Elke ochtend en avond zien we vanaf het
terras die dikke ferryboten van SNCM (en soms ook van Algerijnse en Tunesische
komaf) komen en gaan… Het blijft een
imposant gezicht ook al zijn ze niet echt meer naar de maatstaven van onze
tijd. Niet qua luxe, niet qua speed en ook niet qua energieverbruik…
SNCM verzorgt het transport tussen
Corsica en het Franse vasteland en ook Algerije en al sinds 1969. Toen was het
eigendom van SNCF en GGM. In 1976 kreeg het ook recht
op subsidies voor het
onderhouden van dit transport en toen kwam in 1996 Corsica Ferries er ook als
concurrent erbij. In 2006 wordt SNCM geprivatiseerd (initiatief Sarkozy!) met
Butler als 38% aandeelhouder, Veolia met 28% en de rest Franse staat. In 2008
verkoopt Butler zijn aandelen aan Veolia… In 2011 komt er een staking van 48
dagen en Corsica Ferries krijgt ook het
recht op Corsica mee te gaan doen. Het
kapen van een ferry laat Sarkozy door de commando’s beëindigen op volle
zee! In
2012 gaat Brussel de subsidies
onderzoeken die wel eens concurrentie-vervalsend zouden kunnen zijn… En dan komt 2013 waarin er aanbiedingen
verwacht worden voor het transport op Corsica… en dat in concurrentie met
anderen..
Intussen waren er liefst 250 miljoen
euro van de staat in SNCM gestopt… sinds 2005!
De omzet in 2012 was 300 miljoen maar
het verlies was 12 miljoen en nu dreigt er ook een coupure van 1/3 van de
subsidies. Én Brussel eist terugbetaling van de foute staatssteun van 220
miljoen… Nu zijn dus de rapen gaar, want
wie wil er nog geld steken in dit SNCM?
Kortom: het ligt niks lekker bij het
SNCM van nu, dat recent ook al zijn hoofdkantoor verkopen moest en twee ferry's
in
de ramsj moest doen… De Napoleon Bonaparte die met forse mistral ging
wandelen en tegen de kademuur knalde ligt nu nog voor reparatie in dok. We
varen er geregeld langs met de busboot naar L’Estaque. Als het technisch goed
komt met deze ferry dan moet ook zij verkocht worden…
Maar zie dit jaar ging de Tour de
France ook via Corsica en dat gaf het SNCM-personnel (lees de vakbond CGT) de
gelegenheid weer eens te dreigen… Want het dreigende uitstappen van Veolia
moest worden verhinderd vinden ook lokale politici… Want de Tour moest worden
behoed voor stakingen! Een erg geheim gebleven vergadering in Parijs verhoedde
dat de Tour zou worden gegijzeld…
Maar, aandeelhouder Veolia wil echt uit
het transport en terug naar zijn waterbusiness en de afvalzaken.. En wil dus
ook zijn filiaal Transdev verkopen dat transport doet. Intussen moesten ook de
aandelen in de concurrent “La Meridionale” worden verkocht. Maar dat alles is
niet genoeg om te strijden tegen concurrent Corsica Ferries. Het
reddingsplan
van de directeur werd niet geaccepteerd want dat laat een gat van 20 miljoen
zien…. Nu wordt er via een leaseconstructie voor een aantal ferry's getracht om
de PACA en Corsica als aandeelhouder te
interesseren met Veolia in een minderheidspositie. Kunst en vliegwerk. Maar er
moet ook geld bij uit Parijs en dan komt Corsica Ferries weer overeind met
concurrentievervalsing en zo… Het
ongeluk met de losgeslagen Napoleon Bonaparte komt er ook nog bij… Dus de zomer
dreigde in Marseille heet te worden. Wie de enorme reeks foute zaken op een rij
ziet die bij dit bedrijf plaats vonden zeker ook in de sfeer van fraudes op de
beten en vele chantage-achtige zaken in de salaris- en de vergoedingensfeer kan
het allemaal niets verbazen.
Het einde van SNCM (dat velen ook
stiekem wensen!), lijkt nu nabij te komen. Een van de meest woelige bedrijven
van Frankrijk loopt nu tegen zijn verleden op… Maar pas op: men vaart nu nog
elke dag… En Hollande heeft iets beloofd!
Natuurlijk moet dat transport doorgaan:
de markt is er en is niet niks. Miljoenen passagiers jaarlijks van/naar/via
Marseille. Dus een belangrijke inkomstenpost en ook strategisch van betekenis.
Ach de concurrentie wacht op het overnemen van de business en dat zou wel eens
het beste voor iedereen kunnen zijn. Zelfs voor het huidige SNCM-personeel, dat
natuurlijk dan wel enkele veren zal moeten laten. Maar ja, die WW is nog veel
beroerder. De tijd zal het leren en… vele CGT-ers hebben ook veel geleerd. En
dat is goed nieuws.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten