Totaal aantal pageviews

zaterdag 3 augustus 2013

SNCM ZIT HEEL MOEILIJK



Elke ochtend en avond zien we vanaf het terras die dikke ferryboten van SNCM (en soms ook van Algerijnse en Tunesische komaf) komen en gaan…  Het blijft een imposant gezicht ook al zijn ze niet echt meer naar de maatstaven van onze tijd. Niet qua luxe, niet qua speed en ook niet qua energieverbruik…
SNCM verzorgt het transport tussen Corsica en het Franse vasteland en ook Algerije en al sinds 1969. Toen was het eigendom van SNCF en GGM. In 1976 kreeg het ook recht
op subsidies voor het onderhouden van dit transport en toen kwam in 1996 Corsica Ferries er ook als concurrent erbij. In 2006 wordt SNCM geprivatiseerd (initiatief Sarkozy!) met Butler als 38% aandeelhouder, Veolia met 28% en de rest Franse staat. In 2008 verkoopt Butler zijn aandelen aan Veolia… In 2011 komt er een staking van 48 dagen  en Corsica Ferries krijgt ook het recht op Corsica mee te gaan doen.  Het kapen van een ferry laat Sarkozy door de commando’s beëindigen op volle zee!  In
2012 gaat Brussel de subsidies onderzoeken die wel eens concurrentie-vervalsend zouden kunnen zijn…  En dan komt 2013 waarin er aanbiedingen verwacht worden voor het transport op Corsica… en dat in concurrentie met anderen..

Intussen waren er liefst 250 miljoen euro van de staat in SNCM gestopt… sinds 2005!
De omzet in 2012 was 300 miljoen maar het verlies was 12 miljoen en nu dreigt er ook een coupure van 1/3 van de subsidies. Én Brussel eist terugbetaling van de foute staatssteun van 220 miljoen…  Nu zijn dus de rapen gaar, want wie wil er nog geld steken in dit SNCM?
Kortom: het ligt niks lekker bij het SNCM van nu, dat recent ook al zijn hoofdkantoor verkopen moest en twee ferry's in
de ramsj moest doen… De Napoleon Bonaparte die met forse mistral ging wandelen en tegen de kademuur knalde ligt nu nog voor reparatie in dok. We varen er geregeld langs met de busboot naar L’Estaque. Als het technisch goed komt met deze ferry dan moet ook zij verkocht worden…
Maar zie dit jaar ging de Tour de France ook via Corsica en dat gaf het SNCM-personnel (lees de vakbond CGT) de gelegenheid weer eens te dreigen… Want het dreigende uitstappen van Veolia moest worden verhinderd vinden ook lokale politici… Want de Tour moest worden behoed voor stakingen! Een erg geheim gebleven vergadering in Parijs verhoedde dat de Tour zou worden gegijzeld…
Maar, aandeelhouder Veolia wil echt uit het transport en terug naar zijn waterbusiness en de afvalzaken.. En wil dus ook zijn filiaal Transdev verkopen dat transport doet. Intussen moesten ook de aandelen in de concurrent “La Meridionale” worden verkocht. Maar dat alles is niet genoeg om te strijden tegen concurrent Corsica Ferries. Het
reddingsplan van de directeur werd niet geaccepteerd want dat laat een gat van 20 miljoen zien…. Nu wordt er via een leaseconstructie voor een aantal ferry's getracht om de PACA en Corsica  als aandeelhouder te interesseren met Veolia in een minderheidspositie. Kunst en vliegwerk. Maar er moet ook geld bij uit Parijs en dan komt Corsica Ferries weer overeind met concurrentievervalsing en zo…  Het ongeluk met de losgeslagen Napoleon Bonaparte komt er ook nog bij… Dus de zomer dreigde in Marseille heet te worden. Wie de enorme reeks foute zaken op een rij ziet die bij dit bedrijf plaats vonden zeker ook in de sfeer van fraudes op de beten en vele chantage-achtige zaken in de salaris- en de vergoedingensfeer kan het allemaal niets verbazen.
Het einde van SNCM (dat velen ook stiekem wensen!), lijkt nu nabij te komen. Een van de meest woelige bedrijven van Frankrijk loopt nu tegen zijn verleden op… Maar pas op: men vaart nu nog elke dag… En Hollande heeft iets beloofd!
Natuurlijk moet dat transport doorgaan: de markt is er en is niet niks. Miljoenen passagiers jaarlijks van/naar/via Marseille. Dus een belangrijke inkomstenpost en ook strategisch van betekenis. Ach de concurrentie wacht op het overnemen van de business en dat zou wel eens het beste voor iedereen kunnen zijn. Zelfs voor het huidige SNCM-personeel, dat natuurlijk dan wel enkele veren zal moeten laten. Maar ja, die WW is nog veel beroerder. De tijd zal het leren en… vele CGT-ers hebben ook veel geleerd. En dat is goed nieuws.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten