DE RESTANTEN VAN EEN OUDE,
CHARMANTE MIDDENSTAND..
|
DIT ZIE JE NIET DAGELIJKS... |
Het vervolg van “winkelen in het oude winkelbestand van
Marseille”. Er was veel meer te vinden dan gedacht. Wilt u een tocht maken
langs alle genoemde winkels, dan bent u
twee dagen zoet in het centrum van de staat. Maar alles ligt op maximaal een km
uit de Vieux Port. Alles is ook met tram en een beetje metro te doen…Onderweg
kunt u overal eten en drinken. U passeert vele terrasjes, ook dat van La
Samaritaine, waar u kunt genieten op een van de mooiste plekken van de Vieux
Port.
|
VEELBELOVENDE WINKELDEUR.. |
|
DE SFEER VAN EEN OUD VAK |
Onze modezucht, de technologie en zeker ook dat E/I-winkelen,
draait steeds meer winkels de nek om. De betere zakenlieden gaan parallel ook
op het internet, ze openen een webshop er bij. Of ze moderniseren hun winkel,
om die zo voor kijkers en shoppers aantrekkelijker te maken… In Nederland gaat
de overheid hun helpen om met snellere procedures de winkelaanpassing
eenvoudiger te maken. Ook voor de liefst 700.000 werkers in winkels, die vaak
lage opleidingen hebben, komt er nu ook opleidingshulp. Zij kunnen cursussen
volgen om… webshop-medewerker te worden. Met dit in het achterhoofd vervolgen we
met deel twee van “winkelen in je jeugd”
in Marseille,
Nu op naar het vervolg!
LE PÈRE BLAIZE (1815),
Rue Meloan (bij Rue de Rome)
|
PRACHTIGE WINKELGEVEL |
Toussaint Blaize werd beroemd; al was hij een eenvoudige apotheker
van een wijk. Nu nog is het een der weinige echte kruidenwinkels en nog een
topper in de “phyto-medicinale wereld”in de verre omgeving.
|
TOUSSAINT TUSSEN ZIJN SPULLEN |
Als binnenkomt ruik
je aangename, zachte geuren. Je neus wordt gestreeld en je bespeurt “huiles
essentiëlles”, aroma’s, tisane-geuren, etc, ; alles afkomstig van plant en ook
dier..
|
EEN WINKEL VOL KRUIDEN.. |
Het personeel in deze grote zaak is zijn job zeer toegedaan. Tot 2014
was het nog de achter-kleindochter die de zaak runde. Sinds kort is het nog
steeds iemand uit de familie (Martine Bonnabel-Blaize) met haar echtgenoot.
|
EEN DRUKKE BAAS: NU NOG STEEDS! |
Als u niet zomaar alles gelooft van de huidige industriële
farmacie dan bent u hier aan een echt alternatief adres. Overigens: 50% van
onze huidige medicamenten nog steeds afkomstig van plant en .. dier..
Hoe serieus deze “Père” hier nog wordt genomen blijkt ook uit het
feit dat de straat ,-die nu Rue Meloan-, dit jaar zal worden omgedoopt in “La
rue de Père Blaize”!
|
IN DE ETALAGE |
Dus stap er binnen, kijk en ruik en maak de mensen daar ook de
complimenten. Zij houden iets gaande wat al meer dan 200 jaar functioneert!
|
DEFTIGE ORIGINELE PANELEN EN DEUREN |
XXXXXXX
LA LIBRARIE LAFITTE (1846),
Course Honoré d’Estienne d’Orvès
|
ENTREE IN EEN ZEER OUD GEBOUW. |
|
EEN DER ZALEN MET MOOIS! |
Deze boekhandel plus restaurant van “standing” vind u in Les
Arcenaux.. In dit militaire arsenaal waren
hier de galeislaven woonachtig. Die voor straf, de grote oorlogsschepen moesten
roeien als gevangene. Ze verbleven in ondergrondse kerkers, die hier waren niet
ver van de scheepswerven van Louis XIV.
|
VEEL MOOIS OVER MARSEILLE |
|
PLECHTIGE RUSTIGE SFEER |
|
VERRASSENDE ENTREE |
Deze librairie bestaat uit enkele aparte winkels en ook zalen met namen
van beroemdheden als Stend-hall. Het assortiment is naast “Algemeen” vooral ook
gericht op “alles over en van Marseille”. Boeken, prenten, gravures over deze
oudste stad van La France.
De sfeer is doodstil, een beetje heilig zelfs. Men kijkt, leest en
men spreekt op zachte toon hier. Pas op uw tijd als u een bibliofiel bent: ik
verlies er vele uren..
|
KIJKEN EN LEZEN ONDER SFEERLICHT |
Besef, als u weer buiten staat, dat hier vroeger ook de zee was.
Het heette toen ook “les canaux”. Hier werden de kleinere boten be- en ontladen
met alles wat een stad koopt, maakt of verkoopt. De gevels laten nog zien waar
ooit de takels zaten. En heeft u lkkere trek de keuken en de wijnkelder zijn
hier van topkwaliteit…
|
DE HOOFDINGANG |
|
NIET ZO'N KIEN PIJPENWERK |
|
DE OUDE BOUW IS NOG GOED ZICHTBAAR.. |
XXXXX
LUTHIER HOMMEL (1877),
Rue Francis Davso
|
ENTREE EN STYLE CHEZ HOMMEL |
|
DE FAMILIE |
Luthier is hij die strijk-instrumenten maakt en repareert. Een luthier is van origine: "Iemand die gelui-den produceert". Mire-court in Frankrijk was en is het centrum hiervoor: nu is er nog de Nationale School. Fransen waren er goed in, maar ook Nederlanders (fam. Rombouts 17e eeuw en fam. Cuypers, 18-19e eeuw). De kampioenen werden de Italianen met de Amati in Cremona (16e eeuw) en natuurlijk Stradivarius.
De luthier van Marseille die we bezoeken, is nu een der oudere van La France. Men opende in 1877, dicht bij de Opera Twee compagnons Barbet et Granier zetten hier hun zaak op. Ene Pierre Claudet ging in 1937
verder en in 1981 met pensioen. Toen verscheen Luc Hommel met 26 jaar en nam
het over.
|
LUC HOMMEL AAN HET WERK |
|
LIJMEN MET PRECISIE |
Hij had 11 jaar viool gestudeerd op het conser-vatorium en was ook luthier
(violenbouwer). Hem ont-moette ik als eerste, toen ik het statige Hausmannhuis
betrad op de 1e etage. Waar ook zijn zoon en een andere werknemer werken.
Aan het repareren van violen c.s. en hun attributen. De sfeer en de geuren
deden me terug-denken aan de werk-plaats van mijn vader die ook “ebeniste” was:
meubel-maker dus. En ook een begaafd antiek-restaurateur.
Overal hangen instrumenten aan de muren in diverse staten, er zijn bakken met
dennen- en ander houtafval, een houtopslag en ook een 5-tal werkplekken.
|
HET GEREEDSCHAP VAN NU EN WELEER |
|
CONCENTRATIE IS VEREIST.. |
|
GEEN TOONTJE MAG VALS! |
Ik zie
vele “reparaties onderweg” en kijk met veel aandacht naar al het werk. De baas
lijmt net de bovenkant op de kast van een cello, met een lijm gemaakt van gesnipperde
zenuwstrengen van boeufs! Want dat plakt enorm goed én, als je er enkele uren
wat water bij brengt, gaat het ook weer gemakkelijk los.. Zo kun je het
instrument ook demonteren zonder schade. Lijm van dieren-botten is een
alternatief, dat gebruikte mijn vader. Lijm uit de natuur dus, wat nu nog dé
methode is in dit oude vak.
|
MAL OM EEN VIOOL TE MAKEN |
|
DE STRIJKSTOKKEN |
|
WACHTEN OP DE BAAS... |
Ik bekijk het gereedschap, zie mini-schaafjes en vlijmscherpe
beitels. Veel werkverlichting voor dicht-bij ook. Ook klinkt hier barokmuziek.
Men spreekt weinig het werk vereist veel concen-tratie… Dat vertelt me ook
de zoon, die hier binnenkort gaat overnemen.
Ik mag lang blijven, zie mooie shots en knip stukjes uit deze
mooie sfeer. Er ligt hier voor mogelijk een miljoen euro aan instru-menten, als ik
wat tel en “ruwe” sommetjes maak.
De enorme kluis is niet om de “Stradivariussen” te bewaren, zegt men mij. Hier was vroeger
een hotel en daarin werden toen het geld etc. van de gasten in bewaard.
|
HET AANGEBROKEN HOUT |
Na afscheid en vertrek, loop ik langs onze “Art Deco-opera.”. Een echt juweeltje. Zo
blijft deze mooie oude sfeer nog wat langer bij me.. Een stukje oude
historie dat nog volop leeft, dat nog boeit en aan drie gepassioneerde mooi
werk geeft. Het maakt veel indruk en is de moeite zeker waard.
|
DIE GAAT NIET MEER LOS.. |
Winkels en de mensen die je ontvangen maakten deze bezoeken
ook tot iets zeer aangenaams. Weer ontdekte ik dat als je belangstelling toont voor wat
iemand passioneert, je hun en jezelf een groot plezier doet.
Leon de Marseille, 9 mei 2015.
In China spelen hippe violistes op doorzichtige, plexi, violen. Grappig en vlot !
BeantwoordenVerwijderenMaar het levert natuurlijk niet die warme toon op, die wij in Europa zo graag horen. Toch ?
Grts frits
Inderdaad
BeantwoordenVerwijderenNu nemen hier de chinezen in grote getale de lege winkelpanden over in de oude winkelstraten. Waar vele sluiten in het E-tijdperk.
Zij verkopen simpele spulletjes, betalen een lage huur en laten het pand geheel versloffen. Nu is er een actie van de Maire en de winkelierclubs om ze te bewegen mee te doen met het scheppen van een leuke winkelbuurt... Niks een voudig. Maar dat is de prijs van de mondialisering..
Dat heet vooruitgang en dat is het zeker voor de chinezen!
Dank en Groet,
leon