Wat is mooier dan tijdens je oude dagen te genieten van het moois en ook het dieper liggende dat voortkomt uit de
menselijke geest? We stoppen musea, bibliotheken en nu ook mediatheken vol met alle moois en exceptioneels dat mensen eerder schiepen. Daaraan werd en wordt ook een flink deel van onze welvaart besteed. Zij die als “pro’s” een heel leven in het culturele baadden (ja beste Fr., ik bedoel nu ook jou en J.!), weten het al vele jaren. Maar andere, zoals ik, die zich fors in het industriële en economische geweld stortten en ook een eigen bedrijf hadden, ontdekken dat alles veel later. Maar wij krijgen alsnog een kans, ook om een beter oordeel over de mens te kunnen vellen. En zo ook met meer hoop dan eerder de huidige worsteling van “de mensheid in a full change-swing” geruster te beleven. Vandaar ook deze blog, waarin geld en kunst worden verknoopt… En dat is historisch gezien ook heel gewoon weten de meeste van ons.
Picasso, Margritte en Warhol op
zondagmiddag
Er staat een rij voor de kassa’s in de Vieille Charité in
Marseille in de Panier. Dit vroegere armenhuis zit nu vol met musea, permanente over Afrika en oud-Egypte en oud-Griekenland, maar het kent ook zijn “tijdelijke” expo’s. Een daarvan wordt er vandaag een gestart onder het thema: “Visages”, dus gezichten, maar ook beelden… Terwijl we een kwartiertje “Schlange stehen” groeit de rij bezoekers razendsnel aan; even later moet de toegang al worden gedoseerd. Een verheugend verschijnsel: de mens zoekt weer de kunst op. En tracht zo weer meer van zichzelf, van nu en vroeger ook, op het spoor te komen. Een teken dat er wordt gezocht naar nieuwe waarheden voor morgen..
Onze passage van de kassa liep
snel: met onze AVF-pas, een lidmaatschapskaart van een vereniging, kregen we
een gratis kaartje. Daarzonder zouden we overigens ook 30% korting hebben
gekregen, omdat we de 60 al hebben gehaald. Dit illustreert het marseillaanse
cultuurbeleid; een ware invulling van het Franse nationale cultuurdenken ook in
de politiek! Daarover straks nog veel meer…
De bedoeling en opzet van de expositie
Deze expo in meer detail
beschreven, levert een viertal thema’s of onderdelen op: “Gezichten/beelden van de maatschappij van
begin 20e eeuw”, dus van direct na de diepe wonden van WO I. Toen de
mensheid weer eens de ware gezichten van mensen herontdekte… Een volgend thema is: Beelden van de
intimiteit, waarin wordt gespeeld met het verschijnsel dat wat de toeschouwer
voelt en beleeft, iets heel anders kan zijn dan wat de afgebeelde ondergaat of
de kunstenaar bedoelde. Het probleem ook van de menselijke communicatie. Een
derde thema is: Beelden van de geest, wat gaat er werkelijk om in onze geesten
vol met dromen, fantasieën en verlangens. De vierde heet kortweg “Chapelle” en
betreft een expo van sculpturen uit het surrealistische. Het toont de fragiele
grenzen tussen het normale en het abnormale in de menselijke geest. Maar het museum zelf kon het ook niet laten
om uit zijn permanente expo te putten onder de kop: “Gezichten en beelden uit
de antiquiteit. Een
lange rij van de meest gevarieerde sculpturen uit de oudheid wordt ons daar getoond. En wie denkt dat toen die bovengenoemde thema’s niet zouden hebben bestaan, komt tot een schokkende ontdekking. Ook toen waren er Picasso’s en Dali’s en andere, die door fysieke deformaties ook de diepere geestelijke deformaties wilden tonen. Deze combinatie kun je gerust op zijn Frans gezegd “genial” noemen. Kunst zonder tijdgrenzen wordt getoond en op zeer overtuigende wijze. Ook langs de religieuze dimensie natuurlijk.
lange rij van de meest gevarieerde sculpturen uit de oudheid wordt ons daar getoond. En wie denkt dat toen die bovengenoemde thema’s niet zouden hebben bestaan, komt tot een schokkende ontdekking. Ook toen waren er Picasso’s en Dali’s en andere, die door fysieke deformaties ook de diepere geestelijke deformaties wilden tonen. Deze combinatie kun je gerust op zijn Frans gezegd “genial” noemen. Kunst zonder tijdgrenzen wordt getoond en op zeer overtuigende wijze. Ook langs de religieuze dimensie natuurlijk.
Tja, een expo beschrijven is
eigenlijk onbegonnen en ondankbaar werk: enkel kijken kan er voor zorgen dat u
de bedoeling ziet. En vaak niet alleen de bedoeling van die commissaris
(hij/zij die de expo opzette en bedacht).
Cultuur en economie
Het vak zou kunnen bestaan:
ergens op deze aardkloot. In
elk geval zitten er ook economische aspecten aan “cultuur”. In Marseille wordt bijvoorbeeld, per inwoner, ca 170 euro/jaar aan cultuur gespendeerd. Dat zal je in Den Haag echt niet meemaken! Weer zo’n mooi aspect van die beroemde “L’Exception Française”, die Frankrijk tot zo’n mooi land maakt. Net als die diepgewortelde “eet- en drinkcultuur” hier.. Ook zo’n waar cultureel feestje!
elk geval zitten er ook economische aspecten aan “cultuur”. In Marseille wordt bijvoorbeeld, per inwoner, ca 170 euro/jaar aan cultuur gespendeerd. Dat zal je in Den Haag echt niet meemaken! Weer zo’n mooi aspect van die beroemde “L’Exception Française”, die Frankrijk tot zo’n mooi land maakt. Net als die diepgewortelde “eet- en drinkcultuur” hier.. Ook zo’n waar cultureel feestje!
Maar er is ook die andere
kant: investeringen in cultuur kunnen veel publiek aantrekken. En dat weet het
franse land, -als een van de wereldkampioenen toerisme-, ook heel goed. Mooie
dingen voor de mensen, trekken veel (ook buitenlandse) bezoekers aan. Die
kaartjes kopen maar ook koffie, lunches, logies en die ook in het vervoer
willen of de taxi bestellen. En dan voor thuis ook nog wat souvenirs en cadeaus
mee terug nemen.
Er zijn van die mooie
kengetallen van de “bestedingen per toerist”, waarbij er natuurlijk “klassen
bestaan”. Zoals de rijke
cruise-toerist, waarvan wij er meer dan 1 miljoen jaarlijks hier zien. Naast de gewonere toerist, waarin ook zo’n drietal niveaus onderkend worden.
cruise-toerist, waarvan wij er meer dan 1 miljoen jaarlijks hier zien. Naast de gewonere toerist, waarin ook zo’n drietal niveaus onderkend worden.
En onderschat ook niet de
werkgelegenheid in deze sector in de cultural sites en de dienstverlening. Dat
levert dus inwoners op en ook weer lokale belastingbetalers… Zo draait de
economische molen ook gevoed door wat “cultureel lokaas”. Het recente Europese Culturele Jaar 2013 werd een
miljarden-affaire in deze regio. En nu verdringen zich alle verkiesbare
politici in de pers bij het “zich op de borst rammen” om hun “beloning” voor
hun (ook culturele) lucratieve visies op te eisen. Waarbij de leugens iets te
veel worden gedicteerd af en toe…
Hier: cultuur voor (bijna) allen
Tenslotte moet je nog noemen
dat elke inwoner ook cultureel zelf lekker mee mag doen. Veel mooie zaken als
een Vieux
Port, oude forten, fraaie musea en gebouwen, de mooie kust met zijn calanques, bootje varen en zeilen, lekker zeer gevarieerd kunnen eten en “last but not least” het beleven van een wat kosmopolitische sfeer. Waarbij ik doel op het tegendeel van die enge “immigranten-haters”.
Port, oude forten, fraaie musea en gebouwen, de mooie kust met zijn calanques, bootje varen en zeilen, lekker zeer gevarieerd kunnen eten en “last but not least” het beleven van een wat kosmopolitische sfeer. Waarbij ik doel op het tegendeel van die enge “immigranten-haters”.
U weet het, als je een
“echte Hollander” (ook al is-tie van Limburgse origine en met veel huilandse besmetting) loslaat in Frankrijk of
Marseille, gaat ie bijna direct ook aan het rekenen. Zelfs waar het zijn éigen
cultuurbudget betreft. Want hier is enorm veel cultureels te beleven en als je
dan ook nog “retraité bent” met veel vrije tijd, is dus zo’n budgetstudie echt
de moeite waard. Daarbij moet je ook iets weten van het systeem dat hier “le
clientélisme” heet. Wat in gewoon Nederlands iets betekent als “vriendjespolitiek” of “voor wat, hoort wat”, etc. .
clientélisme” heet. Wat in gewoon Nederlands iets betekent als “vriendjespolitiek” of “voor wat, hoort wat”, etc. .
Toen wij “na jarenlang
cultureel asiel boven de rivieren” (dit is een grapje!), weer even in een Limburgs dorp belandden, van toen 600 inwoners, en met burgemeester en één
wethouder, kreeg ik al na één week bezoek van die wethouder. Hij bleek ook mijn
overbuurman te zijn. De verkiezingen waren niet ver, dus… hij was er snel
al. Pas na enige tijd (dus veel te lang
naar de smaak van de wethouder!) snapte ik het…: ik moest natuurlijk op hem
stemmen! En dat zou mij echt geen windeieren opleveren! Mijn Limburgse
oerwortels roerden zich heel even op het moment dat ik het echt snapte… Ik was dus
weer thuis gekomen!
Adviezen voor toekomstige marseillanen.
Terug naar Marseille! Als
nieuwkomers werden wij ook lid
van iets wat AVF heet: Accueil des Villes de France, betekent het. Een vereniging, die in elke grotere stad bestaat hier, die nieuwkomers bijeen haalt en ze helpt bij het “locaal integreren”. Via subclubjes en twee-wekelijkse avonden met een zelf-meegebracht buffetje. Heel sympathiek en het helpt best wel bij de aanloop…. Én, met hun lidmaatschapskaart krijg je van allerlei kortingen of zelfs “nultarieven”. Maar wel enkel op het culturele vlak en dus is… ook de contributie aftrekbaar van “les impôts”! Slechts een-derde blijft voor eigen rekening zo. Ook weer zoiets uiterst sympathieks uit die “Exception française”.
van iets wat AVF heet: Accueil des Villes de France, betekent het. Een vereniging, die in elke grotere stad bestaat hier, die nieuwkomers bijeen haalt en ze helpt bij het “locaal integreren”. Via subclubjes en twee-wekelijkse avonden met een zelf-meegebracht buffetje. Heel sympathiek en het helpt best wel bij de aanloop…. Én, met hun lidmaatschapskaart krijg je van allerlei kortingen of zelfs “nultarieven”. Maar wel enkel op het culturele vlak en dus is… ook de contributie aftrekbaar van “les impôts”! Slechts een-derde blijft voor eigen rekening zo. Ook weer zoiets uiterst sympathieks uit die “Exception française”.
Maar we ontdekten nog veel
meer in dit subsidieland: als vrijwilliger van MP2013, de club voor services
aan de bezoekers van ons culturele jaar, kregen we ook nog een “vrijkaart” voor
de toegang tot alle culturele zaken. Maar, enkel áls we bezoekers van buiten de
stad vergezelden bij hun visites! Maar dat bleek soms niet te kloppen
bijvoorbeeld bij het “rijks = nationale museum dat MUCEM heet” Wat ook een
beetje voor MP2013 werd gebouwd en wat het eerste “Rijksmuseum” in Frankrijk is
buiten Parijs…. “Encore cette Exception Française” dus! Maar ook daar was iets aan te doen: voor minstens 100 euro kon je sponsor worden als “Amis du Mucem”. Wat je dus gratis toegang voor jezelf opleverde voor alle activiteiten van dit Mucem en dat zelfs nog elders ook voordelen bood. Ook hier weer: slechts 1/3 is voor eigen negotie, de rest is zelfs ook “aftrekbaar van les impots”. Dit is geen sinecure: er worden door dit Mucem wel 250 activiteiten per jaar geboden: film, theater, concerten, voordrachten+discussies en natuurlijk hun permanente en tijdelijke expo’s!
buiten Parijs…. “Encore cette Exception Française” dus! Maar ook daar was iets aan te doen: voor minstens 100 euro kon je sponsor worden als “Amis du Mucem”. Wat je dus gratis toegang voor jezelf opleverde voor alle activiteiten van dit Mucem en dat zelfs nog elders ook voordelen bood. Ook hier weer: slechts 1/3 is voor eigen negotie, de rest is zelfs ook “aftrekbaar van les impots”. Dit is geen sinecure: er worden door dit Mucem wel 250 activiteiten per jaar geboden: film, theater, concerten, voordrachten+discussies en natuurlijk hun permanente en tijdelijke expo’s!
Ter completering van onze
“cultureel-economische research”: de Region (Paca) gaf ons ook nog reducties
met de PASS de la region… Ook weer nuttig als we externe visiteurs aanvoerden
bij de culturele loketten. Zelfs de veerboot naar “les îles du Frioul” bleek
gratis voor ons als echte Marseillanen met “vreemdelingen die we begeleidden”.
U snapt al dat er hier best wat aan “culturele coördinatie” had ontbroken!
Teveel identieke subsidie-potjes dus… Echt iets voor “de calculerende burger,
die overigens ook een forse “taxe d’habitation en idem foncière” moet betalen
hier! Dus eigenlijk is het een beetje “terug halen” van wat je al betaalde: een
klein sigaartje uit eigen doos dus ook .
Tja, na enkele jaren hier en
nog net vóór ook hier de “austerité” (mooi Frans woord voor wild bezuinigen)
los zal barsten, gaf dit geheel best aanleiding tot enige burgerlijke
tevredenheid. Laat ik het u even globaal voorrekenen op basis van een echtpaar.
Contributies AVF en Mucem:
ca 125 euro/jaar par couple.
Waarvan dus voor eigen rekening blijft: ca 31 euro-tjes per jaar. Dus zoiets van ruim een halve euro per week weer voor een echtpaar.
Waarvan dus voor eigen rekening blijft: ca 31 euro-tjes per jaar. Dus zoiets van ruim een halve euro per week weer voor een echtpaar.
Nou per week gaan wij,
surement, naar wel 4 à 5 evenementen. Alleen maar zeker ook met bezoekers.
Waarvoor dan natuurlijk wel moet worden betaald; maar dat regelt men “entre
amis” natuurlijk. Verder gereken is niet nodig zoals u al snapt: bij maar één
activiteit per week verdien je al je eigen bijdrage terug…
Dus beleef ook uw levensavond in
Zuid-Frankrijk
Alors: leven in Marseille is
zowel cultureel als economisch gezien niks verkeerd! En dan vergat ik u nog te
vertellen dat er vele evenementen gratis zijn. En wat dacht u van 1,5 uur
klassieke muziek van hoog niveau in de fraaie foyer van de
Opera de Marseille op zaterdagmiddag om 17.00 uur voor 5 euro par personne…?
Opera de Marseille op zaterdagmiddag om 17.00 uur voor 5 euro par personne…?
Dus bent u nog aan het
aarzelen of u wel “naar onze zon” zou willen komen voor uw “retraite”, dan zou
deze informatie u best wat kunnen helpen. Let wel: u moet er op rekenen dat het
ook hier “wat minder zal worden” , want Parijs geeft minder aan de steden
vanwege bezuinigingen op Staatsuitgaven, ook hier. Maar ja u moet het
vergelijken met “het buitenland” en dan liggen wij hier nog wel een
“demi-siècle” voor op de meeste landen in Europa.
Dus wilt u een culturele
derde levensfase met alles dicht bij uw voordeur en via zeer goed (en
goedkoop!) openbaar vervoer? Wel dan kom naar hier, neem uw “Carte de séjour”
(krijgt u al bij het tonen van uw Nederlandse AOW-rechten) en geniet….
En natuurlijk wist u al dat
die 2800 uur zon per jaar hier hartstikke gratis zijn! Al is die 5% zonnecrème ook
best wel wat duur….
Maar,
De zon kende die Little Foot
natuurlijk al een paar miljoen jaren geleden en wist al lang wat wij nu pas
ontdekten. Little Foot is een tijdgenoot van Lucy: ons aller oer-moedertje. De
experts van de universiteit van Witwatersrand in Z-Afrika kwamen daar achter
omdat ze nog eens goed rondkeken in
de grot waar deze mummie Little Foot werd gevonden. Het grondonderzoek (in laagjes) leverde op dat hij zeker 3 miljoen jaar oud moet zijn… Dat werd het einde van het debat over deze resten, die in 1997 werden gevonden. Waarvan de meesten dachten dat ze “maar”2,2 miljoen jaar oud waren! Groot nieuws, omdat het skelet van Lucy maar 40% van alle delen was en Little Foot toont ons 99%! Mogelijk moet nu dus ook “de wieg van de mens” straks “verhuizen”. Van Ethiopië naar Z-Afrika dus…. Niet echt ver maar toch een opmerkelijk nieuwtje. Die Hollandse boeren van Paul Krüger wisten niet dat ze naar hun vaderland terug keerden. Ze zouden het overigens zeker niet hebben geloofd! Beide mummies zijn ook in expo’s te bewonderen over enige tijd overigens…
de grot waar deze mummie Little Foot werd gevonden. Het grondonderzoek (in laagjes) leverde op dat hij zeker 3 miljoen jaar oud moet zijn… Dat werd het einde van het debat over deze resten, die in 1997 werden gevonden. Waarvan de meesten dachten dat ze “maar”2,2 miljoen jaar oud waren! Groot nieuws, omdat het skelet van Lucy maar 40% van alle delen was en Little Foot toont ons 99%! Mogelijk moet nu dus ook “de wieg van de mens” straks “verhuizen”. Van Ethiopië naar Z-Afrika dus…. Niet echt ver maar toch een opmerkelijk nieuwtje. Die Hollandse boeren van Paul Krüger wisten niet dat ze naar hun vaderland terug keerden. Ze zouden het overigens zeker niet hebben geloofd! Beide mummies zijn ook in expo’s te bewonderen over enige tijd overigens…
Maar, zoek nu gauw die
lentezon op. En denk daar na over hoe ook u uw leven cultureel nog kunt
verrijken! Echt de moeite waard, en zeker na de start van uw “retraite”. Zo
wordt dit terugtrekken uit “het low-culture deel” van uw leven tot en een waar
genot voor uw “troisième age” zoals de Fransen het noemen.
Wat is er mooier dan deze
aarde te verlaten nadat je toch nog werd overtuigd van het vele mooie en goede
dat ook schuilt in de menselijke geest…
We wensen u dus weer heel
veel zonnestralen toe!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten