MARSEILLE BEWEEGT ,
OP LAND, OP ZEE EN IN DE LUCHT
|
MARSEILLE STAD VAN DE GLOBETROTTERS |
|
HET TRANSPORT GEBIED VIA DE ZEE
|
|
ENKELE VAN DE 100 QUARTIERS |
Al eerder schreef ik hier over de grote stadsontwikkelingsprojecten in
deze zo dynamische stad midden in al die crises, die onder de naam
Euromediterrannée bekend zijn. De grootste stadsontwikkeling in heel Europa qua
miljardenomvang en tijdsduur (25 jaar). Meer er is nog veel meer te doen hier,
bijvoorbeeld alle transport. In de stad en van/naar de stad duealles wat mensen
hier “beweegt”.
DE SNCF IS HIER EEN GROTE TRANSPORTEUR
|
SIANT CHARLES: GARE ROUTIÈRE |
|
BOMEN GROEIEN IN HET GARE?? |
|
LOKALE TREINEN TER |
|
BUSSEN STAD-OMGEVING PACA |
Onze (woon)buren: dat zijn de staforganisatie van SNCF in de regio, Zij en
wij wonen op maar 50 meter van de rails, die uitmonden in het oude Gare Saint
Charles (160 jaar). Wat een z.g. kopstation is… Dus waar je IN rijdt, stopt
en ook weer UIT-rijdt, maar dan aan dezelfde kant.. U begrijpt dat dit iets
speciaals is, zeker voor de planning.. En ook dat wij hier meer dan elders nieuwsgierig zijn naar het transport
en zijn perikelen..
In de locale krant van 7 januari staat: 2014 zal het slechtste
jaar zijn voor SNCF (de franse spoorwegen) wat het treinreizen met de TER
betreft. TER, Dat zijn de Trains Express Regional…” Want in 2014 zakte de service naar een echt
nulpunt. Met 20% van de treinen die minstens 5 minuten te laat waren en 8% die
gewoon werden geannuleerd! En dat niet omdat er te weinig personeel of treinen
zouden zijn, nee! Omdat door een grote groei in het regiotransport teveel over
enkele sporen moest die tegelijk werden uitgebreid… Het gaat hier dus over de SNCF die in 2014
met 1% in reizigers terugviel, na een groei van 27% sinds 2007… dus heet het eigenlijk slechte planning of te
laat investeren? Want die derde voie,
die nu net gereed is na een jaar bouwen,
Marseille-Aubagne was wel erg over tijd. Eindelijk dus..
|
DE TRANSPORTFLUXEN OM DE STAD |
|
NU 3 LIJNEN NOORD-OOST |
En er gaat nog meer gebeuren en dat vooral s’nachts en in het
weekend. Zoals verbeteringen aan het technisch onderhoudscentrum in Blancarde
en die in Avignon en Cannes ook. Om meer materieel gereed te hebben voor de
toegenomen reiziger-volumes.
Maar sinds de Regio ook subsidieert kan dat niet meer worden
afgedaan met excuses. De regio PACA legde de SNCF liefst 4 miljoen boete op
over 2014. Regel: 18 euro per uitgevallen trein… Dat schudde de leiding van SNCF best wakker
en nu wil met een getal van 84 à 86% “op tijd” gaan halen. En naar de helft van
de uitgevallen treinen gaan.. Dat klinkt zeer fraai niet?
Maar als Gare Saint Charles dat voor alle soorten treinen van TGV
tot superboemel dient, niet wil stikken dan moet er een enorm
uitbreidingsproject komen via een compleet nieuw ondergronds station!
Aan dit alles ging een golf van ontevredenheid vooraf : de
reizigers hadden het echt zat! En vooral de informatie over treinen en hun wel
en wee zal worden verbeterd en gemoderniseerd.
De klant staat in 2015 in het centrum van de belangstelling, zegt de
directie… En ik verzeker u: we staan er inderdaad ongelovig bij en wachten af.
Want “good old SNCF dat als kado 2015 de prijzen met bijna 4% verhoogde (!)
heeft enorm veel goed te maken..
|
TGV'S VOOR FRANKRIJK EN BRUSSEL |
|
OUDE DIESEL VOOR KORTE LIJNEN |
Al moeten we kwijt dat die TGV’s Marseille-Brussel-Zuid in 5,5 uur
zoeven niet zijn te verslaan. Daar kan geen vlieger en autoreis tegen op… Voor
ons is het vertrekken en aankomen voor de voordeur..
|
ZEE EN STAD IN HIHG VIEW |
Op 11 december 2013 was er de grote conferentie van de metropool:
het giga-samenwerkingsverband van 93 gemeenten met samen 1.833.090
inwoners… Met een oppervlak van 3200 km2
en ca 735.000 banen. Het gebied gaat van Pays de Martigues in het westen, via
Salon de Provence naar het Pays Aix-en-Provence (in het noorden en oosten)
en Aubagne en Pays de l’Etoile en
Marseille in het zuiden… En in 2016 komt
hier een ware metropool met een geïntegreerd bestuur, zoals dat nu al kwam in
de omgeving van Lyon. Daar ging een enorme vechtpartij van kleine en grotere
burgemeesters vooraf: het oude land werd met harde hand bestuurlijk
gemoderniseerd. Op weg naar een Frankrijk dat economisch en politiek zal worden
gedragen door een groep Metropolen..
|
AL BIJNA 20 JAAR BURGERVADER... |
|
DE METROPOOL VAN 2016: 2 MILJOEN. |
Natuurlijk regeerde hier vooral de angst voor dat grote Marseille
dat geldverslindende grote beest. Want dat zou zijn kosten verhalen op de
lokale belastingbetalers! Wat natuurlijk klopt en ook niet ten onrechte gaat
gebeuren. Immers de stad levert een immense dienstverlening aan zijn omgeving
en honderdduizenden jobs.. Dus het protest doofde uit en nu worden vele
aanloopprojecten ondernomen om vanaf 2016 METROPOOL te kunnen spelen..
|
DE FRANSE METROPOLEN |
|
METROPOLEN EN HUN GEWICHT.. |
Parijs zal dus worden geconfronteerd met een stel Megasteden die
uiteindelijk die lang verwachte decentralisatie van dat te centrale bestuur
voor een belangrijk deel moeten realiseren. In de franse recente historie een
ommezwaai.. Op naar de Hanze voor Frankrijk dus.. De krachtige minister Madame
Lebranchu, die Decentralisatie doet, mah er trots op zijn. Nu volgden ook nog
de stap naar 13 regios (ca de helft van eerder) en er wordt nog gebroeid op het
samenknijpen van departementen (bijna 110 stuks) en de 36.000 gemeenten. Ter
vergelijking: Nederland heeft 10 provincies en 600 gemeenten. Dat zou voor het
franse inwonersaantal betekenen: 6000 gemeenten… Want Frankrijk is 10 x het
oppervlak van Nederland en heeft ca 4 keer zoveel inwoners..
|
METROPOOL VAN NU EN AIX-MARSEILLE 2016 |
Deze wat geruisloze verandering behoort tot de soort van wijzingen
die stil beginnen en dan razendsnel vele zaken zullen ombuigen. Veel meer dan
de meeste denken.
TRANSPORT IN DE STAD: METRO, TRAM EN (boot)BUS
Uiteraard wordt voortdurend gewerkt aan vernieuwing. In de metro
werden recent rijen met knipperende el “lopende” lampjes geïnstalleerd waarvan
de psychs beweren dat het onrustige mensen rust geeft… Leuke muziek in de metro
werkt niet zo goed: teveel lawaai, je hoort er niks van. Ik beken dat het
vooral s’avonds als de stations niet zo druk zijn het best leuk is die spelende
veelkleurige lampspelletjes te volgen..
|
DE ESCALATORS MET SOMS STORING.. |
|
UNDERGROUND
|
|
NAAR DE ZON TERUG.. |
Maar nu kwam een creatieveling op geurtjes! Want weet u de parijse
metro ruikt, zegt men, naar rotte eieren. Wij ruiken vooral “technische
geurtjes”, gemengd met wat zweetlucht en met pizza of kebabgeuren. Want
peuzelen in de metro zie je hier ook. Wel daar is nu ook iets op gevonden. We
werden op tijd gewaarschuwd voor geuren als fleur d’oranger, babylotion etc. En
dan voor elk station een ander luchtje is de bedoeling. Dus een blinde ruikt
waar de tram aankomt! Maar navraag er over bleef eerst zonder antwoord tot we
een witte doos ontdekten die een soort rook uitspoot en dat was dus dat nieuwe
geurtje. Het is nog een experiment nu: op stations Sant Charles, Noailles wordt
het getest door het bedrijf Sensoris die ook de metro van Rome al behandelde.
Wij stellen voor: groene menthe, bijenwas of patchouilli. Dus zeg de RTM niet
dat ze te weinig voor hun klanten doen!
Er zijn plannen om ook de metro te verlengen maar er wordt nog
gekeken waar de benodigde 500 miljoen vandaan moeten komen..
Natuurlijk is er dan ook nog het vervangen van de treinstellen en
de roltrappen, die hier “escalators” heten. En die veel te vaak stilstaan, ook
vanwege grappenmakers die op de noodknop drukken.. En dan moet zo’n ding weer opstarten en dus
eerst “leeg gemaakt” worden. Waarvoor je rwee personen nodig hebt een boven en
een beneden. Omdat je een roltrap niet kunt opstarten met mensen er op… Dat
geeft gevaar op ongelukken. Dat knoppendrukken is dus best een dure grap...
|
BUS MIDDENKLASSE.. |
Het “groene” krijgt steeds meer aandacht en de stroom van de metro
komt voor 80% uit de kerncentrales, die CO2 arm functioneren natuurlijk. Maar
dan is er nog dat probleem van de afval. Maar dieselbussen vervangen door
full-electrische bussen dat is heel wat beter! We hadden al twee zeer lange bussen
die hybride zijn: electrisch met een hulpdieseltje voor de moeilijke
kilometers. Want Marseille ligt op een half dozijn hevels: het is soms klimmen
hier.
|
TRES GRAND E-BUS |
|
TRES GRAND BUS..... |
Er rijdt nu een spaanse profbus die full-electric is en die in
andere landen al langer rijden. Zo’n bus, van 12 meter lang en 3.20 meter hoog,
met 16 batterijen op het dak, kost 450.000 euros. Daarmee kan ie 250 km en dan
moet er 5 uur geladen worden. Loopt de proef goed af dan wordt elke lange bus
straks op vervangingsmoment door een full-electric verwisseld.
In 2016 zou dat voor de centrumbussen dan een feit zijn, waardoor
de uitstoot van fijne deeltjes in deze wat luchtvervuilde stad zal afnemen.
|
SEIZOENS E-BUSJE VP |
|
VOOR DE TOERISTEN.... |
Wij rijden bijna dagelijks electrisch met "onze" bus, die hier voor
de deur vertrekt, naar de zee (Boulevard du Littoral) en die dan, via de
Kathedraal en het Mucem, door de Vieux Port op weg gaat naar Parc de Pharo en
het strandje van Les Catalans. Een fraaie rustige busrit met mooi uitzicht die
elk halfuur rijdt. Tot s’avonds laat.. Niks mis mee.
Onderweg zie je in de E-bus op een tableau of die puur electrisch
rijdt, of hybride (met diesel er bij) en ook dat de batterijen bijladen bij het
remmen. En het ding trekt zeer snel op: electrische tractie is nog steeds een
beetje de snellere voor start-stop transport zeker.
De tram is full elektrisch met zijn twee ook kruisende lijnen die
tot vrij ver het centrum uit gaan. Nu nog een maar de tweede lijn is met 1 km
verlengd (tot 4,6 in totaal), verlengd en wordt begin 2015 geopend. Dan reikt
de tramlijn zuid ook ver zuidelijk tot in Castellane.. De tramlijn noord moet
ook langer worden met nog eens 3,5 km.. Maar dan zijn we 420 miljoen verder…
|
E-FERRY BOAT VIEUX PORT OVERSTEEK |
|
MOOIE TRAM VAN BOMBARDIER |
U begrijpt nu dat de plannen voor nog meer tram en metro samen 1
miljard kosten.
Dan nog de twee busboot lijnen vanuit de Vieux Port. Een naar de
zuidelijke stranden en de andere naar de noordelijke. Een fraaie tocht van 30 à
40 minuten langs de stad met fraai zicht er op. Fris en snel en bij wat ferme
wind ook wat spectaculair. Het werd een groot succes in zijn tweede jaar en men
vaart van maart tot november. We nemen vaker een tchhtje zuid retour gevolgd
door een tochtje zuid retour. Zo pik je even 2,5 uur varen op de Mare Nostrum
mee! Heerlijk in elk seizoen. Zit ook in het jaarabonnement en voor “losse
passagiers” is het 3,50 enkel.
|
IDEM NOORDZIJDE ESTAQUE |
|
SEIZOENS BUS BOOT- ZUID STRANDEN |
Wilt u echt op zee dan zijn er de Calanqueboten en de locale ferry
van Frioul naar de Vieux Port. Kijkje nemen in Chateau d’IF en daarna wandelen
op het fraaie vogeleiland Frioul. Een feest voor vogel en zee liefhebbers met
fraai zicht op de stad.
|
OP VOLLE KRACHT STADSVAART |
|
VOOR DE CALANQUES EN CHATEAU D'IF/FRIOUL EILANDEN |
|
SNCM FERRIES |
|
SNCM EN CONCURRENT CORSICA FERRIES |
WIE WIL ER NIET GRAAG EEN CRUISE MAKEN?
Op naar de cruisevaart die nu naar de 1,7 miljoen passagiers lonkt
(2018) en zelfs naar meer daarna, als men Barcelona voorbij wil. Maar pas als
de haveningang naar de terminals is verbreed.
|
DE CRUISE-TERMINAL |
|
EEN MEGA-CRUISE BOOT: 8000! |
Het betreft hier een
luxe-massa-product wat sterk opkwam en nog groeit. Ze zijn er in vele maten en
worden nu zeer groot. Lengte bijna 300 meter en het lijken grote drijvende
appartementengebouwen. Zo’n grote kost meer dan 50 miljoen en herbergt 5000
personen en meer. Per 3,5 passagier is een bemanningslid nodig. Ze zijn van
werkelijk alle pret voorzien: zwembaden, restaurants, casino’s, theaters,
sportzalen en vele winkels waaronder beautysalons. Vele zijn gebouwd zoals ook
een eeuw en meer gelden bij STX in Saint Nazaire. Goede business want de
jaarlijkse groei in de cruisemarkt zat boven de 10%..
|
DAT IS PAS EEN VOORSTEVEN! |
|
VERTREK UIT MARSEILLE NAAR....OPEN ZEE |
|
EEN VAN DE CRUISE TOCHTEN |
Marseille tracht zoveel mogelijk cruises te verzamelen die hun
begin- en eindpunt hier vinden. Want dat levert de stad meer op dan een
cruiseboot die de mensen hier een dagje dropt en s’nachts wegvaart. De gigantische
MSC Armonia gaat dat heel 2015 hier doen.
|
LUXE CRUISE MET ZEIL: X-DUIZEND EURO/WEEK |
Omdat er nogal eens stakingen waren bij SNCM en bij de
bagagewerkers stokten die cruises een aantal keren. Want de vakbonden willen
dan graag het binnenvaren belemmeren of de terminal plat leggen… Wat veel
cruise-mijen nogal schichtig maakte in het verleden.. Dat lijkt vooralsnog
beter te gaan, maar met de groeiende crisis weet je het nooit.
|
CRUISE BOTEN AANGEMEERD AAN DE TERMINAL |
Recent stapten 2800 passagiers op de Costa Deliziosa voor een
wereldwijde cruise van 98 dagen! Waarin
38 trajecten zijn gepland naar Zuid-Amerika, de Pacific, Australië en Afrika. U
ziet: Europa en Noord-Amerika worden niet aangedaan!
Prachtig toch? Prijzen van 11.000 tot 41.000 euro p.p. , dus circa
3000 à 13.000 p.p. per maand. Maar dan bent u ook “bij hen in de kost”! Voor
een droomreis op de oude dag..
|
EEN HELE MOOIE |
De Diadema (Costa Croisières) van 306 meter lang, met 1862 cabines
heeft 5000 passagiers aan boord plus 1250 bemanningsleden. Maar de winnaar is
“Allure of the Seas” die 360 meter lang meet, 2700 cabines heeft en zo op 8800
passagiers totaal komt. Die komt 22 keer naar Marseille in 2015. We zien haar
vanaf het terras vaker binnen- of uitvaren.. En dan wordt je best even stil van
dit “Beast of the seas”.
|
DE GROOTSTE: ALLURE OF THE SEAS |
|
THE ALLURE VERTREKT......... |
|
MAP VAN DE ALLURE... |
EN DAN KUNT U OOK NOG VLIEGEN
Als (bijna)laatste de Airoport Marseille-Provence met zijn sterk
stijgende passagiersaantallen op weg naar 2 miljoen per jaar. Waarvan de
lowcostjongens via MP2 het leeuwendeel doen. Naar de Magrheb en west- en ook al
Oost-Europa. Al meer dan 100 bestemmingen én... ze maken ook winst. En natuurlijk kreeg een lowcoster, die Ryanair heet, ook al juridische problemen met zijn arbeidscontracten..
|
DE AIRSTRIP IN ZEE... |
|
EEN VAN DE 5 LOWCOSTER'S |
|
VELE BESTEMMINGEN.. |
Vliegen dat vereist shuttlebussen, bijna 20 uur van het etmaal rijden
van/naar het vliegveld op ca 20 minuten van het fraaie Gare Routière. Ook dat is van
ons terras te zien.
|
SHUTTLE STAD-AIRPORT 21/24 |
|
TIENTALLEN EURO-BESTEMMINGEN |
Ook hier heeft Marseille een wat aparte reputatie met relatief
meer stakingen en arbeidsconflicten dan elders.. Maar dat mag de pret niet
drukken..
Tenslotte al die bussen naar bestemmingen in de Paca die we hier
met dozijnen zien dagelijks en ook Eurolines, de lowcoster, met zijn lijnbussen
die heel Europa bestrijken. Ook die staan hier ook voor de deur. Dan hebben we
de taxi’s nog niet gehad en natuurlijk niet de vele auto’s die hier dagelijks
de stad in en uit gaan.
Uiteraard is er nog veel te vertellen over het wegennet in en rond
de stad, waar ook hard aan wordt gewerkt. Nu vooral aan de noordelijke rondweg
om het centrumverkeer te verminderen. Want Marseille is wat auto’s betreft ook
een overbelaste stad, die nog veel op dit punt moet verbeteren.... Wordt ook aan gewerkt!
|
VOLLE BAK..... SPITS! |
|
ALTIJD CHAMPION!
|
|
VIEUX PORT VÓÓR VERANDERING.. |
|
ALLEMAAL AU BOULOT!
|
ENKELE TOTALEN OVER: KOMEN EN GAAN...
Als je het bewegende geheel op zou tellen, dus elke reisbeweging
binnen de stad en van/naar de stad, dichterbij en ook heel ver weg, dan kom per
jaar op meer dan 6 miljoen “verre
reizigers”. Een kleintje vergeleken bij …die
ruim 100 miljoen “locaal reizenden” per jaar. Want we tellen hier zo’n 300.000 reisbewegingen
per dag enkel in de metro.. Daarvan gaat een flink deel via de superhub Sant
Charles, voor onze deur. he
In totaal per jaar dus iets van 120 miljoen ( = ruim 100 keer ons
aantal inwoners dus) en het stijgt nog verder.... Daarvan zien we van hier, elke dag best een aardig deel. Dus vereenzamen doen we hier niet.
EN: ik heb met de titel ”Marseille beweegt” bepaald niet
overdreven..
|
KOM DEZE PROBEREN! |
Leon de Marseille, 7 februari 2015.
INDRUKWEKKEND !
BeantwoordenVerwijderenFrits