Totaal aantal pageviews

vrijdag 20 september 2019

DE SLAPERS VAN "HOTEL SAINT CHARLES"

    Ik doel nu op de slapers op de bankjes van het busstation, die ik bij mijn ochtendwandeling weer in grote verscheidenheid zag. Soms nog slapend, soms wakker en sommige pratend met een lotgenoot.
  
  Dit kosteloze hotel heeft als narigheid dat het s'nachts even sluit (van middernacht tot ca 5 uur) en dan moet je dus even wat anders.. Niet eenvoudig, want dan blijft enkel het harde trottoir over..

 Enkelen maken in de morgen gebruik van de "douche-wagen", die niet ver van hier een gratis douche verschaft, waarbij je wel een babbeltje (en soms een check)  van een arts moet accepteren. Natuurlijk bedoeld om te helpen, maar dat zien zwervers zonder perspectief wel eens anders... Voor hun is dat ook "de bemoeizuchtige overheid" of "iets van de politie"?

 Alle leeftijden zijn vertegenwoordigd, idem alle kleuren en alles seks-es: dit hotel discrimineert nooit. Sommigen tonen hun tattoe's , die ze voor een klein prijsje konden scoren. Of na een betaalde "ontmoeting"? 

 Bij elke gast vraag ik me af wat hem/haar hier bracht. Ze tonen dat hun inkomen bescheiden is of nihil, wat niemand zal verbazen.

 Zo zie ik in de vroege ochtend een stukje van de grote ongelijkheid in de moderne wereld. Geen enkel welvaartsniveau heeft dit ooit kunnen doen verdwijnen.

 Straks moeten ze "aan het werk" om wat te eten te krijgen en dat komt wel eens uit een van de afvalbakken van het station. Dat hoeft niet slecht te zijn, omdat gehaaste reizigers soms hun net gekochte hapje dumpen omdat de trein arriveert.

 Marseille ontvangt wat meer van deze mensen, omdat het de wat betere temperaturen biedt: zeker in de koude periode.

 Wie boos is over zijn pensioenkortingen of stijgende prijzen kan hier effectieve troost vinden: er zijn hier mensen die gewoon niets meer hebben

  Eigen schuld of "gewoon pech" , wie durft een oordeel te vellen? Gelukkig zijn er instanties (zoals de Secours Catholique en andere ook moslimorganisaties) die zonder vragen of tegenprestaties koffie met een broodje verschaffen.

 Als u hier langs komt kan ik u een excursie aanbieden, die U schokkende feiten verschaft over wat u eerder enkel via TV of andere media kon vernemen. Geen verplichting natuurlijk, maar ik verzeker u dat het een kalmerende uitwerking zal hebben.

Leon de Marsilho, sept. 2019


Geen opmerkingen:

Een reactie posten