Totaal aantal pageviews

vrijdag 13 juli 2012

ALLEDAAGS UIT MARSEILLE EN DE MIDI


WEETJES
-Er waren in de Paca  begin juli 32.000 vacatures en er ook 371.000 werkelozen;  hoe kan dat vroeg La Provence zich af. De vacatures zijn o.a.: keukenpersoneel 11.000, bediening resto’s 5000, telefonische verkoop 3500, verpleging 2700, informatica 2300  en wegenbouw 600… Er verdwenen 25000 banen dit jaar en de werkgevers geven zelfs premies aan personeelsleden die iemand aanbrengen als die meer dan 3 maanden blijft. Het lijkt hier wel R’dam waar er 1000 WW-ers werden opgetrommeld om in de kassen te werken en er kwamen er nog geen 100 opdagen voor een proefdag. Na die proefdag bleven er een dozijn écht over…. Dit probleem kent dus geen grenzen… 
-Het percentage actieven tussen 15 en 64 jaar is een belangrijk economisch kengetal. Het is in Frankrijk ca 63%... In de VS is het 66% en in GB is het zelfs 68%!  Dat heeft alles van doen met vroege pensioenen én met veel werkelozen. Dus is er werk aan de winkel voor minister Sapin… Daar komt ook nog bij dat fransen ook minder uren per jaar maken dan elders… Nou is het wachten op de solidariteitswet die zegt: als u een jongere in dienst neemt én een oudere vasthoudt dan betaalt u minder sociale lasten. Zou dat gaan werken in 2013?
-Er wordt nu met woordjes gegoocheld in de politiek: “Rigeur” dat mag niet: men spreekt liever over “responsable”…  En minister Moscovici denkt dat er tijdens de campagne echt geen sprake was van “ontkenning van problemen, niet van verraad en ook niet van “liegen”… Maar veel fransen voelen het toch wel wat anders nu…
-Wie zijn de toppers qua dynamiek bij de Franse steden? Wel, Toulouse voert de lijst aan, Montpellier volgt en dan komen Rennes en Nantes. Daarna zien we Lyon en Bordeaux gevolgd door Parijs op plek 6. Dan Nimes en… jawel: Marseille!  En Lille komt later net als Nice, Toulon, Strassbourg en Metz…We zijn dus lekker ín voorlopig!  



WIJN EN SIGARETTEN
De prijs van een pakje saffies is nu in Frankrijk al 6,50 euro en dat levert vadertje Staat al 600 miljoen op! Een litertje vino echter zit nu op 1,90 euro na, een lichte stijging in 12 jaren… En het gekke is dat het roken gewoon doorgaat… Het blijft al jaren op 54.000 ton sigaretten plus 10.000 ton shag staan en het neemt niks af… Maar het wijn drinken zakt nu naar minder dan 50 liter per kop per jaar al… In 1990 was dat, jawel,  80 liter!  Het gaat de sigarettenboeren voor de wind met marges van ruim 40% en die arme wijnboeren gaan er allemaal aan… En dat terwijl ook de concurrentie op exportgebied bij de wijn niks gemakkelijk is… Vadertje Staat is dus rijk aan het worden in rook en verdient minimaal aan de wijnboeren… Mensen zijn lastig te voorspellen in hun gedrag en de aangescherpte alcoholnormen in het verkeer hier zeker ook debet aan..
 
TRANSPORT À LA DEMANDE
TAD in de wandeling  genoemd is het Franse “belbussysteem” dat je ook elders vindt (bv Nederland) voor de oudjes en de mensen zonder voiture in afgelegen contreien. Toen wij weer eens in Mormoiron kwamen, na enkele jaren, ontdekte ik bij toeval de belbus. Dat wilde ik wel eens proberen omdat ik intussen, stadsbewoner zijnde in Marseille, de auto liet voor wat hij was…  Ik belde dus het telefoonnummer en een Provençaalse dame legde me het fenomeen uit… Bellen te voren (minstens 4 uur voor vertrekmoment) betalen van 2 euro per persoon aan de (taxi)chauffeur en dat was het: simple comme bonjour dus...  En ik vroeg meteen om een belbusritje de volgende dag.  Ik vertrok naar het stadje Carpentras die ochtend met de gewone busdienst en na een dagje in deze stad (met zijn grote historie en zijn interessante echt antieke bibliotheek Imguibertin), gingen we, wat gespannen, naar de halte van de belbus. En jawel op het exact afgesproken moment stond er een imposante mijnheer als chauffeur, die later de eigenaar  van het taxibedrijf bleek te zijn. Want de overheid besteedde dit gedoe uit aan de privé-sector.
De monsieur luisterde naar mijn vraag: ik wilde graag mee op de  ligne Carpentras-Flassan en dan kwam hij (dacht ik dus..) langs Mormoiron. En daar wilden we dan uitstappen…. De monsieur was verbijsterd: dat ging namelijk niet, deze taxi reed over Bedoin naar Flassan en kwam dus niet over Mazan en Mormoiron… Want die twee dorpen hadden besloten niet mee te doen = niet te betalen dus.  Dat had die Provençaalse dame me vergeten te vertellen dus… Ai, dat ging dus fout! Maar ik stelde voor dat hij ons naar Flassan reed als “belbus” en dan zijn pet wisselde naar “gewone taxi” en verder betaald van Flassan naar Mormoiron zou rijden. Daar kon hij niets tegen in brengen al was het “niet de bedoeling”… eigenlijk. We vertrokken uit Carpentras en hij legde nog eens het hele systeem uit. En zo raakten we aan de babbel over buitenlanders met tweede huizen die vaak kwamen aanvliegen of met de TGV aanreisden en die dan naar stations en vliegvelden een taxi zochten… Dat hadden wij in ons Franse dorpsleven heel vaak voor vrienden geregeld. Dat maakte de ondernemer in de monsieur wakker.. en hij zei: “Ik breng u nu toch rechtstreeks naar Mormoiron en ik geef u mijn taxikaartje (voor uw vrienden…)  en dan betaalt u gewoon de 4 euro, OK? “ Wel dat was geen probleem en even later stonden we in het centrum van Mormoiron en dat voor 4 euro , maar wel na een forse les “belbus-theorie”. U ziet het: ”The proof of the pudding is in the eating” om het eens op zijn Engels te zeggen en niets is zo eenvoudig als het in eerste instantie lijkt…

DE JEUGD GRIJPT DE MACHT: RECHTS EN LINKS
Op rechts, in de UMP dus, is het nu opvolgingsoorlog geworden: Juppé meldde zich als UMP-baas, Copé wilde ook al en idem  Fillon. En nu wordt er ook van de UMP-jeugd keuzes verwacht: van Baroin, Pecresse, Le Maire en Wauqiez bijvoorbeeld…  Ook moet er echt iets aan de ideologische positionering van de partij gebeuren, nadat er in de verkiezingen zo dicht tegen de FN werd aangeschurkt. Dat moet nu anders vinden velen: opnieuw dus op naar “onderscheid” en dus naar… het midden. Wat ene Bayrou pas zo jammerlijk moest verlaten… Maar pas op, ook op links is het nu “afstand nemen van de ultra’s” geblazen. Vraag het maar aan Melenchon na zijn electorale afgang en zie ook de eenzaamheid van Besancenot… Ook daar is het dus “op naar het midden” geblazen. Ook mensen als Segolène, Aubry en anderen zijn ook lijkt het eenzaam in de PS om het maar niet weer over Bayrou te hebben. Die zelfs ontbreekt nu in de Assemblee… 
Hollande vaart een midden-conservatieve koers: zie zijn keuze van de premier én zijn keuze voor de “rechtse” Valls als minister van Biza.  Het wordt dus vooralsnog druk in het midden én het radicaliseert natuurlijk opnieuw op de flanken: zie vooral de FN! De radicalo’s zoeken op links en op rechts een “eigen plek” en dat gaan we nu ook in de Assemblee zien. Melenchon maakte de 2% verhoging van de SMIC van Hollande al belachelijk en ook de FN met zijn twee zetels zal trachten veel lawaai te maken.
Kortom het politieke landschap gaat heel stevig in de revisie in het land van Marianne..

KAPOT RUITJE MET KARTON? GEEN BEZWAAR!
Op de Place de la Fare dichtbij het station Saint Charles bestaat een discrete maar permanente okkasie automarkt. Gericht op het “marktsegment Maghreb” en aanverwante. Van achter mijn thé à la menthe kan ik goed zien hoe het er aan toe gaat tussen het dozijn vierwielers met het halve dozijn negociants in “voitures”. Op de auto’s staat niets aangegeven alles gaat mondeling want het is half-illegaal… De verkoper licht u onmiddellijk in over alle excellente kanten van zijn waar en toont u de rommelige papieren ook, indien u dat wil. Er zijn auto’s waar je “impecable” op kunt “plakken” maar ik zie er ook een zonder achterruit…. Die is met karton afgedicht en wacht op reparatie. Wat de garantie betekent is mij niet bekend; wel dat het gegeven woord in de Arabische cultuur van de handel betrouwbaar hoort te zijn. Maar ja welke cultuur is op vandaag nog “eerlijk”?  Veel kopers hebben een “expert” meegenomen, die kritisch kijkt onder de motorkap en luistert naar de motorgeluiden… De koper durft het aan en de prijsonderhandeling begint. Dat kan best even duren, uren en zelfs dagen… Is men het eens geworden dan is het papieren uitwisselen en formulieren invullen voor de overdracht.  Dan de sleutels en de nieuwe eigenaar stapt in en zet de auto in zijn achteruit. Wat met luid gekraak gepaard gaat. De “expert” kijkt wat ongelukkig en denkt: “de eerste reparatie wordt een nieuwe koppelingsplaat”…
Such is life in deze sector waar alle prijzen 30% onder het “franse nivo” liggen. Omdat ook de inkomens zo laag zijn. En die 30% daar zit sowieso al een stuk van die niet afgedragen BTW in. Geen wonder dus dat hier een auto “pas cher” is.

SNCM KONDIGDE STAKING AAN..
Op 2 mei deden ze dat ook al en ze kregen een toezegging en gingen aan het werk…  Deze toezegging die niet meer was dan een belofte dat de PS zich zou inzetten voor hun claims over “oneerlijke concurrentie door Corsica Ferries” werd niet gestand gedaan. Dus opnieuw stakings aanzegging voor 24 uur… einde juni. De laatste staking duurde 7 dagen, stoorde zo’n 26.000 passagiers en kostte 2 miljoen euro. Wat een hoop geld is als je toch al met een lege kassa zit… Maar daar zitten ze bij SNCM niet mee, helaas. En intussen zakt het bedrijf ernstig af…

MARSEILLE IS EEN BOEKENSTAD
Het laatste Festival van het boek trok 4000 bezoekers: ik was er ook. Daar zag ik de vele locale auteurs en de 56 uitgeverijen die we hier hebben.  De meeste vindt U op de Cours Julien, La Plaine of in de Belle de Mai. Dus in de armere dan wel artistiekere buurten. Hier is het wat lastiger bestaan dan in Parijs, verzucht een van hen, en hij heeft het over zijn omzetje van maar 2,8 miljoen… Tja, weet hij, het kopen van boeken staat niet meer op plek één in een crisisbudget. Maar het Alcazar, de grote bibliotheek,  leende in 2011 liefst 800.000 keer een of meer boeken uit. En dat is best een mooi cijfertje als je een stad bent van ca 1 miljoen inwoners…

VERSTOORD PETIT DÉJEUNER?
Op de vensterbank van een oud bankgebouw tegenover Saint Charles zie ik vanaf de fiets wat ongewone zaken liggen.  Dus neem ik een kijkje en zie een vreemd stilleven: een half opgegeten pasteque (zo’n zuidelijke watermeloen), wat vers stokbrood in zijn broodzak, een halve beker espresso (hij dampt nog!) en een halve croissant… Enkel de marmelade ontbreekt nu van dit haastig afgebroken ontbijtje… Dat Fransen ‘s morgens op vele en soms ook ongewone plekken ontbijten, is niks nieuws voor mij. Je ziet ze in parkjes, op bankjes in de haven, in metrostations en natuurlijk ook gewoon op terrasjes aan hun ontbijt knabbelen. Dit ontbijt is door iets “wreed” verstoord. Ik kijk rond maar zie niets wat dit tafereel kan verklaren… Dus ik stap op en suis de Boulevard des Dames af naar de haven. Vandaag, een nogal warme dag,  besluit ik dezelfde route (nu stijgt het echter niks mals) ook terug te nemen. En ik passeer weer de rare ontbijtplek van even geleden.  De pasteque is nu echt afgeknabbeld, het brood en de croissant zijn op, en het koffiebekertje ligt leeg op zijn kant. Een stilleven, één fase later… Terwijl ik naar huis fiets denk ik na over dit intrigerende incidentje. Moest iemand snel wegrennen omdat ie de bus zag aankomen? Zag hij een collega aankomen en wilde hij niet “in flagranti” worden betrapt? Of had hij gewoon genoeg en geen zin om de “tafel af te ruimen”. Kwam hij later terug om verder te eten, want er was doorgeknabbeld…? Of was het de geluksdag van een clochard? Frankrijk kent de Resto’s du Coeur, een organisatie gesponsord door artiesten, die de armen te eten geeft. Een soort artistiek Leger des Heils opgericht door de komiek Coluche die zelfs ooit presidentskandidaat was. En die  best wat stemmen kreeg in ronde 1…. Was dit nu een nieuwe variant? Á la “Loesje uit Arnhem”?  Ik zal het nooit weten, maar heb toch een nieuwe vorm van liefdadigheid ontdekt: een ontbijtje klaar zetten op straat. Ik zette al van alles wat ik kwijt moest aan goed nog te gebruiken spullen in portieken hier en daar kan ik zo op voort borduren. Een grote stad kent eindeloze mogelijkheden…

GESCHIEDENIS ROND EEN VUURTOREN
Hij heet Le Planier en staat 15 km voor de kust voor de haven van Marseille. En hij wordt nu opgenomen in de lijst van de historische gebouwen… Hij is nu 66 meter hoog en zichtbaar op ca 42,5 km (23 mijl)  met zijn 24volt/150 watt lamp die wit licht uitzendt met een interval van 5 seconden.
In 1320 zette ene Robert D’Anjou de eerste toren van 12,5 meter hoog waarop houtvuren gestookt werden (vandaar vuurtoren dus ook).  In 1774 werd hij gemoderniseerd en 20 meter hoog met 14 olielampen in top. Daarna kwamen er lenzen voor en scheen ie 40 km ver… In 1881 werd hij elektrisch en ging naar 62 meter hoogte tot hij werd plat gegooid in 1944… . De Duitse bezetter bouwde het ding geïmproviseerd weer op en zette er een pilaar neer met een lamp er op. In 1959 kwam hij weer als vanouds op de been en kreeg zijn huidige licht… Alles gaat nu elektrisch en automatisch natuurlijk.
Wat zou het mooi zijn als hij weer zou kunnen worden bezocht in 2013 tijdens het culturele jaar… Maar dat zit er niet in ook omdat hij bij wat veel wind al niet meer “aan-meerbaar” is: te gevaarlijk. Wilt u prachtige foto’s er van zien dan Google naar Le Planier Marseille en u treft foto’s en info aan van een echte liefhebber!

CONTRE SENS IS GOEDKOPER?
We zien het regelmatig: wat slankere metropassagiers die zich bij de toegangsmolentjes , zonder kaartje, toegang verschaffen tot de metro… Ze gaan tegen de stroom van uitgaande passagiers in soepeltjes langs de staken van het drie-armige metromolentje. Véél goedkoper….  Als je niet wordt gepakt natuurlijk. Want er staan méér en meer controleurs en vaak met honden bij die poortjes… Maar op spitsuur is het niks eenvoudig voor hun. Ach het gaat vanzelf over zei iemand mij:  want er worden nieuwe metro-entree’s ingevoerd. Twee glazen (halve) deurtjes die beide opzij gaan en daar kom je in gesloten toestand zonder kaartje echt niet voorbij… Dus zal de creativiteit opnieuw worden getest van die malfaiteurs…  We zijn dus benieuwd en nu nog een opmerking: de huidige methode is niks voor corpulente mensjes. Die zitten meteen klem in het molentje en zijn dan een makkelijke prooi voor de hond… Discriminatie dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten