Totaal aantal pageviews

zaterdag 21 februari 2015

MARSEILLE: ALS DE MINISTERS ONS KOMEN BEZOEKEN..!

HOOG BEZOEK
         MOET   JE   OOK  BEVEILIGEN!     


DAT STOND ER OP DE SCHOOLMUUR...
  
LYCÉE VICTOR HUGO, DE OVERBUREN, WACHT OP HOOG BEZOEK
  

BEGIN WACHTEN... WANT MINISTERS ZIJN DRUK1


Het is even over 9 uur, als ik uit de hal naar buiten stap.. In “mijn” Rue Leon Gozlan tel ik nu al liefst 15 bussen CRS, vol met zwart geklede politiemannen. Sommigen met leerschubben op, waarmee je klappen kunt opvangen… Geen enkele andere auto is er nog in de straat parallel aan de muur van het Lycée Victor Hugo. En dat zijn onze overburen. 
ONZE STRAAT OVERVOL CRS-ERS1
Het is niet echt een verrassing, want ik wilde dat bezoek van PM Valls en Mme Belkacem (minister van Onderwijs) aan het Lycée wel eens van dichtbij beleven.

Ze komen omdat het Lycée heel goed functioneert; en dat in het kader van een ZEP-school situatie. ZEP = Zone Education Prioritaire, wat betekent dat er op deze school “moeilijke leerlingen zitten”. Als ik de hoek om ga, zie ik er een 50-tal van die leerlingen babbelend en rommelend op straat staan, voor de ingang. Waar ook vele anderen al wachten op de komst om 11.00 uur van “les ministres”. Ik wordt nu dus ooggetuige vanaf de eerste maatregelen, die zo’n hoog dubbelbezoek vereist… 
DE EERSTE VLAAG DEMONSTRANTEN..

KEIHARDE EISEN...


AUSSI EN COLÈRE...
Gisteren was het in Noord-Marseille weer eens raak. Net voor Valls en minister Cazeneuve ( Biza) arriveerden in de “cité” die la Castellane heet, verschenen er een aantal zwarte mannen met bivakmutsen en.. met kalashnikovs…  Ze schoten flink in de rondte en een politie auto met een viertal agenten, waaronder een super-flic, moesten flink geschrokken dekking zoeken. In een flits waren de boze mannen weer weg, met de politie op hun hielen. Die vond in het appartementengebouw waar ze binnen renden later: 7 kalashnikovs, veel munitie, 50 kilo shit en nog wat andere contrabande… Even later vond men ook de zwarte BMW waarmee werd gevlucht. Die werd dus gestof-zogen voor bewijsmateriaal en zeker ook DNA. Toen arriveerde Valls met Caseneuve en… hij hield een speech, waarvan u de portée kunt raden. “Inacceptable, une demonstration du mal vecu par les habitants des cités qui doivent redevenir des zones de droit”… Kortom hij zei ook nog:  “dit kwaad te zullen uitroeien tot aan de laatste “caïd” en tot de laatste
“transaction de drogue”…  Wat hier echt niet voor het eerst werd gezegd… Het cynische was dat Valls en co hier kwamen om de politiediensten te complimenteren met de “betere veiligheids resultaten in Marseille”… Dat wil zeggen: sommige delicten namen best aardig af en andere nou net niet… Maar je kunt niet alles hebben.

Niet duidelijk werd vooralsnog of dit geschiet een actie was om “Parijs te pesten” of dat het een “toevallige vechtpartij was tussen twee concurrerende gangs”.. De politie deed nog onderzoek terwijl de pers, locaal en landelijk, bol stond van weer zo’n “marseillaans mega-incident”. Wat in vele grotere franse steden dagelijkse gedoe is intussen.. Geen druppel bloed vloeide, er was heel weinig schietschade, maar de schrik zat er weer dik in. Drie weken na “Parijs en andere incidenten” is dat snel het geval..
ALLES MOET WEG. DIT WORDT EVEN DUUR1
Dit is het psychologische decor tegen hetwelk nu, -een dag later-, het bezoek aan “Lycée Victor Hugo” moet worden beschouwd. Na mijn eerste vroege ronde, ging ik om de hoek even mijn koffie drinken, want nu was het nog beperkt tot die massa CRS in mijn straat en enkele agenten in de straat met de schoolingang. Die opdracht hadden om elk parkeren of lang stilstaan van voertuigen te voorkomen of te beëindigen. Dat onder het gekwebbel van een paar dozijn scholieren in die straat..
  
DE PROTESTANTEN APART; WEG VAN HET OFFICIÉLE
  
POLITIE IN ALLE SOORTEN...
Om 10.30 uur was ik er weer, voor de tweede ronde… En dat zag er nogal anders uit. De 120 man CRS was er nog steeds en ze bleven nog rustig. Want als zij optreden is het echt foute boel… Dan gaat de beuk er echt in..
DAN DURFT ER TOCH NIEMAND MEER WAT?
EN OM DE HOEK... NOG MEER CRS
Om de hoek, voor de ingang, zijn er nu veel meer scholieren, ook tientallen persmensen, een reportagewagen met schotel en nog vele geüniformeerden van de diverse politiediensten die Frankrijk heeft.

En, -dat merk je pas na langer kijken en analyseren-: het stikte er ook van “de stillen”. Gewone mannen en vrouwen die babbelen en bewegen, maar ook voortdurend heel goed rondkijken. Zij moeten zich straks ook “in het publiek mengen” als verkenners om alles wat “opstandig is” meteen te smoren en te melden.. Ze zijn er niet zozeer voor “terroristen”, maar meer voor betogers, relschoppers en meer van “het lichtere tuig”. Want er waren intussen betogende burgers met spandoeken, die stevig werden weggehouden op afstand. En natuurlijk dat honderdtal leerlingen gaan hier ook niet voor de braafste door.
DE PERS EN DE COLEREUX...
Dan nog die dozijnen persmannen en –vrouwen, die zich amuseren, wat rondkijken en trachten om de betere plek voor straks te bepalen. Want als HET gebeurt hebben ze maar heel even voor hun “hot shots”. Van de ministers, de bobo’s en de  betogers, áls die zouden gaan rotzooien natuurlijk.
NA 1,5 UUR: GEWOON BLIJVEN WACHTEN..
Achter de deuren van de entrée van het Lycée zag ik het zeer ruime “ontvangstcomité”. Van de school, de gemeente, het departement, de regio en zelfs landelijke figuren.. Ze zijn erg opgepoetst, wat nerveuzerig en niet echt op hun gemak… Dat is goed te zien.
DE BOBO'S O.M. CONSEIL GENERAL
   
ZONDER SAPEURS-POMPIERS GAAT NIETS..

WEER ANDERE POLITIE...

HET FRANSE JOURNAAL OOK PRESENT

POLITIONELE INSTRUCTIES...
De hoeveelheid politie-agenten stijgt gestaag: de hele buurt wordt langzaam afgezet. Dozijnen politie-auto’s zijn nu te zien, ook steeds meer motoragenten… Maar ik weet nu nog niet wat er nog bovenop komt als… het cortège straks arriveren zal!





Maar: eerst krijgen we eindelijk… “ons eigen incident”! Een vijftal volwassenen zijn op het trottoir tot in de leerlingen-menigte opgeschoven en… twee stappen er snel uit en ontrollen een gelig spandoek aan twee latten. En ze willen daarmee naar de ingang… Dan zie je in een flits een scherp patroon ontstaan in die eerder vormeloze menigte!
DE POP-UP DEMONSTRANTEN: WEG ERMEE!



HEEL OPVALLENDE  "STILLEN"

DE STILLEN-CENTRALE..
VERDER WEG: DE OPERATIE-CHEFS "STILLEN"..
De stille en de geüniformeerde bobo’s van het type “kleiner incident” omcirkelen de oproerkraaiers, trekken hun weg, nemen het spandoek en werken hun steeds verder weg. Richting van het gereserveerde spandoek- en protestantenplein naast het station… Deze bewegende gemengde groep, werd ook meteen “besprongen” door een dozijn persfotografen, die echt “om zich heen knippend” hun werk proberen te doen. Terwijl ze struikelen, worden vastgepakt en omver geduwd en luid protesteren over de “behandeling”.
Zij maken die foto’s “vanaf een halve meter van het object”, die we morgen in de krant zien staan. Dit hele gedoe wordt uiteraard begeleid door opgewonden luid gejuich van de leerlingen. Eindelijk reuring, lijken ze te roepen.. In enkele minuten is de “protestgroep” en ingeblikt door politie, ver weg gevoerd… De pers komt even later als enige terug, gevolgd door de ook terugkerende politiemensen… Hun werk zit er nu eigenlijk op, als er geen tweede groep ongehoorzame zijn.. 
BIJNA IN AANTOCHT....

OOK BOBO'S STAAN LANG VOOR AAP...
Alle kijken de straat af, naar beide kanten,… Ik begin te snappen dat we nog niet weten van welke kant ze er aan zullen komen!  Tot ik die alleen-opererende bobo-agent ontdek, die druk mobilofoneert, heen en weer loopt en zeer goed oplet en dat aan alle kanten. Hij voert een soort van supervisie hier over dit schijnbaar rommelige geheel.

Door hem lang te bekijken ontdek ik uiteindelijk van welke kant het cortege zal aankomen. Eerder had ik de andere kant aangenomen. Wat wordt bevestigd als er twee zwarte bussen aankomen met motoragenten en wat kleine politie-auto’s, die een kant van de straat dicht zetten. Eerst bijna helemaal, en later echt hermetisch.  Dit is, -hoor ik zeggen-, de beveiligings check-up, die voor het cortege het signaal “safe moet geven”. Nu komen ook de wachtende bobo’s naar de uitstapplek voor de ingang en worden net voor hen nog enkele dozijnen leerlingen de straat op gelaten..
 Na 10 minuten gaat de aanvoer van verkeer vanaf het station potdicht. En dan zie ik de eerste twee motoragenten met blauwe lampen aan komen razen. Vanuit de Rue Palestro waar niemand ze verwachtte. Na hen stormt dan een ware armada in flink tempo in onze richting: later tel ik een rij van liefst 15 glanzende zwarte auto’s, alle van franse merken… De twee ministers blijken ergens rond de vijfde auto te zitten…  De uitstap-ceremonie gaat razendsnel en in een kluwen van “lichamen”. De ministers worden nauw omhuld met “veiligheidsvlees” en lopen stevig ingepakt  tussen de leerlingen, pers en mini-bobo’s naar binnen. Waar de maxi-bobo’s op hen wachten..
EN DAAR ZIJN ZE DAN... HET CORTÈGE ARRIVEERT..
Ik knip me lam en krijg enkel de minister Belkacem echt in de lens… Valls is me ontsnapt. Ik besef dat ik ondanks best wat oefeningen intussen in defilés, manifs en ander roerig gedoe, nog echt niet tot de “pro’s” behoor.
  
BODY-GUARDS..+ MADAME LE MINISTRE


Alles wat bobo-achtig is verdwijnt dan snel in het schoolgebouw… Wat overblijft zijn agenten, leerlingen, wat pers en… ik.
KIJKJE OP 15 AUTO'S CORTÈGE..









HIJ REED MADAME LE MINSTRE



Na al die tijd, zo’n bijna twee uur dus,  zie ik nu pas dat ik met die dikke camera om mijn nek, dat ik de “enige gewone burger hier ben”. Die al die tijd is versleten voor “een persmuskietje..”. Er staat naast de leerlingen en ík, hier dus geen enkel “gewoon mens” op de hele afgezette straat! Die truc lukte me al vaak, en mijn grijze kop is daarbij mijn redding… Ik herinner me dat ik maar één keer werd “verjaagd” door een zwaarbewapende jonge agent met een zeer besliste blik en aanspraak… Maar ik moest gewoon wat verder weg...
HERGROEPEREN NA UITLADEN TOPPERS..


ALLE BLIK WEER IN DE RIJ VOOR DE AFTOCHT

DE VERTREK-OPSTELLING WACHT...
Nu begint het nummer: omkering van het auto-cortege… Immers straks moet men terug naar waar men vandaan kwam en de straat is maar aan een kant open. Dus moet de laatste auto weer de laatste zijn etc. en daarom moet het cortege 360 graden omkeren. Het ontaardt in een groot gekrioel van kerende auto’s… De chauffeurs die dit doen hebben zeer veel routine: in enkele minuten is het al “passé” en zonder schrammen. De bobo’s kunnen weer netjes op rij, in hun bolides straks… mooi gelardeerd met de vele security-cars…
COTÈGE DE RETOUR NET VOOR AFTOCHT



EEN BOBO HOUDT HET VOOR GEZIEN..





LAATSTE INSTRUCTIES VOOR BELADING..


GESELECTEERDE LEERLINGEN VOOR DE ONTVANGST..
Ik hou het nu maar voor gezien, en stop even bij de schotel-pers-auto. Ik mag een foto maken van “binnen”. Ook van een filmman met een perskaart: ik mag hem en zijn kaart knippen. Daarna vraagt hij me: “Welk geluid maakten de leerlingen, toen de ministers arriveerden?”.. Ik antwoord hem: “Eigenlijk niet echt vriendelijk of enthousiast, maar eerder een wat “boeh-achtig geluid”.. Hij knikt herkennend.
DE REPORTAGE-AUTO IN ACTIE

JOURNAILLE UIT PARIJS...

 Langs de haag van motoren en agenten ga ik “mijn” straat in. Waar de CRS begint te vertrekken; zij hoefden helemaal niets te ondernemen vandaag… Langs de wegrijdende CRS-bussen, ga ik even naar de bussen-uitgang van het Gare Routière. Waar de motoragenten ook aanstalten voor vertrek maken…         

30 SECONDEN VOOR AFTOCHT...
BEWAAKTE LEERLINGEN...


ZEER VEEL STILLE...







IK MOCHT ZIJN KAART ZIEN!

  
DE KOP VAN HET CORTÈGE WACHT..

MOTOREN VOOR: ROND DE 15 AUTO'S

  
DE CRS GAAT NAAR DE LUNCH
CRS.... DE LAATSTEN
ZIJ HIELDEN ALLE BUSTRANSPORT TWEE UUR OP..

Ik deed na alles bij een versnapering, nog eventjes aan wat ruwe statistiek… . Ik zag:

-zoiets van een 75-tal auto’s die meededen…politie, brandweer en bobo-cars..

-zoiets van een 50-tal motoren zag ik ook nog..

-er waren zo’n honderd leerlingen op straat, zeker zo’n 50-tal persmensen en mogelijk wel 80 bobo-achtigen.

-ruw schattend waren er 100 CRS-sers, 60 agenten in uniform, nog 50 in burger en nog eens 50 in security-pak met oortje…

Dus 125 voertuigen….. En 150 civils (waaronder de leerlingen, leraren en ik en eigenlijk ook twee ministers= elu’s ), 130 bobo’s plus persmensen en 260 agenten van alle soorten.

Kortom: 125 voertuigen en 540 mensen deden mee… Waarvan ca 400 betaald… Wat tegen een uurtariefje van 40 euro (heel voorzichtig gekozen), iets van 400 x 5 uren= 2000 uren à 40 euro = 80.000 euro betekent. Pak ‘m beet met de autokosten erbij dus: 100.000 euro’s voor de “overheid”, dus voor ons…

Democratie en democratisch bestuur is dus best duur… Maar er zonder zouden de kosten van moord, doodslag, verwondingen en alles wat dat verder meebrengen, nog wel eens veel hoger kunnen zijn…

Want die claim van de libertariërs dat het “zonder overheid etc. ” beter en oh zo goedkoop zou zijn; daar ben ik niet zo zeker van..

EN: gelukkig gebeurde er niks... Wat na dat geschiet een dag eerder, best velen opluchtte denk ik. Want Parijs etc. zijn nog maar kort geleden ...

 Leon de Marseille, 21 febr. 2015

 


NAAR HUIS HAPJE ETEN: IT'S ALL OVER!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten