Totaal aantal pageviews

vrijdag 25 mei 2012

ALLEDAAGS UIT DE MIDI EN MARSEILLE


ONZE FERRYBOAT IN HET GUINNESSBOOK?
We kregen twee jaar geleden een “zon-aangedreven” ferryboat die de oversteek doet van Quai du Port naar de Rive Neuve van de Vieux Port. Nadat zijn dieselende voorganger het 60 jaren puik had voorgedaan en ouderwets sneefde: echt uit de tijd dus. En dat hebben we geweten!
Sinds de groene “haute techno” bezit nam van de ferry met zijn zonnecellen en elektromotoren is het een en al ellende: het ding ligt er bijna 30% van de tijd uit… Als het fors waait (een kenmerk van Marseille!) dan is de boel niet powerfull genoeg, hij drijft af, kan het niet winnen van de zijwind dus! Echt waar! Afgang van groen en de techneuten.
Het aantal technische storingen aan aandrijving, besturing en beveiliging was ook niet mis: om de haverklap in reparatie en wachtend op “pieces= onderdelen”. Daarbij komen dan ook nog de “grèves=stakingen”  want er zit gemeentepersoneel op de bok dat uiteraard lid is van de nietsontziende vakbond FO. Daar staakt men bij elk incident uit “solidariteit”; met een bedreigde buschauffeur, reorganisaties elders of gewoon herrie met bazen en waar dan ook… Dus de nieuwe ferry heeft een lousy reputatie en dat veranderde je heel lastig… In de krant stond nu de gedachte om deze “flutferry” (die er overigens mooi uit ziet en ook fraai vaart), in 2013 (Marseille Cultuurhoofdstad van Europa) maar stilletjes ergens onder zeil af te meren… Stel je voor de nieuwe franse Minister van Cultuur vaart over ter opening van het jaar de Vieux Port over en.. ze blijft hangen en waait tegen de kade! Dat zou een blamage enorme zijn die wereldwijde uitzaaiing zou krijgen. Dus hét risico voor 2013 is hier niet het terrorisme maar de ferry in de Vieux Port… 

CACHE-MISÈRE EN VILLE
“Cache-misère” (wegstoppen van rotzooi/een puinhoop) is de uitdrukking die je gebruikt als je iemand moet laten zien, in je huis of op je terrein, wat je uitvond om rotzooi uit het gezichtsveld te laten verdwijnen. Daar moest ik aan denken toen ik even geleden zag dat men , vóór een groot steiger dat er moest staan om gevelrestauratie te doen van een groot gebouw tegenover het parvis (het plein) van station Saint Charles, aan het toeristenoog te onttrekken. Een enorm doek van wel 50 meter breed bij 35 m hoog werd er vóór opgespannen.
 Wie dat betaalde? Wel zo te zien Coca Cola France… want er op staat een enorme reclame van tekst en Cola flesjes die de vuile gevel waaraan wordt gewerkt geheel aan het oog onttrekt…  Want omdat we in 2013 dé Culturele hoofdstad van Europa zijn moet alles hier (eindelijk) eens frisjes gemaakt worden. Verder zijn de ouvriers (gevelwerkers) ook tevreden, want ze krijgen geen overdosis aan directe zonnestraling nu de zomer uit gaat breken. De enige die zich ergert, ben ik, die nou net ook wat had leren houden van die oude gevel met zijn aparte grafitti…. Maar geen nood: als het doek er af is wordt de cultuur van deze stad in no time opnieuw zichtbaar en dan op een fraai egale ondergrond. Ik geloof dat het deze keer dus een echt kunstwerk zal worden… nadat we cultureel weer “af” zijn natuurlijk. Wat cultuur is, dat is nog maar de vraag. Hier in Marseille discussieert men daarover maar voor alles is er ook de “culturele actie” à La Friche. Want daar klopt het wilde culturele hart van de stad, dat overmorgen beroemd zal zijn als de bobo’s er niet meer omheen kunnen.. Patience Leon!

MON ATELIER MECHANIQUE? C’EST LA RUE!
In de stad zijn er nogal wat oude auto’s te vinden omdat een auto nou eenmaal de spiegel is van de portemonnee van de (arme of rijke) eigenaar.  En daarbij hoort dat er regelmatig reparaties moeten gebeuren om het blik “op de weg te houden” of door de Controle Technique te slepen… Minder dan ¼ van de inwoners heeft een garage of een stukje eigen afgesloten terrein hier. Dus staan auto’s vooral op publieke parkeerplaatsen waarvan ook 30% illegaal is d.w.z. eigenlijk bedoeld is als trottoir, taxiplek of fietspad.  En omdat garagetarieven hoger zijn dan die van een neurochirurg moet er dus (zwart) geklust worden op straat als een auto in de reparatie moet. Al rondlopend en fietsend zie ik dan ook wel elke dag een dozijntje publieke ateliers op straat. Waar meestal een of twee mannen klussen onder het deskundige toezicht van de halve buurt. Daaronder zitten de echte experts als je het aantal adviezen als criterium voor deskundigheid neemt. Ik ben wel eens op het aangrenzende terras gaan zitten om zo’n reparatie met veel inspraak, eens een tijdje te observeren. Een ware klucht van nivo als je maar “wat dwars durft te kijken”. 
De hoofdrol horen te spelen de twee monteurs (eigenaar + vriend of buurman) met enorme kisten gereedschap, waarin het een grote chaos pleegt te zijn. De helft van de tijd is dus “zoeken” naar de juiste sleutel etc. het grote werk… En dan die diagnostische bijdragen! Uitgangspunt is vaak: de motor wil niet meer draaien en dan is vraag één wat is de oorzaak? En dat zijn nogal wat mogelijkheden bij een moderne bagnole. Maar “au nom de Dieu”, hoe vindt je die? Wel dat is gewoon een soort van casinospel een lotto of zo. En in dit geval met een aantal ongeremde en ongestuurde toekijkers die het natuurlijk elk beter weten… Intussen schroeven de twee werkers het ene na het andere onderdeel er af… op zoek naar de echte oorzaak. Ik wachtte niet tot ie het weer deed natuurlijk, want dan moet je nachtkleding meenemen.. Cabaret vindt je gewoon op straat, niet aangekondigd en zonder entreekaartje. Het is enkel een kwestie van even rondkijken met een pietsie fantasie. Stories liggen overal op straat en ook in een ongekende variëteit. Het kan levensvullend zijn voor een gepensioneerde als ik. Leve dus, la vie dans la rue.     

MARIAGE METISSE À MARSEILLE
Trouwen lijkt weer in of moet je, in een stad als Marseille met zijn grote mix, ook zeggen dat trouwen bij een deel van de bevolking nooit “uit is geweest”? Zoals bij inwoners van  Afrikaanse of Magrhebiaanse  achtergrond?
Hoe dan ook hier wordt dat getrouw nogal luidruchtig gevierd en deels op straat waarbij een rit in rij met versierde en toeterende en blokkerende auto’s een nogal feestelijk onderdeel is. Men gaat dan vaak naar een park of andere mooie plek om de foto’s te schieten met alle uitgenodigden er omheen natuurlijk. Zo ontstaat dan zo’n stoet van enkele dozijnen versierde auto’s die zich eerst, vóór vertrek in karavaan, moet formeren natuurlijk. Omdat daarvoor geen ruimte ter beschikking is gesteld (foei burgemeester!) wordt dat gewoon uitgevoerd op een willekeurige straat in het centrum langs het trottoir wat uiteraard een enorme opstopping veroorzaakt. En heb dan niet de euvele moed om uw ongenoegen te ventileren! Levensgevaarlijk u hoort gewoon te snappen wat de echte levensprioriteiten zijn. Dus u mag kijken, zelfs mee toeteren (maar wel IN het algemene ritme!) en vooral wachten tot wagen 1 met videocameraman wegrijdt en alle andere blik er achter aan. Een oorverdovend lawaai van toeters en brullende overbelaste automotoren wat alles overstemt, trekt als een gillend lint door de straten. De familie en vrienden hangen uit de autoramen en uit de open dakjes.. En men schreeuwt en zingt, fotografeert en filmt en doet de auto’s zelfs wat dansen. Zo zien we ze vertrekken richting Parc Longchamps of een andere weide… Het huwelijk wordt stevig gevierd en niets blijft achterwege. Want het moet eigenlijk wel een leven stand houden… En daartoe moeten alle geesten worden bezworen….
Nu u het beter weet moet de frustratie een volgende keer beduidend minder zijn. Nog even en u wiebelt ook mee, wedden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten