LINKSE MENSEN
ZIJN ALS GELOVIGEN..
TE GOED WILLEN ZIJN KAN BLIND MAKEN |
INHOUD
-Weinig
tijd/zin in lezen? Lees: 1,2 en 6
-Zin in meer?
Kies uit: 3 t/m 5
1.INTRO
2.LINKSE
MENSEN ZIJN GELOVIGEN!
3.HEROPVOEDING
VAN EX-DJIHADI`S (Saoudi`s)
4. DJIHADI-HEROPVOEDING IN LA FRANCE
5.WAAROM
NIET IN TECHNOLOGIE GELOVEN?
6.EPILOOG
INTRO
Toen ik las over “links zijn
is ook een geloof”, voelde ik iets van herkenning. Dat deed meteen met de herinnering opkomen aan dat verbod
(dat er ooit was in katholieke regio in Nederland): om op een linkse partij te
stemmen. (heette toen, 50-er jaren: het Amendement..)
HET WORDT ER VROEG IN GEGOTEN |
HET MAG KRUISEN MAAR NIET SAMENVALLEN |
Ooit was
de monarch ook het hoofd van de kerk en van het enige toegestane geloof.. Tot
de scheiding van Kerk en Staat daar een einde aan maakte. Maar dat was (en is
nu..) niet overal ieders idee.. In
tegendeel, lijkt het.
Geloven kan dus iets zeer
fanatieks worden. Dat zien we in al zijn trekken nu weer. Katholieken van
vandaag weten nog van het Rijke Roomse Leven in de 50-er jaren. En wie kent ook
niet die fanate bijbelbelt in Nederland?
POLITIEK EN DOELEN.. |
RAF, Rode Brigades, IRA e.d.
zijn we ook nog niet vergeten. Daar werd geloven bijna synoniem aan geweld
gebruiken om “te overtuigen”. Kamikazes, Hitlerjugend, KuKlux-Clan, roomse
inquisi-teurs, maffia/comorra... de rij
lijkt oneindig. Kruistochten, djihad`s, protestanten-vervolging, de shoa.. ook allemaal
uitwassen van extreme overtuigingen.
Er zijn nu ook mensen die
heilig geloven in sekten, mystieke genezingen, spoken en geesten, en zelfs in
het heilbrengende van technologie.. Een mens moet kennelijk in iets geloven.
Hij wil een zin zien en voelen van zijn leven…
HET MO, KERKHOF VAN DE HUIDIGE WERELD |
DE KLEUREN VAN HET TERRORISME |
Is inzicht, ontwikkeling en
opleiding een afdoende wapen tegen blind fanatisme? Of doet dat er niet toe?
Kan de mens ooit geweldloos geloven in iets zonder op hol te slaan en zijn
medemensen te vermoorden?
VAKLITTERATUUR.. |
Immers de omstandigheden
maken vaak de mens wat zijn gedrag betreft.. ligt daarin Des Pudels Kern?
LINKSE
MENSEN ZIJN GELOVIGEN
RECHTS MAAR MET ROOD TOPJE? |
Dat is de overtuiging van de britse conservatieve filosoof Roger Scruton. En hij ging om dat te onderstrepen niet over een nacht ijs.. Hij behandelt een twintigtal linksige denkers en concludeert dat de laatste eeuw vooral “marxistisch” was.
DE TAAL VAN DE EILANDBEWONERS |
Hij
ergerde zich vele jaren aan de linkse hegemonie op de universiteiten waar de
conservatieve denkers sterk in de minderheid waren. Dus trachtte hij te
ontdekken wat de linkse collega`s hem konden leren. En constateerde dat zij
alle op een zelf geconstrueerde wolk leefden waarbij ze zelfs de taal naar hun
hand zetten en vele automatische denkfouten maakten.
LA FRANCE GAAT NAAR RECHTS.. |
LIGGEN MINDER LEKKER NU.. |
EEUWIG RAS |
Die
auteurs waren eigenlijk alle producten van het communisme en bewonderden een
soort van intellectuele stalinisten. Daar zou het heil in gevonden kunnen
worden en dat werd een soort van ritueel gebed..
ALTIJD WEER SPINOZA |
Dat
zoiets kan is enkel verklaarbaar uit de religieuze idee die er in schuilt. Ook
daarin wordt steeds wat beters beloofd wat je nooit kunt ontkennen omdat het
“nog moet komen”.. De moderne linkse
intellectueel is zoiets als afstammeling van een priester. Steeds wordt de
huidige imperfectie vergeleken met de komende perfectie in de toekomst. Er mag
niet gezegd worden dat je natuurlijk altijd iets kunt verbeteren..
LINKSE DICTIONAIRE |
II FRANKRIJK: NOG NIET TE ZIEN, LP LIJKT HYBRIDE |
Corbijn
van Labour in het UK is er ook zo een: hij stoelt alles op de totale oplossing
en zijn ressentiment. Ook als hij zegt: “Ik propageer een nieuwe visie, die van
de zachtheid”. Daarmee staat de ander
meteen in de hoek van de rotzakken, de slechte en de onmenselijke. Eigenlijk is
dat al zeer agressief en puur links ressentiment. In de stijl van: “Omdat u me
wil onderdrukken zal ik u moeten gevangen zetten en daarbij laat ik het dan
maar uit menselijkheid”.
DE TAAL VAN HET MIDDEN |
Een uiterst moralise-rende visie ook op de politiek. Die eigenlijk in zichzelf immoreel is omdat ze de moraliteit verplaatst van indi-vidu naar de staat. Want elk van ons hoort zich immers verantwoordelijk voor alle die van hem/haar afhankelijk zijn. Als ik die naar de staat overbreng moet die het maar regelen en kan ik zelf verder rustig “immoreel leven”. En de staat is er om mijn overmatige rijkdom af te pakken en te herdistribueren. Zo neem je elke burger zijn verantwoordelijkheid af en kan ieder die het wil zonder wroeging ontsnappen. En die “welzijnsstaat is dus eigenlijk de “externalisatie van de liefdadigheidsplicht van elkeen”.
BEIDEN FAILLIET... |
NIEUW LINKS OF STUIPJE? |
Dat kun je nu zeggen, maar in de 80-er jaren was dat onmogelijk. Omdat men zich nu niets meer aantrekt van “ideeën en ideologieën”..
Lees
voor meer: Fools, Fraudeurs en Brandstichters:
Denkers van Nieuw Links ( van Roger Scruton, Bloomsbury
Publishing).
DE LINKSE DENKERS EN DOENERS.. |
HEROPVOEDING
VAN EX-DJIHADI`S (saoudi`s)
Heropvoeding is bepaalde geen nieuw verschijnsel. Vele landen hebben daar instellingen voor en in de dictatoriale, sterk ideologische landen, waren/zijn deze instellingen onder keiharde regiems geplaatst. De goelags, Guantánamo, de chinese, die voor ex-IRA-leden en die voor de Rode Kmer..
Heropvoeding is bepaalde geen nieuw verschijnsel. Vele landen hebben daar instellingen voor en in de dictatoriale, sterk ideologische landen, waren/zijn deze instellingen onder keiharde regiems geplaatst. De goelags, Guantánamo, de chinese, die voor ex-IRA-leden en die voor de Rode Kmer..
KAN STRAKS OVERAL BESTAAN |
IS-TRANINGSKAMP |
Ze worden in contact gebracht met grote geleerden in hun geloof, die hen omstandig uitleggen dat in de Koran niets staat van dit foute djihadisme. Ze worden zo “schoongewassen van hun grote zonden” en kunnen zo “maagdelijk herbeginnen als goede gelovigen”.. Ze leren waar ze werden misleid met foute interpretaties van teksten en zorgt dat de goede geloofskern niet wordt beschadigd. Dat kost de saoudische regering sloten met geld…, maar de recidivegraad is 0%!
VS HEROPVOEDING |
Ene
Khalid-al-Hubay-shi streed in de djihad in de Philippijnen en werd gepakt in een
trainingskamp in Afghanistan. Hij werkt nu via Internet voor de overheid voor
800 dollar maandelijks, met een auto en met 20.000 dollar voor zijn trouwerij..
CHINA KAN ER OOK WAT VAN.. |
DJIHADI-HEROPVOEDING
IN LA FRANCE
ZEER ACTUEEL |
MADE IN EUROPE? |
In zijn boek: La Pensèe Extrême toont Gerald Bronner dit en nog veel meer. Hij werkt nu voor de franse regering, samen met andere, aan de opzet van “franse kampen voor heropvoeding”.
FRANSE REGERINGSADVISEUR |
Want zegt deze: ”de ex-djihadi moet snel binnen een nieuwe groep gaan functioneren. Dat moet voorkomen dat hij zijn hele leven gecompromitteerd zal zijn”. Er moet een echte, diepgaande reïntegratie plaatsvinden. En dat doen de saoudi`s exact, zegt hij..
GOED OP DE HOOGTE! |
Want zegt
hij: “Op een markt die cognitief verward is blijkt die IS-propaganda uiterst
effectief. Er zit alles in, van sex tot geweld, van wraak tot verlossing.
Veruit het beste aanbod nu op de markt. Want men heeft daar een groot
marktaandeel”.
Hij werkt
samen met de psycho-analist Fethi Benslama aan een program-ma dat voor de eerste
dertig jongeren in een “centrum voor herintegratie en burgerschap” dat in maart
2016 start in Frankrijk. Opdat ze een “mentale onafhankelijkheidsverklaring
kunnen afleggen| . Want er is veel intellectuele moed nodig om de nonsens van
de wereld te kunnen affronteren. Want je houdt je vast aan wat je bent gaan
geloven, omdat dat loslaten je in een grote leegte stort”.
DE BETERE DENKERS OVER RADICALISME |
VERPLICHTE LITTERATUUR |
Bronner moet
nu dat nu aan anderen leren.. “Ik moet geen atheïsten of ongelovigen scheppen
maar individuen die geen conspiratietheorieën nodig hebben om complexe
fenomenen te begrijpen”.
-Hoe werkt men in die centra?
Men gaat die
mensen niet zeggen dat wat ze denken fout is. Maar moet het intellectuele
afweersysteem stimuleren. Eerst wordt dus getoond hoe mensen op foute paden
kunnen raken. Door hun de werking van de hersens uit te leggen en duidelijk te
maken HOE je je kunt gaan vergissen. Men
begint met optische illusies te demonstreren..
Want religie is ook een mentaal iets waarbij ook een imitatie van de wordt
wereld bewerkstelligd. Men laat hun dus ook andere mythes laten zien.
-Men
bestudeert de voorbeelden elders: in Saoudi-Arabië en in Ierland
(IRA-radicalen). Niet omdat dit ook zo maar in Frankrijk zou “kunnen” .
Maar
wel om te snappen hoe groot die ontreddering wordt, na al die opwinding van
eerder. Ze komen terug van een groot
avontuur: bloedig maar ook opwindend. Het is zeer lastig “het normale” te
accepteren. Vele gingen zwaar aan de drank en werden zeer asociaal..
DE IRA BESTAAT BIJNA EEN EEUW |
-Er is veel
materiaal over terroristen/extremisten
van religieuze of politieke soort. Dat zit vol met “contra-intuïtieve
aspecten”. Bijvoorbeeld denken vele dat islamfobie tot bekeringen leidt. Niet
waar leert ons de Marokkaanse ervaring. De djihadi`s uit Tunesië en Marokko
zijn niet van die achtergrond. Ook Amerikaanse studies van Al-Qaida aanhangers
leren dat. De “foute” zijn meestal beter opgeleide en komen uit de betere
bevolkingslagen. Dat zie je ook bij extreem-rechts en extreem-links en bij sekte-aanhangers.
De cognitieve processen er achter zijn vergelijkbaar. Zeker de manier waarop de
“contra-discussie” wordt ingezet. Ook het djihadisme is voor alles een
krachtige ideologie. En geen betrokkenheid bij het wereldleed.. De sociale
revanche ontbreekt niet maar is niet exclusief.
Men biedt een andere geopolitieke kijk op de wereld aan wijst op foute
krachten die tot het ongeluk leidden. Daarbij worden de kaarten gelegd in het
voordeel van de moslims. Men gaat in de sociale discussie en doet aan
“proletariseren”. Zie ook de theorie van Dounia Bouzar die laat zien dat er een
opleving van het radicalisme is in de middenklassen. Dat zie je ook aan dat
rappen en de kleding.
-Er zijn verschillende types. De avant-garde intello als eerste. Net als bij extreem-links hoog opgeleide die in actie komen. Daarnaast zijn er zij die “verlossing zoeken”. Nadat men licht crimineel in de fout ging. Zoals Mohamed Mehra die genoeg had van de gevangenis en die zijn foute leven inzag.. En zich naar de religie keerde.
-Er zijn verschillende types. De avant-garde intello als eerste. Net als bij extreem-links hoog opgeleide die in actie komen. Daarnaast zijn er zij die “verlossing zoeken”. Nadat men licht crimineel in de fout ging. Zoals Mohamed Mehra die genoeg had van de gevangenis en die zijn foute leven inzag.. En zich naar de religie keerde.
Sommige
Al-Qaida-leden radicaliseerden plotseling en na een flink auto-ongeluk.
Duizenden mensen kunnen “omvallen na een heftige gebeurtenis”. Heel vaak treedt
die radicalisering op na diverse verblijven in het gevang. Ze beleven dan een
“reborn-effect” en vinden waarheid en
zuiverheid terug. Denk aan het 1 januari-effect van de goede voornemens.
Dan zijn er
nog zij die die uit de middenklassen komen. Allen zijn in zekere zin fanatiek
opdat men niet zou twijfelen aan hun “ommekeer”.
-Het westen
gelooft te sterk dat de radicale islam idioot is “of van het betere soort”. Er
waren zowel in de islam als in het katholicisme grote geleerden die “zagen dat
de wereld overging naar “een overwegende secularisatie”. De religie verloor
snel terrein op diverse manieren. Net als op een commerciële markt is ook de
religie een cognitieve markt. Waarop men u iets anders aanbiedt als het oude
u iet meer bevalt. Dat zeer fraai oogt
en mooi blinkt… De kracht van aantrekkelijkheid van die fraaie retoriek moet
niemand onderschatten!
Denk ook aan Toqueville met zijn “theorie van de relatieve frustratie”. Als iemand in een Ancien Regime-systeem het gevoel oploopt niet vooruit te kunnen komen, raaakt die niet gefrustreerd. Je wordt als boer geboren en sterft ook zo… Basta. Maar hoe anders gaat het in een democratisch systeem! De meritocratie is daar een hoeksteen. Je moet hoger op kunnen komen.
Denk ook aan Toqueville met zijn “theorie van de relatieve frustratie”. Als iemand in een Ancien Regime-systeem het gevoel oploopt niet vooruit te kunnen komen, raaakt die niet gefrustreerd. Je wordt als boer geboren en sterft ook zo… Basta. Maar hoe anders gaat het in een democratisch systeem! De meritocratie is daar een hoeksteen. Je moet hoger op kunnen komen.
THE MEANING OF SUCCES IS.. |
Denk ook aan
de grote discriminatie in landen (zie het rapport Gallois in Frankrijk) dat
toont hoe het systeem het de niet-witte medemens onmogelijk maakt om een goede
baan te krijgen. Ondanks diploma`s etc. ..
(mede naar le
Point 31 dec. 2015)
WAAROM NIET
IN TECHNOLOGIE GELOVEN?
Ene Sebastian Deterding hield op Lift 2012 daarover een lezing “Designing the good life noemde hij die. Daarin zei hij dat de technologie de belofte inhielden of zelfs als missie had om “de mens te bevrijden”. Dat dit ook lukte kan een havenarbeider ons snel uitleggen en ook de “grondwerker aan de schop” uit vroegere dagen. Zeer zwaar werk en ook een korte levensverwachting waren hun lot..
KAN OOK EN BESTAAT OOK AL EEUWEN |
DE MENS MOET EENJ BEETJE KIND BLIJVEN |
Ene Sebastian Deterding hield op Lift 2012 daarover een lezing “Designing the good life noemde hij die. Daarin zei hij dat de technologie de belofte inhielden of zelfs als missie had om “de mens te bevrijden”. Dat dit ook lukte kan een havenarbeider ons snel uitleggen en ook de “grondwerker aan de schop” uit vroegere dagen. Zeer zwaar werk en ook een korte levensverwachting waren hun lot..
J. BOSCH VERTELT ER OOK OVER |
Maar zie nu de moderne mens die wel 150 keer per dag op zijn smartphone kijkt. In de gamewereld spreekt men daarover als “het hyperwerken”.. (Ian Bogost). We zijn veel bezig met het “beheren van onze technische systemen” en met “surfen op de constante flux van oproepen”..
TENEZ WERD LATER TENNIS! |
Maar zij die
deze systemen ontwierpen zijn dezelfden als zij die er onder lijden. Ook zij
die zich tegen die veeleisende numerieke industrie verzetten profiteren er ook
niet weinig van. De mens steelt dus zelf zijn eigen tijd en ene Natasha Schull
had het ook al over onze “zelf geschapen verslavingen”.
Ontwerpers
maken dus wat we eigenlijk niet willen stond ook al in het boek van Bronnie
Ware (verpleegster van stervende mensen) dat gaat over wat mensen als
betreurenswaardig noemen voor ze sterven..
wij leven zoals anderen dat van ons vragen en niet zoals we eigenlijk
zelf willen. Want we willen minder hard werken, over onze gevoelens
praten, samen zijn met vrienden en tijd
nemen om happy te zijn..
Die
technologie die ons zo autonoom maakte “instrumentaliseert” ons ook en helpt ons nauwelijks in het vinden van “de
zin van het leven”.
DE GOEDE RAAD VAN HEN DIE VERTREKKEN |
TWEE KEER KAN GEEN KWAAD |
Dus zegt
Deterding dat we technologie nodig hebben om ons “beter te kunnen gedragen”.
Die ons helpen meer ‘eigen baas te zijn” en niet voortdurend te doen wat
“anderen van ons verwachten”. En hij
noemt ook Michel Foucault die zegt dat technologie niets anders doet dan “ons
domineren en sociaal controleren”.
Maar we
moeten het wel eerst eens worden over wat we “de zin van het leven” noemen En
hij wijst op Aristoteles (Ethique à Nicomaque) die schreef over eudemonisme.
Goedheid, welzijn, het goede leven. En dat vraagt om deugden: het ontwikkelen
van de competenties, de vaardigheden, het vermogen om vrij te handelen en ook
gewetensvol. Voor het eigen geluk en dat van andere..
Die
technologie die ons voortdurend claimt nodigt bepaald niet uit tot”wijsheid”.
Dus moeten we andere technologie
ontwikkelen en hij noemt de journalist
Matthew Shear die een week lang zijn leven als een spelletje leefde en kreeg zo
vele punten van zijn levensgezellin. Hij zei: als we handelen zonder nadenken,
zonder intenties, en enkel gedreven door externe impulsen dan kunnen we niet
“transcenderen”..
MATTHEW EXPERIMENTEERDE EN HAD SUCCES |
De meeste
technologieën lijken de problemen op te roepen die ze beweren te bestrijden.
Denk aan obesitas en klimaatverandering.
Dus werd het mode om te stellen “dat we het zelf schuld zijn”... Als we wat minder eten en ons wat anders
gedragen, dan zal het beter gaan. Ze zeggen eigenlijk: met wat meer discipline
kan er een revolutie komen! Dat lijkt op
wat Mao de mensen voor hield, zegt Deterding met zijn “Grote Sprong Vooruit..
“Die niet lukte en wel miljoenen doden eiste. Niet omdat het plan verkeerd was,
maar omdat de mensen het niet voldoende volgden..”.
Achter elke
oplossing schuilt een nieuw probleem.. John Thogersen motiveert ons om het met
kleine dingen aan te pakken. Zoals de verwarming lager te zetten, en niet de
hele tijd lopen te denken over die klimaatverandering. En weet ook dat het
afval scheiden maar heel weinig oplost:
in de VS is het huisafval maar 3% van het totale afval.
We moeten
meer doen aan intenties dan aan het veranderen en ook meer attent zijn dan dat
we onze gewoonten aanpassen. Deterding
noemt als voorbeelden: minder eten om meer van eten te genieten en minder doen
en meer “luilakken”. Ook meer mediteren, bidden lezen of dialogen voeren die
ons wijzen wat onze rol is in het geheel. Vanities en “momento mori beleven ook
die ons van onze eindigheid bewust doen zijn. Denk aan sabbat, vrije
dagen, of overdenkingen doen. Die ons ook aanzetten tot meer doen voor de
gemeenschap en andere verhoudingen met de medemens. Dat hoeft echt niet tot
meer “religieus gedrag” te leiden, maar bedenk wel dat de ruimte die de
verdwijnende religies achter lieten in onze culturen, werden “gevuld” met technologie van het
welzijn!
Dit soort
“reminders” kunnen ons doen “vertragen”.. Ze doen onderbreken, ze stoppen ons
en doen fricties ontstaan. Ze herinneren ons aan “beperkingen” en minder aan
“overvloed”. Trekken ons meer naar de intenties dan naar acties en meer tot
aandacht dan tot gewoontes… Zo nemen we
meer tijd om ons af te vragen “waarom we eigenlijk doen wat we doen..”.
Dat moet ook
de ontwerpers meer leiden tot “positieve ontwerpen”. Zoals ene Marc Hassenzahl zei: met een esthetiek van de commoditè, kan
men geen verandering oproepen.
We moeten streven naar een esthetiek van de
frictie. Zoals dat “chocoldade apparaat” doet.
Doet dat elk uur een chocoladen bolletje aanbiedt op je bureau. Dat kun
je dan oppeuzelen of terug stoppen in
het apparaat. Dat vervolgens telt hoe vaak
sterk was en weigerde… Die machine brengt je tot een dialoog met jezelf en
helpt je sterk te zijn in je wil. Denk ook aan “see your folks” een site die je aanspoort tot je ouder meer
bezoeken. Op basis van hun leeftijd, hun woonplek, hun levensverwachting en..
het aantal keren dat u ze al bezocht… Of kijk eens naar wat de ontwerper Hans
Ruitenberg “de kleine karweitjes” noemt. Hij stimuleert u om kleine dingetjes
zelf te maken en die aan uw sleutelbos te hangen. Zo wordt u er vaak aan herinnerd wat u al zelf maakte. Of een plekje maken waar u dingen zet die u
herinneren aan eerdere momenten en gebeurtenissen: zoals een souvenirkast dat
kan doen..
Zie ook het programma Freedom
van Fred Stutzman waarmee u de verbindingen verbreken kunt op op gekozen momenten…
Zie ook Blokket van The Way we see the
World die uw telefoon blokkeert om tijd
te nemen voor andere als belangrijk gekozen zaken.
Of zie wat Game Designer Chris Crawford maakte: elke ochtend neemt hij een groen glazen knikker en doet die in een doorzichtige glazen pot, waar er 365 in kunnen.. Dat doet u bewuster leven en zorgvuldiger kiezen wat u doet en laat..
SPEL FANATEN ZIJN OPGEWEKTER |
DE TRUCS VAN STUTZMAN |
DIT IS DIE DETERDING! |
RADICALE SPELER |
Of zie wat Game Designer Chris Crawford maakte: elke ochtend neemt hij een groen glazen knikker en doet die in een doorzichtige glazen pot, waar er 365 in kunnen.. Dat doet u bewuster leven en zorgvuldiger kiezen wat u doet en laat..
Dat zijn
voorbeelden die te denken geven. Maar moeten ontwerpers niet verder bgaan dan
wat “hacken of afkoppeltechnieken”? Hoe
kunnen ze meer “ethiek in de concepties van hun ontwerpen stoppen”?
Deterding
weet dat niet en herinnert er ons aan dat we alle verschillende waarden hebben.
Dus moeten we eerst, als bij de “maïeutique”
vragen stellen wat dan die ethiek
wel is. Enkele voorbeelden..
Adam
Greenfield ziet de over-gebruik van het internet als een boosdoener. Daarmee wordt ons veel tijd gestolen..
NIEUWE LEERMETHODE |
Deterding
besluit met de vraag: Welke visie doet u
goede systemen ontwerpen? Want de rol van de designers wordt steeds groter in
onze tijd. “We moeten ons op meer dan het “puntje van de ijsberg” concentreren,
zegt hij. Meer op hun duurzame behoeften
en minder op hun impulsen en verlangens. Ons meer op het meer rijke en
ontwikkelde deel van onze klanten”. We zijn teveel met symptoombestrijding
bezig. En hij wijst naar Peter-Paul Verbeek met zijn boek over “de
moraliserende technologie”. Waarin hij stelt dat ontwerpers niets meer doen dan
het materialiseren van de moraal. Dus is DE vraag of wat ze nu al
"materialiserend" doen ook correspondeert met wat zij beogen. Dus: Waaraan
wil ik mijn tijd besteden, zou hun hamvraag moeten zijn.
Dat is het
een en ander over “de waarde van de socio-technische systemen van onze tijd”..
Waarbij Deterding meer vraagt dan antwoorden geeft..
(Mede naar:
Hubert Guillaud Le Monde dec. 2015.).
EPILOOG
LIBERTÉ, ÉGALITÉ ET ANIMALITÉ ... Zo grapte Olivier Babeau (Prof. Univ. van Bordeaux) in zijn recente boek: La Nouvelle Ferme des Aninmaux. Waarmee hij op het eerdere boek van George Orwell doelt. Om ons te waarschuwen waar we kunnen terecht komen als de huidige trends door zouden zetten.
Helemaal zonder "geloven" in een opperwezen, een religie, een ideologie of in een ander wondermiddel als de technologie schijnen we niet te kunnen leven. Want we willen weten waartoe we zelf dienen.
We willen maar al te graag dat dit meer is dan: "goed zorgen voor de mensen waar we van houden" en/of " van zij die van ons afhankelijk zijn (zoals kinderen of ouders)".
DE EVOLUTIE , AAN DE BUITENKANT GEZIEN |
DIT IS HOPELIJK NIET OOK ONS VOORLAND? |
WE ZAGEN HAAR AL IN ALLE GEDAANTEN |
De mens wil meer, iets hogers, anders is het onderscheid met de dieren miniem. Dus willen we meestal ook iets doen voor "de mensheid en onze natuur". En zo het "kale, koude egoïsme ontstijgen". We willen niet dat de wereld een verzamelplek wordt van enkel egoïsten die liever niets met "alles buiten de eigen persoon en kring" te maken hebben.
Omdat desondanks deze "egoïsten" het nu lijken winnen in aantal van die altruïsten gaat het onze wereld steeds beroerder.
We ontdekken opnieuw de hamvraag die is: waarvoor dienen wij en ons leven eigenlijk als we iets verder kijken dan de directe omgeving?
Daarop vonden vele een antwoord, niet zelden een schijnbaar antwoord. En we hebben het ook steeds moeilijker met het samen vinden van dit soort van antwoorden. En daardoor zien we nu die voortrazende versplintering het in gruis verworden van vroegere "grote zaken waarvoor het waard was om voor te leven en te gaan".
Dus wordt het een van twee: of we vinden weer zoiets hoogstaands met vele òf dat lukt niet meer... En dan is het hek echt van de dam.
Dan is egoïsme ons deel met alles wat daar aan narigheid bij hoort. Geweld, onmense-lijkheid, genocide en veel bloed en tranen.
Want het is niet de eerste keer dat de mensheid voor zo`n vraagstuk staat. En de historie toont ons wat al die keren de antwoorden werden. Ook dat er soms vele foute antwoorden moesten worden herkend als verkeerde, voor we samen iets zagen wat "samen leven" weer tot iets moois maken kon.
De ouderen weten dat elk antwoord sleets blijkt en vroeg of laat door een ander wordt vervangen. Dat noemen sommige "vooruitgang", maar nu houden vele het vooralsnog liever op "veranderen". Het moeilijkste wat bestaat voor ons mensen, want vaak komt daar veel geweld bij te pas.
Welke weg zullen we nu gaan op weg naar nieuwe antwoorden met hopelijk een langere levensduur?
Of nou net niet, omdat wij mensen au fond "evolutionairen zijn" die zich lang niet altijd laten afschrikken door een beetje "revolutie". We gaan het zien... La France lijkt hier voorop te gaan, omdat het niet tijdig evolueerde.
LEON DE MARSEILLE, 27 FEBR. 2016
Omdat desondanks deze "egoïsten" het nu lijken winnen in aantal van die altruïsten gaat het onze wereld steeds beroerder.
ZE LIGGEN DICHT BIJ ELKAAR IS GEBLEKEN.. |
We ontdekken opnieuw de hamvraag die is: waarvoor dienen wij en ons leven eigenlijk als we iets verder kijken dan de directe omgeving?
Daarop vonden vele een antwoord, niet zelden een schijnbaar antwoord. En we hebben het ook steeds moeilijker met het samen vinden van dit soort van antwoorden. En daardoor zien we nu die voortrazende versplintering het in gruis verworden van vroegere "grote zaken waarvoor het waard was om voor te leven en te gaan".
DEZE ZIJN NOG NETJES BEGRAVEN.. |
Dan is egoïsme ons deel met alles wat daar aan narigheid bij hoort. Geweld, onmense-lijkheid, genocide en veel bloed en tranen.
Want het is niet de eerste keer dat de mensheid voor zo`n vraagstuk staat. En de historie toont ons wat al die keren de antwoorden werden. Ook dat er soms vele foute antwoorden moesten worden herkend als verkeerde, voor we samen iets zagen wat "samen leven" weer tot iets moois maken kon.
IEDEREEN WEET HOE SNEL HET KAN VERANDEREN |
PEACE EN STOP WAR! |
De ouderen weten dat elk antwoord sleets blijkt en vroeg of laat door een ander wordt vervangen. Dat noemen sommige "vooruitgang", maar nu houden vele het vooralsnog liever op "veranderen". Het moeilijkste wat bestaat voor ons mensen, want vaak komt daar veel geweld bij te pas.
NAÏVITEIT RUST WEL VAKER OP NOG STIL GEWELD |
Of nou net niet, omdat wij mensen au fond "evolutionairen zijn" die zich lang niet altijd laten afschrikken door een beetje "revolutie". We gaan het zien... La France lijkt hier voorop te gaan, omdat het niet tijdig evolueerde.
LEON DE MARSEILLE, 27 FEBR. 2016
Geen opmerkingen:
Een reactie posten