DENKER EN GELEERDE.. |
ANDERE OVERTUIGINGEN |
IDEOLOGISCHE IDEALEN |
Het westen kent, -na vele eeuwen van
andere systemen -, het beginsel van “de scheiding van kerk en staat”. Dat nu
door bijna de hele moslimwereld (behalve Turkije) wordt afgewezen. Het nieuwste
voorbeeld hiervan, -na Al-Qaida- , is “het kalifaat= IS” in Syrië/Irak… Opmerkelijk
was dat de politieke filosoof Marx zei: “Religie is opium voor het volk”. Hij
zag dat het volk door de kerk werd “getemd”, terwijl de politieke heersers
(vaak ook “door God gegeven”), vrijelijk zonder het volk iets te vragen hun
gang gingen… Wie uit de rij danste was “een ketter, een ongelovige” en werd
door Kerk en Heerser vaak wreed vervolgd… De Inquisitie was er een extreem
voorbeeld van. En vele ketters werden “martelaren” tot op vandaag. Sterven voor
de goede zaak was een eer: de japanse harakiri-piloten, de deelnemers aan
“Heilige Oorlogen” en de “jonge vechters van de Hitlerjugend” zijn er tot op
vandaag voorbeelden van. Sterven voor het “hoge doel” is eervol en de God
beloont je ervoor met een paradijselijk vervolg na de dood. Sommige werden
zelfs Heilig verklaard en in de politiek werd je ook geëerd als je “viel voor
je overtuiging”. In een oorlog tegen “de Satan”, of gewoon op straat door een
mes of een kogel..
Wij mensen kunnen niet leven zonder
(politieke) opvattingen of een geloof: wij moeten “ons leven een zin = richting
geven… Dat onderscheidt ons van “de dieren” en daarbij komt soms ook “het meest
dierlijke in ons” boven.. Zie de killingfields in Cambodja, de goelags van
Stalin c.s. , de ghetto’s (en de concentratiekampen) voor de joden en ook 9/11.
Geweld mag, ja moet soms zelfs, “voor de goede, rechtvaardige zaak”.. Al zijn
er mensen die vinden dat dit nooit mag: pacifisten die onwrikbaar geloven in
“geweldloosheid”.
CHRISTELIJKE HEILIGE OORLOG |
NAZI'S: HITLERJUGEND |
KAMIKAZES VOOR DE KEIZER |
Kortom het is nooit teveel als we willen nadenken over dit aspect van de mens en zijn leefwijze. En: het is nu actueler dan ooit… Denken wij.
IDEEËN EN IDEOLOGIEËN |
“HET” SPEELT ZICH AF: “IN
ONS HOOFD, IN ONZE HERSENS”, WE DENKEN..
Wij mensen hebben hersens en leerden om ermee om te gaan, “na te
denken”. Nadenken levert “resultaten” op, veelal ook na uitwisseling van
gedachten met anderen. Ook nogal eens via “discussie” en “dispuut”. Dus is “het
twistgesprek” van belang om tot een resultaat te komen. “Beschouw alles en behoudt
“het goede”’, wordt daarbij wel eens aanbevolen. Maar “het goede” is vaak nogal
verschillend van mens tot mens. Je afkomst (je DNA), je opvoeding (je milieu),
je opleiding en “de cultuur van je stam-groep-familie etc.“ spelen alle een rol
in wie je bent of werd.. En in of en hoe je verandert… Dus werpen we maar eerst
een stevige blik op die menselijke hersens, en kijken wat ze doen en hoe ze
werken…
LINKS EN RECHTS IN DE HERSENS |
Hoe verliep en verloopt de “evolutie van ons denken”? (Zie ook: L’Express 13 aug 2014).
De tijd dat we
dachten dat er alleen neuronen, onze hersenbouwstenen, in onze hersens zaten.
Dus dat die “ons brein” vormden in ons hoofd. Maar dat is al weer voorbij: in
onze evolutie zijn onze neuronen, -die eerst in het hele lichaam zaten -, zich
gaan concentreren in onze schedel en… in onze darmen…. Van de 80 miljard neuronen
die we hebben bleven er ca 200 miljoen in ons darmstelsel achter. Dus we kunnen
inderdaad zeggen: “De een denkt met zijn hoofd en de ander met zijn k…”! Het “gemene
volk” heeft vaak een stuk van de waarheid beet gehad, zonder het echt te
weten. De beruchte nervus vagus, een
zenuw, is de communicatielink tussen beide “hersendelen”. Zij beide maken voor
een groot deel dus de dienst uit bij ons gedrag.
Wist u dat
95% van de serotonine, -een belangrijke “neurotransmitter”, die ons zo happy
maakt-, in onze buik wordt
geproduceerd? Deze is zeer belangrijk voor de beheersing van onze emoties is
bekend. Michael Gershon uit NY denkt zelfs dat onze buik het geheugen en het archief is van ons emotionele leven. Dus
“vlinders in uw buik voelen” , een “knoop in uw maag voelen” of van een sterke
emotie “buikpijn krijgen” is echt geen 100% kletskoek.
DE LOGISTIEK IN UW HOOFD |
IN HET HOOFD IS HET OOK: LINKS-RECHTS |
Het toeval in
ons leven maakt dat we vanaf onze geboorte, de ene meer ontwikkelen dan de
andere. Dus dat zo “opgehemelde IQ”, is
er eigenlijk maar eentje…
Mensen bezitten
“een boeket van intelligenties” en elk
heeft als het ware een uniek, eigen boeketje. Zoals bij alles in de mens en dus
ook bij onze “modellen van de mens”, is er een sterke samenhang tussen die
intelligenties. Want een model is natuurlijk vooral : een zienswijze een (dus beperkte)
afbeelding van onze menselijke intelligentie. Dus een bruikbaar, maar ook
begrensd (denk)model.. Een hulpmiddel dus, bij begrijpen en denken..
HERSENS EN LEEFTIJD |
Er zijn al
leraren op franse scholen voor “achtergestelde kids”, die lesgeven vanuit deze
idee. Zij bieden dus een mix van stimulatoren aan en blijven liever ver weg van
dat oude adagium: “Er zijn kids met wiskunde- en met een talenaanleg”.. bijvoorbeeld. Dat was denk ik bij uw blogger
ook niet zo. Die was best goed in wiskunde en tegelijk ook in talen. Beide hoge
scores. Daarom kreeg ik als B-student op de HBS een 9 voor Frans op de eindexamenlijst… Ook ben ik zowel technisch gericht als zeker
ook taalkundig en visueel gericht. Muziek is mij ook dierbaar: ik kan ook vrij
snel iets met een instrument.. Zoals ook andere in de familie.
Er wordt wel
eens beweerd dat mensen met een zwakke musicale/ritmische intelligentie ook
zeer moeilijk vreemde talen leren.. Zij
die wat weinig logische en wiskundige intelligentie hebben, zien minder snel de verbanden tussen oorzaak en gevolg.
In hun leven is er veel verwarring en het lijkt soms of feiten in hun leven
geen rol spelen..
Dus zou je mogelijk
moeten zeggen: de mensen worden als redelijke gelijk geboren, maar hun leven (dat geheel van toevallen dus)
bepaalt wie/wat ze worden… En omdat de evolutie (DNA-) sporen in ons achter
laat ontstonden er ook al verschillen bij
de geboorte; de genetische erfenis dus! Studies van een-eiïge tweelingen
tonen veel aan op dit gebied…
EEN INTELLIGENTE PROFEET? |
Pierre-Marie
Ledo beweert: dat 50% van onze intellectuele capaciteiten is “aangeboren” en de
andere 50% is “verworven = aangeleerd”. Dus de volkswijsheid: Een dommerik is
dat voor het leven”, lijkt uiterst dubieus!
En wat dacht
u hiervan? In onze buik huizen 200 miljoen neuronen én 100.000 miljard
bacteriën die ook hún genen hebben. Zij hebben niets van doen met de genen van
onze voorouders en die van onszelf..
Maar zij produceren ook stoffen en die zouden best invloed kunnen hebben
op ons denken en gedrag! We maken zelf ook veel nieuwe neuronen: na ons 40-e
jaar zakt dat (al) af. Maar er zijn ook mensen die er nog maken op hun 80e!
Dus hersengymnastiek (en dat is iets heel
breeds!) is best nuttig.
FITNESS |
James Flynn
uit Nieuw-Zeeland toonde aan dat onze intellectuele capaciteiten elke 10 jaar
met 3 à 5 procent vooruit gaan… Wij
kunnen nu ca “5 tot de macht 18” aan bits verwerken in zeven minuten. Dat kon
de mens heel lang gelden enkel voor elkaar krijgen in zo’n 6500 jaar… Meer en
meer psychiaters denken dat veel depressies en burn-outs vooral daarop terug te
voeren zijn: mensen “kunnen het dus niet meer bij houden”.
Ene Vial zegt,
dat er geen echte grenzen bestaan. Niet in ons leven en niet in onze geest. Het
huidige schoolsysteem mikt sterk op het ontwikkelen van ons geheugen.. Maar mogelijk moet er meer gemikt worden op
ontwikkelen van initiatief, intuïtie en verbeelding?
Het
ontwikkelingstempo maakt, dat we soms “even” intellectueel achter lopen. Dat er
dus wat tijd nodig is om te veranderen. Mogelijk moeten we ook beter leren “om
te schiften, te selecteren in het info-aanbod”? Door ook wat meer te mediteren?
Of door wat “drugs” te nemen? Koffie, Red Bull, vitamine C, amfetamine, cocaïne…?
Vele daarvan jagen de hersens op en houden ons wakker…
Of is het de
andere weg: de kunstmatige intelligentie inzetten als “een prothese”? De
bionische mens met ook hersenchipjes ín zijn hoofd!
Dus lijkt de
meest importante soort intelligentie te zijn: Op een slimme manier omgaan met onze vele aanwezige intelligenties !?
ZIJN WISKUNDIGEN
EEN RAAR VOLKJE?
Tijdens
mijn studie electro (later plus Bedrijfskunde) de THE moest ik 8 semesters
wiskunde slikken. Want in de toenmalige electrotechniek rekende men zich toen
al een hoedje! Bij mijn laatste semester wiskunde: statistiek, vroeg men mij,
-na goede afronding van het mondelinge tentamen, waarom ik niet in wiskunde zou
willen promoveren!
Ik
schrok me rot, want ik had net besloten om af te gaan studeren in Bedrijfskunde.
Een splinternieuwe faculteit, opgezet naar het zo “succesvolle industrial
enginering” dat in de VS zo veel aandacht kreeg. Mijn “weigering” leidde tot grote
verbazing en zelfs afschuw bij de twee hooggeleerden die me tentamineerden. Die
Bedrijfskunde dat was helemaal fout en het zou mijn professionele ondergang
worden..
SAMENSCHOLING VAN INTELLECT |
Dat is gelukkig
nogal meegevallen. En ik weet nu nog dat ik bij dat gesprek moest denken aan
wat onze jongste wiskunde-prof net was overkomen. Hij knalde (weer eens) tegen
een (gesloten) glazen deur in het splinternieuwe hoofdgebouw.. Hij heette Prof.
Van Lint, was toen iets van net 30 jaar (toen de jonste Wiskunde-prof in
Nederland) en had al vele ongelukjes gehad. Pure verstrooidheid dachten vele en
sommigen zeiden achter hun hand zelfs: “pure wereldvreemdheid”. Met van Lint
kon je ook niet gaan ping-pongen..
WISKUNDIGE EN GOED MENS |
Ik had
veel ontzag voor hem maar koesterde gen enkel professioneel gevoel voor zijn
stiel… Naast de studie beperkte mijn wiskundige (studenten)-leven tot 3 jaren (part-time)
wiskundeleraar spelen als student op de MMS te Eindhoven…. Wat mij best beviel
maar niet vanwege die simpele wiskunde! Ik kreeg er een eerste aanvaring met de
wiskundenestor op die school. De adjunct-directrice dus! Zij (dé wiskundeleraar
op die school) keurde mijn lesmethode
meetkunde totaal af… Mijn zelf geknutselde plankje met gaten en twee
breinaalden.., om het onderwerp “construeren van driehoeken” te verduidelijken,
moest ik opgeven. Mocht niet was niet OK! Ik moest dus weer terug naar dat
modelletje: Gegeven: xyz, Gevraagd: pqrdyhgepmhtd dus, en dan: Oplossing:
akaubsvdgb… De meiskes snapten daar geen hout van.. Een ramp dus voor ¾ van de
dames. Die meestal ook vanwege “wiskunde zwakte” nou net op die MMS zaten…
Daaraan
moest ik terugdenken, toen ik het artikel las van ene Cédric Villani, Frans
wiskunde topper die zelfs de beroemde Medaille Fields ooit kreeg… Ziehier wat
hij over zijn geliefde vak te vertellen had…
CEDRIC LE BRILLANT |
De
essentie van wiskunde volgens Cedric V. dat zijn niet die theorema’s en wat al
niet meer aan andere mystieke zaken! Nee, wiskunde is primair en in de kern:
logisch kunnen denken! Hier is de
redenering de essentie en niet een uitkomst, zegt hij. Wiskunde leert je
“iets afleiden uit een aantal gegevenheden”, dus iets “nieuws daarover te berde
brengen wat “klopt”!
Daarachter
zit een innerlijke drang als basis: namelijk de nieuwsgierigheid, “om de wereld
op een bepaald punt” beter te begrijpen.. En hij moedigt ons aan: Einstein zei
ook al “onze werkelijkheid wordt geregeerd
door enkele basiswetten. Dus je vat “die werkelijkheid” even in een
“modelmatige afspiegeling”. Dus bedenk een “vereenvoudigde voorstelling (=
model) van die werkelijkheid” en ga daar mee aan de gang om “nieuwe dingen te
bedenken”… Al logisch redenerend…, dus.
Wat zien
“die wiskundigen” toch in die wiskunde?
Wel de
wiskundige wordt getroffen door dé schoonheid die er in schuilt. En ze is
namelijk ook “de vriend van het juiste= het ware”! De oude Aristoteles kon dat
met enkele woorden diep uit zijn hart, ook lang geleden al getuigen…
Toch
hebben die wiskundigen een nogal “bedenkelijke reputatie” voor vele.. Wel zegt onze
Cedric: dat komt vooral omdat ze altijd meteen zeggen, dat wiskunde gewoon heel
eenvoudig en “natuurlijk” is! Wat gewoon echte onzin is, roept hij dan uit!
BORDJE ABACADABRA |
Maar met
“natuurlijk” doelt men op “tellen, en andere basis berekeningen maken..”. Maar
wiskunde is niet dat! Het is “de correcte beredenering”, het komen tot juiste
conclusies via een strakke en logische “afleiding”.. En dat is… verre van iets “natuurlijks”
voor het menselijke brein! Want: onze hersens houden echt niet van “strak en
discipline”! Onze hersens zijn dol op “emoties en sensaties” en echt niet op
strakke logica!
Maar:
ene Poincaré (ook wiskundig!) zei dat “ook de beste wiskundigen regelmatig enorme blunders
maakten”. Want ook zij “bleven mensen van vlees en bloed”.
HOOGGELEERDE W-DAMES |
“Redeneren”
moet je dus met nogal wat moeite dan ook “leren”.. Het is een taai stukje hersengymnastiek!
Het is ook een avontuur, maar dan wel een “beleving van iets” op een “wat onmenselijke,
zeer strakke en gedisciplineerde wijze”.
IK EN U.... |
Om je
heen, overal, van borreltafels tot in babbels op straat en tot in de verhalen
in de media, hoor je nogal eens “onzinnige = onlogische conclusies en
redene-ringen”. Zelfs in prestigieuze kranten kom je ze tegen.. Niemand lijkt er
volledig aan te ontsnappen… Zo dat is nog eens een heel andere opvatting! En
naar mijn bescheiden mening : de betere”!
Wel, wiskunde
is een stuk ruggengraat van alle wetenschappen.. Je kunt er ook “onzichtbare
niet tastbare verschijnselen” mee beschrijven en begrijpen. Bij vele gewone
dagelijkse zaken is logica belangrijk; ja zelfs geboden! Bij het bedienen van
uw mobieltje tablet en PC, het begrijpen van een film en ook bij het
strategische plan van uw bedrijf…
NATUURLIJKE VERDELING |
Die
titels van die werkjes als: “De eeuwigheid in een uurtje”, de poëzie van de
getallen, “Logicomix”, Jan in het land van de cijfers etc. willen u verleiden
om even te proberen of u dat “mooie land van de logica” toch ergens zou kunnen
bekoren.. En onze Cedric vindt dat dus ook uitstekend: hoe meer “wiskundigen
hoe beter toch”?
Deze Cedric
babbelt aanstekelijk en ziet er ook puik, modern en wat extravagant uit..
Hij is
van 1973. En werd in 2009 (36 jaar oud) directeur van een research Instituut…
In 2010 scoorde hij de prestigieuze Fields Medaille en mede daardoor belande
hij ook in de prestigieuze franse Academie der Wetenschappen..
DE DAMES NOG EENS.... MET OPZET! |
Hij raad
ons aan om te lezen: “Le Petit Prince” van auteur-piloot Antoine d’Exuperie (!)
en ook het boek: “Forme et croissance” van ene Arcy Thomson uit Schotland
(1860-1948).. Een mooie mix, zegt hij, van alle wetenschappen en mooie literatuur.
IQ, ARMOEDE EN OPLEIDING |
Dus
probeer het gewoon eens! Want in deze wereld van high-tech, haute finance (ook
daar rekent men zich op vandaag lam!), chaos in de politiek (waar logica ook
bij kan helpen..) en “last but not least” wereldwijd debat op het internet is
“beter logisch leren denken” geen luxe maar een “must”!
DE RATIONELE VERSUS DE EMOTIONELE MENS..
De
logische mens of de “homo economicus”: het zijn beide beperkte modellen. Beperkte
“imitaties” van de werkelijke mens. Zegt uw echtgenote dat u “een
modelechtgenoot bent”, denk dan even heel goed na! De invloeden van de omgeving,
de vele verleidingen en onze lagere driften maken ons nogal eens primair emotioneel. Net als bij wat wijn,
is dan de verstandige mens al gauw in het gedrang. Het boek “Hidden persuaders”,
dat al in de 70-er jaren verscheen, waarschuwde ons toen al voor lepe verkopers
met hun reclame en winkel inrichtingstrucs.. Zie nu wat Facebook op dit linke
gebied uit een geheim experiment over “ons” leerde.
Facebook zei er niets tegen die 700.000 klanten, die werden “gebruikt” bij een opvallend experiment. Men stuurde hun opzettelijk meer positieve dan negatieve info en keek vervolgens of zij ook minder negatief gingen reageren.
SCHEMA VAN "BEÏNVLOEDING" |
Facebook zei er niets tegen die 700.000 klanten, die werden “gebruikt” bij een opvallend experiment. Men stuurde hun opzettelijk meer positieve dan negatieve info en keek vervolgens of zij ook minder negatief gingen reageren.
Want
iets meer weten over “hoe en in welke mate je de emotionele toestand van mensen
kunt beïnvloeden (vooral in grote groepen)”, is razend interessant…. Maar natuurlijk
is het stiekem met mensen “spelen”, ook nogal controversieel! En het lijkt ook tegen
het Facebookmotto te zijn wat is: Never do wrong”..
Ene
Gabriël Tarde, psycholoog, bedacht “de theorie van de imitatie”. Waar ook ene
Goebbels behoorlijk verstand van leek te hebben tijdens de duitse nazi-periode.
Natuurlijk weten we al lang, alles van de linke rol die media kunnen spelen bij
de strijd om de wisseling van politieke macht. Maar dat zó experimenteren als
Facebook in het geniep deed, riep kritische vragen op.
Het is
niet voor niets dat China de vrije toegang tot Facebook, Twitter en Google
verbood. En we weten ook van die schandalige foto-vervalsingen via Twitter. Over
Oekraïne, Venezuela en over Gaza… Zo’n truc zou ook ooit kunnen uitgaan van de
bazen van Facebook en Twitter zelf, om er flink meer groenig garen bij te
spinnen…
IMITATOR? |
Facebook is,
puur juridisch gezien, niet verplicht dit tevoren te melden. Het overtrad dus hierbij
geen enkele wet!. Want het contract dat de betrokkenen sloten, maakt dit straffeloos
“mogelijk”! Men mag dit soort onderzoek met data doen, en zelfs de resultaten
verkopen. Want de klanten gaven dat recht aan Facebook bij hun handtekening.
STIEKEM EN VALS? |
Maar
ethisch gezien, -en zeker met de tekst van de Verklaring van Helsinki in de
hand-, ziet het er anders uit. Die verklaring eist “het tevoren inlichten van
betrokkenen, omdat hun fysieke of mentale gezondheid” in het geding zou kunnen
komen. Immers, Facebook heeft met zijn experiment getracht de stemming te
beïnvloeden en dat kan zelfs depressieve toestanden oproepen. Wat tegen een beroemd
medisch principe ingaat: “Als het maar even kan, niemand schade toebrengen”!
Dus
moeten vooral de klanten hun eigen verantwoordelijkheid kennen:
-ze
tekenden per contract voor deze mogelijkheden van hun data-gebruik
-ze
gingen uit vrije wil “on-line” en stelden zich zo bloot aan invloeden van
andere..
PAPERAZZI-WERKJE |
De puur rationele, logisch denkende en handelende mens, zou dit dus nooit zijn gebeurd! Wie de satellietzender Russia Today (RT) regelmatig kijkt, weet hoe het nu de russen vergaat met hun informatie over het conflict in Oekraïne en “die fascistische Oekraïners”!
ZIJN ER DOMME EN SLIMME
LANDEN?
Geert Wilders
(PVV) heeft het vaker ook over “achterlijke landen met een achterlijke
godsdienst” en schraapt zo toch maar even 25% van de stemmen bij elkaar! Idem
bij het franse FN en elders zien we dat ook. Dan gaat het dus over “politiek en
slim of dom zijn…”. Wilders kan je dus vele domme landen opnoemen: wel 40 à 50
(=25%) op de globus! Andere vinden W. zelf dom: omdat hij niets weet van de
dingen waar hij over spreekt. En dus het risico loopt dat hij heel stomme
conclusies trekt. Omdat hij onwetend is… of “een wat te gemakkelijk spelende populistische
politicus” is?
Ooit volgde
ik colleges van de filosoof Dr. Joop Doorman. Hij amuseerde ons met “het
taallogisch analyseren” van de handelingen van de Tweede Kamer. Waarbij hij toen
een grote voorkeur had voor het gebrabbel van ene Mr. Joseph Luns (toen min. van
Buiza) en ene boer Koekoek (de patroon van de populisten, uit Bennekom).. Doorman
kalkte het bord vol symbolen en bewees keer op keer, zeer vergenoegd, dat die
politici echt “uit hun nek l…den”! Wij hadden grote pret in de zaal! Volksvertegenwoordigers
die niet gewoon logisch konden denken… óf dat nou net niet wílden? Dus er zijn
domme mensen, politici en zelfs ook domme landen.
POETIN HEEFT OOK GELEERD: KGB-UNI! |
POETINS EIGEN LEUGENTJESZENDER |
Als je ww-cijfers van landen correleert met die over het “rekenkundig niveau” (onvoldoende rekenkunde), dan is dat onthullend! Beide lijken sterk verbonden: Spanje, Frankrijk, Italië, Ierland, de VS , Polen zitten op hoge cijfers voor beide fenomenen. Maar Japan, Nederland, Finland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Oostenrijk, Duitsland tonen lage cijfers.
Nou moeten we
wel even oppassen voor die gevreesde “nonsens-corellatie”! Immers: er is statistisch
ook een hoge correlatie tussen “neerslag- en ww-cijfers…”. Maar dat slaat
nergens op.
COLLECTIE DOMBO'S? |
In Frankrijk
kan 72% van de bevolking onvoldoende “rekenen”. Dat zou minstens 80% moeten
zijn, zeggen sommige.. En dan zou ook de ww dalen… denkt een onderzoeker. Allez
François Hollande: leer ze beter rekenen en de ww zakt…!
Het z.g. internationale
Pisa-onderzoek vergelijkt elke drie jaar schoolresultaten van 60 landen. Daar
zit Frankrijk niet echt goed: zeker niet
met rekenen. Ook is er de helft van de plaatsen voor wiskundeleraren (1592 in
totaal) dit jaar niet bezet! Piaac is ook zo’n internationale studie, maar dan
voor volwassenen. Daaruit blijkt dat slechts 70% van de franse 18-65 jarigen redelijk
kan rekenen. En dat is plek 18 van de 23 landen die meedoen…
PIAAC EN PISA |
Dus zegt nu weer
een simpele wiskundige: “ Als je die 1500 uur wiskunde (rekenen..) op de lagere
school en college, met 10 à 40 uur verhoogt, dan is het ww-probleem bijna opgelost..
Weg dus met al dat economische geredeneer: gewoon wat meer doen aan… rekenen!
OPLEIDING EN DE WW... |
Werden er
fouten gemaakt op de franse scholen? Met weghalen van de tafels van
vermenigvuldigen, het afschaffen van “de regel van drie” en het niet meer
fysiek leren rekenen? Sommige denken dat nu dus echt!
HOE DENKT EEN ECHTE ULTRA-LIBERAAL?
In de VS mag je heel veel vrijuit zeggen: een groot goed! Mede
daarom komen nogal afwijkende opvattingen daar vrij snel onder het grote
publiek. Zo weten wij van creationisten, Teaparty-aanhangers, libertariërs, de
Kuklux-clan, de neonazi’s en andere “gekkigheid”!
Ene Charles Murray (VS) is
een echte ultra-liberaal én oerconservatief. Ook de grote vechter tegen elk
sociaal programma. Want hij vindt “die hulp- en zorgcultuur” een ware
verschrikking. Maar hij vindt nog veel meer: lees zijn boek (194) The Bell
Curve. Een grote bestseller, die zeer veel stof deed opwaaien. Mede omdat
daarin werd beweerd dat… het IQ ook dé verklaring is voor de “sociale
verschillen”… Dus: “Zeg mij uw IQ en ik
weet waar u sociaal gezien thuishoort..”. Hij bedient zich voor het bewijs van
zijn beweringen van enorme hoeveelheden statistieken, die uiteraard zwaar
werden aangevochten.
Maar Murray heeft meer te vertellen. Ook over “een minimumuitkering
voor iedereen van staatswege”. Dus: “Pak die 1000 miljard dollar in de VS van
alle sociale uitkeringen tezamen en verdeel die over alle amerikanen boven de
21 jaar. Dat komt per kop 10.000 dollar en verder is het dan… basta. Daarmee
moet dus iedereen het doen wat de staat betreft..
DAAROM IS HET IN DEN HAAG ZO MOEILIJK |
MURRAY DE PRAGMATICUS |
WAAR WORDT ER THEE GEDRONKEN? |
Murray heeft ook het schurft aan die “romantische pedagogiek”. Die
leert: “Als je de sociale ongelijkheid “opheft”, zullen alle kinderen zich
ontplooien”. Wel hij denkt het omgekeerde! En is zo ook een romanticus, maar
dan de rechtse versie. Hij zegt: “Stop ook met die politieke educatie, die te
machtige vakbonden” en alle kids gaat het dan ook beter…
Murray weet dus zeker dat het IQ bepalend is: en ook de
schoolprestaties bepaalt. Dus moet elk kind op zijn eigen nivo geholpen en
gelaten worden. Stop dus dat gerommel en gesleutel in het onderwijs. En laat
een kind dat worden wat het zelf kan worden... Basta.
Leer kids discipline, strengheid, nederigheid en… analyseren. En
enkel zij die dat echt kunnen, mogen verder studeren. Ook is hij sterk tegen
die vele echtscheidingen, al is hij ook zelf gescheiden. Hij ziet in dat
scheiden een hoofdoorzaak van sociale problemen..
GROTE PRETENTIES? |
Een groot aantal Europese pedagogen en sociaalwetenschappers
vallen nu van hun stoelen… Maar let wel: deze man heeft in de VS een grote
invloed. Zijn ideeën verleiden vele in de VS en zijn concrete voorstellen
hebben veel aanhang. De radicaliteit en de simpelheid van zijn denken trekt
steeds meer mensen aan. In de VS en elders.. Al is zijn werk nog niet elders vertaald..
Dus let op die Charles Murray: zijn koren staat te bloeien en dat op
steeds meer velden op de wereld…
NOG WAT SORTEREN....DE KASTJES.. |
GELEERDE MET POLITIEKE ASPIRATIES |
We horen ook ene Piketty betogen dat de “inkomensverschillen weer groter worden”.. Die zijn overigens het grootst in… China en ook in de EU (neem Bulgarije en Luxemburg..). Anderen willen een systeem van een flat-tax invoeren: dus eenieder betaalt x% ( het gaat van 20-35%) van zijn inkomen aan de staat. Die dat besteedt aan openbare voorzieningen en het (maar veel minder vaak) ook wat herverdeelt. Dat geeft minder ambtenaren, wetten en een kleinere overheid… En dat is goed voor “iedereen”!?
HEEL PLATTE TAX! |
Het rijke
westen lijkt dus iets meer in de richting van die arme “rest van de wereld” te
willen gaan? Kortom: het geheel gaat in de revisie en staat op “tilt”. Omdat de
wereld snel en ingrijpend verandert.
Nadenken is
dus weer breed in: “omdenken” heet het dat steeds vaker. Opnieuw “uitvinden”
ook.. En daarbij is van alles nodig. Goed nadenken op zijn minst: dus ook
logica…. En natuurlijk nette “normen en waarden, ideologieën en morele en
esthetische waarden”.
Geldt dat ook
bij religies? Ook al is daar een zaak niet met logica te bestrijken: namelijk
het wel of niet bestaan van een Goddelijke macht.. Want dat is en blijft dus…geloven..
KAN GELOOF OOK VERWARREN? |
Marx zou nu zeggen: “Jammer, zo blijft het volk verslaafd aan opium dat nou net het denken teveel verwart”..
Moeten we dus
maar herbeginnen bij het denken over de verhouding Kerk en Staat? Want daar zit al een
belangrijke mogelijkheid tot ontwarring. Al blijft altijd ook de “irrationele
mens” bestaan…, en gelukkig ook. Maar als het gaat om leven en dood zie ik
liever naast medemenselijkheid ook een stevige portie logica en objectiviteit
meespelen.
U ziet het
bij het “denken over het nieuwdenken” kun je ook al “zeer verschillend
denken”…
MAAR,
De NASA
weet meer van dat ruimtestof dan de zon en dank zij die sonde Stardust. Die van
1999 tot 2006 daarboven actief stof oppakte..
Met een soort van racket aan de sonde van 1 m2 waarop 132 cellen zitten
van 4x4 cm met daarop een soort van gel die dat stof afremt en oppakt: heel
voorzichtig niets mag veranderd worden…
Toen het poetswerk klaar was in januari 2006 werd dat stof (46 kilo!) in
een capsule terug gebracht naar de woestijn van Utah. De allereerste zending
van materieel na dat beetje wat van de maan werd meegenomen! Een technische
topprestatie..
RUIMTE STOFZUIGER |
Daarna
volgde er 8 jaren analyse: 77 van de 132 celletjes zijn nu bekeken dat wil
zeggen die superkleine partikeltjes van enkele micron (duizendste van een mm).
Er werden al 50 verschillende deeltjes ontdekt zo die van menselijke
ruimtevaartuigen kwamen… En 7 waren sterrenstof en men denkt dat dit slechts
een duizendste van het stof daarboven voorstelt. Met grote diversiteit in
chemische samenstelling. Een paar grote hebben een kristalstructuur en zijn van
olivine, een mineraal met magnesium, ijzer en silicaat. Die komen
waarschijnlijk uit die schijven rond die sterren en zijn onderweg ook
veranderd. Let wel de analyses zijn pas begonnen! En het kijken met telescopen
naar sterrenstof blijft ook een belangrijke bron van kennis.
Stardust
ligt stil de brandstof is op sinds 2011 wat de 67 onderzoekers uit 7 landen
zeer betreuren. Zij worden nu bekend
door hun publicaties in Science.
STOFFIG DAARBOVEN |
Er deden
ruim 30.000 amateuron-derzoekers mee via de site 30714Stardust@home dusters die
de universiteit van Berkeley opzette. Het menselijke oog en brein blijven zeer
apart ondanks die vele computers bleek weer eens. Duizenden foto’s van het stof
werden on-line geplaatst en wie er een kan thuisbrengen qua afkomst mag dat
stofje een naam geven! Zoals Orion van een canadees en een titel van een
gedicht gegeven door een engelse. Deze grote ploeg vrijwilligers deed veel
belangrijk werk..
PRACHTIG STOF |
Weer
zo’n opmerkelijk verhaal over een andere kant van die veelzijdige mens. Die
gewelddadig kan zijn en ook jaren kan studeren op een beetje sterrenstof.. Om
gewoon meer te snappen van die enorme wereld om ons heen zonder grenzen.
Denk wat na over dit stuk geschiedenis dat een deel van de mensheid schrijft in het besef dat de wereld en zijn heelal oneindig zijn en blijven.
Zoek uw
zonne-plekje op en geniet van sterrenstralen en die nieuwsgierige medemensen.
Veel
mooie zonne-uurtjes toegewenst!
Leon de
Marseille, 11 oktober 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten