Totaal aantal pageviews

vrijdag 10 mei 2019

OCHTENDROOD EN AVONDSCHEMERING

   Die kunnen in Marseille beiden, -zeker bij wat bewolkt weer-, erg fraai zijn. Zeker als je van 40 meter hoog over de Mare Nostrum kunt kijken tot aan de horizon op zee. Als het gebeurt, moet je snel profiteren, omdat de noordelijke mistral hier alles , -en in een  tiental minuten-,  kan weg-poetsen met windkracht 8 en meer..
   Een  hogedrukgebied ergens voor de Franse westkust en een lagedrukgebied  op de Mare Nostrum  doen via dat diepe Rhône-dal, deze wind tot grote kracht aangroeien.  Hierin schuilt het geheim van onze 2800 uur zon per jaar: de mistral poetst onze hemel blank.. Het samenspel van wind en zon vormt hier de echte weerbaas..
    Dus: noordelijke zonzoekers zoals wij, -die vroeger genoeg wolken en regen meemaakten-, accepteren graag die flinke mistral als ruil voor een bruine kop.
    Als ik in Limburg mijn vroegere huisarts tegenkwam, zei hij steevast: "Man, wat ben ik jaloers op die bruine kop van jou"! Als we dan vertelden over die harde mistral kon hij enkel denken dat we ons kleine lijden, zaten te overdrijven.
    Na meer dan 20 jaar in dit weertype, kun je niet meer wennen aan opeenvolgende zwaar bewolkte dagen, zoals bij winters verblijf in Nederland. Dan ligt een kleine depressie in je hoofd snel op de loer.
    We hadden nooit gedacht dat een mens zo fors verandert in zijn beleving van het weer. En we begrijpen best dat Nederlandse vrienden dit verwende praat vinden.
     Wel ik heb mijn best gedaan om u deelgenoot te maken van onze meteo-beleving en u bent gewaarschuwd: verhuizen naar Zuid-Frankrijk heeft ook dit soort ongewenste neven-effecten.

Leon de Marsilho, mei 2019





1 opmerking:

  1. dat je (20 jaar na verhuizing naar Z.Fr.) niet meer kunt wennen aan Nederland ... , dat vind ik geen o n g e w e n s t neveneffect !

    BeantwoordenVerwijderen