DE MENS: VOOR ALLES EEN KRIJGER? |
In deze tijd van vergrijzing en ontgroening lopen we het risico pessimistisch te worden door teveel nostalgie en haperend geheugen.. Dat zegt ook de franse filosoof Serres (87 jaar) die voor "die knorrende opa's" een reeks foute zaken in herinnering bracht in een ook komisch essay. Na zijn lange opsomming van veel narigheid (die hij zelf eemaakte!), hield hij hun voor: "om op te houden met hun pessimistische praatjes die jongeren een verleden schetsen dat verre van mooi en humaan was". Zijn opsomming van veel groot en klein leed dat we al een eeuw lang niet meer meemaakten is bepaald overtuigend. Dus "smile en stop met die verdraaiing van dat wrede verleden" is zijn stevige boodschap!
En dus: geen paniek, want het geweld neemt áf!
OORLOGSSTATISTIEK PER SOORT OORLOG |
Pinker verzamelde alles: genociden, burgeroorlogen, lynchpartijen, moordpartijen, huiselijk gewelden zelfs dierkwellingen…, en trok daaruit (ok) statistisch zijn conclusies. Hij denkt overigens, (zoals Hobbes en Norbert Elias), dat de mens biologisch gesproken niks beter werd en dat de historie de krachten toont, die ons mensen tot slecht gedrag brachten.
DE PACIFISTEN GHANDI EN LUTHER KING |
HET BETERE BERICHT! |
De staat kreeg het geweldsmonopolie, de handel ontwikkelde zich, de wereld werd vrouwelijker, de mondialisering kwam en de verlichting deed ons anders denken. Naarmate geweld minder voorkomt, wijzen we het ook meer af, het wordt tot iets ongewoons. Mede daardoor denken veel mensen dat er nu méér geweld komt.
HET KILLEN NAM FORS AF: ZELFS MET 90%! |
VOER VOOR ONGELOVIGEN |
Gates en Zuckerberg vonden zijn boek goed, maar linkse mensen beweren dat het een te fraaie rol schetst van het kapitalisme. En stelt ook dat ideologieën veelal een negatieve rol spelen.
Het boek (in 16 talen vertaald), is er (nog) niet in het frans. Pinker moest ook vergeefs zoeken naar een frans interview over het onderwerp! Tekenend voor het Frankrijk (en het westen?) van nu?
Tot in de 70-er jaren waren er meer burgeroorlogen en terrorisme, dan nu. Men focusseert nu vaak op de laatste bomaanslag en zet die niet naast de eerdere. Zo worden wij banger en de terroristen blijer, want zij willen ons angst aanjagen.
Zelfs de 20e
eeuw: met twee wereldoorlogen (80 miljoen doden) en diverse genociden is niet
de ergste periode! Er zijn geen gelijke statistieken over grote events van
vroeger zoals: de val van Rome, invasies van Gengis Khan en Tamerlan, de slavenhandel
en de diverse chinese dynastieën. Ook Rousseau vergistte zich deerlijk, over het
leven voor onze beschaving, in de tijd van de mens als "jager en plukker". Die
stammenperiodes waren veel gewelddadiger dan de moderne tijden. AFNEMEND GEWELD |
Tot in de 70-er jaren waren er meer burgeroorlogen en terrorisme, dan nu. Men focusseert nu vaak op de laatste bomaanslag en zet die niet naast de eerdere. Zo worden wij banger en de terroristen blijer, want zij willen ons angst aanjagen.
Filosoof Burke denkt “negatief” over de mens: die een egoïstische natuur zou hebben.
Maar gelooft ook dat moderne instituties meer harmonie brachten.
KILLINGS OM ETNISCHE REDENEN: PER CONFLICT EN PER LAND (Zie W-Europa!) |
Maar, de nazi-periode bewees ook dat het snel
om kan slaan, omdat
veel nare factoren samen kwamen. De shoa
kwam na een lange aanloop vol antisemitisme, romantisch militairisme, groot racisme (20e eeuw), een te korte periode van ervaring met
democratie, rare autoriteiten-verering (Bismarck), hongersnoden, hyperinflatie,
geweld in de straten, de persoon en de ideologie van Hitler c.s. en grote politieke en
militaire verwarring.
Sinds de 15e
eeuw en tot 1950 werden oorlogen moord-dadiger, door “vooruitgang in bewapening en
militaire technieken”. Nu zijn oorlogen minder moorddadig: ondanks het feit dat
wapens zeer destructief werden. Dus we moeten vooral die wapens “beheersen en
temporiseren”. Zie nu Noord-Korea en Trump.
POLITIEKE OVERTUIGING EN RELIGIE (VS) |
Je kunt vervuiling, obesitas en inkomensongelijkheid ook “gewelddadigheden” noemen. Dat doet men graag in linkse kringen. Werkeloosheid is niet best, maar toch iets anders dan een afrikaanse slaaf uitbuiten of een jood in Auschwitz vergassen. Natuurlijk brengt kapitalisme ook problemen mee.
Canada blijkt veel minder gewelddadig dan de Sovjetlanden onder Stalin. In West-Duitsland was het beter leven dan Oost-Duitsland en in Zuid-Korea is beter dan in het noorden. Komt zeker niet door kapitalisme!
VS; PARTIJ EN GODSDIENST |
RELIGIES IN DE WERELD |
Als mensen de overtuiging hebben dat hún idee de mensheid goeds brengt, willen ze daar best geweld voor inzetten. En tegenstanders elimineren. Maar humanistische bewegingen (Erasmus), christendom (geef om je naasten, wees vergevingsgezind), zie nu de vele bewegingen tegen Kindsoldaten en die van Gates (voorkom beschadigde mensen door beter leefomstandigheden) zijn er ook volop en ze doen goed. Zie ook de protesten tegen dat politiegeweld in de VS. Daarvan zijn er duizenden, maar weinig hebben een echt universeel karakter.
HOE? RELIGIE EN/OF IDEOLOGIE? |
Dat "paradijs na de dood", devalueert ook het leven er voor. En iemand doden is hem eerder naar een volgend (beter) leven sturen…
Maar religies spelen ook een
pacificerende rol:
zie Luther King en Ghandi. Zij wijzen op waarden als beheersing, samenwerking
en familiale zaken. King en Ghandi waren ware humanisten! Naast de geweldloze
jansenisten en de liberaal-democraten. Gandhi nam beide op in zijn vorm van hindoeisme.
King wees op het lijden, maar was vooral een christelijk humanist als Spinoza en Erasmus
waren. Vele denken dat de tanende religies in het westen mede oorzaak zijn, van een
vacuüm dat gevuld werd met narigheid. Want religie is ook regulerend..
Norbert Elias toonde dat processen
kunnen “omkeren”,
zoals in de VS gebeurt met moorden, sinds de 70-er jaren. Love and peace ging
over verre oorlogen en bepaald niet over fout gedrag in eigen kring.
“Doe wat je wil” is op zich niet fout, maar vervangt ook andere familiale waarden. En zo stopte men met "opvoeden en controleren van kids". Babyboomers lieten hun aanmodderen en rommelen met drugs en drank. De revolutie werd geromantiseerd en de wet werd minder serieus. Het geweld etc. werd vaak aan de armoede geweten en men stopte er dus minder in het gevang. Dat werd begin 90-er jaren veranderd en sindsdien zakt het aantal moorden.
DE TWEE SYSTEMEN VAN KAHNEMAN |
Dat klopt: maar
een maand vergelijken met eeuw is onzinnig. Een warme dag is ook geen
klimaatverandering. Inderdaad ging de laatste 5 jaar het aantal burgeroorlogen
van 4 naar 11 en het % doden van 0,2
naar 1,4. Maar dat is ver naast de cijfers van de Koude Oorlog en zelfs die van
WOII. Andere doodsoorzaken: moord, geweld tegen vrouwen en homo’s liep duidelijk terug..
Terroristische groepen overleven niet en halen in 95% hun doelen niet. Vaak winnen ze via “media-oorlogen”: zie die lone wolfs van nu. Maar dit is geen land veroveren of een kalifaat oprichten. Er zijn vele volken die “vrij willen zijn”: overal ter wereld, van basken en castellanen tot in Kasjmir. En daar is komt geen IS aan te pas..
Terroristische groepen overleven niet en halen in 95% hun doelen niet. Vaak winnen ze via “media-oorlogen”: zie die lone wolfs van nu. Maar dit is geen land veroveren of een kalifaat oprichten. Er zijn vele volken die “vrij willen zijn”: overal ter wereld, van basken en castellanen tot in Kasjmir. En daar is komt geen IS aan te pas..
Mensen verliezen vaak hun verstand, na groot geweld. Na 9/11 namen veel meer mensen de auto om te reizen. Dat kostte 1500 amerikanen meer het leven in het verkeer: de helft van bij 9/11. Nobel psycholoog Daniel Kahneman leerde ons dat mensen risico’s niet evalueren zoals statistici, maar volgens hun herinnering aan de omvang van de impact.
Een terreurdaad
als 9/11, die de kans op geweld weinig verhoogt, wordt niet vergeleken met het veel
hogere aantal verkeers-doden. En de grote kans op een auto-ongeluk. De krant doet ons meer,
dan goed nadenken over de cijfers..
Ongeveer 20% der mensen is moslim en 25%
van de landen heeft een moslim-meerderheid. In 2008 waren meer dan 50% van de gewapende conflicten
in moslimlanden. Inclusief de arabische revolutielanden. Wat moet je er van
denken? Het werd nog hoger door de vele
zelfmoordaanslagen in moslimlanden. Die landen zijn zelden democratisch,
kennen ook barbaarse straffen en vervolging van afwijkende mensen. Maar dat
zegt toch niet dat moslims geweldadiger zijn. Want daar komen geweldsdaden onderling
veel minder voor dan in andere landen. En de meeste moslims willen niets weten van
geweld en terrorisme. De islam laat zich nu te gemakkelijk als geweldsreligie
neerzetten. Dat gebeurde echter ook bij communisme en fascisme.
Pinker’s boek
is er nog niet in het frans: “fransen zijn
top-pessimisten”. Maar 3 % van hun gelooft, dat de wereld beter werd. Veel
fransen denken dat we terug gaan naar de donkere Middeleeuwen.. Fransen kijken
wat weinig rond in de wereld en zien positieve feiten niet. Zoals minder: armoede, langer
leven, kindersterfte veel lager, meer kinderen naar school (vooral meisjes),
infectieziekten veel minder… Dat is geen optimisme, maar echte werkelijkheid.
Pinker herhaalt: statistieken van het
geweld tonen een vermindering qua trend. Dat is geen optimisme maar wetenschap. En: ja het leven
blijft tragisch, want we gaan alle dood en blijven ook herrie maken ook met hen die
we lief hebben.
Veel hoop en dromen zullen blijven mislukken. Maar op de
brandstapel sterven werd zeldzaam, verkracht worden door de overwinnaars ook,
en ook omkomen in goulags of Auschwitz. En toch kan ook morgen een H-bom alles
kapot maken, zie Kim en Trump.. (Mede naar Le Point, juli 2016).
Zie ook wat Luce schrijft over "het einde van het westers liberalisme"! Deze columnist in Financial Times schreef: “The retreat of western liberalism”, na andere publicaties over val van de muur en de multipolaire wereld.
En nu dus over wat Poetin en Erdogan niet van ons willen overnemen! Hij wijst op de Koude Oorlog en zegt: “We moeten weer zorgen dat we niet van binnenuit worden verscheurd”. Want, wel 25 democratieën gingen er al aan: van Rusland, Turkije tot Venezuela. De oorlog in Irak gaf een tik: Bush en Blair maakten er een grote fout. En dan komt de crisis van 2008. Daarna komen China e.a., met een groei van dubbele cijfers. En de atlantische wereld zakt naar magere 2%.
GELD EN GELUK |
GLOBAL PROBLEM |
Het chinese autoritaire model komt in, zie China invloed krijgen in Afrika en latijns Amerika. Xi is tot onze verbazing nu de echte liberaal, terwijl Trump zich afsluit. Maar China moet wel, en Trump doet dat “America First” uit een vreemde impuls. We zwoeren in het westen bij de noodzaak van creativiteit en vrijheid van het woord: voorwaarden voor liberalisme. Maar nu produceren vooral de “semi-democratieën (democraturen)” de groei..
Sinds 1970
verdubbelden inkomens in Afrika en verviervoudigden in Azië. En het westen
stagneerde: de middenklassen verloren bij ons. Zie econoom Robert H. Frank met
zijn labour-index. In 1950 moest je 45 uur werken om de gemiddelde huur te
betalen in de amerikaanse steden: en nu 110 uur. De westerse middenklassen zitten in een structurele en duurzame
ontwikkeling naar omlaag.
Moet er een
Marshallplan voor de middenklassen komen, opdat ze snel nieuwe competenties
krijgen? En moet ons sociale protectiesysteem niet op de schop in deze
“gig-economy” en die van de “petits boulots”.
De populisten zeggen: weg met die mondialisering en willen bescherming
van jobs. Maar kunnen ook niks doen tegen de robo-automatisering die veel linker is
dan de mondialisering! Ook die fiscale progressie lijkt aan zijn einde, zeker in
Frankrijk.
Neem ook de kwestie van de
“identiteit”. Als je
begint met etnisch onderscheiden, scheidt je en je verbindt niet. De triomf van
links, waarbij de niet-blanken steeds meer plek wonnen bij verkiezingen, drukt
die blanken (nu zeker de conservatieve) in de verdediging. De minderheden
wisselen. Zie het echec van Clinton, waar
vele hispanos ook niet vóór stemden, zij stemden dus “blank”! Het
bleek dat alle middenklassers en van elke kleur in de verdrukking zaten in de
nieuwe economie. Dus niet het racisme werd reden één voor het populisme: maar
het uitblijven van de groei! Het vertrouwen in het oude systeem brak en de
demagogen pakten hun kansen.
Hoe meer de verzorgingsstaat zich terugtrekt, hoe sterker de populisten worden. De mensen zien de sociale zekerheid verdwijnen. Je kunt het prachtig vinden dat Duitsland en Zweden zoveel asielzoekers ontvingen: het westen op z’n best. Maar het werd pover gecommuniceerd en integratie-problemen werden onderschat. En vele werden bang voor hun deel van de verzorgingsstaat.
Je moet de
volgers van de populisten niet blind verdoemen, want er was veel hypocrisie. Obama
en Clinton waren voor het homohuwelijk: Clinton niet meer na 2013.. Men liet
zich look eiden door de publieke opinie. Dus nu moeten we de massa niet toeroepen ”dat
zij de foute kant van de geschiedenis kiezen”. Want dat levert “fuck you” op.
Obama maakte die genderregel over de toiletten in scholen en dat zette Trump zeker op winst! Die was er zeer gelukkig mee, want “dat toonde dat genderpunten belangrijker werden dan de problemen van de middenklasse”..
Obama maakte die genderregel over de toiletten in scholen en dat zette Trump zeker op winst! Die was er zeer gelukkig mee, want “dat toonde dat genderpunten belangrijker werden dan de problemen van de middenklasse”..
Moeten politici niet meer pedagogen
zijn en tonen dat
vele uit diepe armoede ontsnapten? Of enerveert dat hen die achter-uit gingen nog
meer? Iemand zei dat “de miljardairs van begin 19e eeuw armer waren
dan de huidige middenklasse”. Maar nu is er veel meer dan economie van belang! Ook je plek in het geheel telt en als je
tot een nietsnut voelt worden raak je
gefrustreerd.
De elites hadden beter moeten weten. “Slacktivism”, (lui activisme) was in bij de elite. We wilden steeds beter, ook voor onze kids. Maar kan dat zo doorgaan en is dat sociale kapitaal doorgeven nog wel mogelijk? Nee: die mooie existenties in Londen en Parijs komen nu ook aan hun grens, door wat zich buiten de liberale eilandjes afspeelt!
Edmund Phelps, Nobelprijs Economie
2006, denkt veel over economische groei.
Een moderne economie behoeft dynamiek en de wil om te innoveren. Waarom lukt dat de een wel en niet de ander? Een
samenleving behoeft mensen met ervaring en kennis, om te zien wat gefinancierd en doorgezet moet worden.
Tot voor kort moesten elk land voor de eigen vernieuwing zorgen. Maar in de mondiale wereld staan landen open: men kan iets wat elders is bedacht ook oppakken, en omgekeerd. Zo wordt “andermans innovatie” die van het adoptieland. Het verschil tussen imitatie en innovatie wordt nu ook miniem..
De dynamiek van een economie berust op
een samenspel van krachten en competenties, daarop leunt innovatie. Willen veranderen, het talent
daartoe hebben en openstaan voor nieuwe zaken. En zich niet door problemen en
omstandig-heden laten tegenhouden.
Marktcondities
spelen een rol en er kan even tekort aan nieuwe ideeën zijn: zoals een artiest
inspiratie kan missen. Het innovatie-ritme kan sterk schommelen: ook bij veel
dynamiek.
De actuele groei in een land zegt
weinig over de dynamiek.
Een mondiale economie, waarin dynamieken van landen inwerken, kan dezelfde
groei hebben, ondanks verschil in salarissen etc. Handel drijven met dynamische
landen is gunstig, zeker als je producten van andere landen imiteert (in betere
versies). Zie Italië 1890-1913: daar groeide de productie per uur toen even
hard als in de VS, maar het zat op een 43% lager welvaartsniveau. Maar de
dynamiek in die twee landen was echt niet vergelijkbaar.
Wie goed kijkt ziet dat het vooral om ideeën gaat. Alle goederen en diensten van nu zijn de resultaten van eerdere ideeën. Een moderne economie moet vooral bezig zijn met vernieuwende ideeën. Verbeeldingskracht is essentieel voor succes: het zien van nieuwe mogelijkheden en nieuwe behoeften. Dus: “strategische visie hebben is essentieel”: denk aan Steve Jobs. Hij was nieuwsgierig en hield van “nieuw denken”. Zonder motivatie om te zoeken en genoeg middelen, is imagination onmogelijk. Zie de nieuwe Apple I-Phone..
Een mix van
motivatie en financiële en niet-financiële prikkels, dat is nu de brandstof. Vele
uitvinders zijn afhankelijk van financiers/investeerders: soms helpen ze tegen
een deel van de opbrengst. Een dynamische maatschappij vereist mensen met bepaalde
ideeën en gedrag. Mensen die kunnen geloven, kansen grijpen en die enthousiast zijn
door nieuwe kansen. Die niet terug schrikken, maar die zich laten inspireren
door perspectieven.
Zo’n betoog roept de vraag op hoe vergrijzing
en ontgroening hier hun rol spelen.
Want VERGRIJZING EN ZORGKOSTEN |
Japan leert ons hier nuttige lessen. Tientallen jaren ontbrak groei en de deflatie
sloeg toe. Er is een groot begrotingstekort: staatsschuld van 230% (!). Die minder
zwaar weegt, want ze wordt uit besparingen van welvarende ouderen gefinancierd.
En niet uit buitenlandse leningen! Dat heet: “interen”, op oud, vroeger
verdiend geld. Jongeren huwen er weinig en kinderen zijn schaars.
ONGELUKJE GEEN OPZET.. |
Innovatie, ooit hét product van Japan, zie je nu vooral elders. Japan heeft geen spoortje Silicon Valley! Hun robottechnologie is de uitzondering: maar die wordt enorm gepushed vanwege de vergrijzing en arbeids-tekorten! En: het land weigert stoïcijns elke vorm van immigratie: het staat enkel arbeiders van elders uit Azië toe en op tijdelijk contract!
UITGAVEN BEGIN 21e EEUW Nederland |
Duitsland volgt Japan maar het wil
niet ten onder. Dus
pakte Merkel haar kans toen ze die miljoen gevluchte syriërs zag in de EU: die
niemand wilde. Zij besloot haar land mee te nemen op de moeilijke weg van
“integreren van massa’s mensen uit een andere cultuur”. Niet uit roekeloosheid, maar om het land breed en diep wakker te
schudden. Over hun dodelijke trend
van “grijs zonder groen”. Zie haar succes: niet met een flitsende integratie,
maar met een volk, dat steeds beter begrijpt dat er “buiten verjonging en
dynamiek moet worden getankt”. Want “keren”, neemt een generatie of twee..
Nu zie je ook in Nederland eerste tekenen
van de politieke bewustwording hierover,
over een probleem, dat Wilders c.s.
krampachtig meden. Ook Nederland heeft “de duitse ziekte” en zal het immigratiemedicijn moeten slikken.
Daarbij is een schokkend feit dat heel Europa (!), een grote vergrijzende boel
is geworden. West en Oost: dus daar is niks te tanken. En omdat Afrika buurland
is en daar 70% onder de 25 jaar is, zal er dus “zwart moeten worden getankt”!
Maar het gemene volk wil dat niet weten, maar voelt ook de
stijgende zorgkosten (nu 30% v.h. BBP!) en de tekorten op de arbeidsmarkt nu de economie aantrekt,
dit gaat ons genadeloos beleren. Terwijl Wilders inventariseert hoeveel deuren er
in Z-Europa openstaan. Die hij samen met Orban en co wil sluiten. Populisten
leven vooral van afgrijselijk simplisme.. Dat gaat er lekker in, vooral bij de afgehaakte ouderen..
ZIE HET GROENE AFRIKA EN Z-AZIE |
Er speelt
zich om ons heen dus een drama af. En Parijs liet weten dat ook bij hun het aantal
kids per vrouw nu daalt.. de laatste sluit aan. (zie ook La
prosperité de masse, Edmond Phelps ).
Conclusie: vroeger was de mens au fond gewoon die van nu, maar zijn wereld werd anders. En dat bepaalde zijn veranderde gedrag.
We moeten dus de leefwe-reld zo inrichten dat het goede wordt gestimuleerd en het kwade wordt beheerst. En hopen dat er geen te grote rampen over ons komen. Daarom is een organisatie als een (liberale) democratie of een andere van belang voor vredig en welvarend leven. Dus is het daarnaar zoeken en daarna ook zo construeren essentieel.
“Wie een oorlog begint roept grote ellende op”, er is niets gemener dan vechtende mensen. Dat zien we weer en het lijkt 100% op vroegere tijden. Conflicten uitpraten, overlegorganen koesteren (VN en zijn vele subs) die ook partijen uit elkaar houden (blauwhelmen), onderlinge handel bevorderen (=afhankelijkheid) en genoeg filosoferen dat is dé kunst. Het is ook een simpele kwestie van “wereldorganisatie”! Maar het daarover eens worden met 230 landen, is het eerste struikelblok.
De mens kan dus gelukkiger leven, maar moet dat
zelf goed organiseren. En daartoe de condities scheppen of onderhou-den. Dat is ons
lot en onze plicht. Maar nu ben IK u iets aan het verkopen: wat wil ik van U? Wel eigenlijk niet meer dan dat u goed om u heen kijkt: want de verre wereld is nu mer dan ooit bepalend. Ook voor uw eigen pensioen en voor de betere job van uw kleinkinderen..
Voor onze erfgenamen moeten we nog even een wijs voorbeeld zijn..
Voor onze erfgenamen moeten we nog even een wijs voorbeeld zijn..
Léon de Marsilho, 5 oktober 2017
Landgenoten, gaat U rustig slapen .
BeantwoordenVerwijderenNaïve Gerbrandy , via de radio
Dag Anoniem,
BeantwoordenVerwijderenDat staat er niet natuurlijk. Er staat zelfs in de blog het nodige over foute tendensen! En ook over slechte ideologieën (ultrarechts bv) en ontsporende religies (ook hindoes die moslims vermoorden: Birma ).
Tja en dat Gerbrandy zat te suffen dat kan ik niet van mezelf beamen natuurlijk. kortom het gaat een beetje veel angs de strekking hen. En ik moet nu wel geloven dat anoniem vindt , zonder enig bewijs_) dat het vroeger veel beter was?
Met vreselijke godsdienstoorlogen tussen christenen in heel Europa en zelfs tussen moslims en christenen. Waarbij de christenen begonnen met het Heilige Land in te pikken. En dan nog al die andere oorlogen (zelfs atoomoorlogen).
Dank voor de cryptische opmerking maar ik kan er niet veel mee helaas.
Dus: waarom klopt het niet?
groet,
Leon Speetjens