Totaal aantal pageviews

maandag 26 september 2016

WEER EUROCRISIS? NEE, HET BLEEF BIJ EEN NACHTMERRIE.


WEER EUROCRISIS? GELUKKIG BLEEF HET BIJ EEN NACHTMERRIE.

DE ANTI-DRAGHI

 

Ik weet dat mensen vaker dromen over nare dingen in hun leven. Nare zaken, erge ongelukken of persoonlijke bedreigingen. Maar,- wie weet-, zijn er ook mensen die dromen over een ondergang van heel hun wereld.. Over een apocalyps, met of zonder Koreaanse bom..

Daarover dacht ik na, in de nacht, dat ik wakker schrok uit een  nachtmerrie. Die ging  over  een afgekondigd “cash-verbod”: waarbij alle europese banken tot nader order werden gesloten.
Zoiets  dromen alleen zij die beseffen hoezeer de europese samenwerking dè garantie is voor stabiliteit, vrede/veiligheid en welvaart. Iets essentieels, waarvan veel, ook persoonlijk levensgeluk, afhangt. 
BEELD APOCALYPS VAN 500 JAAR GELEDEN
Ik ken ook verhalen van mensen die tijdens  WOII  onder grote bedreiging leefden, maar die desondanks intens persoonlijk gelukkig bleven.

De "bankruns" zijn volop terug: we zagen ze in Argentinië, in Griekenland,  in Venezuela en zelfs even bij de recente "putsj" in Turkije! 

Ik droomde die nare nacht, dat ik een bank zag bestormen in een grote stad. Die sterk op Rome leek.
UIT MIJN DROOM OVER ROME
Die bank bleef hermetisch dicht, ondanks geschreeuw, gebonk op de grote houten deuren en het gooien van stenen en andere zaken tegen de gevels.  De grieken waren, enkele jaren geleden sneller geweest, vele waren de sluiting nipt vòòr... en pikten hun cash.



IK WIL AL MIJN EURO`S, EN NU!
In mijn droom was het nazomer en warm, zoals het rond september in Rome kan zijn. De mensen op straat waren wanhopig, woest en nogal gewelddadig.  De politie keek op afstand toe: men liet hun maar  uitrazen... Een machteloos geheel.  En, die agenten hadden natuurlijk ook geld op die banken staan, dat hun vrouw er af haalde. In de droom kwam ook een opgewonden premier Renzi voor,  die op TV bittere woorden sprak.
Vele wisten langer, dat grote de bank Montei di Pascha (1472!) "vol" zat met 30 miljard dubieuze leningen. Zo bleek bij de stresstest (tbv Europese Bankunie i.o.). De eerdere 8 miljard steun bleken onvoldoende: er moest 5 miljard bij. 
Renzi mocht (EU) niet uit de staatskas putten. De nieuwe regels eisen, dat de schuldeisers zelf moeten lappen: via “bail in”. Maar: dat zijn duizenden italiaanse gepensio-neerden.. Niet best voor Renzi, na de verliesreeks (Turijn en Rome).
Het geforceerde reddingskunstje werd: internationale banken fourneren 5 miljard. Met als tegenprestatie opkoop van rotte leningen: maar voor 1/3 van hun waarde.. Dat redde de grootste (van 4 grote) banken “in extremis” (zie voetnoot).
 
RENZI WIST HET NIET MER..
Ook omdat er geen europees geld kwam, om italiaanse banken te redden, met hun ernstig tekort aan cash. De Europese Raad (leiders van de EU-landen), vonden "ons geld daar aan geven" geen goed idee. Omdat Italië bitter weinig hervormde, ondanks alle afspraken rond de Europese Bankenunie “in opbouw”. Die ook was opgezet om bankencrises “onder banken op te lossen”.   
GRIEKSE ZUILEN 
ITALIAANSE BANKAANDELEN



Die stresstests bij de banken, hadden panische reacties opgeroepen. Italianen wilden nu hun spaargeld van die banken halen.  Ik liep verder door grote opgewonden menigten, en nergens werkte er nog een geldloket… Enkele waren met zware voorwerpen al totaal vernield..   
ZIE OOK HIER AL: ITALIÉ 
In een cafe-tje dronk ik wat caffe en keek naar de beelden op een internationale nieuws-zender. En zag daar 
soortgelijke beelden in andere EU-landen, de paniek  was dus “door-geslagen. “

Ik dacht aan mezelf, mijn familie en vrienden: wij spraken vaker over bankruns. Vooral in 2009 toen de europese regeringen de garantie voor 100.000 euro per persoon invoerden, om die te bezweren. 
EURO`S: HOU ZE IN HET OOG!
En zo deze geweldadige taferelen te voorkomen..  Kennelijk was nu daar in het vertrouwen ook verdwenen, 
toonde mijn droom.

Die Brexit met al de gelogen beschuldigingen over  Brussel en zijn instanties en de dreigingen door populisten met andere  exit-referenda, hadden grote onzekerheden en angsten opgeroepen. Zo kon die laatste dikke italiaanse druppel van de stresstests nu die EU-emmer doen overlopen..

Ik wilde zo snel mogelijk naar Marseille terug, en voelde me bedrukt. Maar er was geen taxi voor het vliegveld en geen bus. Dus eerst terug naar mijn hotelletje, maar daar was geen internationale TV. Dus zocht ik weer een cafe met internationaal TV-nieuws.

En ik zag die paniek, “europees breed”, opzwiepen op het beeld-scherm:  nergens kon men zijn emoties nog bedwingen. 

DE RATINGS VOOR AUGUSTUS 2016
Ik zag de reacties van regeringen, van de ECB en van de “ameri-kaanse agencies”. 
En hoorde: "De banken worden voorlopig gesloten…".
Ik telde mijn euro-cash, en bekeek mijn vlieg-ticket en de bankkaarten.  Die waren voorlopig niets veel meer waard…

Ik haalde mijn bagage en moest het hotel ook "cash" betalen. Daarna begon ik richting vliegveld te lopen, een grote afstand.  Onderweg vele files: vele wilden snel weg..  Dus ik stak mijn duim op om te liften.  Na vele passen, kreeg iemand medelijden met me en bood me een lift. Het was een fransman in een huurauto: 
hij wilde snel richting Parijs. Zijn vrouw had hem in paniek gebeld: ze had geen cash meer en kon ook niets meer uit de muur trekken..  We spraken in flarden, bedrukt en verward. Op  het vliegveld gekomen nam ik onder veel dank, afscheid.

HOUDT ER EEN PAAR EXTRA VAST
Maar mijn weldoener excu-seerde zich, en vroeg:  of ik hem wat cash kon lenen…. Ik pakte mijn portefeuille en hij de zijne, hij was een fatsoenlijk mens, gelukkig.  We telden alles samen en deelden het door twee. Ik moest hem 200 euro`s lenen. We schudden elkaar intens de hand: de ontmoeting had ons beide best gesterkt. 

AIRPORT RUN , VOLGT OP BANKRUN
Ik stapte de vertrekhal binnen, terwijl hij de huurauto naar Avis reed, voor retourgave.

De drukte bij de incheck balies was enorm, iedereen wilde  kenne-lijk huiswaarts.
En daar zag ik mijn weldoener weer, hij liep snel op me af. En stelde me voor om samen met de huurauto verder te reizen, omdat vliegen niet snel zou lukken. Hij kon een volgetankte auto huren, op krediet, via de Avis-card van zijn bedrijf.

SOMS REDDER IN DE NOOD
Ik was het meteen eens en even later reden we in een beschei-den Renault Clio richting La France. Hij was van Parijs en kwam dus dicht langs Marseille. We reden afwisselend en snel en stopten maar een keertje voor  koffie…  Want die cash werd in een klap ons enige reisfortuin..

Na uren rijden zag ik bij een afslag naar Marseille, een lege marseillaanse taxi. Dus volgden we die naar de peage. 
EEN ECHTE....

Ons afscheid was opnieuw intens en warm,  onze blikken kruisten en toonden ons onrustige innerlijk. Wij wisten wat er ging komen…  
De taxi nam me mee en de chauffeur vroeg me: "wat ik van alles dacht”. Ik  antwoordde hem, dat ”ik het helaas ook niet meer echt wist”.. 

Toen schoot door mijn hoofd dat die aardige fransman me al meteen wat bekend was voor gekomen. En toen wist ik het, en de schok was groot. Hij leek sterk op Jacques Attali, de franse econoom en auteur,  waarvan ik het portret ook al lang kende uit L`Express.

 
ATTALI UN BON GUIDE 
Ik zag hem ook vaker op TV en had al jaren veel van hem gelezen.  Een visionair iemand, ook in de politiek zeer bekend en vaak adviseur van diverse presidenten:  een man met veel prestige en eruditie.

En toen… SCHROK IK, PATS, WAKKER UIT MIJN DROOM
transpirerend en zeer dorstig. Ik nam wat water op de badkamer en keek in de spiegel.. Kijkend in mijn eigen ogen wist ik het : dit was een nachtmerrie, maar alles kon toch niet enkel dromerig toeval zijn?Ik zocht in mijn werkkamer Attali`s laatste publicaties op.  En verstijfde, toen ik in L’Express van juli 2016 zijn column zag. Waarvan de titel was : “Hoe verder met de euro.. na de euro…?”.  Waarbij met de tweede euro het EK-foot werd bedoeld.  

L`EXPRESS BONNE SOURCE POUR CONNAITRE DEMAIN
Ik las snel tot het einde, en begreep dat zijn grote angst nu waar was geworden.  De EU begon uiteen te spatten en daarmee de eurozone. Dit scenario had ik vaker zelf onder ogen gezien en ik nam ook al enkele maatregelen. Mijn droom was dus exact  dat  onderwerp van Attali`s column!

 Ik liep naar de koelkast en nam wat voor ontbijt, het was nog zeer vroeg. Ik ging op het terras, dronk mijn espresso  en keek uit over de stad en zee.  De ferry naar Algerije voer binnen en een cruiseboot voer uit.  De stad zoemde nog zacht en werd  wakker..  
GARE SAINT CHARLES, MARS.
Ik nam me voor snel naar het cash-guichet te gaan in het Gare Saint Charles, 100 meter verder.  Daar zou ik ontdekken wat mijn situatie nu, “overnight” was geworden. 



HET RAMP SCENARIO ACTOREN IN KLEUREN




.. EN PAS TOEN dacht ik, eindelijk: ….“Man, je bent knettergek geworden! Je hebt toch gewoon beroerd gedroomd “!

ZIJN SCHULD: FARAGE THE BREXIT GHOST!
Opnieuw dooreen geschud, friste ik me op en besloot een rondje te lopen. In de hall gaf ik Samuel , onze poetsman, de “arm” en stapte naar buiten. Ik liep naar het bankguichet op het Gare Routiere…  Het was daar rustig met alleen vroege reizigers. Ik stopte mijn bankkaart in de gleuf en tikte 500 euro in: mijn daglimiet. 
ZO KRIJGT U OOIT DE LAATSTE EUROS
Op het scherm verscheen de boodschap:  uw limiet is
 verlaagd tot 250… Snel pikte ik de biljetten uit de machine.
En vroeg me intussen af: is ook dit gewoon toeval?
 



ALLES OK: ZON, HEMEL EN DE NATUUR
De zon kwam op om de hoek, de hemel was mooi ochtend-blauw en de stad kwam los.
DE REST WEET U NU OOK
“Hoe is de wereld die ik zie, nou echt?”,  dacht ik, al lopend. Ik opende de hall-deur met mijn badge. En: ik kon nog gewoon binnen...!
Opstijgend met de lift dacht ik: hopelijk heeft  Attali ongelijk, als hij inschat dat alles rond einde december 2016 zou beginnen. Maar dan herinnerde ik me ook,  dat, wat eerder, Merkel, Hollande en Renzi  een meeting planden... in Italië, ook over positie van de Italiaanse banken.
Daarna volgde die redding van de bijna failliete Monte di Pascha uit Sienna, met 5 miljard. Kenners weten ook hoe rot en achterlijk het Italiaanse verkruimelde banksysteem achterbleef..
In december 2016 komt het referendum over de Italiaanse senaatsherziening, wat Renzi politiek moet redden. Dat kan zeker  ontaarden in een anti-EU demonstratie, aangevoerd door het opkomende "5 stars" van de spaghetti-clown. Volgt er dan dus  nog een nachtmerrie? 
UIT DE DROOM: MIJN LAATSTE CASH 
Ik zette thuis BBC/CNN op TV aan en hoorde over de 
gesprekken van Merkel met de Visegrad-landen: Polen, Hongarije, Tsjechie en Slowakije, die geen enkele moslim wilden nemen. En hoorde ook over het beter afsluiten van de Balkan-route.

En zag de vele gevolgen na de staatsgreep tegen Erdogan. France24 bevestigde alles, ook Euronews en zelfs de russische zender RT. Men meldde de vele ontslagen en arrestaties.  Na die bezette bruggen, radiozenders en die tanks voor het parlement, en... ook vele doden. 
Ik dacht ook aan die moorddadige rit van die vrachtauto, op de Boulevard des Anglais in Nice: 85 doden en 200 gewonden… Gevolgd door die moord op die franse dorpspastoor.. 
Aan de stad Sirte in Libië werd in bevrijd van IS, terwijl voor de kust per dag 6500 vluchtelingen op zee werden gered en er 1100 op Sicilië arriveerden. Dat intussen Erdogan dreigde met het opheffen van de blokkade naar Griekenland.. Want hij wilde snel die visumvrijheid hebben. Experts spraken over weer vele tienduizenden vluchtelingen naar Italië en Griekenland: per week.. En hoorde ook dat er nu zelfs uit Egypte migranten vertrokken en ook daar voor de kust verdronken.. 
In België bleken 40% van de uitgewezen vluchtelingen onder te duiken... En Hollande schrok zeer toen de franse minister Macron (econ. zaken) zijn congè nam: PS-Parijs weer eens in shock.
In Italië bleek de schuld van de regio`s liefst 540 miljard te zijn: 25% van de staatsschuld. Renzi`s PD-partij verloor de burgemees-tersverkiezingen in Rome en Milaan. Geen goed aanloop naar het referendum, dat experts als "een 50-50 risico" zien. Intussen staat dit land op een staatsschuld van 132% plus een bankenschuld van ca 400 miljard...  Zo gaat Italië dat cruciale referendum straks in, dat sterk doet denken aan het "Oekraine-referendum in Nederland". Met 72% "NEE".. Met dat NEE dat was bedoeld tegen de EU, weten we nu..  Die popu-clown Grollo van 5-stars weet dat ook; nu staat zijn koren volop te bloeien..
 
NO DREAMS LEFT?
Nadat dit alles voorbij rolde, besefte ik ten volle: 
Onze wereld draaide en draait nog gewoon  door. Terwijl de "5 stars" populisten van Italië wachten  op hun "december"...    



Leon de Marseille, 25 september 2016
 
OP WEG NAAR TWEEDE HELFT 2016
NASCHRIFT: 
Bij het blog-fixen ontdekte ik  vele foto`s en plaatjes. Die er al op internet staan, over het uiteen spatten van de EU en de Euro. Een kleine bloem-lezing voor u, tot besluit. Er is genoeg materiaal voor een volgende nachtmerrie-blog in december 2016..

Voetnoot:
De geëiste bank hervorming in Italië is
begonnen bij de duizenden lokale banken. Bestuurd door lokale politici, die niets op hebben met fusies.
Helaas: de dubieuze schuldenberg is totaal 360 miljard. En de "5-stars-populisten"  wachten op het december-referendum. 
Laat Renzi schuld-eigenaren zakken, dan volgt een deuk in het vertrouwen in de bankobligaties. 

Prive investeerders Atlante geheten, kochten rotte bankleningen op maar er moeten ook nieuwe obligatie-leningen worden uitgezet (5 miljard). Dat eist de ECB; minstens twee  de noteringsagencies moeten ook nog positief adviseren. Renzi heeft zijn hele politieke gewicht straks nodig, bij dat riskante referendum.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten