboliek gericht..
Schumann vond het meteen een groots idee. En kreeg ook zijn
mede-oprichters, -ook mannen van katholieke kom-af-, meteen mee. Zo ging die Maria-mantel
deel uit maken van de Europese symboliek.
Wie kent deze vlag intussen niet; hij wappert duizenden keren
in heel Europa en hangt dus ook vredig stilletjes aan het plafond van de Marseillaanse
Kathedraal. Symbolisch best sterk, omdat deze kerk aan de Mare Nostrum, -als je
zuidelijk kijkt-, op de grens ligt van christelijke Europa tegenover de
islamlanden van de Magrheb… Zoals ook Malta een vooruitgeschoven christelijk
bastion bleef, of eigenlijk werd, door de toen oprukkende Arabische moslims..
de 12 apostelen van de EU |
de 51 van de VS |
Meer vlaggen dan sympathisanten |
Het woeste leven van de stationsvlaggen van Saint Charles
De mistral is op dat stationsdak nogal stevig: deze wind waait ook
niet zozeer maar rukt eigenlijk meer. Dat is zijn bekendste eigenschap. Zoals u
mogelijk weet, blaast hij bij ons meer dan honderd dagen per jaar boven de
40km/uur. En zijn er hier ook regelmatig hard blazende zuiden- en ook
oostenwinden. De westkant is gelukkig wat kalmer..
Dus moet zo’n vlag van prima materiaal zijn gemaakt en ook aan een
stevige lijn zijn bevestigd. Want hij moet soms ook halfstok..
fris en nieuw! |
Dus zeer frequent zien wij die trotse tricolore in een zeer
beroerde staat. Nogal eens gescheurd en ook hevig wapperend aan een punt… Tot
ze op een ochtend verdwenen is: weggewaaid naar zuidelijkere streken richting
grote blauwe plas…
na een weekje 50 km mistral |
na 120 km mistral... |
Zo mag ik het zien! |
U begrijpt dat dit een ware verstoring werd van ons ingeslepen ochtendritueel. Enkel wij weten natuurlijk alles over dit pikante aspect van de SNCF. Anderen vallen vooral vertraagde TER’s op..
Voorheen konden we ook vlaggen zien op de bouwkranen, die er hier
jarenlang in getale stonden. In het kader van die gigantische stadsvernieuwing
in deze stad. Die zijn nu verdwenen en
daarom stoort ons die ultra-korte levensduur van de SNCF-driekleur dus echt.
Wij zitten met een probleem: SNCF doet ons nu vlaggelijk tekort,
en eigenlijk ook zijn imago. Want een gezond bedrijft vlagt met fierheid en
frisheid, toch?
Zo kweek je dus klokkenluiders!
Wij zijn dus SNCF-klanten die een pikant geheim van SNCF-Saint
Charles kennen… Pal naast ons is er een groot stafkantoor van SNCF. Dit gebouw heet,
-echt waar-, Le Mistral! Mogelijk zitten
daarin ook SNCF-ers die bezuinigingen moeten bedenken. Want dat past in deze
tijden van toenemend verlies voor dit bedrijf en bij het verkleinen van hun
gigantische schuld van 30 miljard…
Leon Gozlan |
Tja, nou ga je als “buitenstaander (?)” niet zomaar even Le
Mistral binnen om daar iemand van dit geheime disfunctioneren deelgenoot te
maken. En we maakten ook al enkele flinke betogingen mee, op het trottoir
beneden voor de ingang. Boze SNCF-ers stonden daar vaker met pamfletten beladen
te schreeuwen. En zelfs ooit met zo’n twee dozijn te lunchen met muziek en wijn,
zomaar op die stoep… Wat best wat suggereert over de interne verhoudingen. Dus
dat alles doet ons aarzelen bij het ondernemen van aktie...
Een anonieme brief met een vlaggenverhaal plus zo’n 10 foto’s van
creperende franse vlaggen in hun brievenbus droppen, is ook niet zo fraai en
zeker niet moedig. Dus zoeken wij een nette, discrete en wat elegante manier.
Opdat deze mast in de toekomst een betere vlag krijgt aangebonden.
Ik moet misschien bij mijn halve naamgenoot Leon Gozlan, de auteur waarnaar onze straat is vernoemd, eens mijn licht opsteken...
Ik moet misschien bij mijn halve naamgenoot Leon Gozlan, de auteur waarnaar onze straat is vernoemd, eens mijn licht opsteken...
Mogelijk weet u wat? Alle nette suggesties zijn welkom, behalve
die van “weg met die vlag die dient toch nergens voor” en ook niet die van “wat
doet er in Frankrijk nou één vlag minder toe”.. Graag dus iets origineler.
Waardoor wij in de toekomst over een stevige mooie franse tricolore kunnen
beschikken. Die trots wapperend ons ochtend-meteo compleet maakt!
Wij danken u voor de moeite en beloven u een fraaie ingelijste foto
van deze zo belangrijke SNCF-triclore!
Iets voor de SNCF? |
Pas als men hier goed in is geslaagd durven we SNCF voor te
stellen, wat verder te gaan. Zoals het
toevoegen van de Europese vlag. Omdat in dit giga-station jaarlijks
honderdduizend of zo EU-inwoners passeren… Maar misschien is het beter om eerst
de vlag van Marseille en de Provence toe te voegen? Dan straalt een eventuele
mislukking niet meteen zo ver uit…. Of dit alles een haalbare trek is in het
kader van het verminderen van het budget is ook de vraag. Want voor je het weet
gaat men ook nog een “Departement Drapeaux” oprichten…
19 juli 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten