Landrotten
uit de buurt van Maastricht, verander je echt niet zomaar in mediterrane
zeelieden. De Maas heeft niets van die blauwe Mare Nostrum. Toch kun je, ook op
gevorderde leeftijd en als landrot,
nog worden aangetast door het virus van de
zee, de zeilen en de wind. Die woeste baren, -zeker als ze worden bewogen door
een mistral van 100 km-, en met daarop een school zeilboten vol fanate
waterratten
die proberen elkaar de loef af te steken, kunnen stevig vat op je
krijgen. Zie wat een echte regatta, op wild geworden water, met twee bedaarde
landrotten aanrichtte!
Een
woeste Paasregatta 2014
“Ça va bouger”, zei de monsieur, die
ons over de wiebelende steiger begeleidde om op de “ALIZÉ” (de calanqueboot) te
stappen op paaszaterdag 2014. De mistral van ruim 100 km/uur deed alles
bewegen. Dus moesten we al voorzichtig zijn op die drijvende steiger waaraan de
boot met veel moeite aanlegde. Met zo’n
150 pretzoekers voeren we even later de
Vieux Port uit: en ons was waarlijk niet te weinig beloofd! Maar de 150
regattaboten, met hun 1500 bemanningsleden uit 17 landen, deerde
dat
nauwelijks.
Natuurlijk was er ook “le parrain”, de
peter van deze regatta. Deze keer was het de zeilbonk Lionel Péan, een
zeilgigant uit de 70-er jaren en een legende voor zeezeilers. Hij deed mee aan
de OS in Japan (1964) met zijn Flying Dutchman en is nu eigenaar van Musto, de
groot fabrikant van kleding voor zeezeilers. Met hem als gids op die Alizé kon
het dus niet stuk!
Het
schuimende water buitengaats
Bij het uitdraaien van de Vieux Port
werd ons duidelijk, dat het echt sensationeel zou
worden voor landrotten: de
Alizé bokte als een lentejonkie. Maar het werd pas serieus, toen we buitengaats
kwamen. Een bemanningslid met binnenpret, deelde spuugzakjes uit. En zei dat
iedereen zich vast moest houden, bij verplaatsingen op de boot. Mijn eega ging
dus achter het glas in de kajuit. Ik nam me voor wat rond te zwerven met
fotocamera en videoflip om mijnnek. We moesten op de zuidelijke Rade zijn,
waar de grote boten, van start zouden gaan op zo’n kilometer uit de haven. De
tocht daarheen werd een woeste dans op de opgetilde golven en enkele passagiers
werden wit om de neus. Ze hadden even geleden nog net gelachen, maar dat was nu
voorbij. Nou zijn wij van bij Maastricht, ook bepaald geen zeelui met enkel die
Maas in de buurt! Maar van 4 jaren Marseille met aardig wat zeereisjes wisten
we iets van “de essenties”. Sta wijdbeens, hou je steeds vast met minstens een
hand, en beweeg soepel mee op alle gezwaai. Ga in geen geval naar dat zwiepende
water turen, daarop staat onmiddellijke misselijkheid als straf.
We arriveerden na felle tango’s en wat
hoekige Weense walsen bij de startplek. Onze Alizé voer “gewoon” om de regatta
heen. Zo kom je op enkele meters van de zeilers en hun boten. Echt
spectaculair, heel wat anders dan in je fauteuil voor de TV! Twee verankerde
scheepjes vormden de start en finish-lijn, die meters verticaal bewoog. Mr.Péan
vertelde ons haarfijn wat er ging gebeuren: hij zat “on top” in de stuurhut
naast onze kapitein.
Regatta
kijken op woest water
Daar was de start voor de tientallen
boten, die natuurlijk vliegend is. Het is een kunst op zich om correct te
starten; dus redelijk tegelijk over de startlijn te gaan. Maar de jury vond het
OK en dus gingen de boten er vandoor. Op zoek
naar de boeien die moesten worden
“gerond”. Tot onze schrik zagen we zowat plat liggende boten, waarop een deel
van de bemanning “gewoon” in rij op de hoge kant zat. Ze kwebbelden gezellig
lachend terwijl hun boot de zwaarste capriolen maakte! Dat stelt je dan toch
wel gerust… Want er is natuurlijk niet veel aan de hand voor een ware zeeman of
–vrouw. Het was fascinerend hoe deze boten, met hun torenhoge bezeilde masten
toch overeind blijven. En zelfs af en toe ook nog hun spinnaker (dat bolle zeil
aan de
voorzijde) bij zetten. Grote zeilboten in een vliegende dans op woeste
golven. Een fantastisch gezicht. Ons respect voor zeilers en het zeilmaterieel
nam flink toe. En ook de bewondering voor de kapitein van de Alizé, die
feilloos door dit zeilgeweld heen voer. Hij wist zelfs even “quasi-stil” te
gaan liggen, zodat wij niet helemaal werden geklutst. Roer en motor moeten het
hier dus doen, in de handen een zeer ervaren kapitein. Hij bezorgde ons dikke
pret. En wie weet ook voor de wat bleke en niet echt fitten onder ons.
Plaatjes
schieten en naar “binnen”
Het maken van foto’s werd een soort van
zoekplaatje, met slechts die ene hand vrij. Loslaten was vragen om
gecompliceerde beenbreuken! Herhaaldelijk knipte ik “lucht met water” en was er
op de foto geen boot te vinden. Zo’n 30% van de foto’s moesten later in de
“dustbin” worden gedumpt: niets te zien of iets zeer wazigs.. U begrijpt hoe de
foto’s zijn gemaakt, die u ziet! Na 1,5 uur, en best wat zieke passagiers en
gevulde spuugzakken, keerde de Alizé huiswaarts. Om de volgende lading
avonturiers op te halen… Het binnenvaren van de Vieux Port werd een glijdend
pleziertochtje: welk een zalige rust en vrede!
We stapten behoedzaam van onrustige
boot, geholpen door vier handen en liepen langs de wachtende op de kade. Die
keken best wat ongerust naar ons… Dus staken we onze duimen op en zeiden: Ç’est
magnifique la-bas! Na een wandelingetje over een niet bewegend trottoir,
stapten we in onze bus. Een passeerden even later ons mooie museum het MUCEM.
Dat onbeweeglijk had toegekeken.
Ach, voor echte zeelieden is dit
alles
natuurlijk peanuts. Maar wij snappen nu veel beter hoe het is en voelt, als de
mistral op gemiddeld 140 zit. Hoe je dan op een boot als de Alizé kunt varen,
is ons nu een raadsel. Wat dat dramatische
monument voor de verdronken
zeelieden (voor het Palais du Pharo) moet uitdrukken en waarom al die
“ex-voto’s” in de basiliek van La Bonne Mère aan de muren hangen, is nu ook
beter door ons begrepen.
Maar,
de
mega-meteoriet van Yucatan, die daar zo’n 65 miljoen jaar geleden
neerkletterde, was mogelijk een kleintje, vergeleken bij al die andere
gedurende 3 miljard jaren. De krater van 478 kilometer diameter, doet vermoeden
dat hij zelf een diameter had van 37 km. Bij de botsing zijn duizenden
miljarden tonnen rots gewoon verdampt in de atmosfeer. Die vielen later terug
op de aarde, als
giga-druppels van steen. Er moeten in die vele jaren,
duizenden asteroïden zijn neergeknald op onze aarde. De meeste sporen daarvan
zijn door de erosie verdwenen. Als zoiets als in Yucatan, nog eens zou
gebeuren, overleven we het als mensheid echt niet… Dat ervoeren die dino’s,
waarvan de kids van vandaag zo gecharmeerd zijn, ook ooit.
De
zon zag dus, hoe duizenden rampen zich voltrokken op onze aarde, in vele
miljarden van jaren. Dat zou de klimaat-verontruste en andere, eigenlijk wat
moeten “geruststellen”. Het heelal waarin we leven, kent eigen regels en zijn
werkelijkheid van giga-krachten. Die wij mensen nog nauwelijks begrijpen. En
laat staan dat we er iets aan zouden kunnen veranderen… We kunnen enkel
trachten ons tegen de gevolgen van een aantal rampen wat te beschermen.
Filosofeer
daar wat over in de warme stralen van die hete gasbol. Om zo nog beter te
beseffen hoe nietig wij mensen zijn als deeltje van die machtige natuur.
Terwijl we tegelijk ook, o zo knap zijn geworden, en steeds meer gaan begrijpen
en kunnen veranderen.
We
wensen u, waar u ook maar bent, in de Franse, de Nederlandse of nog een andere
zon, veel mooi weertje toe..
Proficiat. Jullie hebben het er goed vanaf gebracht !
BeantwoordenVerwijderenBokke(-rijders) poten lijken dus toch wel op Zeebonk-benen ?
Grts, frits