Totaal aantal pageviews

zaterdag 23 juli 2011

FITCH ZET MIJ OP “BBC-“…

De telefoon rinkelt en Fitch deelt mij mede, dat mijn notatie per direct is herzien en tot “BBC-“ is verlaagd. … Immers: mijn pensioen komt uit Nederland, en die Wilders is geen grote waarborg voor een mooie toekomst van Nederland-exportland (dus ook niet voor mijn pensioen inkomen). Hij heeft het met die Nederlandse emigranten ook niet goed vóór (want die verlieten de vaderlandse bodem, en zullen daarom kortingen moeten accepteren..). En tenslotte is er nog… de Franse staat (waar ik nu ingezetene ben), die nou wel een heel erg snel stijgende staatsschuld toont….
De “Fitch-dame” aan de telefoon , met haar Texaanse accent, zegt er nog bij “dat de collega’s van Standard’s en Moody’s gelijk oordelen”. Ze beëindigt het gesprek met een verontschuldiging : “ Sorry Sir, I have a lot more call’s to do today. Have a good day sir”.
Ik besef, geschrokken, dat ik nu ook aan de beurt ben gekomen en mijn plek krijg gewezen in de rij: Griekenland, Ierland, Spanje en Italië… Ik ben nu ook een “PIG” en kan nu mijn kredietje voor een leuke veranda op het terras wel vergeten. Want ik moet rekenen op een rente van boven de 15%...
Als ervaren francofiel weet ik natuurlijk precies wat “BBC-“ betekent; voor “ons Fransen” is dat : BrigitteBardot/BruniCarla.. De een is intussen erg bejaard en enkel nog goed voor het beschermen van zwerfhonden en de andere (zwanger nu) ligt helaas niet al te goed in de Franse harten…
Fitch is nu ook in mijn leven binnengetreden en zal mijn koopkracht vanaf nu gaan bepalen… Gezien hun recente optreden in Italië, besef ik dat mijn idee, “om er nog een baantje bij te nemen” niks zal helpen. En, in Frankrijk zijn de enige 55+-ers die nog werk hebben, actief in de politiek. Enkel daar zijn nog baantjes voor bejaarden, maar niemand staat op een oude immigrant te wachten.
Enkele uren later voel ik een groeiende boosheid in me opkomen én steeds warmere gevoelens voor die zwaar geplaagde Grieken… Want wat heb(ben) IK (en zij) dan toch verkeerd gedaan? Natuurlijk ben ik wat vroeg uit het actieve leven geëclipseerd, en heb ik een goed leven niet geschuwd. Anderzijds heb ik nooit aan het “overheidsinfuus gehangen”, heb geen duistere hypotheekpakketjes van Morgen Stanley gekocht en ook netjes mijn hypotheek afgelost.. Hoe kan ik dan zomaar worden geclassificeerd in de groep ‘feestvierende potverteerders”?
Aan het einde van de dag ben ik vastbesloten om solidair te zijn met de geplaagde Zuid-Europeanse “PIGS”, en kom op een lumineus idee! Ik pak de metro en ga gezwind naar mijn reisbureau. De dame is duidelijk blij met mijn vraag naar een reisje naar Griekenland. Ze klaart geheel op en zegt veel leuke aanbiedingen te hebben.
Het mooie Hellas trekt aan mij voorbij en blijkt echt in de ramsj te liggen.. Ik voel dat mijn idee heel goed is, en een uurtje later is het allemaal rond. Ik heb twee weekjes Piraeus te pakken voor 500 € (óf 250 drachmen staat er, vreemd genoeg, achter..).
Ik ga aanvliegen met Ryanair naar het (recent aan de Arabische Emiraten verkochte) vliegveld van Athene, dan de trein nemen naar Piraeus (net aangekocht door Turkish Railways) en ik verblijf in het “ New Port Hotel in deze grote havenstad in de haven (die nu helemaal in handen van de chinezen is). Te laat besef ik dat die arme Grieken dus verrekte weinig zullen gaan zien van mijn geld…
Brussel en de ECB zijn niet meer de baas in de EU en ik niet meer in mijn eigen leventje. Daar blijken nu Fitch en co een ijzeren greep op te hebben via hun “vrijblijvende adviezen over kredietwaardigheid” aan beleggers/investeerders. Wie schulden heeft moet dus nu gewoon naar hun pijpen dansen tot die zijn afbetaald en zij maken uit wat de onderweg te betalen rente is… Ik leen dus maar niks voor mijn veranda en annuleer mijn opdracht maar. Waar mijn verandabouwer niks blij mee zal zijn…; die moet straks dan op kosten besparen en/of zijn krediet verhogen… Maar zijn bank staat intussen ook al een toontje lager bij Fitch…… En daarom blijf ik ook maar thuis en annuleer “Griekenland”…
Ik wens u weer veel mooi weertje.
Leon, de Marseille, 20 juli 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten