Totaal aantal pageviews

vrijdag 6 februari 2015

MARSEILLE IS EEN STAD VAN KOMEN EN GAAN..



MARSEILLE BEWEEGT ,
                           OP LAND, OP ZEE EN IN DE LUCHT




MARSEILLE STAD VAN DE GLOBETROTTERS


HET TRANSPORT GEBIED VIA DE ZEE


 

 
ENKELE VAN DE 100 QUARTIERS
 
 Al eerder schreef ik hier over de grote stadsontwikkelingsprojecten in deze zo dynamische stad midden in al die crises, die onder de naam Euromediterrannée bekend zijn. De grootste stadsontwikkeling in heel Europa qua miljardenomvang en tijdsduur (25 jaar). Meer er is nog veel meer te doen hier, bijvoorbeeld alle transport. In de stad en van/naar de stad duealles wat mensen hier “beweegt”. 


DE SNCF IS HIER EEN GROTE TRANSPORTEUR
 
SIANT CHARLES: GARE ROUTIÈRE
BOMEN GROEIEN IN HET GARE??



LOKALE TREINEN TER
BUSSEN STAD-OMGEVING PACA





 
























Onze (woon)buren: dat zijn de staforganisatie van SNCF in de regio, Zij en wij wonen op maar 50 meter van de rails, die uitmonden in het oude Gare Saint Charles (160 jaar). Wat een z.g. kopstation is… Dus waar je IN rijdt, stopt en ook weer UIT-rijdt, maar dan aan dezelfde kant.. U begrijpt dat dit iets speciaals is, zeker voor de planning.. En ook dat wij hier meer dan elders nieuwsgierig zijn naar het transport en zijn perikelen..

 In de locale krant van 7 januari staat: 2014 zal het slechtste jaar zijn voor SNCF (de franse spoorwegen) wat het treinreizen met de TER betreft. TER, Dat zijn de Trains Express Regional…”  Want in 2014 zakte de service naar een echt nulpunt. Met 20% van de treinen die minstens 5 minuten te laat waren en 8% die gewoon werden geannuleerd! En dat niet omdat er te weinig personeel of treinen zouden zijn, nee! Omdat door een grote groei in het regiotransport teveel over enkele sporen moest die tegelijk werden uitgebreid…  Het gaat hier dus over de SNCF die in 2014 met 1% in reizigers terugviel, na een groei van 27% sinds 2007…  dus heet het eigenlijk slechte planning of te laat investeren?  Want die derde voie, die nu net gereed is na een jaar bouwen,  Marseille-Aubagne was wel erg over tijd. Eindelijk dus..
 
DE TRANSPORTFLUXEN OM DE STAD
NU 3 LIJNEN NOORD-OOST




En er gaat nog meer gebeuren en dat vooral s’nachts en in het weekend. Zoals verbeteringen aan het technisch onderhoudscentrum in Blancarde en die in Avignon en Cannes ook. Om meer materieel gereed te hebben voor de toegenomen reiziger-volumes.

Maar sinds de Regio ook subsidieert kan dat niet meer worden afgedaan met excuses. De regio PACA legde de SNCF liefst 4 miljoen boete op over 2014. Regel: 18 euro per uitgevallen trein…  Dat schudde de leiding van SNCF best wakker en nu wil met een getal van 84 à 86% “op tijd” gaan halen. En naar de helft van de uitgevallen treinen gaan.. Dat klinkt zeer fraai niet?

Maar als Gare Saint Charles dat voor alle soorten treinen van TGV tot superboemel dient, niet wil stikken dan moet er een enorm uitbreidingsproject komen via een compleet nieuw ondergronds station!

Aan dit alles ging een golf van ontevredenheid vooraf : de reizigers hadden het echt zat! En vooral de informatie over treinen en hun wel en wee zal worden verbeterd en gemoderniseerd.  De klant staat in 2015 in het centrum van de belangstelling, zegt de directie… En ik verzeker u: we staan er inderdaad ongelovig bij en wachten af. Want “good old SNCF dat als kado 2015 de prijzen met bijna 4% verhoogde (!) heeft enorm veel goed te maken..

TGV'S VOOR FRANKRIJK EN BRUSSEL


OUDE DIESEL VOOR KORTE LIJNEN


 







Al moeten we kwijt dat die TGV’s Marseille-Brussel-Zuid in 5,5 uur zoeven niet zijn te verslaan. Daar kan geen vlieger en autoreis tegen op… Voor ons is het vertrekken en aankomen voor de voordeur..
 
ZEE EN STAD IN HIHG VIEW
 Op 11 december 2013 was er de grote conferentie van de metropool: het giga-samenwerkingsverband van 93 gemeenten met samen 1.833.090 inwoners…  Met een oppervlak van 3200 km2 en ca 735.000 banen. Het gebied gaat van Pays de Martigues in het westen, via Salon de Provence naar het Pays Aix-en-Provence (in het noorden en oosten) en  Aubagne en Pays de l’Etoile en Marseille in het zuiden…  En in 2016 komt hier een ware metropool met een geïntegreerd bestuur, zoals dat nu al kwam in de omgeving van Lyon. Daar ging een enorme vechtpartij van kleine en grotere burgemeesters vooraf: het oude land werd met harde hand bestuurlijk gemoderniseerd. Op weg naar een Frankrijk dat economisch en politiek zal worden gedragen door een groep Metropolen..



AL BIJNA 20 JAAR BURGERVADER...

DE METROPOOL VAN 2016: 2 MILJOEN.





 





Natuurlijk regeerde hier vooral de angst voor dat grote Marseille dat geldverslindende grote beest. Want dat zou zijn kosten verhalen op de lokale belastingbetalers! Wat natuurlijk klopt en ook niet ten onrechte gaat gebeuren. Immers de stad levert een immense dienstverlening aan zijn omgeving en honderdduizenden jobs.. Dus het protest doofde uit en nu worden vele aanloopprojecten ondernomen om vanaf 2016 METROPOOL te kunnen spelen..


DE FRANSE METROPOLEN
METROPOLEN EN HUN GEWICHT..



 








Parijs zal dus worden geconfronteerd met een stel Megasteden die uiteindelijk die lang verwachte decentralisatie van dat te centrale bestuur voor een belangrijk deel moeten realiseren. In de franse recente historie een ommezwaai.. Op naar de Hanze voor Frankrijk dus.. De krachtige minister Madame Lebranchu, die Decentralisatie doet, mah er trots op zijn. Nu volgden ook nog de stap naar 13 regios (ca de helft van eerder) en er wordt nog gebroeid op het samenknijpen van departementen (bijna 110 stuks) en de 36.000 gemeenten. Ter vergelijking: Nederland heeft 10 provincies en 600 gemeenten. Dat zou voor het franse inwonersaantal betekenen: 6000 gemeenten… Want Frankrijk is 10 x het oppervlak van Nederland en heeft ca 4 keer zoveel inwoners..
 
METROPOOL VAN NU EN  AIX-MARSEILLE 2016

Deze wat geruisloze verandering behoort tot de soort van wijzingen die stil beginnen en dan razendsnel vele zaken zullen ombuigen. Veel meer dan de meeste denken.

 
TRANSPORT IN DE STAD: METRO, TRAM EN (boot)BUS

Ons stadsvervoer dat is twee metrolijnen, twee tramwaylijnen en vele bussen natuurlijk. En in de betere maanden twee bootbus-lijnen! De metro- en de tramlijnen kruissen onderling  ook: dus overstappen gaat prima..Alles te “berijden, -varen met een jaarabonnement van 425 euro p.p. . Een zeer snel geheel dat je in minuten door of onderdoor de stad doet gaan.

2 METRO EN 3 TRAMLIJNEN
EEN LOKALE OUDE SPORT

 

MOOI METROSTATION JOLIETTE

 


IN MINUTEN ENKELE KILOMETERS STAD
KRUISING TRAM-METRO


 









Uiteraard wordt voortdurend gewerkt aan vernieuwing. In de metro werden recent rijen met knipperende el “lopende” lampjes geïnstalleerd waarvan de psychs beweren dat het onrustige mensen rust geeft… Leuke muziek in de metro werkt niet zo goed: teveel lawaai, je hoort er niks van. Ik beken dat het vooral s’avonds als de stations niet zo druk zijn het best leuk is die spelende veelkleurige lampspelletjes te volgen..

DE ESCALATORS MET SOMS STORING..

UNDERGROUND






 







NAAR DE ZON TERUG..











Maar nu kwam een creatieveling op geurtjes! Want weet u de parijse metro ruikt, zegt men, naar rotte eieren. Wij ruiken vooral “technische geurtjes”, gemengd met wat zweetlucht en met pizza of kebabgeuren. Want peuzelen in de metro zie je hier ook. Wel daar is nu ook iets op gevonden. We werden op tijd gewaarschuwd voor geuren als fleur d’oranger, babylotion etc. En dan voor elk station een ander luchtje is de bedoeling. Dus een blinde ruikt waar de tram aankomt! Maar navraag er over bleef eerst zonder antwoord tot we een witte doos ontdekten die een soort rook uitspoot en dat was dus dat nieuwe geurtje. Het is nog een experiment nu: op stations Sant Charles, Noailles wordt het getest door het bedrijf Sensoris die ook de metro van Rome al behandelde. Wij stellen voor: groene menthe, bijenwas of patchouilli. Dus zeg de RTM niet dat ze te weinig voor hun klanten doen!

Er zijn plannen om ook de metro te verlengen maar er wordt nog gekeken waar de benodigde 500 miljoen vandaan moeten komen..

Natuurlijk is er dan ook nog het vervangen van de treinstellen en de roltrappen, die hier “escalators” heten. En die veel te vaak stilstaan, ook vanwege grappenmakers die op de noodknop drukken..  En dan moet zo’n ding weer opstarten en dus eerst “leeg gemaakt” worden. Waarvoor je rwee personen nodig hebt een boven en een beneden. Omdat je een roltrap niet kunt opstarten met mensen er op… Dat geeft gevaar op ongelukken. Dat knoppendrukken is dus best een dure grap...

BUS MIDDENKLASSE..
Het “groene” krijgt steeds meer aandacht en de stroom van de metro komt voor 80% uit de kerncentrales, die CO2 arm functioneren natuurlijk. Maar dan is er nog dat probleem van de afval. Maar dieselbussen vervangen door full-electrische bussen dat is heel wat beter! We hadden al twee zeer lange bussen die hybride zijn: electrisch met een hulpdieseltje voor de moeilijke kilometers. Want Marseille ligt op een half dozijn hevels: het is soms klimmen hier.
TRES GRAND E-BUS
TRES GRAND BUS.....











Er rijdt nu een spaanse profbus die full-electric is en die in andere landen al langer rijden. Zo’n bus, van 12 meter lang en 3.20 meter hoog, met 16 batterijen op het dak, kost 450.000 euros. Daarmee kan ie 250 km en dan moet er 5 uur geladen worden. Loopt de proef goed af dan wordt elke lange bus straks op vervangingsmoment door een full-electric verwisseld.

In 2016 zou dat voor de centrumbussen dan een feit zijn, waardoor de uitstoot van fijne deeltjes in deze wat luchtvervuilde stad zal afnemen.


SEIZOENS E-BUSJE VP
VOOR DE TOERISTEN....












Wij rijden bijna dagelijks electrisch met "onze" bus, die hier voor de deur vertrekt, naar de zee (Boulevard du Littoral) en die dan, via de Kathedraal en het Mucem, door de Vieux Port op weg gaat naar Parc de Pharo en het strandje van Les Catalans. Een fraaie rustige busrit met mooi uitzicht die elk halfuur rijdt. Tot s’avonds laat.. Niks mis mee. 

Onderweg zie je in de E-bus op een tableau of die puur electrisch rijdt, of hybride (met diesel er bij) en ook dat de batterijen bijladen bij het remmen. En het ding trekt zeer snel op: electrische tractie is nog steeds een beetje de snellere voor start-stop transport zeker.

De tram is full elektrisch met zijn twee ook kruisende lijnen die tot vrij ver het centrum uit gaan. Nu nog een maar de tweede lijn is met 1 km verlengd (tot 4,6 in totaal), verlengd en wordt begin 2015 geopend. Dan reikt de tramlijn zuid ook ver zuidelijk tot in Castellane.. De tramlijn noord moet ook langer worden met nog eens 3,5 km.. Maar dan zijn we 420 miljoen verder…

E-FERRY BOAT VIEUX PORT OVERSTEEK
MOOIE TRAM VAN BOMBARDIER




 






U begrijpt nu dat de plannen voor nog meer tram en metro samen 1 miljard kosten.
 
Dan nog de twee busboot lijnen vanuit de Vieux Port. Een naar de zuidelijke stranden en de andere naar de noordelijke. Een fraaie tocht van 30 à 40 minuten langs de stad met fraai zicht er op. Fris en snel en bij wat ferme wind ook wat spectaculair. Het werd een groot succes in zijn tweede jaar en men vaart van maart tot november. We nemen vaker een tchhtje zuid retour gevolgd door een tochtje zuid retour. Zo pik je even 2,5 uur varen op de Mare Nostrum mee! Heerlijk in elk seizoen. Zit ook in het jaarabonnement en voor “losse passagiers” is het 3,50 enkel.
IDEM NOORDZIJDE ESTAQUE

SEIZOENS BUS BOOT- ZUID STRANDEN





 





Wilt u echt op zee dan zijn er de Calanqueboten en de locale ferry van Frioul naar de Vieux Port. Kijkje nemen in Chateau d’IF en daarna wandelen op het fraaie vogeleiland Frioul. Een feest voor vogel en zee liefhebbers met fraai zicht op de stad.

OP VOLLE KRACHT STADSVAART



 






VOOR DE CALANQUES EN CHATEAU D'IF/FRIOUL EILANDEN

 
MOOI VERS PRODUKT!
HISTORISCHE CHATEAU D'IF 
 

 
VAARPRET OP DE MARE NOSTRUM
   Wel daarmee zijn we “klaar” met het stadstransport dat nog steeds verder ontwikkeld wordt..


 
DE DIKKE FERRIES NAAR CORSICA EN DE MAGHREB
 
SNCM FERRY-LINES



Over zijn nu nog de grote ferries op lijnen naar Corsica, Sardinië en Algiers en Tunesië, het Vliegveld Marseille-Provence en de Cruiseboothavens. Daarmee doen meer dan 5 miljoen mensen per jaar deze stad aan.
 
SNCM FERRIES
SNCM EN CONCURRENT CORSICA FERRIES











Corsica is ook Frankrijk dus verzorgt men frekwent personen en goederentransport naar diverse havens van Corsica. Dat doet de SNCM vanuit Marseille en Corsica Ferries vanuit Toulon en Cannes.. En de vele fransen uit het hele land die familie in de Magrheb hebben komen in grote getale naar Marseille om de ferry naar en van Noord-Afrika te nemen. Een dikke business. Het gaat om totaal 2,4 miljoen… Ondanks dit fraaie cijfer is SNCM nu op weg naar liquidatie of overname.. Maar dat is een ander verhaal over vakbonden en onjuist subsidiëren en zo..

STAKEN OM HET KWIJNENDE SNCM..


ROLL-ON   EN -  OFF
DE FERRY-BUIK




 







WIE WIL ER NIET GRAAG EEN CRUISE MAKEN?

Op naar de cruisevaart die nu naar de 1,7 miljoen passagiers lonkt (2018) en zelfs naar meer daarna, als men Barcelona voorbij wil. Maar pas als de haveningang naar de terminals is verbreed.

DE CRUISE-TERMINAL
EEN MEGA-CRUISE BOOT:  8000!











Het betreft hier een luxe-massa-product wat sterk opkwam en nog groeit. Ze zijn er in vele maten en worden nu zeer groot. Lengte bijna 300 meter en het lijken grote drijvende appartementengebouwen. Zo’n grote kost meer dan 50 miljoen en herbergt 5000 personen en meer. Per 3,5 passagier is een bemanningslid nodig. Ze zijn van werkelijk alle pret voorzien: zwembaden, restaurants, casino’s, theaters, sportzalen en vele winkels waaronder beautysalons. Vele zijn gebouwd zoals ook een eeuw en meer gelden bij STX in Saint Nazaire. Goede business want de jaarlijkse groei in de cruisemarkt zat boven de 10%..

DAT IS PAS EEN VOORSTEVEN!
VERTREK UIT MARSEILLE NAAR....OPEN ZEE

 

EEN VAN DE CRUISE TOCHTEN
Marseille tracht zoveel mogelijk cruises te verzamelen die hun begin- en eindpunt hier vinden. Want dat levert de stad meer op dan een cruiseboot die de mensen hier een dagje dropt en s’nachts wegvaart. De gigantische MSC Armonia gaat dat heel 2015 hier doen.

LUXE CRUISE MET ZEIL: X-DUIZEND EURO/WEEK
Omdat er nogal eens stakingen waren bij SNCM en bij de bagagewerkers stokten die cruises een aantal keren. Want de vakbonden willen dan graag het binnenvaren belemmeren of de terminal plat leggen… Wat veel cruise-mijen nogal schichtig maakte in het verleden.. Dat lijkt vooralsnog beter te gaan, maar met de groeiende crisis weet je het nooit.


CRUISE BOTEN AANGEMEERD AAN DE TERMINAL
Recent stapten 2800 passagiers op de Costa Deliziosa voor een wereldwijde  cruise van 98 dagen! Waarin 38 trajecten zijn gepland naar Zuid-Amerika, de Pacific, Australië en Afrika. U ziet: Europa en Noord-Amerika worden niet aangedaan!

Prachtig toch? Prijzen van 11.000 tot 41.000 euro p.p. , dus circa 3000 à 13.000 p.p. per maand. Maar dan bent u ook “bij hen in de kost”! Voor een droomreis op de oude dag..

EEN HELE MOOIE
De Diadema (Costa Croisières) van 306 meter lang, met 1862 cabines heeft 5000 passagiers aan boord plus 1250 bemanningsleden. Maar de winnaar is “Allure of the Seas” die 360 meter lang meet, 2700 cabines heeft en zo op 8800 passagiers totaal komt. Die komt 22 keer naar Marseille in 2015. We zien haar vanaf het terras vaker binnen- of uitvaren.. En dan wordt je best even stil van dit “Beast of the seas”.

DE GROOTSTE: ALLURE OF THE SEAS
 
THE ALLURE VERTREKT.........
MAP VAN DE ALLURE...









EN DAN KUNT U OOK NOG VLIEGEN



Als (bijna)laatste de Airoport Marseille-Provence met zijn sterk stijgende passagiersaantallen op weg naar 2 miljoen per jaar. Waarvan de lowcostjongens via MP2 het leeuwendeel doen. Naar de Magrheb en west- en ook al Oost-Europa. Al meer dan 100 bestemmingen én... ze maken  ook winst. En natuurlijk kreeg een  lowcoster, die Ryanair heet, ook al juridische problemen met zijn arbeidscontracten..

DE AIRSTRIP IN ZEE... 
EEN VAN DE 5 LOWCOSTER'S


 




VELE BESTEMMINGEN..
 Vliegen dat vereist shuttlebussen, bijna 20 uur van het etmaal  rijden van/naar het vliegveld op ca 20 minuten van het fraaie Gare Routière. Ook dat is van ons terras te  zien.


SHUTTLE STAD-AIRPORT 21/24


TIENTALLEN EURO-BESTEMMINGEN




Ook hier heeft Marseille een wat aparte reputatie met relatief meer stakingen en arbeidsconflicten dan elders.. Maar dat mag de pret niet drukken..

Tenslotte al die bussen naar bestemmingen in de Paca die we hier met dozijnen zien dagelijks en ook Eurolines, de lowcoster, met zijn lijnbussen die heel Europa bestrijken. Ook die staan hier ook voor de deur. Dan hebben we de taxi’s nog niet gehad en natuurlijk niet de vele auto’s die hier dagelijks de stad in en uit gaan.

Uiteraard is er nog veel te vertellen over het wegennet in en rond de stad, waar ook hard aan wordt gewerkt. Nu vooral aan de noordelijke rondweg om het centrumverkeer te verminderen. Want Marseille is wat auto’s betreft ook een overbelaste stad, die nog veel op dit punt moet verbeteren.... Wordt ook aan gewerkt! 

VOLLE BAK..... SPITS!
ALTIJD CHAMPION!








 

 
VIEUX PORT VÓÓR VERANDERING..
ALLEMAAL AU BOULOT!













ENKELE TOTALEN  OVER:  KOMEN EN GAAN...

Als je het bewegende geheel op zou tellen, dus elke reisbeweging binnen de stad en van/naar de stad, dichterbij en ook heel ver weg, dan kom per jaar op meer dan  6 miljoen “verre reizigers”.  Een kleintje vergeleken bij …die ruim 100 miljoen “locaal reizenden” per jaar. Want we tellen hier zo’n 300.000 reisbewegingen per dag enkel in de metro.. Daarvan gaat een flink deel via de superhub Sant Charles, voor onze deur. he  

In totaal per jaar dus iets van 120 miljoen ( = ruim 100 keer ons aantal inwoners dus) en het stijgt nog verder.... Daarvan zien we van hier, elke dag best een aardig deel. Dus vereenzamen doen we hier niet.

EN: ik heb met de titel ”Marseille beweegt” bepaald niet overdreven..


KOM DEZE PROBEREN!
 
Leon de Marseille, 7 februari 2015.

1 opmerking: