Totaal aantal pageviews

zaterdag 11 juni 2016

STEEDS MEER "NUTTELOZE" NIEUWIGHEDEN? ..


  NUTTIG, PRETTIG OF GEWOON "MODIEUS"?





WATERSTOF-AUTO: DAAR KOMT ALLEEN  WAT WATER UIT...



     EEN HANDJEVOL NIEUWIGHEDEN..
 
INHOUD:
Blog  

Infoblokken (na de blog):
 -ENERGIE: WATERSTOFAUTO + KERNENERGIE
 -DE TRANSPORTREVOLUTIE
 -KILT DE BLOCKCHAIN DE BANKEN?
 -BEDREIGENDE ALGORITHMES
  
VERANDERINGEN blijven ons "overstromen". Van overal op de wereld en meer dan in de tijden van onze (groot)-ouders.
Ze overvallen ons, zaaien verwarring en maken onzeker.  Meer weten en begrijpen kan dan best helpen..
Sommige zeggen dat "super-veranderingen" voorgoed voorbij zijn? Maar is er dan geen "brede NIBC-veranderingsgolf", die alle sectoren omsluit, gaande, die pas "in de laagste versnelling" staat?
Gokken hoeft niet: de komende jaren laten het zien. Waarbij 
wereldrampen, -oorlogen en ontdekkingen in het heelal ook
(on)aangename trendbreuken kunnen worden.
Wie 2000 jaar achter ons als ijkpunt neemt, krijgt de indruk, dat de laatste 200 jaar vooral tonen wat "een mondiale verandering" inhoudt. Die gaat door: en dàt zou het essentiële verschil met "vroeger" kunnen zijn. Intussen moeten we het doen met breed rondkijken en het "registreren" van de aanzwellende golf van verandering...  
Hoe dan ook; toch zeer boeiend. Ook angstig voor hen die er te weinig van weten. En die weinig weten van wat ons eerder 
"overkwam".
Tijd voor een positieve conclusie? Wel, deze dan en  vooraf:
 ondanks alles wat gebeurde, zijn wij mensen er nog steeds! Zelfs 
op weg naar 9,5 miljard.. en een levensverwachting van 120 jaar..    
Le Point toonde een grote lijst op van veranderingen, uit de baby-boomgeneratie. Daar wees men op de indrukwekkende kwaliteits-verbeteringen in producten en services. De verbijsterde auteur sprak over "onterecht pessimisme" en herinnerde ons er aan dat het aantal boeren (in La France in 50 jaar), van 50% terug liep naar nu 3%! Zonder dat de werkeloosheid op... 47% kwam..        
Het heersende, schrijnende gebrek aan inzicht in economie, komt volgens hem door "uiterst gedateerd onderwijs" op de scholen..
Daar ligt dè oorzaak van breed onbegrip van onze tijd.. Vooral in La France.


DAAR MOET NOG BEST WAT STROOM BIJ!




Beetje bijpra-ten over 
E N E R G I E.

 
KERNENERGIE + ZON/HYDRO  + WIND
Onze energiebehoefte ontwikkelt zich even wat rustiger.   De wereld-economie hapert. Maar er komen veel meer mensen, dus is meer energie-productie nodig. We gaan deze eeuw van 7,5 naar 9,5 miljard mensjes en vele gebruiken nu nog  weinig energie. Zij willen morgen graag wat meer:  zoals in het westen nu , zo ongeveer. 
 
IN TWEE EEUWEN: X 500!


ELEC. STROOM IN 2012




  
VERBR.+ PROGNOSES 70 JAAR                   WERELD EN  +/- ONTW. LANDEN
Olie/gas kosten weinig en we ontdekken er ook steeds meer van. En ook meer VS-schalie-effecten.  Op de Noordpool, in de middel-landse zee (bij Israël) en ook Libië en Venezuela hebben nog 
enorme voorraden. De Golfstaten gaan op lange termijn dat oppompen afremmen en zelf duurzamer worden. De grote opmars van "duurzaam" (en betere opslag!) komt er aan, naast de verdubbeling van nucleaire energie. Het westen verlengt de levensduur van kerncentrales met 1/4 en zet deels in op EPR en Atmea.  Kernfusie (ITER) is onderhanden en die krijgt in de VS een "Silicon Valley-facelift". Daar investeert men nu ook in: mini-fusie-reactoren! Nog veel verandering dus; een onrustige onzekere boel voor  investeerders en planners. Het plaatje is nog verre van 
duidelijk...


Wat met "ENERGIE VOOR ONS TRANSPORT"?  
ELECTRISCHE MUSK 
De een ziet de E-auto komen, de ander ziet vooral de W(aterstof)-auto. Nog een ander ziet veel goedkope olie en gas. Iran pompt  flink, en over de Noord-pool-voorraden begint de ruzie. Er ligt nog veel energie onder het smeltende ijs..  Voor trans-port (en huisgebruik) is goed-kopere opslag de essen-tïële factor nu. Vraag het maar aan Musk en Merkel.. Zie ook de  experimenten, tot kinetische opslag in goedkope betoncylinders toe. Dat kan, qua gewicht, met een autobatterij concurreren.   
IN 2020 IN VS-CALIFORNIË  RENDEMENTEN   
Goshn, baas van Renault-Nissan, was te snel met dat E-rijden.
 
TOYOTA NU OP WATERSTOF 
Maar (na 10 jaar) rijden er toch 8 miljoen (dure?) Toyota Primus-sen rond: een onvermoed succes voor deze pionier. Die nu ook echt instapt in het nieuwste, de waterstof-auto! 


DE TESLA 3 FULL E  2017
Musk van Tesla mikt op (huis- en auto) batterijen, verkoopt superdure full-E-auto`s en plant  ook een goedkope. Nu al ruim 300.000 reserveringen met 
potentieel 9 miljard omzet.     

Abe (PM van Japan) zweert bij de Toyota Mirai (2014): zijn W(aterstof)-auto. Al: 1500 verkocht (= twee keer  jaarproductie), voor 66.000 dollar p. stuk (=duurder dan Tesla 3). Hij is "vol" in 3 minuten, voor 550 km (de W-Honda haalt 750 km)… Parijs heeft wat taxis op waterstof (getankt bij Air Liquide) en La Poste en EDF hebben er ook wat.
DE WATERSTOF AUTO-TECHNIEK 
NIET TE VEEL APPARATEN! 
Japan plant al duizenden tank-punten. UK, België, Dene-marken en Duitsland tonen  ook belangstelling. 
Idee: marktaandeel van 7% over 15 jaar? Japan moet wel, van-wege zijn grote dure energie-afhankelijkheid en zijn kernenergie-afkeer. Weg dus van olie en GNL: men moet toch op duurzamer overgaan.

 

De W-auto: is een E-auto die stroom maakt met een dure brandstofcel: via platina. De cel-levensduur werd 10.000 uur (was eerst 1000). De prijs zakt op 1/5 ... en kan naar 1/10! Je zou ook “duurzame stroom” zo kunnen opslaan (via electrolyse, dat waterstof levert). Duitsland heeft genoeg duurzame stroom “over” om 4 miljoen W-auto`s zo te voeden!
WATERSTOF AAN DE POMP
De W-Auto is natuurlijk ook de chou-chou van Air Liquide, Total en Linde. Voorlopig is het Japan;  maar Audi, Mercedes, en BMW kijken mee. Die lastige infra-structuur remt en de angst voor het explosieve W-drukreservoir. Elon Musk wijst (of course) op het onzichtbare, ontvlambare gas en.. op die ongelukkige Graf Zeppelin.
De waterstofproductie via water-electrolyse, heeft een wat foute CO2 balans. Waterstof kost zo 10 euro/kilo aan de pomp, goed voor 100 km. Dat lijkt op de benzineauto. Bij de E-auto betaal je maar 1/5 daarvan.. Maar Japan en Z-Korea geloven er nu al in en Europa kijkt nog wat afwachtend toe.
En let ook op Google met zijn auto`s zonder chauffeur.. dat intussen  àlle autofabrikanten overtuigde.   

EEN MODERNE NUCLEAIRE STOOMMACHINE: NOG STEEDS STROOM MET STOOM
  
Wat nu met die schone (en linke) KERNENERGIE? 

WIE MAAKT WAT  AAN KERNSPUL, ZO ONGEVEER
BESTAANDE REACTOREN PER LAND 
IN AANBOUW PER LAND


De laatste aardbeving in Japan was weer dicht bij een kern-centrale. Wereldwijd zijn er 440 centrales, 65 zijn in aan-bouw en de producenten plannen nog enkele honder-den tot 2035.. Al 10 produ-centen (5 landen) 
bouwen kernreactoren; met 2 jaarlijks per producent kom je zo op 20 meer. De superveilige EPR van Frankrijk is er een van: helaas werden de 
eerste EPR`s (Finland en Flam-maville) een financieel-technisch drama van formaat.
Net geleden bleken er nieuwe technische problemen: de grote stalen onderdelen van Areva waren opnieuw niet OK. Nu zal Mitsubishi uit Japan moeten helpen.. Weer grote reputatieschade voor EDF dat failliet Areva moest overnemen. En zo enorme schulden kreeg..  Met Mitsubishi ontwikkelt EDF ook de kleine Atmea-centrale..

DE SAFE-STE MAAR WEL DUUR!
Er staan er nu 30 op gevaarlijke plekken: dus met natuurramp-risico`s! In de VS 16 die orkaan-risico lopen, Frankrijk 5 met overstromingsrisico en in Oost-Europa heeft wel 10 hele oude, gammele..  In Z-Azië zijn er 8 gevaarlijk oud en ook met terroristisch risico. Armenië heeft het linkste oudje: van russische makelij. Die flipte al eens.  

INCIDENTEN SINDS 1956
De AIEA (Wenen) kan aanbevelingen doen, net als de Wano (centr.  org. nucl, producenten). Maar niemand kan staten dwingen. De japanse ramp zou met serieus seismologisch onderzoek niet gebeurd zijn. Er waren 3 tsuna-mi`s in twee eeuwen, met een golf van 30 meter. Dit seismische historisch onderzoek ontbreekt nog vaak .
In de franse Rhonevallei (Donzere-Mondragon) is het link, als de centrale van Tricastin niet meer gekoeld kan worden. Een breuk in de dam van Vouglans (koeling centrale van Bougey) is gevaarlijk. Russen zijn kampioenen in “oud en versleten”, met 11 reactoren van het Tjernobieltype. De VS-centrale in Californië staat naast een aardbreuklijn.
EXPLOSIEF OEKRAÍNE
Nu moeten er dozijnen miljar-den aan onderhoud bij. Maar niemand heeft genoeg geld “over” nu . Terwijl men de levensduur + 10 jaar verlengen wil..

En dan het terroristische risico: zeker na 9/11. Dat toonde hoe link een vliegtuig is. Eenvoudige aanvallen (op de zwembaden voor brandstofopslag) zijn goed mogelijk. Waterverlies daar, geeft een ramp. De checks op duizenden werkers bij centrale-onderhoud, bleek ook zwak. In België bleek het leven van een kerncentrale-directeur op terroristen-video`s te staan. En iemand draaide in zijn centrale een oliereservoir open en wordt nog gezocht. Onder het aannemerspersoneel zaten radicale moslims.
Een binnengedrongen terrorist kan een computer-virus  (via USB-stick) in de besturingscomputer laden.

EN IN DE VS 
Onderzoek toont dat op 47 landen met centrales er 20 geen computersafety hebben. Dus: experts verwachten zo`n inci-dent in de komende 5 jaar (via internetaanvallen). Hackers In Oekraïne deden dat in enkele minuten en 600.0000 personen waren hun stroom kwijt. De oudste centrales lopen dat risico niet: die zijn nauwelijks computergestuurd..
Dus gaat het nucleaire nu...wegzakken? Ja, voor Duitsland, dat is Merkel`s koers. Maar echt niet voor China, dat de franse fouten weer aangreep om met hun mee te lopen. Waarbij zij  (nu) geld fourneren en daarvoor technologie terug krijgen. Zie EPR-Hinkley Point (UK) en de EPR-Flammanville, waar EDF door de jappen (Mitsubishi) geholpen wordt..  China gaat volgend jaar op  4 centrales/jaar en gaat dat dan verdubbelen. Hun product wordt veiliger gemaakt: na Fukushima. En de klanten van Peking? Wel nu concreet: Z-Afrika, Roemenië en Argentinië.. En in Taishan komt hun eigen eerste EPR te staan. China ziet veel export van het nucleaire: en neemt eigenlijk de franse marktpositie over. In hoog tempo, dus het nucleaire wordt voor China snel een lucratief exportartikel.  En wie de gevaarlijke nukes gaat oplappen of vervangen (zie hierboven) dat kunt u nu raden...
En ook al vinden sommige die windmolens te duur: er komen er nu die drijven en met enorme wieken van honderden meters lang. En die giga-wieken buigen naar een "kleinere bundel" in de te harde wind. Hoezo windenergie " is altijd en overal" onzinnig? 

 
DE TRANSPORT REVOLUTIE
COLLI- TRANSPORT NU VOORAL  PER AUTO 




OOK PER SUPERFIETS 
Amazon levert per dag 3 miljoen colli af, elke keer weer "die laatste km". Die  werd HET concurrentiepunt voor de e-business: snelle levering en transportprijs. Dus koopt men innovatieve
INPAKKEN EN WEGWEZEN...LOGISTICS
transportfirma`s op: zoals Colis Privè. Dat een eigen Boeing 767 heeft, duizenden vrachtwagen-aanhangers en (bijna) ook een vliegveld kocht! Want die transportkosten moeten omlaag. Amazon wil met het  meer zelf gaan doen om grote e-produ-centen aan te trekken en zo vooraan te blijven. 
Andere schakelen "losse transporteurs" in, met eigen auto, fiets of te voet. Zo kun je in een stad leveren binnen 30 minuten! Voor 16.00 uur besteld, = vanavond in huis.. Die transporteurs willen graag in zee met iemand die "quasi-continu" opdrachten geeft.



DE LAATST KM KOST 28% 
DE LOGISTIEK VAN DE LAATSTE MILE: ESSENTAL TO WIN

Alles gaat met I-phones waarmee  de computer de transporteur belt, die het dichtstbij het magazijn is..

 





Amazon, Alibaba (China) en Raikuten (Japan) willen drones inzetten, die uw pakje in uw tuin of op uw terras droppen met parachutes en lieren! Dus: de drone zelf krijgt u niet te pakken. Door de lucht, (nog) zonder files: dat gaat het snelste. Delair-Tech in Toulouse is een nieuwe, hele slimme die zich ook in de VS en China gaat vestigen.
DE VETSTE DRONE!
De vliegtuigdrones bezorgen van alles over de grotere afstanden:  100 km kan en met colli van 2, 8 en meer kilo`s. Voor Amazon (voor particulieren), voor fabrie-ken (reserve-delen), voor bloed-plasma in Ruanda (en in Cali-fornië),  en voor militairen (munitie en medicamenten). 

VLIEGTUIGDRONES; KLEIN + GROOT
Vooral in ruige gebie-den zonder infrastruc-tuur: maar ook in ver-stopte steden...
Een giga-business die het wegtransport zal   veranderen.  Zipline werd geholpen: door Allen van Microsoft en Yang van Yahoo in het arme Ruanda.
En als het ook in de lucht druk wordt, dan kan die software voor auto`s zonder chauffeur daar goed helpen. Om drone-files etc. te voorkomen. Lach niet: in sommige steden staan nu de colli-auto`s al in sommige straten in de rij! Want U en ik willen wat we kochten en betaalden, liefst meteen ontvangen..





DE AUTO MORGEN:
TECHNO EN AMUSEMENT 


Auto`s zullen rijdende computerinstallaties worden. Met alles aan boord om snel en veilig te rijden en om de inzittenden onderweg te amuseren. Daar komt het concurrentiepunt te liggen voor de auto van morgen. En dat doet ook autofabrikanten nu al sterk veranderen!
VIER BOLLE WIELEN ONDER DE AUTO! 



KAN NIET MEER SLIPPEN
EXTREEM WENDBAAR


Auto`s krijgen morgen banden: in BOLvorm. Die blijven bij het rijden "magnetisch los" van de carrosserie, ze bewegen volledig computergestuurd. Goodyear heeft een prototype: Eagle-360 genaamd. Zo kun je "op de plek feilloos omdraaien", veilig over spiegelgladde wegen rijden en natuurlijk in seconden inparkeren. Wint de onbemande auto het ook bij transporteren,  ook weer van de drones, de fietsen of de voetganger?
Zie Google dat wint met zijn "auto zonder chauffeur": bij alle auto-fabrikanten, daar komt een volgende revolutie van-daan. Die ook weer minder 
energie-verbruik zal opleveren. Een algoritme rijdt zuiniger dan een macho, maakt minder brokken en vermindert ook files.

Google wordt ooit.. DE autofabrikant van de nieuwe wereld. Of worden de fabrikanten alle Googles? Google software gaat ook het  toenemende drone-verkeer besturen. Dat wordt een alternatief voor (een deel van) het auto-transport. Dus de transport-revolutie is eigenlijk pas begonnen..
U mag het nu zeggen. Maar pas op: u kunt beter uw volgende auto leasen, anders zakt de prijs van uw oudje te snel en stijgen uw afschrijvingskosten. Of spaart u graag Old-Timers?



APPARATEN OP DE GROND EN IN DE LUCHT


EN LET GOED OP... DIE BLOCKCHAINS!
VEILIGHEIDSRETHORIEK  BIJ BLOCKCHAINS
Die “de überisatie van de banken à la bitcoin” kun je nu echt zien komen. Je kunt zelfs spreken van de "Überi-
satie van Über zelf"!
 

EIGENLIJK KUNT U HET NU AL...
Stelt u zich voor: u lost via het internet (en zonder banken) die lening aan een familielid af. Via een app-je op uw smart-phone of uw computer, en via een “blockchain”. Efficient, snel en goedkoop, zonder intermediairs: enkel het internet “zit er tussen”. Dat kan als “het internet de transactie garandeert”. En als uw familielid dat weet en ok vindt kan hij met uw aflossing ook blockchain -transacties doen. Dus als mensen dat systeem vertrouwen, is alles ok.

GE-ÜBERD : OOK DIRECT VAN P TO P VIA INTERNET 
Eigenlijk doen we  dat nu al lang ook met gebruik van internet, maar nu zitten er (twee) banken tussen!  Het gaat altijd om… vertrou-wen in methoden, dat voldoende moet zijn “aangetoond”. 


Meestal omdat duizenden u voorgingen…
U vindt het wat te “Ponzi-achtig” of  “hocus pocus-gedoe”? Pas op: want het werkt al..  En banken gaan het zelf doen. 
BOOMING BUSINESS
 Ze stopten in 2015 al 75 miljoen in onderzoek in 2019 is dat 400 miljoen (zegt de Aite Groep voor fin. onderzoek). Omdat een goede blockchain een “niet falsifieerbaar register van transacties is , dat mensen/partijen zelf onderhouden”.
NASDAQ DOET HET AL
In 2015 begon Nasdaq al  een blockchain Linq: om aandelen uit te wisselen voor bedrijven buiten de beurs om.

EN OOK PARIBAS
Sinds maart 2016 draait een blockchain voor banken om direct obligaties uit te wisselen en BNP Paribas richtte er een op voor fondswerving voor/door MKB-bedrijven.

VAN MKB NAAR MKB 
In Ghana zette een particulier een grond-registra-tie transactie blockchain op. Een kadaster zonder overheid. Ook zonder overheidscorruptie!  Bitland in Afrika propageert deze werkwijze met nadruk. Zie ook de site van het bedrijf: Slock.it.en lees ook de wijsheid van Mme Primavera de Filippi (CNRS) en bij het Birkman Center for Internet and Society (Harvard) geen geringe referentie. Op het festival OuiShare in Parijs in mei 2016 staat het ook breed op de agenda, voor een debat met 1500 deelnemers. En ene David van de site ArcadeCity gaat nu een blockchain organiseren voor taxidrivers en passagiers! Zo wordt eindelijk ook über zelf er tussenuit gehaald met zijn 20% fee! Dat zullen die arabieren uit Riad, die even 5 miljard in über investeerden, ook niet zo leuk vinden..     
Als mensen "the system" vertrouwen, net als we bij de banken doen, dan is alles OK. Al moesten banken recent worden gesteund door overheden, om ook ònze bank tegoeden te garanderen, bij een bankfailliet.. Het  internet kan niet failliet, want het is van niemand en dus... van ons allemaal..


U VERTROUWT DIE GAFA OOK AL JAREN



Denk even mee: we sturen dagelijks berichten naar sites, van mens naar mens en ook direct, zonder dat er zich iemand mee bemoeit. Natuurlijk maakte u gebruik van een “intermediair systeem” dat u enkele regels oplegde, maar dat zich niet inhoudelijk bemoeit met uw “transactie”. Daar heeft u ook vertrouwen in toch? Of niet meer omdat die GAFA uw transactie “stalen”? Meestal enkel wat metadata via hun cookies, etc.  
De blockchain-technologie is ontwikkeld door een groep top-experts. Die ooit de Nobelprijs zouden moeten krijgen… zegt Gilles Babinet. Hij werkt voor Frankrijk (bij numerieke zaken) bij de EU-commissie.
Natuurlijk zijn er “nadelen” en technische restricties. Allereerst de enorme rekentijd die elk blok verwerken nu vereist. Wat warmte in computers veroorzaakt en dus vervuiling. Een ander is, dat het verwerken tijd kost. Bij een bitcoin-transactie 7 seconden (p. transactie) en bij een Visa-transactie 1-12.000e van een seconde.. Computers moeten dus wat sneller worden om het systeem breed toe te kunnen toepassen.  
EEN RECENT OVERZICHT
Wie “reguleert” die blockchain? Wel als een bank etc. een blockchain opzet, dan bepaalt zij de spelregels die deelnemers moeten accepteren. Bij een publieke blockchain, is het vertrouwen van de deelnemers, de enige zekerheid. De staat of staten kan natuurlijk ook hier regels stellen: zonder die kan een rechter niet veel doen. Er zal dus ook enige wetgeving komen. Omdat de staat er alle belang bij heeft: die wil ook die circuits kunnen overzien en begrijpen.  
De banken zien  mogelijkheid om hun transactie-infrastructuur te vereenvoudigen. Ze laten “alles rond een transactie “over aan het blockchainsysteem”. En zijn zo slechts een partij, net als de ande-re. Het zou hun 20 miljard besparing opleveren. Maar ze riskeren om geheel buiten het verkeer te geraken: dus om zelf "wegge-überd" te worden.. .
BITCOIN BEGON ER MEE: DE IDEE
BLOCKCHAIN VOOR DUMMIES
Zo wordt de financiële wereld “onthoofd en is niet meer piramidaal”. Banken zijn straks  
geúberiseerd  en niemand “moet effe langs de bank”. Dat deed Amazon ook al met de kooplui.
Sommige die ver kijken zien er zelfs het einde in van… de staten!   
Dat gaat wat al te snel. Maar als de blockchains beter en publiek zijn gestandaardiseerd (zoals ook het internet zelf!) dan kan dat gebeuren. De franse vereni-ging CroissancePlus adviseert de franse overheid hier nu 500 miljoen in te stoppen: in het kader van het derde investeringsplan voor de toekomst.

U gelooft er (weer) niets van? Wel ik hoorde vele in de 90-er jaren internet een "modegril" noemen. Die toch meer dan de halve mensheid mee kreeg. En die de nieuwe rijkdom werd van de westerse wereld en ook de basis voor de economische en technologische voorsprong van de VS en voor de EU.. Waar men er (te) laat in geloofde.. De "coöperatieve economie" is pas begonnen..    

NOG EVEN DIE  ALMACHTIGE ALGORITHMEN

ALGORITHME .....OPGESCHREVEN..
 

“Algorithme” : komt (net als algebra) van de arabier Al-Khawarizmi (9e eeuw). Nu kennen we ze vooral door Singularity University (Californië, VS). Ray Kurzweiler (chef R&D, Google) begon er mee, gevolgd door Eliezer Yud-Kowki. Ze worden verlengstukken van het menselijk brein zijn, dat zo “smarter” wordt. Onze “slimheids-curve” zo zou steiler gaan lopen..
Als u, zoals ik ooit leerde "schrijven", in Algol, Fortran en Cobol (1970) en ook even in Java, dan is dit terrein niet echt nieuw, maar toch..
OPPERSTE CONCENTRATIE
A FRIENDLY ALGORITHM



DISCIPLINE ALGORITHM
EEN DIKKE VAN GOOGLE





 De  "Al`s" zijn overal: als provocateurs, rekenaars of instructeurs. Over hen gaan al dromen, zie de recente reeksen  boeken.
Een algoritme is “programma”= een serie opeenvolgende instructies, die op “data” worden losgelaten. Intussen zijn dat “big data” en het gaat met superspeed. In de 70-er jaren zaten computercentra voor 50% vol met systeemontwerpers en programmeurs. Algorithmes maken gebeurde toen in stappen
 en was peperduur. Het "documenteren" ervan (om later wijzingen snel en goed te kunnen realiseren), maakte alles nog duurder. En ook het testen was een laatste bak met geld. De ontwikkelingen deden dat alles enorm verdunnen op vandaag kan iedereen een algorithme "schrijven", de ambachtelijke fase is over. Dus vliegen ze ons nu ook "om de oren". Ze “bemoeien zich met alles“, van, over en rond ons. Wij maakten de computers en die maken nu onszelf ook “slimmer”.
IN EEN PROGRAMMEERTAAL OPGESCHREVEN

Ze veranderen hoe we de wereld zien of willen zien en maken “alles meetbaar”. Wat eerst plezier voor geleerden was,  werd dè manier om consumenten en kiezers te “sturen”. Wij worden zelf “berekenbaar” en ook in debatten, zorgen zij voor een regen van cijfers.
We zien ze op alle terreinen: van cultuur, wetenschap via transpor-teren, financiën en sexualiteit tot bij gezondheid. Dominique Cardon zegt: Na de “maatschappij van het spektakel” komt nu “de maatschappij van de berekeningen”.
De-socialisatie en dodelijke verveling kunnen een gevolg zijn.
Hoe behouden we vrijheden, de garanties voor ons bestaan? Ons lichaam heeft plaats voor vele numerieke data…  De mens zal met de machine worden ver-bonden en de nieuwe mens worden.
Zuckerberg van Facebook (dat 12 jaar draait) acht A.I.  dè toekomst. Dus wil hij nog meer weten van zijn 1,6 miljard klanten. Ook al worden ze achterdochtig
ze zijn dagelijks met  1 miljard op Facebook en voor gem. 20 minuten.
Zuck jaagt op klanten die nog niet zijn aangesloten: in arme landen. En stopt veel geld in AI, VR en ER (virtuel- en uitgebreide reality). Omdat het de manier van handelen van mensen gaat bepalen en hun handling van data. En wat de nieuwe apparaten zullen zijn en wat ze doen. Interfaces doen machines onderling communiceren en daar zijn die GAFA ook mee bezig.

EEN DAGELIJKSE GOOGLE TRICK 
Dit gaat vragen en fricties oproepen, over privacy en veiligheid. Omdat  we in detail worden geobserveerd, wat ons  verontrust. De Duitse overheid is ongerust over de manier waarop Facebook data inpikt. En op de concentratie van monopolies.
 
TJA THAT`S THE QUESTION!
Die ongerustheid, de schendingen van onze intimiteit en die mil-jarden aan cash, zijn grote commerciële zaken. Zuckerberg, de nieuwe data-keizer, moet oppassen, dat het volk zich niet bruusk tegen hem keert.. .
(mede naar: The Economist + Jean-Didier Vincent in Le Point april 2016)
UW GE-ALGORITHMEERDE  BLOGGER


 

LEON DE MARSEILLE,
11 JUNI 2016



INFOBLOKKEN BIJ BLOG:
   STEEDS MEER "NUTTELOZE" NIEUWIGHEDEN
 
WATERSTOFAUTO EN KERNENERGIE
Abe van Japan is er gek op deze Toyota Mirai van einde 2014. Twee maanden na de annoncering waren er 1500 verkocht: twee keer de jaarproductie ondanks de prijs van 66.000 dollar. Men denkt aan 30.000 in 2020. De VH-auto (Hydrogeen) heeft de voordelen van de E-auto maar niet diens nadelen: in 3 minuten is ie bijgetankt. En Huyundai heeft er al die 500 km kunnen op een tank. Honda doet 750 km… In Parijs rijden er enkele taxis op waterstof getankt bij Air Liquide en er zijn er bij La Poste, EDf enkele. Japan plant enkele duizenden tankpunten in de komende 10 jaar en ook in UK, België, Denemarken en Duitsland is er opkomende belangstelling.  Over 15 jaar is het martaandeel 7% ..

De VH is een E-auto die stroom maakt via een brandstofcel. Maar het platina in die cel maakt het ding erg duur.  Nu is de levensduur van de cel al 10.000 uur (was 1000).. en de prijs ging op 1/5 terug. Nog eens ½ komt er aan.. Japan moet er op gokken vanwege zijn energie-onafhankelijkheid en zijn kernener-gieproblemen. Het moet af van olie en GNL en moet ook op duurzaam. Je zou ook duurzame stroom kunnen opslaan via electrolyse dat je waterstof levert. In Duitsland is er genoeg duurzame stroom “over” om 4 miljoen VH`s te voeden!
De W-Auto is in het middelpunt en zal de discussie veranderen met behulp van de de bederijven Air Liquide, Total en Linde. Maar voorlopig doen enkel in Japan de autofabrikanten mee. De anderen zijn nog enkel de E-auto. Toch zien we nu in Duitsland Audi, Mercedes, en BMW er aan beginnen. Maar het gebrek aan infrastructuur remt.. En de angst voor het explosieve reservoir is niet nodig bewezen de crashtests. Elon Musk aarzelt met dit onzichtbare zeer ontvlambare gas en denkt aan de Graf Zeppelin. Te link oordeelt hij..
Dan is er nog de waterstofproductie en als je het doet met waterelectrolyse is de CO2 balans zeer hoog. En waterstof is nu 10 euro/kilo aan de pomp voor.. 100 km. Wat lijkt op de benzineauto en met de E-auto betaal je maar 1/5 daarvan..  Japan en Z-Korea geloven er nog alleen in dat het gaat lukken in de toekomst en Europa kijkt toe. Japan wijst op zij Toyota Prius  van 1997 die lastig aanliep. En nu rijden er 8 miljoen. 

LINKE KERNENERGIE?
Aardbeving in Japan niet ver van een kerncentrale. Zou een tweede Fukushima mogelijk zijn? Er staan 440 centrales te draaien en er zijn er 65 in aanbouw. Zo`n 30 staan op gevaarlijke plekken waar natuurrampen niet onmogelijk zijn.  In de VS staan er 16 die door orkanen getroffen kunnen worden.  In Frankrijk zijn er 5 met overstromingsrisico en in Oost-Europa staan er wel 10 die erg oud en gammel zijn.  In Japan 2 met aardbevingsrisico en in Z-Azië een 8-tal die of oud zijn of terroristisch gevaar lopen. De gevaarlijkste staat in Armenië een oudje van russische makelij die al eens gevaarlijk flipte. De AIEA kan er enkel iets over aanbevelen net als de Wano: maar niemand kan staten dwingen. De japanse ramp zou met goed seismologisch onderzoek niet zijn gebeurd. Men wist dat er daar al 3 keer in twee eeuwen tsunami`s waren met een golf van 30 meter hoog! Zelden wordt er een goed seismische historisch onderzoek gedaan, weten experts.  Ook in de franse Rhonevallei is er dat risico bijvoorbeeld in Donzere-Modragon bij het kanaal. Waar dan de centrale van Tricastin niet meer gekoeld zou kunnen worden…  Idem bij een breuk in de dam van Vouglans die koeling van de centrale van Bougey onmogelijk zou maken.
De russen hebben in het kader van “oud en versleten” de ergste situatie met nog eens 11 reactoren van het Tjernobieltype die zeer gevaarlijk zijn.  Idem de VS-centrale in Californië naast een aardbreuk en ook in Frankrijk waar aardbevingsvoorzieningen versleten zijn in de Ardeche. Er moeten dozijnen miljarden in onderhoud bij, maar niemand heeft die nu. Dan is er nog dat terroristische risico zeker na 9/11 wat toonde hoe link een vliegtuig kan zijn. En er zijn veel eenvoudiger aanvallen met name wat de zwembaden voor de brandstofopslag betreft. Waterverlies zou daar een ramp kunnen geven. Ook is de check op de 2000 werkers bij centrale-onderhoud veel te zwak. Maar een terrorist zou al een computervirus kunnen meebrengen op een USB-stick.  Een onderzoek toonde dat op 47 landen met centrales er liefst 20 nauwelijks computersafety hebben. Experts verwachten zo`n incident in de komende 5 jaar via internetaanvallen..  In Oekraïne lukte hackers dat al eens  en in enkele minuten hadden 600.0000 personen geen stroom meer. De oudste centrales lopen dat risico niet: ze zijn nauwelijks computergestuurd.. 

DE BLOCKCHAIN KILT DE BANKEN?
Eerst wat basics. Deze technologie was er al in de 90-er jaren door Haber en Stornetto en ze kregen patenten in de VS.  Ze doen denken aan de idee van "timestamping". Het op documenten etc. drukken van een exact tijdstip: van ontvangst etc. . Denk ook aan een poststempel. Het nieuwe zit in het toevoegen van zo`n zelfde timestamp aan de hele keten van blokken=transacties elke keer als er een block bij komt. Dus elk blok bestaat bij gratie van alle andere en is daarmee niet vervalsbaar. Dar zit het geheim en de garantie. Veder zit de keten niet op een fysiek medium maar verspreid over het internet: dus geheel gedecentraliseerd en dus niet op een plek even te jatten. Daarom denkt men ook aan notariële documenten "blochchainen". En zo zou je dus de notaris kunnen "overbodig maken". En het kadaster, diploma`s etc. Garantie van echtheid zonder "een verklaring van een derde". 
En zo wordt de blockchain technologie een gratis vervanging van vele zaken. Een soort "super-überisatie" dus. Onze financiële transacties verlopen via banken, omdat de partijen beide hun bank hebben, waarin ze vertrouwen stellen om eea voor hen te doen. De bitcoin was een grote eerste die het zonder banken, maar met internet klaarspeelde om transacties te laten verlopen. Nu is het ook mogelijk dat u via internet de lening aan uw familielid aflost. U doet dat via een app op uw smartphone of uw computer etc. En dat loopt dan via de “blockchain” de “keten van concensus”  Dat gaat sneller en efficienter en goedkoper..  zonder intermediairs enkel het internet staat “er tussen”. Omdat internet de transactie “garandeert” kan uw familielid met uw aflossing ook soortgelijke transacties aangaan. Erger no de banken zelf gaan het doen en stopten in 2-15 al 75 miljoen in onderzoek en dat zal in 2019 al 400 miljoen zijn. Zegt de Aite Groep (fin onderzoek).
Een blockchain is een “niet falsifieerbaar register van transacties dat mensen zelf onderhouden.. De bitcoin heeft bewezen dat dat kan, ondanks het bedrog van de oprichter. In 2015 begon Nasdaq de blockchain Linq om aandelen uit te wisselen voor bedrijven buiten de beurs om. Sinds maart 2016 draait een blockchain voor banken die obligaties uitwisselen en BNP Paribas richtte er een op voor fondswerving door MKB-bedrijven. In Ghana is er een particulier die er een maakte om grondregistratie en -transacties te doen”. Een kadaster zonder overheid dus.. dus ook geen corruptie meer! Als mensen wederzijds vertrouwen in een systeem hebben dan is aan de basisvoorwaarde voldaan:. U heeft dat nu ook in uw bank en… dat moest recent worden geschraagd door de overheid die uw tegoed van max. x euros per bank garandeerde bij een bankfailliet.. Het internet kan niet failliet..  U stuurt dagelijks vele berichten naar sites, ook van mens naar mens en diect, zonder dat er zich iemand mee bemoeide. Natuurlijk maakte u gebruik van een “intermediair systeem” dat u enkel regels oplegde maar zich niet bemoeide met uw “transactie”. Behalve die grote internetters die uw transactie “stalen”, voor wat de metadata betreft. Met hun cookies etc.
Nu even wat meer technisch. Nu staan uw transactiegeg. Op computers bij banken en notarissen etc.  En straks staan ze op computers die bij die blockchain horen. En een transactie is pas ok als die door alle computers in die chain is geaccepteerd (=concensus).. En elk “blok” is onlosmakelijk verbonden met het andere transactieblok via een razend complex systeem van encryptage. Dat kan dus ook niet worden veranderd zonder dat alle computers in de chain daarmee akkoord gaan.. De technologie is door een groep topexperts ontwikkeld die een Nobelprijs zouden moeten krijgen… Vindt Gilles Babinet die voor Frankrijk werkt (numerieke zaken) bij de EU-commissie. Natuurlijk zijn er ook “nadelen”. De eerste is de enorme rekentijd die elk blok vereist wat ook warmte in computers veroorzaakt en dus  vervuiling. De tweede is dat het verwerken tijd kost.. Bij een bitcointransactie 7 seconden per transactie nu en bij een Visatransactie 12000 stuks in elke seconde.  Dus moeten die computers nog sneller worden om het systeem breed toe te passen.
Wie “reguleert”? Wel als een bank etc. een blockchain opzet dan bepaalt zij die regels en de deelnemers moeten die ook accepteren.  Bij een publieke blockchain is het vertrouwen van de deelnemers de enige juridische zekerheid. Tot de staat ook regels stelt is er geen rechter inzetbaar: er moet eerst wetgeving zijn. En die staat heeft er alle belang bij door zijn bemoeienis ook de circuits te kunnen zien en bergrijpen.
De banken zien een mogelijkheid om hun transactie-infrastructuur te vereenvoudigen en laten “alles rond een transactie over aan het blockchainsysteem” zij zijn er dan ook slechts een partij in net als de andere. Nu zou dat 20 miljard aan besparing opleveren in de banken… Maar ze riskeren geheel buiten het verkeer te geraken en zo wordt de financiële wereld “onthoofd en niet meer piramydaal”. De banken worden geuberiseerd nu en niemand “moet nog langs de bank”  . Dat deed Amazon bij de kooplui… En sommige die ver kijken zien er zelfs het einde van de staten in..  Dat gaat wat te snel maar als de blockchains beter en publiek zijn gestandaardiseerd (zoals ook het internet zelf!) dan kan dat gaan gebeuren. De franse vereniging CroissancePlus adviseert de franse overheid hier nu 500 miljoen in te stoppen in het kader van het derde investeringsplan voor de toekomst.

BEDREIGENDE ALGORITMES
De naam komt van de arabier Al-Khawarizmi uit de 9e eeuw en ze werden nu groot door Singularity University uit Californië waar Ray Kurzweiler (nu ook chef R&D van Google) er mee begon. Gevolfd door Eliezer Yud-Kowki. Ze zijn het verlengstuk van het menselijk brein die daardoor veel “smarter” wordt. De curve zou van steil dan op bijna vertikaal gaan lopen.. Ze zijn er al overal: deze provocateurs, calculateurs en instructeurs en rond hen spelen zich vele dromen af. Zie de vele boeken er over.  Een algoritme is een serie opeenvolgende instructies die op “data” worden losgelaten. Dat werden intussen “big data en topsnelheden” die zich met alles van en rond ons bemoeien. Wij maken de computers maar nu maken die ook ons..  en vooral onze inteligentie.  Ze veranderen nu de wijze waarop we de wereld zien of willen zien. En alles werd “meetbaar” in deze wereld. Na wat plezier voor geleerden werd het nu de manier om consumenten en kiezers te “sturen”. Nu worden wij zelf dus “berekenbaar” en in debatten zijn zij het al die een regen van cijfers doen uitstrooien. En nu zijn ze er op alle terreinen  cultuur, weten, informeren, transporteren, financiën, sexualiteit en zeker ook gezondheid.  Dominique Cardon zegt: Na de maatschappij van het spektakel komt nu de maatschappij van de berekeningen. Dat kan tot derealisatie leiden en tot een desocialisatie met ook een dodelijke verveling.  Hoe behouden we nog onze vrijheden die de garantie waren voor het bestaan van onze zielen ook in het licht van meer of minder poetische divagaties van onze oude vertrouwde algoritmes?  Het vlees van ons lichaam blijkt plaats te hebben voor een compendium van numerieke data… Want de mens zal met de machine worden verbonden en zo een nieuwe mens worden.
(mede naar Jean-Didier Vincent in Le Point 14 april 2016)
Zuckerberg van Facebook (12 jaar oud) weet dat AI ook zijn toekomst is en tracht dus nog meer dan nu te weten te komen van zijn 1,6 miljard klanten. Ook al worden die steeds achterdochtiger.. Want zij zijn dagelijks met 1 miljard wel 20 minuten op Facebook. Hij jaagt nu op de klanten die nog niet zijn aangesloten in arme landen, steekt veel geld in AI en VR en AR (virtuel en Uitgebreide reality). Dat gaat de manier van handelen onder mensen bepalen en hun handling van data en wat nieuwe apparaten zullen zijn en doen. De interfaces doen machines onderling communiceren bij hun werk en daar zijn de GAFA alle mee bezig. En dat zal ook veel vragen en fricties oproepen over privacy en veiligheid. Want we zullen in detail worden geobserveerd en vele van ons zal dat verontrusten. In Duitsland studeert de overheid al op de manier waarop Facebook data inpikt. Ook op de concentratie van monopolies wordt gestudeerd. Ongerustheid, onze intimiteit schenden en die miljarden aan cash dat zijn de commerciële zaken die morgen vragen oproepen.  Zuckerberg`s Rome moet oppassen dat zich niet morgen het volk bruusk tegen hem keert.. (naar The Economist).
LEON DE MARSEILLE, 11 juni 2016 

2 opmerkingen: