NUTTIG, PRETTIG OF GEWOON "MODIEUS"?
WATERSTOF-AUTO: DAAR KOMT ALLEEN WAT WATER UIT... |
EEN HANDJEVOL NIEUWIGHEDEN..
INHOUD:
Blog
Blog
+
Infoblokken (na de blog):
Infoblokken (na de blog):
-ENERGIE: WATERSTOFAUTO + KERNENERGIE
-DE TRANSPORTREVOLUTIE
-DE TRANSPORTREVOLUTIE
-KILT DE BLOCKCHAIN DE BANKEN?
-BEDREIGENDE ALGORITHMES
VERANDERINGEN blijven ons "overstromen". Van overal op de wereld en meer dan in de tijden van onze (groot)-ouders.
Ze overvallen ons, zaaien verwarring en maken onzeker. Meer weten en begrijpen kan dan best helpen..
Sommige zeggen dat "super-veranderingen" voorgoed voorbij zijn? Maar is er dan geen "brede NIBC-veranderingsgolf", die alle sectoren omsluit, gaande, die pas "in de laagste versnelling" staat?
Gokken hoeft niet: de komende jaren laten het zien. Waarbij
wereldrampen, -oorlogen en ontdekkingen in het heelal ook
(on)aangename trendbreuken kunnen worden.
Wie 2000 jaar achter ons als ijkpunt neemt, krijgt de indruk, dat de laatste 200 jaar vooral tonen wat "een mondiale verandering" inhoudt. Die gaat door: en dàt zou het essentiële verschil met "vroeger" kunnen zijn. Intussen moeten we het doen met breed rondkijken en het "registreren" van de aanzwellende golf van verandering...
Hoe dan ook; toch zeer boeiend. Ook angstig voor hen die er te weinig van weten. En die weinig weten van wat ons eerder
"overkwam".
Tijd voor een positieve conclusie? Wel, deze dan en vooraf:
ondanks alles wat gebeurde, zijn wij mensen er nog steeds! Zelfs
op weg naar 9,5 miljard.. en een levensverwachting van 120 jaar..
Le Point toonde een grote lijst op van veranderingen, uit de baby-boomgeneratie. Daar wees men op de indrukwekkende kwaliteits-verbeteringen in producten en services. De verbijsterde auteur sprak over "onterecht pessimisme" en herinnerde ons er aan dat het aantal boeren (in La France in 50 jaar), van 50% terug liep naar nu 3%! Zonder dat de werkeloosheid op... 47% kwam..
Het heersende, schrijnende gebrek aan inzicht in economie, komt volgens hem door "uiterst gedateerd onderwijs" op de scholen..
Daar ligt dè oorzaak van breed onbegrip van onze tijd.. Vooral in La France.
Sommige zeggen dat "super-veranderingen" voorgoed voorbij zijn? Maar is er dan geen "brede NIBC-veranderingsgolf", die alle sectoren omsluit, gaande, die pas "in de laagste versnelling" staat?
Gokken hoeft niet: de komende jaren laten het zien. Waarbij
wereldrampen, -oorlogen en ontdekkingen in het heelal ook
(on)aangename trendbreuken kunnen worden.
Wie 2000 jaar achter ons als ijkpunt neemt, krijgt de indruk, dat de laatste 200 jaar vooral tonen wat "een mondiale verandering" inhoudt. Die gaat door: en dàt zou het essentiële verschil met "vroeger" kunnen zijn. Intussen moeten we het doen met breed rondkijken en het "registreren" van de aanzwellende golf van verandering...
Hoe dan ook; toch zeer boeiend. Ook angstig voor hen die er te weinig van weten. En die weinig weten van wat ons eerder
"overkwam".
Tijd voor een positieve conclusie? Wel, deze dan en vooraf:
ondanks alles wat gebeurde, zijn wij mensen er nog steeds! Zelfs
op weg naar 9,5 miljard.. en een levensverwachting van 120 jaar..
Le Point toonde een grote lijst op van veranderingen, uit de baby-boomgeneratie. Daar wees men op de indrukwekkende kwaliteits-verbeteringen in producten en services. De verbijsterde auteur sprak over "onterecht pessimisme" en herinnerde ons er aan dat het aantal boeren (in La France in 50 jaar), van 50% terug liep naar nu 3%! Zonder dat de werkeloosheid op... 47% kwam..
Het heersende, schrijnende gebrek aan inzicht in economie, komt volgens hem door "uiterst gedateerd onderwijs" op de scholen..
Daar ligt dè oorzaak van breed onbegrip van onze tijd.. Vooral in La France.
Beetje bijpra-ten over
E N E R G I E.
E N E R G I E.
KERNENERGIE + ZON/HYDRO + WIND |
VERBR.+ PROGNOSES 70 JAAR WERELD EN +/- ONTW. LANDEN |
enorme voorraden. De Golfstaten gaan op lange termijn dat oppompen afremmen en zelf duurzamer worden. De grote opmars van "duurzaam" (en betere opslag!) komt er aan, naast de verdubbeling van nucleaire energie. Het westen verlengt de levensduur van kerncentrales met 1/4 en zet deels in op EPR en Atmea. Kernfusie (ITER) is onderhanden en die krijgt in de VS een "Silicon Valley-facelift". Daar investeert men nu ook in: mini-fusie-reactoren! Nog veel verandering dus; een onrustige onzekere boel voor investeerders en planners. Het plaatje is nog verre van
duidelijk...
Wat met "ENERGIE VOOR ONS TRANSPORT"?
duidelijk...
Wat met "ENERGIE VOOR ONS TRANSPORT"?
ELECTRISCHE MUSK |
TOYOTA NU OP WATERSTOF |
DE TESLA 3 FULL E 2017 |
potentieel 9 miljard omzet.
Abe (PM van Japan) zweert bij de Toyota Mirai (2014): zijn
W(aterstof)-auto. Al: 1500 verkocht (= twee keer jaarproductie), voor 66.000 dollar p. stuk
(=duurder dan Tesla 3). Hij is "vol" in 3 minuten, voor 550 km (de W-Honda haalt 750
km)… Parijs heeft wat taxis op waterstof (getankt bij Air Liquide) en La Poste en
EDF hebben er ook wat.
DE WATERSTOF AUTO-TECHNIEK |
NIET TE VEEL APPARATEN! |
Idee: marktaandeel van 7% over 15 jaar? Japan moet wel, van-wege zijn grote dure energie-afhankelijkheid en zijn kernenergie-afkeer. Weg dus van olie en GNL: men moet toch op duurzamer overgaan.
De W-auto: is een E-auto die stroom maakt met een dure brandstofcel:
via platina. De cel-levensduur werd 10.000
uur (was eerst 1000). De prijs zakt op 1/5 ... en kan naar 1/10! Je zou ook “duurzame
stroom” zo kunnen opslaan (via electrolyse, dat waterstof levert). Duitsland heeft
genoeg duurzame stroom “over” om 4 miljoen W-auto`s zo te voeden!
WATERSTOF AAN DE POMP |
De W-Auto is natuurlijk ook de chou-chou van Air Liquide, Total
en Linde. Voorlopig is het Japan; maar Audi, Mercedes, en BMW kijken mee.
Die lastige infra-structuur remt en de angst voor het explosieve W-drukreservoir. Elon
Musk wijst (of course) op het onzichtbare, ontvlambare gas en.. op die ongelukkige Graf
Zeppelin.
De waterstofproductie via water-electrolyse, heeft een
wat foute CO2 balans. Waterstof kost zo 10 euro/kilo aan de pomp, goed voor 100 km.
Dat lijkt op de benzineauto. Bij de E-auto betaal je maar 1/5 daarvan.. Maar Japan en
Z-Korea geloven er nu al in en Europa kijkt nog wat afwachtend toe.
En let ook op Google met zijn auto`s zonder chauffeur.. dat intussen àlle autofabrikanten overtuigde.
En let ook op Google met zijn auto`s zonder chauffeur.. dat intussen àlle autofabrikanten overtuigde.
EEN MODERNE NUCLEAIRE STOOMMACHINE: NOG STEEDS STROOM MET STOOM |
Wat nu met die schone (en linke) KERNENERGIE?
De
laatste aardbeving in Japan was weer dicht bij een kern-centrale. Wereldwijd zijn
er 440 centrales, 65 zijn in aan-bouw en de producenten plannen nog enkele honder-den tot 2035.. Al 10 produ-centen (5 landen)
bouwen kernreactoren; met 2 jaarlijks per producent kom je zo op 20 meer. De superveilige EPR van Frankrijk is er een van: helaas werden de
eerste EPR`s (Finland en Flam-maville) een financieel-technisch drama van formaat.
Net geleden bleken er nieuwe technische problemen: de grote stalen onderdelen van Areva waren opnieuw niet OK. Nu zal Mitsubishi uit Japan moeten helpen.. Weer grote reputatieschade voor EDF dat failliet Areva moest overnemen. En zo enorme schulden kreeg.. Met Mitsubishi ontwikkelt EDF ook de kleine Atmea-centrale..bouwen kernreactoren; met 2 jaarlijks per producent kom je zo op 20 meer. De superveilige EPR van Frankrijk is er een van: helaas werden de
eerste EPR`s (Finland en Flam-maville) een financieel-technisch drama van formaat.
DE SAFE-STE MAAR WEL DUUR! |
INCIDENTEN SINDS 1956 |
In de franse Rhonevallei (Donzere-Mondragon) is het link, als
de centrale van Tricastin niet meer gekoeld kan worden. Een breuk in de dam van
Vouglans (koeling centrale van Bougey) is gevaarlijk. Russen zijn kampioenen
in “oud en versleten”, met 11 reactoren van het Tjernobieltype. De VS-centrale
in Californië staat naast een aardbreuklijn.
EXPLOSIEF OEKRAÍNE |
En dan het terroristische risico: zeker na 9/11. Dat toonde
hoe link een vliegtuig is. Eenvoudige aanvallen (op de zwembaden voor
brandstofopslag) zijn goed mogelijk. Waterverlies daar, geeft een ramp. De checks
op duizenden werkers bij centrale-onderhoud, bleek ook zwak. In België bleek het leven van een
kerncentrale-directeur op terroristen-video`s te staan. En iemand draaide in
zijn centrale een oliereservoir open en wordt nog gezocht. Onder het
aannemerspersoneel zaten radicale moslims.
Een binnengedrongen terrorist kan een computer-virus (via USB-stick) in de besturingscomputer laden.
EN IN DE VS |
Dus gaat het nucleaire nu...wegzakken? Ja, voor Duitsland, dat is Merkel`s koers. Maar echt niet voor China, dat de franse fouten weer aangreep om met hun mee te lopen. Waarbij zij (nu) geld fourneren en daarvoor technologie terug krijgen. Zie EPR-Hinkley Point (UK) en de EPR-Flammanville, waar EDF door de jappen (Mitsubishi) geholpen wordt.. China gaat volgend jaar op 4 centrales/jaar en gaat dat dan verdubbelen. Hun product wordt veiliger gemaakt: na Fukushima. En de klanten van Peking? Wel nu concreet: Z-Afrika, Roemenië en Argentinië.. En in Taishan komt hun eigen eerste EPR te staan. China ziet veel export van het nucleaire: en neemt eigenlijk de franse marktpositie over. In hoog tempo, dus het nucleaire wordt voor China snel een lucratief exportartikel. En wie de gevaarlijke nukes gaat oplappen of vervangen (zie hierboven) dat kunt u nu raden...
En ook al vinden sommige die windmolens te duur: er komen er nu die drijven en met enorme wieken van honderden meters lang. En die giga-wieken buigen naar een "kleinere bundel" in de te harde wind. Hoezo windenergie " is altijd en overal" onzinnig?
COLLI- TRANSPORT NU VOORAL PER AUTO |
OOK PER SUPERFIETS |
INPAKKEN EN WEGWEZEN...LOGISTICS |
Andere schakelen "losse transporteurs" in, met eigen auto, fiets of te voet. Zo kun je in een stad leveren binnen 30 minuten! Voor 16.00 uur besteld, = vanavond in huis.. Die transporteurs willen graag in zee met iemand die "quasi-continu" opdrachten geeft.
DE LAATST KM KOST 28% |
DE LOGISTIEK VAN DE LAATSTE MILE: ESSENTAL TO WIN |
Alles gaat met I-phones waarmee de computer de transporteur belt, die het dichtstbij het magazijn is..
Amazon, Alibaba (China) en Raikuten (Japan) willen drones inzetten, die uw pakje in uw tuin of op uw terras droppen met parachutes en lieren! Dus: de drone zelf krijgt u niet te pakken. Door de lucht, (nog) zonder files: dat gaat het snelste. Delair-Tech in Toulouse is een nieuwe, hele slimme die zich ook in de VS en China gaat vestigen.
DE VETSTE DRONE! |
VLIEGTUIGDRONES; KLEIN + GROOT |
Een giga-business die het wegtransport zal veranderen. Zipline werd geholpen: door Allen van Microsoft en Yang van Yahoo in het arme Ruanda.
En als het ook in de lucht druk wordt, dan kan die software voor auto`s zonder chauffeur daar goed helpen. Om drone-files etc. te voorkomen. Lach niet: in sommige steden staan nu de colli-auto`s al in sommige straten in de rij! Want U en ik willen wat we kochten en betaalden, liefst meteen ontvangen..
DE AUTO MORGEN: |
TECHNO EN AMUSEMENT |
Auto`s zullen rijdende computerinstallaties worden. Met alles aan boord om snel en veilig te rijden en om de inzittenden onderweg te amuseren. Daar komt het concurrentiepunt te liggen voor de auto van morgen. En dat doet ook autofabrikanten nu al sterk veranderen!
VIER BOLLE WIELEN ONDER DE AUTO! |
KAN NIET MEER SLIPPEN |
EXTREEM WENDBAAR |
Auto`s krijgen morgen banden: in BOLvorm. Die blijven bij het rijden "magnetisch los" van de carrosserie, ze bewegen volledig computergestuurd. Goodyear heeft een prototype: Eagle-360 genaamd. Zo kun je "op de plek feilloos omdraaien", veilig over spiegelgladde wegen rijden en natuurlijk in seconden inparkeren. Wint de onbemande auto het ook bij transporteren, ook weer van de drones, de fietsen of de voetganger?
Zie Google dat wint met zijn "auto zonder chauffeur": bij alle auto-fabrikanten, daar komt een volgende revolutie van-daan. Die ook weer minder
energie-verbruik zal opleveren. Een algoritme rijdt zuiniger dan een macho, maakt minder brokken en vermindert ook files.
Google wordt ooit.. DE autofabrikant van de nieuwe wereld. Of worden de fabrikanten alle Googles? Google software gaat ook het toenemende drone-verkeer besturen. Dat wordt een alternatief voor (een deel van) het auto-transport. Dus de transport-revolutie is eigenlijk pas begonnen..
U mag het nu zeggen. Maar pas op: u kunt beter uw volgende auto leasen, anders zakt de prijs van uw oudje te snel en stijgen uw afschrijvingskosten. Of spaart u graag Old-Timers?
APPARATEN OP DE GROND EN IN DE LUCHT |
EN LET GOED OP... DIE BLOCKCHAINS!
VEILIGHEIDSRETHORIEK BIJ BLOCKCHAINS |
satie van Über zelf"!
EIGENLIJK KUNT U HET NU AL... |
GE-ÜBERD : OOK DIRECT VAN P TO P VIA INTERNET |
Meestal omdat duizenden u voorgingen…
U vindt het wat te “Ponzi-achtig” of “hocus pocus-gedoe”? Pas op: want het werkt al.. En banken gaan het zelf doen.
BOOMING BUSINESS |
NASDAQ DOET HET AL |
EN OOK PARIBAS |
VAN MKB NAAR MKB |
Als mensen "the system" vertrouwen, net als we bij de banken doen, dan is alles OK. Al moesten banken recent worden gesteund door overheden, om ook ònze bank
tegoeden te garanderen, bij een bankfailliet.. Het internet kan niet failliet, want het is van
niemand en dus... van ons allemaal..
Denk even mee: we sturen dagelijks berichten naar sites, van
mens naar mens en ook direct, zonder dat er zich iemand mee bemoeit. Natuurlijk
maakte u gebruik van een “intermediair systeem” dat u enkele regels oplegde,
maar dat zich niet inhoudelijk bemoeit met uw “transactie”. Daar heeft u ook
vertrouwen in toch? Of niet meer omdat die GAFA uw transactie “stalen”? Meestal enkel wat
metadata via hun cookies, etc.
De blockchain-technologie is ontwikkeld door een groep
top-experts. Die ooit de Nobelprijs zouden moeten krijgen… zegt Gilles Babinet.
Hij werkt voor Frankrijk (bij numerieke zaken) bij de EU-commissie.
Natuurlijk zijn er “nadelen” en technische restricties. Allereerst de enorme rekentijd die elk blok verwerken nu vereist. Wat warmte in computers veroorzaakt en dus vervuiling. Een ander is, dat het verwerken tijd kost. Bij een bitcoin-transactie 7 seconden (p. transactie) en bij een Visa-transactie 1-12.000e van een seconde.. Computers moeten dus wat sneller worden om het systeem breed toe te kunnen toepassen.
Natuurlijk zijn er “nadelen” en technische restricties. Allereerst de enorme rekentijd die elk blok verwerken nu vereist. Wat warmte in computers veroorzaakt en dus vervuiling. Een ander is, dat het verwerken tijd kost. Bij een bitcoin-transactie 7 seconden (p. transactie) en bij een Visa-transactie 1-12.000e van een seconde.. Computers moeten dus wat sneller worden om het systeem breed toe te kunnen toepassen.
EEN RECENT OVERZICHT |
De banken zien mogelijkheid om hun transactie-infrastructuur
te vereenvoudigen. Ze laten “alles rond een transactie “over aan het
blockchainsysteem”. En zijn zo slechts een partij, net als de ande-re. Het zou hun 20
miljard besparing opleveren. Maar ze riskeren om geheel buiten
het verkeer te geraken: dus om zelf "wegge-überd" te worden.. .
BITCOIN BEGON ER MEE: DE IDEE |
BLOCKCHAIN VOOR DUMMIES |
geúberiseerd en niemand “moet effe langs de bank”. Dat deed Amazon ook al met de kooplui.
Sommige die ver kijken zien er zelfs het einde in van… de staten!
Dat gaat wat al te snel. Maar als de blockchains beter en
publiek zijn gestandaardiseerd (zoals ook het internet zelf!) dan kan dat
gebeuren. De franse vereni-ging CroissancePlus adviseert de franse overheid hier
nu 500 miljoen in te stoppen: in het kader van het derde investeringsplan voor
de toekomst.
U gelooft er (weer) niets van? Wel ik hoorde vele in de 90-er jaren internet een "modegril" noemen. Die toch meer dan de halve mensheid mee kreeg. En die de nieuwe rijkdom werd van de westerse wereld en ook de basis voor de economische en technologische voorsprong van de VS en voor de EU.. Waar men er (te) laat in geloofde.. De "coöperatieve economie" is pas begonnen..
NOG EVEN DIE ALMACHTIGE ALGORITHMEN
ALGORITHME .....OPGESCHREVEN.. |
“Algorithme” : komt (net als algebra) van de arabier Al-Khawarizmi (9e eeuw). Nu kennen we ze vooral door Singularity University (Californië, VS). Ray Kurzweiler (chef R&D, Google) begon er mee, gevolgd door Eliezer Yud-Kowki. Ze worden verlengstukken van het menselijk brein zijn, dat zo “smarter” wordt. Onze “slimheids-curve” zo zou steiler gaan lopen..
Als u, zoals ik ooit leerde "schrijven", in Algol, Fortran en Cobol (1970) en ook even in Java, dan is dit terrein niet echt nieuw, maar toch..
OPPERSTE CONCENTRATIE |
A FRIENDLY ALGORITHM |
DISCIPLINE ALGORITHM |
EEN DIKKE VAN GOOGLE |
De "Al`s" zijn overal: als provocateurs, rekenaars of instructeurs. Over hen gaan al dromen, zie de recente reeksen boeken.
Een algoritme is “programma”= een serie opeenvolgende
instructies, die op “data” worden losgelaten. Intussen zijn dat “big data” en het
gaat met superspeed. In de 70-er jaren zaten computercentra voor 50% vol met systeemontwerpers en programmeurs. Algorithmes maken gebeurde toen in stappen
en was peperduur. Het "documenteren" ervan (om later wijzingen snel en goed te kunnen realiseren), maakte alles nog duurder. En ook het testen was een laatste bak met geld. De ontwikkelingen deden dat alles enorm verdunnen op vandaag kan iedereen een algorithme "schrijven", de ambachtelijke fase is over. Dus vliegen ze ons nu ook "om de oren". Ze “bemoeien zich met alles“, van, over en rond ons. Wij maakten de computers en die maken nu onszelf ook “slimmer”.
en was peperduur. Het "documenteren" ervan (om later wijzingen snel en goed te kunnen realiseren), maakte alles nog duurder. En ook het testen was een laatste bak met geld. De ontwikkelingen deden dat alles enorm verdunnen op vandaag kan iedereen een algorithme "schrijven", de ambachtelijke fase is over. Dus vliegen ze ons nu ook "om de oren". Ze “bemoeien zich met alles“, van, over en rond ons. Wij maakten de computers en die maken nu onszelf ook “slimmer”.
IN EEN PROGRAMMEERTAAL OPGESCHREVEN |
Ze veranderen hoe we de wereld zien of willen zien en maken “alles meetbaar”. Wat eerst plezier voor geleerden was, werd dè manier om consumenten en kiezers te “sturen”. Wij worden zelf “berekenbaar” en ook in debatten, zorgen zij voor een regen van cijfers.
We zien ze op alle terreinen: van cultuur, wetenschap via transpor-teren,
financiën en sexualiteit tot bij gezondheid. Dominique Cardon zegt: Na de “maatschappij
van het spektakel” komt nu “de maatschappij
van de berekeningen”.
De-socialisatie en dodelijke verveling kunnen een gevolg
zijn.
Hoe behouden we vrijheden, de garanties voor ons bestaan? Ons lichaam heeft plaats voor vele numerieke data… De mens zal met de machine worden ver-bonden en de nieuwe mens worden.
Zuckerberg van Facebook (dat 12 jaar draait) acht A.I. dè toekomst. Dus wil hij nog meer weten
van zijn 1,6 miljard klanten. Ook al worden ze achterdochtig, Hoe behouden we vrijheden, de garanties voor ons bestaan? Ons lichaam heeft plaats voor vele numerieke data… De mens zal met de machine worden ver-bonden en de nieuwe mens worden.
ze zijn
dagelijks met 1 miljard op Facebook en voor gem. 20 minuten.
Zuck jaagt op klanten die nog niet zijn aangesloten: in arme
landen. En stopt veel geld in AI, VR en ER (virtuel- en uitgebreide reality). Omdat
het de manier van handelen van mensen gaat bepalen en hun handling van data. En
wat de nieuwe apparaten zullen zijn en wat ze doen. Interfaces doen machines
onderling communiceren en daar zijn die GAFA ook mee bezig.
EEN DAGELIJKSE GOOGLE TRICK |
TJA THAT`S THE QUESTION! |
(mede naar: The Economist + Jean-Didier Vincent in Le Point
april 2016)
LEON DE MARSEILLE,
11 JUNI 2016
INFOBLOKKEN BIJ BLOG:
STEEDS MEER "NUTTELOZE" NIEUWIGHEDEN
WATERSTOFAUTO EN KERNENERGIE
Abe van Japan is er gek op deze Toyota Mirai van einde 2014.
Twee maanden na de annoncering waren er 1500 verkocht: twee keer de
jaarproductie ondanks de prijs van 66.000 dollar. Men denkt aan 30.000 in 2020.
De VH-auto (Hydrogeen) heeft de voordelen van de E-auto maar niet diens
nadelen: in 3 minuten is ie bijgetankt. En Huyundai heeft er al die 500 km
kunnen op een tank. Honda doet 750 km… In Parijs rijden er enkele taxis op
waterstof getankt bij Air Liquide en er zijn er bij La Poste, EDf enkele. Japan
plant enkele duizenden tankpunten in de komende 10 jaar en ook in UK, België,
Denemarken en Duitsland is er opkomende belangstelling. Over 15 jaar is het martaandeel 7% ..
De VH is een E-auto die stroom maakt via een brandstofcel.
Maar het platina in die cel maakt het ding erg duur. Nu is de levensduur van de cel al 10.000 uur
(was 1000).. en de prijs ging op 1/5 terug. Nog eens ½ komt er aan.. Japan moet
er op gokken vanwege zijn energie-onafhankelijkheid en zijn
kernener-gieproblemen. Het moet af van olie en GNL en moet ook op duurzaam. Je
zou ook duurzame stroom kunnen opslaan via electrolyse dat je waterstof levert.
In Duitsland is er genoeg duurzame stroom “over” om 4 miljoen VH`s te voeden!
De W-Auto is in het middelpunt en zal de discussie
veranderen met behulp van de de bederijven Air Liquide, Total en Linde. Maar
voorlopig doen enkel in Japan de autofabrikanten mee. De anderen zijn nog enkel
de E-auto. Toch zien we nu in Duitsland Audi, Mercedes, en BMW er aan beginnen.
Maar het gebrek aan infrastructuur remt.. En de angst voor het explosieve
reservoir is niet nodig bewezen de crashtests. Elon Musk aarzelt met dit
onzichtbare zeer ontvlambare gas en denkt aan de Graf Zeppelin. Te link
oordeelt hij..
Dan is er nog de waterstofproductie en als je het doet met
waterelectrolyse is de CO2 balans zeer hoog. En waterstof is nu 10 euro/kilo
aan de pomp voor.. 100 km. Wat lijkt op de benzineauto en met de E-auto betaal
je maar 1/5 daarvan.. Japan en Z-Korea
geloven er nog alleen in dat het gaat lukken in de toekomst en Europa kijkt
toe. Japan wijst op zij Toyota Prius van
1997 die lastig aanliep. En nu rijden er 8 miljoen.
LINKE KERNENERGIE?
Aardbeving in Japan niet ver van een kerncentrale. Zou een
tweede Fukushima mogelijk zijn? Er staan 440 centrales te draaien en er zijn er
65 in aanbouw. Zo`n 30 staan op gevaarlijke plekken waar natuurrampen niet
onmogelijk zijn. In de VS staan er 16
die door orkanen getroffen kunnen worden.
In Frankrijk zijn er 5 met overstromingsrisico en in Oost-Europa staan
er wel 10 die erg oud en gammel zijn. In
Japan 2 met aardbevingsrisico en in Z-Azië een 8-tal die of oud zijn of
terroristisch gevaar lopen. De gevaarlijkste staat in Armenië een oudje van
russische makelij die al eens gevaarlijk flipte. De AIEA kan er enkel iets over
aanbevelen net als de Wano: maar niemand kan staten dwingen. De japanse ramp
zou met goed seismologisch onderzoek niet zijn gebeurd. Men wist dat er daar al
3 keer in twee eeuwen tsunami`s waren met een golf van 30 meter hoog! Zelden
wordt er een goed seismische historisch onderzoek gedaan, weten experts. Ook in de franse Rhonevallei is er dat risico
bijvoorbeeld in Donzere-Modragon bij het kanaal. Waar dan de centrale van
Tricastin niet meer gekoeld zou kunnen worden…
Idem bij een breuk in de dam van Vouglans die koeling van de centrale
van Bougey onmogelijk zou maken.
De russen hebben in het kader van “oud en versleten” de
ergste situatie met nog eens 11 reactoren van het Tjernobieltype die zeer
gevaarlijk zijn. Idem de VS-centrale in
Californië naast een aardbreuk en ook in Frankrijk waar
aardbevingsvoorzieningen versleten zijn in de Ardeche. Er moeten dozijnen
miljarden in onderhoud bij, maar niemand heeft die nu. Dan is er nog dat terroristische risico zeker na 9/11 wat
toonde hoe link een vliegtuig kan zijn. En er zijn veel eenvoudiger aanvallen
met name wat de zwembaden voor de brandstofopslag betreft. Waterverlies zou
daar een ramp kunnen geven. Ook is de check op de 2000 werkers bij
centrale-onderhoud veel te zwak. Maar een terrorist zou al een computervirus
kunnen meebrengen op een USB-stick. Een
onderzoek toonde dat op 47 landen met centrales er liefst 20 nauwelijks
computersafety hebben. Experts verwachten zo`n incident in de komende 5 jaar
via internetaanvallen.. In Oekraïne
lukte hackers dat al eens en in enkele
minuten hadden 600.0000 personen geen stroom meer. De oudste centrales lopen
dat risico niet: ze zijn nauwelijks computergestuurd..
DE BLOCKCHAIN KILT DE BANKEN?
Eerst wat basics. Deze technologie was er al in de 90-er jaren door Haber en Stornetto en ze kregen patenten in de VS. Ze doen denken aan de idee van "timestamping". Het op documenten etc. drukken van een exact tijdstip: van ontvangst etc. . Denk ook aan een poststempel. Het nieuwe zit in het toevoegen van zo`n zelfde timestamp aan de hele keten van blokken=transacties elke keer als er een block bij komt. Dus elk blok bestaat bij gratie van alle andere en is daarmee niet vervalsbaar. Dar zit het geheim en de garantie. Veder zit de keten niet op een fysiek medium maar verspreid over het internet: dus geheel gedecentraliseerd en dus niet op een plek even te jatten. Daarom denkt men ook aan notariële documenten "blochchainen". En zo zou je dus de notaris kunnen "overbodig maken". En het kadaster, diploma`s etc. Garantie van echtheid zonder "een verklaring van een derde".
En zo wordt de blockchain technologie een gratis vervanging van vele zaken. Een soort "super-überisatie" dus. Onze financiële transacties verlopen via banken, omdat de partijen beide hun bank hebben, waarin ze vertrouwen stellen om eea voor hen te doen. De bitcoin was een grote eerste die het zonder banken, maar met internet klaarspeelde om transacties te laten verlopen. Nu is het ook mogelijk dat u via internet de lening aan uw familielid aflost. U doet dat via een app op uw smartphone of uw computer etc. En dat loopt dan via de “blockchain” de “keten van concensus” Dat gaat sneller en efficienter en goedkoper.. zonder intermediairs enkel het internet staat “er tussen”. Omdat internet de transactie “garandeert” kan uw familielid met uw aflossing ook soortgelijke transacties aangaan. Erger no de banken zelf gaan het doen en stopten in 2-15 al 75 miljoen in onderzoek en dat zal in 2019 al 400 miljoen zijn. Zegt de Aite Groep (fin onderzoek).
En zo wordt de blockchain technologie een gratis vervanging van vele zaken. Een soort "super-überisatie" dus. Onze financiële transacties verlopen via banken, omdat de partijen beide hun bank hebben, waarin ze vertrouwen stellen om eea voor hen te doen. De bitcoin was een grote eerste die het zonder banken, maar met internet klaarspeelde om transacties te laten verlopen. Nu is het ook mogelijk dat u via internet de lening aan uw familielid aflost. U doet dat via een app op uw smartphone of uw computer etc. En dat loopt dan via de “blockchain” de “keten van concensus” Dat gaat sneller en efficienter en goedkoper.. zonder intermediairs enkel het internet staat “er tussen”. Omdat internet de transactie “garandeert” kan uw familielid met uw aflossing ook soortgelijke transacties aangaan. Erger no de banken zelf gaan het doen en stopten in 2-15 al 75 miljoen in onderzoek en dat zal in 2019 al 400 miljoen zijn. Zegt de Aite Groep (fin onderzoek).
Een blockchain is een “niet falsifieerbaar register van
transacties dat mensen zelf onderhouden.. De bitcoin heeft bewezen dat dat kan,
ondanks het bedrog van de oprichter. In 2015 begon Nasdaq de blockchain Linq om
aandelen uit te wisselen voor bedrijven buiten de beurs om. Sinds maart 2016
draait een blockchain voor banken die obligaties uitwisselen en BNP Paribas
richtte er een op voor fondswerving door MKB-bedrijven. In Ghana is er een
particulier die er een maakte om grondregistratie en -transacties te doen”. Een
kadaster zonder overheid dus.. dus ook geen corruptie meer! Als mensen wederzijds
vertrouwen in een systeem hebben dan is aan de basisvoorwaarde voldaan:. U
heeft dat nu ook in uw bank en… dat moest recent worden geschraagd door de
overheid die uw tegoed van max. x euros per bank garandeerde bij een
bankfailliet.. Het internet kan niet failliet..
U stuurt dagelijks vele berichten naar sites, ook van mens naar mens en
diect, zonder dat er zich iemand mee bemoeide. Natuurlijk maakte u gebruik van
een “intermediair systeem” dat u enkel regels oplegde maar zich niet bemoeide
met uw “transactie”. Behalve die grote internetters die uw transactie “stalen”,
voor wat de metadata betreft. Met hun cookies etc.
Nu even wat meer technisch. Nu staan uw transactiegeg. Op
computers bij banken en notarissen etc.
En straks staan ze op computers die bij die blockchain horen. En een
transactie is pas ok als die door alle computers in die chain is geaccepteerd
(=concensus).. En elk “blok” is onlosmakelijk verbonden met het andere
transactieblok via een razend complex systeem van encryptage. Dat kan dus ook
niet worden veranderd zonder dat alle computers in de chain daarmee akkoord
gaan.. De technologie is door een groep topexperts ontwikkeld die een
Nobelprijs zouden moeten krijgen… Vindt Gilles Babinet die voor Frankrijk werkt
(numerieke zaken) bij de EU-commissie. Natuurlijk zijn er ook “nadelen”. De
eerste is de enorme rekentijd die elk blok vereist wat ook warmte in computers
veroorzaakt en dus vervuiling. De tweede
is dat het verwerken tijd kost.. Bij een bitcointransactie 7 seconden per
transactie nu en bij een Visatransactie 12000 stuks in elke seconde. Dus moeten die computers nog sneller worden
om het systeem breed toe te passen.
Wie “reguleert”? Wel als een bank etc. een blockchain opzet
dan bepaalt zij die regels en de deelnemers moeten die ook accepteren. Bij een publieke blockchain is het vertrouwen
van de deelnemers de enige juridische zekerheid. Tot de staat ook regels stelt
is er geen rechter inzetbaar: er moet eerst wetgeving zijn. En die staat heeft
er alle belang bij door zijn bemoeienis ook de circuits te kunnen zien en
bergrijpen.
De banken zien een mogelijkheid om hun
transactie-infrastructuur te vereenvoudigen en laten “alles rond een transactie
over aan het blockchainsysteem” zij zijn er dan ook slechts een partij in net
als de andere. Nu zou dat 20 miljard aan besparing opleveren in de banken… Maar
ze riskeren geheel buiten het verkeer te geraken en zo wordt de financiële
wereld “onthoofd en niet meer piramydaal”. De banken worden geuberiseerd nu en
niemand “moet nog langs de bank” . Dat
deed Amazon bij de kooplui… En sommige die ver kijken zien er zelfs het einde
van de staten in.. Dat gaat wat te snel
maar als de blockchains beter en publiek zijn gestandaardiseerd (zoals ook het
internet zelf!) dan kan dat gaan gebeuren. De franse vereniging CroissancePlus
adviseert de franse overheid hier nu 500 miljoen in te stoppen in het kader van
het derde investeringsplan voor de toekomst.
BEDREIGENDE ALGORITMES
De naam komt van de arabier Al-Khawarizmi uit de 9e eeuw en
ze werden nu groot door Singularity University uit Californië waar Ray
Kurzweiler (nu ook chef R&D van Google) er mee begon. Gevolfd door Eliezer
Yud-Kowki. Ze zijn het verlengstuk van het menselijk brein die daardoor veel
“smarter” wordt. De curve zou van steil dan op bijna vertikaal gaan lopen.. Ze
zijn er al overal: deze provocateurs, calculateurs en instructeurs en rond hen
spelen zich vele dromen af. Zie de vele boeken er over. Een algoritme is een serie opeenvolgende
instructies die op “data” worden losgelaten. Dat werden intussen “big data en
topsnelheden” die zich met alles van en rond ons bemoeien. Wij maken de
computers maar nu maken die ook ons.. en
vooral onze inteligentie. Ze veranderen
nu de wijze waarop we de wereld zien of willen zien. En alles werd “meetbaar”
in deze wereld. Na wat plezier voor geleerden werd het nu de manier om
consumenten en kiezers te “sturen”. Nu worden wij zelf dus “berekenbaar” en in
debatten zijn zij het al die een regen van cijfers doen uitstrooien. En nu zijn
ze er op alle terreinen cultuur, weten,
informeren, transporteren, financiën, sexualiteit en zeker ook gezondheid. Dominique Cardon zegt: Na de maatschappij van
het spektakel komt nu de maatschappij van de berekeningen. Dat kan tot
derealisatie leiden en tot een desocialisatie met ook een dodelijke
verveling. Hoe behouden we nog onze
vrijheden die de garantie waren voor het bestaan van onze zielen ook in het
licht van meer of minder poetische divagaties van onze oude vertrouwde
algoritmes? Het vlees van ons lichaam
blijkt plaats te hebben voor een compendium van numerieke data… Want de mens
zal met de machine worden verbonden en zo een nieuwe mens worden.
(mede naar Jean-Didier Vincent in Le Point 14 april 2016)Zuckerberg van Facebook (12 jaar oud) weet dat AI ook zijn toekomst is en tracht dus nog meer dan nu te weten te komen van zijn 1,6 miljard klanten. Ook al worden die steeds achterdochtiger.. Want zij zijn dagelijks met 1 miljard wel 20 minuten op Facebook. Hij jaagt nu op de klanten die nog niet zijn aangesloten in arme landen, steekt veel geld in AI en VR en AR (virtuel en Uitgebreide reality). Dat gaat de manier van handelen onder mensen bepalen en hun handling van data en wat nieuwe apparaten zullen zijn en doen. De interfaces doen machines onderling communiceren bij hun werk en daar zijn de GAFA alle mee bezig. En dat zal ook veel vragen en fricties oproepen over privacy en veiligheid. Want we zullen in detail worden geobserveerd en vele van ons zal dat verontrusten. In Duitsland studeert de overheid al op de manier waarop Facebook data inpikt. Ook op de concentratie van monopolies wordt gestudeerd. Ongerustheid, onze intimiteit schenden en die miljarden aan cash dat zijn de commerciële zaken die morgen vragen oproepen. Zuckerberg`s Rome moet oppassen dat zich niet morgen het volk bruusk tegen hem keert.. (naar The Economist).
LEON DE MARSEILLE, 11 juni 2016
Indrukwekkend ! Boeiend ! De toekomst verkend ...
BeantwoordenVerwijderenZoals gezegd : heel knap !
BeantwoordenVerwijderen