“LANDJE PIK” IS WEER TERUG!
BLOG
+
INFOBLOKKEN
-DE IJSOORLOG IS BEGONNEN
-CHINA VERBINDT WERELDWIJD
-AI: VOOR HET TTIP!
MET DE MESSEN IN DE AARDE! |
Schotland en Noord-Ierland "achterblijven"? En dus "OUT" het UK gaan?
In Europa hangt nu dat sfeertje, bekend van vroegere echte "landje pik" avonturen. Het zo trotse en bewonderde Verenigd Europa, kraakt luid in haar voegen.
DE ENGELSE VERSIE |
DE EU ALS ACHTERTUIN VAN DE VS? |
DE DROOM VAN POETIN.. |
LANDJE PIK GEREEDSCHAPPEN |
In het ijzige noorden zit 535 miljard dollar olie en 30% van
de wereld-gas-voorraad in de grond! Dus daar begon de dans om de energie-jackpot.
Ook hier dus: “landje pik-streken”.
Poetin bezit 30% van de kuststrook en Canada 25%. Moskou
heeft de meeste ijsbrekers, bouwt er nog bij, opent vliegvelden en investeert
in oorlogsschepen. En installeerde luchtafweer met radars. POETIN`S POOL-MANNEN |
DE NOORDPOOL HEEL VROEGER |
DE NOORDPOOL PARTIJEN |
CLAIMS EN LIJNEN NU |
Het ijs smelt snel, waardoor geopolitiek alles verandert. Over 25 jaar is de oceaan 4 maanden zonder ijs: het wordt als doorgang concurrent van Suez en Panama. Daar nu varen is nog lastig. Naast de vis gaat het om grondstoffen. Noorwegen vangt 0,8% van zijn BBP met vissen maar 20% via olie. Nu kost een kilo zalm even veel als een barrel olie..
KORTERE ZEEROUTES |
Er vechten drie landen over de verdeling rond Lomonossov:
Rusland, Canada en Denemarken. Canada ruziet met Denemarken over: het
onbewoonde eiland Hans en eiland Ellesmere.
En het onderhandelt met de VS over deling van Beaufort Zee. En Rusland irriteert het, dat Noorwegen vasthoudt aan zijn Svalbard-rechten uit 1920. Gelukkig is het hier minder heet als in de chinese Zee: over de Spratley-eilanden...
De VN ziet toe en regelde met Rusland en Noorwegen de
rechten over de Barendtszee. Moskou kreeg haast en zei: “Arctica dat zijn wij.
Wij gaan daar de veiligheid regelen en daar geld in steken”. Op het
schiereiland Lamal loopt een giga-gasproject. Novatek, Total en CNPC bouwen er vloeibaar-gasfabrieken: genoeg voor
50% van de franse gasconsumptie. Er is een vliegveld, een haven en men bestelde
15 methaanschepen bij Samsung; om door het 2,5 meter dik ijs te varen. Ca 30
miljard dollar aan investeringen: start in 2017. En het onderhandelt met de VS over deling van Beaufort Zee. En Rusland irriteert het, dat Noorwegen vasthoudt aan zijn Svalbard-rechten uit 1920. Gelukkig is het hier minder heet als in de chinese Zee: over de Spratley-eilanden...
HET SMETENDE NOORDPOOL IJS |
Gazprom doet offshore in de Petchora Zee: daar zwemt een platform “boven” het ijs. Noorwegen wacht op 30% van alle moois in de Barendtszee; die aan de zuidzijde open gaat. Daar wint men gas met Goliath, het meest noordelijke platform op aarde. De olieput gaat binnenkort ook open.
GREENPEACE LOVE`S THE POLE |
RUSSISCH GAS |
DRIJVENDE PLATFORMS RUSLAND |
SEETRAVEL MORGEN; SATELLITE VIEW |
Vooralsnog is het technisch nog rustig.. Het blijft bij diplomatieke machts- en krachtsvertoon.. Maar iedereen is nu wel klaar wakker! Vanaf nu gaan we dit gebied vaker in de media aantreffen waarbij Poetin weer de koppen zal verzorgen....
OLIE EN GASWINNING RUSLAND |
China heeft geen “landje-pik-reputatie”, maar zie nu toch de herrie rond de Sprattley-eilanden! Verder werkt het stil maar wereldwijd aan een immens netwerk van verbindingen. Wegen, spoor, havens, pipelines, van Azië tot in Z-Amerika en van Afrika tot Europa. Leningen en hypotheken en kredieten alom om die transportwegen te scheppen. Niet uit goedgeefsheid: Peking wil geopolitiek op de kaart, want straks is 1 op de 5 mensen chinees. Hun spreekwoord luidt: Wie rijk wil worden moet wegen bouwen…
TITANENSTRIJD VS-CHINA |
De romeinen snapten dat al met hun 100.000 km wegen van Marokko tot Roemenië en van Schotland tot Irak. Ook de Republiek Venetië wist het: met handel in specerijen en zijde. Tussen Europa en MO in de 16e eeuw. En de nederlandse VOC ook: met zijn 4500 schepen en 100.000 man. Men onderhield tot WOII een grote kolonie: nu Indonesië. Het britse koloniale rijk dat de zee domineerde in de 18/19e eeuw is nog een voorbeeld voor China.
CHINA (EI)LANDJE PIK |
Wil men een imperium worden? Nee: maar men wil zijn grote
bedrijven ruimte geven en wil laatste schakels toevoegen om zijn wereldnetwerk
te maken. Want het heeft grondstoffen nodig en die landen hebben infrastructuur
nodig op hun beurt. Dat is hun : New Deal..
Xi Jinping sprak over “een nieuwe zijderoute” tussen Europa
en Central-Azië. China refereert aan zijn Han-dynastie van 200 v. JC met zijn
8000 km lengte. En tekende stapels contracten voor spoorwegen. Er is al een
spoorlijn waarover de i-Phones van Apple, Sony en Nokia via Wuhan naar Lodz
gaan in Polen. Recent arriveerde de
eerste chinese trein in Lyon, want spoor is goedkoper dan vliegen.BEGIN ZIJDE-ROUTE |
HET SPOOR BINNEN CHINA |
SPOOR CONTRA ZEEROUTES |
China zit nu even in een dip, maar heeft 3000 miljard dollar. Dat geld stroomt ook in Brazilië: voor een spoorlijn van Rio tot in Peru. Goedkoper dan dat Panamakanaal. Deze lijn van 30 miljard staat in het licht van de handel Brazilië-China: X 25 tussen 2001 en 2013, China verslaat de VS.
CHINA EN ZIJN ZIJDE-NET |
Zie ook de haven in Tanzania dichtbij Zanzibar, een
samenwerking met Oman. Daar kan men 20 miljoen containers p. jaar afhandelen: het
dubbele van Rotterdam!
Bagamoyo in O-Afrika wordt (via spoor van 65 km) tot de hub voor: Oeganda, Ruanda, Burundi, Zambia, Malawi, en Zimbabwe. Er komen nieuwe havens: Maputo (Mozambiek), Libreville (Gabon), Tema (Ghana) Dakar ( Senegal) en Sao-Tome.
Bagamoyo in O-Afrika wordt (via spoor van 65 km) tot de hub voor: Oeganda, Ruanda, Burundi, Zambia, Malawi, en Zimbabwe. Er komen nieuwe havens: Maputo (Mozambiek), Libreville (Gabon), Tema (Ghana) Dakar ( Senegal) en Sao-Tome.
CHINA IS OVERAL |
CHINA `S HAVENS EN TERMINALS OP DE WERELD |
Zie ook die ex-sovjetrepublieken: Turkmenistan met olie en
gas. De helft van het gas voor Peking komt er vandaan. In Ouzbekistan gaat CNPC 1 miljard m3 (2020) oppompen. Handel tussen Centraal-Azie
ging X25: tussen 2000 en 2013.
Rusland annonceerde in Sint-Petersburg de nieuwe relatie met
Pacific Azië. CNPC (China) gaat een gazoduc bouwen (30 miljard m3 per jaar) en doet er ook
een pipeline bij. Ca 3968 km lang en goed voor 61 miljard m3 (ook voor Gazprom).
Zie ook de TGV-lijn: Moskou-Peking (245 miljard en 7000 km lang). Daarna: twee
dagen treinen in plaats van 7 dagen!
CHINA INVESTEERT WERELDWIJD |
TGC OP Z'N CHINEES |
Cosco uit Hongkong investeert 350 miljoen voor spullen per trein naar de Balkan. Hongarije ging akkoord met de TGV-lijn tussen Budapest en Belgrado: 3 miljard, China leent dat. En er is ook een portugese haven in chinese handen..
HANDEL RUSLAND---CHINA |
Zie deze immense chinese droom: van de PC en Xi Jinping. Een mix van economie en nationalisme. Het lijkt een echt ontwaken. Alles samen is indrukwekkend: we zien een soort chinees Marshallplan, maar nu voor de hele wereld.
WINDTURBINEPOWER IN CHINA |
GROOT-INVESTEERDER CHINA |
EURASIA PER TREIN : EU-RUSLAND-CHINA |
DE LANDEN VH ASEAN-VERDRAG |
DE LANDEN VAN MERCUSUR ZUID-AMERIKA |
VERDEDIGINGSVERDRAG VS-EU |
TTIP EN TAFTA |
Natuurlijk zijn altijd compro-missen nodig: gewoonten kunnen zeer hinderlijk verschil-len. Dus: dat nieuwe TTIP-verdrag is een normale zaak en is noodzakelijk omdat die EU tussen 28 landen intussen ontstond!
HANDEL VS - EU |
Tegen dit decor moet de storm van “angst en afwijzing” rond
TTIP worden gezien. Zowel dat europese minderwaardigheidsgevoel, die
amerikaanse hegemonie-idee maar ook die hang bij BEIDE naar “nieuw protectionisme”.
TTIP is ook DE kans om dat te veranderen.. Praten, overleggen
brengt ons verder dan afwijzen, je afsluiten en eigenlijk “wegvluchten”. In de
VS zei Rumsfeld ooit: “That old Europe”.. In de sterk veranderende wereld is
TTIP eigenlijk niets meer of minder dan “gewoon bijstellen” van de VS-EU
verhouding vanwege die verandering.
Al sinds 1990 en 1995 wordt er onderhandeld over TTIP: een transatlantische
vrijhandelsverdrag. Omdat Doha zeer
langzaam vordert werd voor deze aanpak gekozen: tussen EU en VS. Het gaat over
toegang tot markten en samenwerking op regelgebied. Dus over: douanerechten, publieke
opdrachten, reductie van tarieven, bescherming van de intellectuele eigendom,
merken etc. En over investeringsregelingen en de wijze van regelen van
conflicten tussen bedrijven en staten. Dus ook een soort van EU-verdrag (28
landen), nu tussen EU en VS.
Voor beide regio een lucratief project: want er ontstaat een
ruimte van “820 miljoen rijke consumenten”. Goed voor 40% van het wereld-bbp en 1/3 van de
wereldhandel. De VS zijn al onze eerste handelspartner, na Canada.
Dit verdrag kan 0,5% extra-groei betekenen, miljoenen banen
er bij, plus hogere salarissen.
Het bleek taai, ook vanwege de Buy-American Act van 1933 en
de Small Business Act. En op het punt van de besturing van de europese publieke
diensten. Idem bij het afstemmen van sanitaire, sociale en milieu-normen. De rechten
op intellectuele eigendom: vooral in gezondheid en landbouw vroegen ook veel werk. Het vinden
van een gezamenlijke juridische arbitrage voor de conflicten bleek ook niet eenvoudig.
Natuurlijk is zoiets geen sinecure ook omdat de relatie eerder
onder druk was gekomen. Denk aan die numerieke overwaking via NSA, die trucs
van de banken + FED (+regulateurs) en over dat “juridische imperialisme van de
VS”. En natuurlijk aan die “digitale VS-dominantie”:
mede door die GAFA-M.
De krach van 2008, de nieuwe populismen (protectionistich) maken
het niet leuker. Sanders, Clinton en Trump staan ook onder druk van hun populisten
en de EU-landen hebben er ook diverse. Trump is er overigens tegen TTIP!
Dus: het kan mislukken. Omdat: het teveel het gesloten terrein
van diplomaten is/was en andere groepen, uit politiek en sociale leven, er teveel
buiten bleven. Het gaat ook te geheimzinnig: zelfs parlementen kregen weinig
toegang tot documenten. Dat leidde tot verdenkingen.
Dus er moet meer transparantie komen, om de rondwarende fantasmes
tegen te gaan.. Ook het MKB moet zijn kansen krijgen. De formulieren voor
export en de normen moeten gelijker worden. Dat normen en regels in de EU veel
strikter zouden zijn dan in de VS: dat is niet juist. Zie maar de europese
affaire: dieselgate! De beste normen voor beide ontdekken, dat is nu de kunst.
EURO-KOLONIAAL VS |
De VS werpen al sterk de schaduwen van hun hegemonie in de
21e eeuw vooruit. Vooral via recht en technologie: niet meer door
soldaten. Het TTIP is een kans om die GAFAM-hegemonie te doorbreken. Voor wat
de concurrentie betreft en de publieke vrijheid en ook dat rommelen met persoonlijke
data moet anders.
Die arbitrage zou ook via een permanente rechtbank kunnen lopen:
gebaseerd op het model Canada-EU (september
2014): waarin 15 onafhankelijke rechters werken.
Over dat TTIP was te weinig voorlichting. Die druk om eind 2016 klaar te zijn, is ook contra-productief. Dus: langzamer, meer openheid en degelijkheid zijn nodig.
LEDEN INT. GERECHTSHOF DEN HAAG |
Over dat TTIP was te weinig voorlichting. Die druk om eind 2016 klaar te zijn, is ook contra-productief. Dus: langzamer, meer openheid en degelijkheid zijn nodig.
HANDEL EN DE GROTE DRIE |
GOEDE RELATIES OF OORLOG: dat werd opnieuw dè vraag.. Onderlinge relaties (handel, cultuur, militair, etc) voorkomen oorlog, omdat men onderling afhankelijker wordt. Oorlog voer je of met wapens (barbaars) of economisch-politiek (beschaafder). We leven in tijden van isolationisme, protectionisme en afscheidingen. Grenzen en deuren gaan weer dicht. Brexit, Schotland, Catalonië, Belgische wrijvingen, Noord-Ierland...
De wereldorde verandert snel ook economisch: drie blokken, VS-EU-China-, bepalen de wereldeconomie. Het EU-verband (mega economisch blok) vereist een nieuw verdrag: het TTIP, tussen de VS en de EU-totaal. Dat de aparte landenverdragen en het Safe Harbour Pact (2015) vervangt. Het gaat dus om de grote lijn op langere termijn die de wereldverhoudingen bepaalt. Dus ook: oorlog of vrede...
De TTIP-onderhandelingen verlopen stroef en aan beide zijden is ook politieke tegenstand groeiend: Trump (mordicus tègen!) en de diverse populistische groepering binnen de EU.
Dat TTIP zal er einde 2016 niet komen: de nieuwe situatie in de VS (Clinton of Trump) en ook die in de EU (Brexit etc. ) zal zijn beslag moeten krijgen. Intussen raakt de stemming steeds meer bedorven.. Een teken aan de wand?
Gaat het "oude Europa" nu ook hier zijn toekomst laten liggen?
Hebben we niets onthouden van de 20e eeuw met zijn grote wapengekletter? De slag van Verdun (1916)werd eind mei 2016 herdacht.. Dat viel nauwelijks op ondanks die 300.000 doden in 10 maan-den. Will we ever learn?
De TTIP-onderhandelingen verlopen stroef en aan beide zijden is ook politieke tegenstand groeiend: Trump (mordicus tègen!) en de diverse populistische groepering binnen de EU.
Dat TTIP zal er einde 2016 niet komen: de nieuwe situatie in de VS (Clinton of Trump) en ook die in de EU (Brexit etc. ) zal zijn beslag moeten krijgen. Intussen raakt de stemming steeds meer bedorven.. Een teken aan de wand?
Gaat het "oude Europa" nu ook hier zijn toekomst laten liggen?
Hebben we niets onthouden van de 20e eeuw met zijn grote wapengekletter? De slag van Verdun (1916)werd eind mei 2016 herdacht.. Dat viel nauwelijks op ondanks die 300.000 doden in 10 maan-den. Will we ever learn?
LEON DE MARSEILLE, 25 JUNI 2016
INFOBLOKKEN BIJ BLOG:
BESTAAT LANDJE PIK NOG?
-DE IJSOORLOG IS BEGONNEN
-CHINA VERBINDT WERELDWIJD
-AI: VOOR HET TTIP!
DE IJSOORLOG IS BEGONNEN
In het ijzige noorden zit voor 535 miljard aan olie bij de
huidige prijs berekend! En er zit 30% van de wereldgas-voorraad! Dus is de dans
begonnen rond deze energie-jackpot. Maar we weten nu meer van de maan dan van
die noordelijke diepten. De laatste russische expeditie westelijk deed veel
nieuws ontdekken over eilanden, kapen, doorgangen enz. . Poetin weet dat daar
zijn toekomstige leefgeld zit en laat luid horen wat hij wil. Rusland bezit 30% van de kuststrook daar en Canada 25%. Moskou heeft 3x zoveel
ijsbrekers als de andere.. en bouwt er
nog vele bij. Men opent er vliegvelden
en investeert er in oorlogsschepen. En er wordt luchtafweer geinstalleerd daar
en radars. Dichtbij Noorwegen ook. Men vliegt steeds vaker over baltische
landen en de poolzee en er wordt geparachuteerd. Er zijn grote manoeuvres op zee waaraan 100.000 man deelnamen. Meer dan 1500
tanks, 120 vliegtuigen en 5000 stuks artillerie en 70 schepen.. Maar het gaat
vooral om “hulpcentra” zegt Moskou en het leger weet daar nog het beste de weg
nu. Maar pas op: aanwezigheid daar kost
10-x meer dan elders en de russen ontbreekt nu het geld. Ook de amerikanen
kijken intensiever met hun satellieten en onderzeeërs en Obama wil een nieuwe
grote ijsbreker. En wil de VS-basis op Ijsland die nu dicht is heropenen.
Noorwegen vliegt er ook al vaker en verhoogde zijn Defensiebudget en de nieuwe
premier van Canada is zeer wakker over die russen. Hij zei: Antarctica, die
bezet je en zo niet dan ben je die kwijt. Maar zijn land heeft er 50.000 inwoners
en de russen doen 2 miljoen daar. En heeft er vele havens in diep water en
Canada geen een. Maar het stuurt schepen om te tonen dat de Noord-West passage
van Canada is, De VS/Alaska vaart er ook regelmatig rond.. Dan is er nog
Groenland van… Denemarken.
Het ijs smelt echter snel daar en dat verandert alles
geopolitiek gezien. Over 20-30 jaar zal de oceaan daar 4 maanden per jaar
zonder ijs zijn. En dus is het als doorgang een concurrent van Suez en Panama,
maar het is nog pril. En daar varen is nog lastig, maar er is veel potentieel.
De vis is er ook maar het gaat vooral om grondstoffen daar..
Noorwegen als voorbeeld: het pakt 0,8% van zijn BBP met vissen maar 20% via de
olie. Maar nu kost een kilo zalm even
veel als een barrel. De minister voor
Groenland geeft jaarlijks 200 vergunningen af voor mijnbouw maar men vond er
nog niets aan olie… Maar wel ijzer, koper, goud etc. . Groenland kan er zijn
onafhankelijkheid van Denemarken mee betalen! Dus is er dat gevecht over de
verdeling rond Lomonossov door drie landen: Rusland, Canada en Denemarken.
Canada ruziet met Denemarken over bezit van het onbewoonde eiland Hans en het
eiland Ellesmere. En onderhandelt met de VS over deling van Beaufort Zee.
Rusland is geirriteerd over Noorwegen
over Svalbard-rechten uit 1920. Maar hier is het nog niet zo heet als in
de chinese Zee. De VN ziet hier nog toe en deden mooi werk met Rusland en
Noorwegen over de rechten op de Barendtszee. Maar Moskou heeft haast
gekregen.. Zijn minister zei: Arctica
dat zijn wij en wij zullen daar de veiligheid regelen. En er ook geld in
steken… Op het schiereiland Iamal loopt er een groot gasproject van Novatek,
Total en CNPC voor (vloeibaar-)gasfabrieken genoeg voor 50% van de franse
gasconsumptie. Meer dan 200 putten die
op 20 meter lange palen komen tot aan de permafrostlaag. M een vliegveld en een
haven in Sabetta en er zijn nu 15 methaanschepen besteld bij Samsung om door
het 2,5 meter dikke ijs te varen. Totaal: 30 miljard dollar aan
investeringen. Start in 2017. Gazprom
doet er offshore in de Petchora Zee en
zijn platform zwemt “boven” het ijs.
Noorwegen weet dat 30% van het moois in de Barendtszee zit en wacht op het
opengaan aan de zuidzijde. Waar het door de Golfstroom het hele jaar door open
blijft. Daar werkt men aan gas met Goliath het meest noordelijke op aarde en de
olieput daar gaat binnenkort open.
Greenpeace weet dat de noren olie-verslaafden zijn en snel
willen gaan explouteren. Het geeft nu 54
blokken uit aan 26 gegadigden waaronder Shell.
Dat elders stopte omdat het daar TE koud was. Alaska (VS) slaapt nog er
zijn maar enkele vergunningen vergeven.
De VS hebben nu even genoeg schalie-olie en –gas. Men studeert op de
mijnbouw (diamant, koperr, zink etc.) vooral op het Eiland Baffin. ArcelorMittal heeft daar een grote ijzermijn.
De lage prijzen beschermen nu nog Arctica
maar enkel Rusland en Noorwegen hebben nu al haast daar. Hier kost een
barrel volpompen 80-100 dollar. En die sancties verlammen nu de russen
technologisch. Gazprom heet het gasproject Chtokman verschoven net als
Exxomobile (met Rosneft). Vooralsnog is het er technisch redelijk rustig.. Het zijn nu nog schermutselingen van
diplomatieke soort en machts- en krachtsvertoon.. Maar iedereen is wel wakker..
CHINA VERBINDT WERELDWIJD
In “stilte” werkt China wereldwijd aan een immens netwerk
van verbindingen. Wegen, spoor, havans, pijpelines.. Van Azie tot in Z-amerika
en van Afrika tot Europa. Leningen en hypotheken en kredieten alom om transportwegen te scheppen en dat is geen
goedgeefsheid. Peking wil geopolitiek op de kaart want straks is 1 op de 5
mensen een chinees. Spreekwoord: Wil je rijk worden bouw dan wegen… Dat begrepen ooit de romeinen met hun 100.000
km wegen van Marokko tot Roemenië en van Schotland tot Irak. Ook de Republiek
Venetië was er achter met specerijen en zijde tussen Europa en MO in de 16e
eeuw. De nederlandse VOC ook met zijn 4500 schepen en 100.000 man dat tot WOII
een grote kolonie onderhield die nu Indonesië heet. En het britse koloniale rijk dat de zee
domineerde in de 18 en 19e eeuw is het andere voorbeeld voor China. Dus doet
China dat nu ook.. Van Peru tot Pakistan, van Algerije tot Zambia, van de zuid
tot de noordpool men is overal. Wil het ook een imperium zijn? Nee maar het wil
wel zijn grote bedrijven ruimte geven en het ziet ook dat het de laatste
schakels nu kan toevoegen aan de bestaande voorzieningen om zijn wereldnetwerk
te maken.
Want het heeft veel grondstoffen nodig van overal en die landen hebben nu infrastructuur nodig op hun beurt. Dat is de new deal..
Want het heeft veel grondstoffen nodig van overal en die landen hebben nu infrastructuur nodig op hun beurt. Dat is de new deal..
Xi Jinping had het over “een nieuwe zijderoute” tussen
Europa en Central-Azië en China en refereert aan zijn Handynastie van 200 v. JC
met zijn 8000 km lengte. En tekende nu al een stapel contracten vooral
spoorwegen. Nu is er een spoorlijn waarover nu al de i-Phones van Apple, Sony
en Nokia via Wuhan naar Lodz gaan in Polen.
En recent kwam de eerste chinese trein aan in Lyon!
Want over spoor is veel goedkoper dan vliegen en over land is ook het mijden van het nauw van Malakka waar nu piraten actief zijn en de VS zijn kruisers heeft. Daarlangs gaat nu 75% van de chinese olie en die kan de VS stoppen daar. Dus werkt het ook aan gas per pijpleiding over land en aan een autoroute van Pakistan en een die Tadjikistan en Kazakhstan verbinden moet.
Want over spoor is veel goedkoper dan vliegen en over land is ook het mijden van het nauw van Malakka waar nu piraten actief zijn en de VS zijn kruisers heeft. Daarlangs gaat nu 75% van de chinese olie en die kan de VS stoppen daar. Dus werkt het ook aan gas per pijpleiding over land en aan een autoroute van Pakistan en een die Tadjikistan en Kazakhstan verbinden moet.
Daarvoor werd die BII opgericht die al IMF II heet. Er zijn al 57 landen bij aangesloten ook
Nederland. China zit in een dip maar
heeft er met zijn 3000 miljard dollars wel de centen voor. Dus is het ook
actief in Brazilië van Rio tot in Peru
met een spoorlijn die veel goedkoper is dan dat Panamakanaal. Die lijn
kost 30 miljard maar daar staat de handel Brazilië-China tegenover: 25 keer
toegenomen tussen 2001 en 2013. China is belangrijker daar dan de VS qua
handel. En men is er nu welkom in die recessie. Ook in Nicaragua waar de rijke
chinees Wang Jing een kanaal wilde dat leek fout te gaan. Geld op via
beurszakker..
Maar in Afrika is het helemaal raak. In 2015 tekende de Afrikaanse Unie een contract met China om spoor en autoweg te maken tussen liefst 54 hoofdsteden. En van TGV`s tot vliegroutes ook. In Nigeria komt er een spoorweg van 3200 km die Lagos met andere nigeriaanse steden moet verbinden . Liefst 13 miljard en met 45 stations en chinezen bouwen het ook. In Kenya zal een nieuw spoor Nairobi verbinden met Mombassa en Lamu voor 4 miljard. En er komt er een van Addis Abeba (Ethiopië) naar Djibouti.
Er komt een haven in
Tanzania (dar es Salaam) dichtbij Zanzibar, in samenwerking met Oman en
China waar 20 miljoen containers p. jaar
kunnen worden behandeld. Het dubbele van
Rotterdam! Bagamoyo in O-Afrika wordt
via een spoor van 65 km tot de hub voor:
Oegand, Ruanda, Burundi, Zambia, Malawi,
en Zimbabwe. En er staan nieuwe havens op de lijst: Maputo (Mozambiek),
Libreville (Gabon), Tema (Ghana) Dakar ( Senegal) en Sao-Tome. Maar in Afrika is het helemaal raak. In 2015 tekende de Afrikaanse Unie een contract met China om spoor en autoweg te maken tussen liefst 54 hoofdsteden. En van TGV`s tot vliegroutes ook. In Nigeria komt er een spoorweg van 3200 km die Lagos met andere nigeriaanse steden moet verbinden . Liefst 13 miljard en met 45 stations en chinezen bouwen het ook. In Kenya zal een nieuw spoor Nairobi verbinden met Mombassa en Lamu voor 4 miljard. En er komt er een van Addis Abeba (Ethiopië) naar Djibouti.
In Egypte financiert Peking de nieuwe hoofdstad op 45 km van Caïro dat 45 miljard moet kosten. En dat een vliegveld krijgt groter dan Heatrow. Egypte acht het een leul plusje op VS-geld en Peking kijkt naar de gevonden gasvoorraden in de Middellandse Zee.. Een der grootste ter wereld zegt men.
En dan in Azië: de TGV-spoorlijn tussen Maleisië, Singapoer
en Laos. Een haven in Kuantan in Maleisië en het vliegveld van Malè op de
Maldiven.
Ook in Pakistan: 42 miljard om centraal-Azie te verbinden met
de Zee van Oman. Pakistan is een
verbindingspunt in de zijderoute ook via Gwadar waar een net van spoor,
pijplijnen en wegen uit zal komen. Op 100 km van Iran en van Kachgar de grote
chinese stad in Xinjiang (China).
In de ex-sowetrepublieken met zijn vele olie en gas zit
Turkmenistan waar de helft van het gas voor Peking vandaan komt. In Ouzbekistan zal CNPC 1 miljard m3 (2020) oppompen. De handel tussen
Centraal-Azie ging 25 x hoger tussen 2000 en 2013.
Rusland annonceerde in Sint-Petersburg in 2013 een nieuwe
relatie met Pacific Azië. ”e. CNPC gaat een gazoduc bouwen voor 30 miljard m3
per jaar en doet er dan nog een pipeline bij.
Dan is ze 3968 km lang en straks
goed voor 61 miljard m3 waaraan ook Gazprom meedoet natuurlijk. En er komt een
TGV-lijn tussen Moskou en Peking voor 245 miljard en die wordt 7000 km lang.
Twee dagen treinen in plaats van 7 dagen!
En dan komen de chinese spullen uit de schepen in de haven
van Piraeus die voor 368 miljoen werd gekocht door Peking. Cosco uit Hongkong
investeert er 350 miljoen bij en dan gaat het spul per trein naar de Balkan. En
Hongarije is akkoord met de TGV-lijn tussen Budapest en Belgrado kost ook 3
miljard en China leent dat voor 30 jaar. En dan is die portugese haven in chinese handen nog
vergeten..
China is nu ook gesprekspartner geworden in De arctische Raad en CNOOC kreeg een exploratiecontract voor
Dreki 200 km van IJsland. Peking heeft
ook een research-centrum op Spitsbergen (Noorwegen). Let wel: China ligt 1600 km van de Noordpool.
Op de zuidpool opende Peking het derde onderzoekcentrum en
het vijfde is gepland. China wil daar ook zijn als het oude contract in 2048
expireert! Dat verbiedt alle
exploitaties daar…
Ziehier de chinese droom
van de PC en nu Xi Jinping en is een mix van economie en nationalisme.
Of is het een echt ontwaken? Want dit alles is zeer indrukwekkend: dit chinese
Marshallplan voor.. de hele wereld.
AI: VOOR HET TTIP!
Sinds 2013 wordt er al onderhandeld over dit transatlantische verdrag dat gaat over toegang tot markten door bedrijven (douanerechten en publieke opdrachten), reductie van tarieven er erkenning van andere obstakels, bescherming van de intellectuele eigendom, de merken etc. en de investeringsregelingen plus de wijze van regelen van conflicten tussen bedrijven en staten.
Sinds 2013 wordt er al onderhandeld over dit transatlantische verdrag dat gaat over toegang tot markten door bedrijven (douanerechten en publieke opdrachten), reductie van tarieven er erkenning van andere obstakels, bescherming van de intellectuele eigendom, de merken etc. en de investeringsregelingen plus de wijze van regelen van conflicten tussen bedrijven en staten.
Dit is een zeer lucratief project zeker voor de EU omdat het
een ruimte van 820 miljoen rijke consumenten doet ontstaan die goed zijn voor
40% van het wereld-bbp en 1/3 van de wereldhandel. Het zal ook de 260 regeionale verdragen
versterken en wat doen tegen de cyclus van Doha in de
Wereldhandelsorganisatie. De VS zijn de
eerste partner van de EU na Canada en dit zou 0,5% groei extra kunnen
betekenen, miljoenen banen er bij plus hogere salarissen met name in de EU.
Helaas zit de zaak nogal vast en stuiten op de Buy-American
Act van 1933 en de Small Business Act. Ook op de besturing van de europese
publieke diensten en het respecteren van sanitaire, sociale en milieu-normen.
En op de rechten voor intellectuele eigendom vooral in gezondheid en landbouw. En met de juridische arbitrage voor
de conflicten gaat het ook niet goed..
Dat komt ook door die transatlantische crises die gingen
over die numerieke overwaking via NSA en die trucs van de banken met FED en
regulateurs in de VS en over dat juridische imperialisme van de VS en hun
dominantie door dat ogipole GAFAM.
De herinneringen aan de krach van 2008 en de nieuwe
populismen die sterk protectionistische kanten hebben doen er ook geen goed
aan. Sanders, Clinton en Trump staan
hier ook onder druk van populismen.
Kortom de risico`s van mislukken zijn niet gering. Dat komt ook omdat het nog teveel het eigen
terrein van diplomaten is nu en andere groepen uit politiek en sociale leven er
tever van weg staan. Het gaat er ook te
geheimzinnig toe en te ver af van de parlementen die weinig toegang krijgen tot
documenten. Dat leidt tot verdenkingen en er moet meer transparantie komen. Om
de fantasmen tegen te gaan.. De MKB moet zijn kansen pakken er moeten gelijke
formulieren komen voor export. En de normen moeten gelijker worden. Het breed
verbreidde vooroordeel dat normen en regels in de EU veel strikter zouden zijn
dan in de VS moet worden bestreden. Zie de europese affaire met de auto`s, het
Dieselgate! Men moet de beste normen voor beide nemen dat is de kunst.
Want de VS werpen nu al sterk de schaduwen van hun hegemonie
in de 21e eeuw vooruit door recht, technologie en minder door
soldaten. Het TTIP is de kans de hegemonie te doorbreken van de GFAM die ons echt
bedreigen in concurrentie en in publieke vrijheid en ook dat rommelen met
personele data moet aangepakt worden. En in plaats van arbitrage moet er een
permanente rechtbank komen gebaseerd op het model Canada-EU van september 2014
waarin 15 onafhankelijke rechters werken. Er is veel onrust over dat TTIP en te weinig voorlichting. De druk moet er ook wat af om eind 2016 klaar te zijn. Langzamer en degelijker is beter en dat geeft ruimte om publiek en politici beter te informeren. Dus moet niet alleen de vrijhandel worden her-uitgevonden maar ook de economische diplomatie en het er bij betrekken van het grote publiek. (Le Point mei 2016).
LEON DE MARSEILLE 25 JUNI 2016.
Dit moeten alle politici,alle opiniemakers, alle critici en Blogger & alle burgers, alle studenten en en scholieren van Europa en alle andere continenten .... verplicht lezen !!!
BeantwoordenVerwijderen