Totaal aantal pageviews

donderdag 20 december 2018

MARSEILLE STUURT U 3 VISIES OP MORGEN!!

 
WIJ WENSEN U MOOIE FEESTDAGEN
Theo en Leon 
 
GRIEKSE PLATO KON JE MAAR WEINIG WIJSMAKEN!

 
 
DENK EVEN MEE MET: HAWKING (rip),
                     KAPLAN ÉN "OP Z’N TALEB’S" !


DE CHAOS VAN HET TOEVAL...

 

Hawking, Kaplan en Taleb, -drie filosofen van naam-, kijken vooruit. Lees wat zij denken over de wereld die er is en die.. komt! 
 
EERST: HET TESTAMENT
                     VAN STEPHEN HAWKING
HIJ WERD 74 JAAR!
 
Hij stierf recent en nu schrijft men boeken vol over wat hij achterliet. Hij werd vaak geïnterviewd over zijn kijk op de wereld nu en morgen en deed dat uit zijn rolstoel met veel elektronica om te kunnen praten.. 




MOOI ZWART GAT!
DE BIG BANG

 
Hij is de vader van de Big Bang en de zwarte gaten  en dacht na over bijna alle grote vragen over wereld en heelal.  Hij keek vooral naar het heelal: de nieuwe wereld.  En hij deed veel voor dat grote universum dat essentieel is voor onze toekomst. Want voor Stephen was duidelijk: we moeten daarheen, ook omdat het ergens de nieuwe aarde bevat.. Hij dacht  na over de aanrazende toekomst van de mensheid. En deed vele voorspellingen "ook om onze angst weg te nemen”. Ziehier enkele daarvan..
 
Allereerst maakt hij duidelijk: laten we hard werken aan de “grote vragen en zonder schroom”.  Hij beweert ook dat die vragen wel complex zijn maar toch te snappen voor een-ieder: er bestaat geen afgesloten geleerdengebied!  Aarde en ruimte zijn een geheel en behoren ons toe. En we moeten er dus niet bang voor zijn..




WIZZKIDS EN GEEKS ZAT!
 
-Bestaat er elders leven? 
H. acht dat zeer waarschijnlijk omdat het toeval,- dat ons deed ontstaan-, ook elders en gedurende de 4,5 miljard jaren dat ons Zonnestelsel bestaat, moet voorkomen.  Onze aarde was zeer heet en werd 500 miljoen jaar na zijn afkoeling een bewoonbare plek voor “menselijk leven”.  Wij zijn het resultaat van 2,5 miljard jaar evolutie en het duurde 100 miljoen jaren voor wij waren voortgekomen uit de zoog-dieren.  En zie hoe slim wij daarna werden! Dat leven elders kan zeer verschillen van het onze óf er zeer bij achter lopen, De grote Galaxie gaat nog vele verrassingen gaan opleveren..
-Zullen wij mensen overleven?
Er zijn nogal wat bedreigingen en we kunnen niet echt meer terug.  Maar we leven nog, zelfs met die vele atoombommen. We moeten nog gaan begrijpen wat er achter die klimaatverandering zit, we snappen dar te weinig van.  Vroeger gingen onze ontdekkingsreizigers op pad om nieuwe werelden te vinden: dat moeten we nu weer doen… ook in de ruimte.  Dat is passend bij onze natuur en dat bracht ons altijd oplossingen. We zouden dat wel meer sámen moeten doen dan nu. Dan zullen we ook sneller andere zonnestelsels bereiken. Onze geschiedenis bewijst dat we dat echt gaan doen..
-Dus wordt de ruimte dé grote nieuwe kolonie?
Natuurlijk! Want ze is om ons en we horen er bij en daar liggen de nieuwe werelden. Ook een nieuwe leefwereld voor ons, als dat nodig mocht zijn..  Kennedy zette de eerste man op de maan (1962) en die “wedstrijd” ontketende een enorme belangstelling voor het heelal.  We kijken sindsdien naar “het grote geheel” en Mars en de Maan zijn de eersten om te worden bewoond.  Mercurius en Venus zijn nog te warm.. en Jupiter en Saturnus zijn nog gasbollen.


OP MARS IN 2040?
Er zijn op 100 lichtjaren zo’n 1000 sterren: die zullen bereikbaar worden.  Dat begint altijd riskant maar zal zich ontwikkelen: we zullen weten hoe we er kunnen komen en tot hoever. Kijkend vanuit de ruimte gaan we ook anders denken over de aarde en we snappen dat de aarde slechts de eerste plek was: dus niet de enige of de laatste.  We racen nu pas 10.000 jaar en gaan steeds sneller: in duizend jaar is weer veel anders. We gaan dat doen want dat zit in ons..
-Gaan de mensen het van de Kunstmatige Intelligentie  verliezen?

KI KUNNEN WE OOK AAN..
Die KI zal onze intelligentie vergroten en dat is nodig. Ook om te zorgen dat die KI ons niet de baas wordt. Dus: we zullen meegroeien met die KI en, ja, er zijn risico’s. Maar wij worden het eerste slimmer.. en we moeten “onze te langzame eigen evolutie (!) wat versnellen”! Die KI is wel een hele moeilijke om “te beheersen”: we moeten oppassen met militaire robots die zich tegen ons kunnen keren..  We moeten zorgen dat WIJ de doelen blijven bepalen: dus wij moeten vóór blijven liggen. We gaan wennen aan robots, auto's die zelf rijden, helikopters die zelf vliegen, en aan chips vastgeknoopt aan onze hersens. Daar ligt ONZE redding! We gaan risico’s ontdekken, fouten beleven en ook narigheid, maar let op: we waren al eeuwen in gevecht met onze eigen vindingen die link kunnen zijn! Het is dus geen nieuw probleem en we weten dat we veel aan kunnen.
-Wat komt er op ons af?
We moeten nog veel ontdekken omdat we nog weinig snappen: dat moet sneller en breder.  Want “na weten komt controleren en beheersen”, en Stephen wijst op de vele slimmeriken om ons heen. De jeugd moet vooral nieuwsgierig blijven  en studeren op technologie en wetenschap. En, moet verder kijken dan de hemel.. De komende 50 jaar gaat de wereld opnieuw ingrijpend veranderen en dat zal wennen. Er zullen grenzen blijken te zijn, maar die zijn tijdelijk.  We moeten echte kosmos-bewoners worden en eigenlijk gaat dat al snel. We weten niet wie en wanneer de grote nieuwe vindingen komen maar,  er zullen andere Einsteins komen. Dus kijk naar onze sterren en niet naar onze voeten!  Wees nieuwsgierig, zoek en werk. Onze verbeelding is net begonnen.. Dat zegt ons de man die met 74 stierf en die dacht maximaal 50 te worden: hij was een echte ervaringsdeskundige!

Hawking spreekt ons dus moed in en was positief over morgen. En gaf zelf een overtuigend voorbeeld van het nut van optimisme.. Een mooie boodschap bij een nieuw jaarbegin!


 
 
KAPLAN ZIET GROOTSHEID,
                            MACHT EN... VIJANDEN
 


Nu: Robert Kaplan, de 
beroemde visionair (VS), die de wereld historisch en geografisch bekijkt en die ons meeneemt naar een periode van "de nieuwe imperiums"!

DAT WAS NIET NIKS!

MARCO POLO (Venetie)













Hij ziet parallellen met de tijd van Marco Polo (Middel-eeuwen) met zijn machtige imperiums. Én voorziet weldra een hoofdrol voor "Eurazië", mede door het grote gat in het ingestorte  internationale samenwerkings-model van de wereld (dat begon na WOII).
 
HET IMPOSANTE EURAZIË

In Polo’s tijd werd Eurazie een soort eenheid door de grote handelswegen. Waar-over de Venetianen en andere reisden tot in China. Zo "raakten Europa en China" met elkaar verbon-den. Zie nu de nieuwe Chinese zijderoute die dat beeld weer oproept. En de technologie verkleint die afstanden nog. Dus zou Eurazie veel intenser kunnen "samen gaan". 
De mondialisering is vooral de explosie van het kapitalisme, maar nog geen geografische samenballing, zegt Kaplan. 

Zie China dat sterk opkomt en dat zich interesseert voor Rusland (met zijn grote invloedssfeer in Oost-Europa en het MO). Zie ook de invloedsboog van Iran: van Libanon tot  Afghanistan) en zie Turkije dat agressief positie kiest, 
tegenover de arabische wereld: zoals dat was in het Ottomaanse Rijk. Denk ook aan dat immense Romeinse Rijk, wat nu ondenkbaar lijkt. En herinner U ook dat grote Russische imperium onder keizerin Catherina de Grote. Alle huidige democraturen kijken weer “geografisch" naar de wereld.
De VS zijn nu nog het grootste imperium: maar ze zijn niet europees en niet aziatisch. 
HET ONTSTAAN VAN DE VS: EUROPESE SATELLIET
Noord-Amerika is eigenlijk een satelliet van Afro-Eurazië en spande na WOII een enorm net van samenwerking over de wereld. Dat Trump niet meer zoekt, waardoor hij die machtige positie verzwakt. De VS zien nu vooral de dreiging China (dat in Eurazie ligt) en sluit nu graag bilateraaltjes af, primair met een handelsobjectief. Trump verliet ook het Transpacific Partnership: een kapitale fout. Daardoor kreeg  China het in de Pacific voor het zeggen. Het doet dat met zijn omvang, zijn technologie en die warme belangstelling voor zijn omgeving. Het past zo prima in deze imperium-visie.
BOEK VOOR POETIN + ERDOGAN..

Deze "revanche van de geografie” is weer te zien rond de Middellandse Zee en dit herdefinieert ook Europa. Deze zee is niet meer de zuidgrens van Europa: die ligt nu beneden Noord-Afrika. De Sahara werd eigenlijk al Europa’s nieuwe zuidgrens!  De grote N-Afrikaanse steden zijn,- historisch en geografisch gezien, sterk met Europa verbonden.


SUB-SAHARA AFRIKA : DE NIEUWE EU-GRENS?
Zoals in het romeinse imperium, toen rond de Mare Nostrum de kern van Europa lag en nog niet in het noorden, zoals nu. 


Zie ook die migraties, waarvoor deze zee meer een verbinding blijkt te zijn dan een grens. Die migranten uit het MO en de sub-Sahara komen daar langs naar ons.
 
In de EU willen men daar nog niet aan: maar ook Kaplan ziet dat tegenhouden op lange termijn niet lukt. Ook, omdat de sub-Sahara bevolking gaat verviervoudigen en omdat het daar ook steeds beter gaat. Wat betekent, dat men massaler naar de EU wil, dus dit versterkt die emigraties. Zie Ethiopië en Tanzania, die in dit opzicht aardig op stoom komen.  

ROMEINSE RIJK OM DE MARE NOSTRUM
OTTOMAANSE RIJK OM DE MARE NOSTRUM
 

De 21e eeuw zal een steeds grotere stroom migranten laten zien, ondanks de politieke afweer.  

HUGENOTEN VLUCHTTEN UIT FRANKRIJK
EUROPE MIGREERDE NAAR VS

 
Is eurpeaan zijn iets etnisch of vooral iets cultureels? Kaplan ziet het vooral als cultureel: Europa is daarin uniek. Die immigranten integreren uiteindelijk en de EU-landen kunnen dat best verdragen. Immers, dat culturele verschil bestaat ook tussen west- en Oost-Europa. Maar in de laatste regio zijn de landen institutioneel veel zwakker, Zij kunnen grote immigraties moeilijk verwerken en kunnen in chaos terecht komen. 


Frankrijk, Duitsland en Spanje (= het noorden) kunnen dat wel en zullen erdoor worden versterkt.  West-Europa heeft de bijdrage van O-Europa zeer overschat!  Daar is men nog niet over de periode van communisme heen en daarvóór waren ze economisch ook zwak. Dat ziet Poetin haarscherp  en dus strekt hij er zijn hand nu naar uit (zie het laatste incident met Oekraïne)…
De EU is voor de Balkans zeer belangrijk: erzonder kunnen ze niet overleven. Dat wil Poetin ook, hij wil ze inpikken in zijn invloedssfeer en manipuleert daar alles en voortdurend.  Dat gaat,via Oostenrijk naar Estland en tot aan Bulgarije. Daar verschijnt het nieuwe russische imperiale gezicht.

Zie nu hoe Poetin Oekraïne tracht te pakken via de Zee van Asov en zie China dat diverse eilanden in de Chinese zee pakte.. Protesten van de VN-Veiligheidsraad hebben geen enkel effect meer. "Landje pik" mag weer, vinden de  imperators van de 21e eeuw!
 China, Rusland, India, Iran en Turkije, zijn vanouds agressievere landen met imperiale trekjes. Europa kent dat niet, want het werd geen emotionele eenheid; die EU bleef zakelijk en vooral buraucratisch. Wie wil er nu voor Europa sterven?
VS PAKTEN GEEN LAND, MAAR...
DEMOCRATIE IS FRAGIEL...

 
Toch zal het niet fout gaan, denkt Kaplan. Europa is een stabiliteitsfactor en iedereen beseft dat, ondanks de negatieve houding. Zie Griekenland dat zonder EU nu een ravage zou zijn!
 
Maar nu, -via Brexit-, het UK als buffer tussen Duitsland en Frankrijk wegvalt, zal in de EU de competitie weer opbloeien. De kansen op een stevigere EU, zijn door Brexit sterk verminderd. 
Aldus Robert D. Kaplan (VS), geopoliticus en diplomaat. Hij werkt voor the Center for a New American Security en adviseert de Eurazië-groep en de CIA en het Pentagon.



TALEB WIL, DAT WE FRAGIELER WORDEN EN MEER RISICO AAN MOETEN DURVEN!
 
FAMILIE VAN TALEB? OF IS TALEB ZELF EVEN IN MARSEILLE?
Verder met de breedsprakige Taleb. Voorafgaand een samenvatting en dan de volledige weergave van een uitgebreid recent interview.. 
Nassim Taleb , de rijke ex-trader uit de VS werd filosoof en modern conservatief en hij peinst over “dat modernisme”.  En zegt dat:  “Wij niet meer kunnen omgaan met onzekerheid en bang werden voor risico’s en toeval”. Hij pleit voor een andere visie en houding, waarbij hij spreekt over “anti-fragiel worden en onkwetsbaarheid aan-kweken”.  We moeten extreme gebeurtenissen structureel onder ogen zien en er expliciet rekening mee houden.     
   




En moeten voortdurend opties bedenken om rustiger te kunnen leven en.. deze bestaan er altijd! We moeten “ons eigen hachje als onontkoombare inzet zien", dat hoort er nu gewoon bij..

De natuur is nogal conservatief en kent gestage evolutie en ontwikkeling. Maar gaat kalmpjes en niet in een te hoog tempo.

VERTAALD: STOP EVEN, DAT IS/DOET GOED..
De veranderings-snelheid moet  worden beheerst, Taleb spreekt hier over “rationeel progressief”. Dat neemt hij ook als “nieuw woord voor conservatief”.


Onze experts, zegt T.,  zijn “gemiddelden-denkers” geworden en in hun modellen speelt het extreme zelden een rol.  We stikken bijgevolg in niet-dynamische statistieken en verbraken “het koppel theorie en praktijk".

T.: “We vereren het universele en het centrale en verwaarlozen of ontkennen het lokale en het decentrale. We theoretiseren voortdurend en 
 verafschuwen het simpele. Alles werd expertise, wetenschappelijk en beredeneerd en de experts en de intello’s werden onze bazen..

Terwijl de wereld onzekerder lijkt als ooit tevoren, weigeren we het extreme 
als een essentieel deel van de realiteit te zien.  We moeten accepteren dat “we voortdurend ons hachje moeten riskeren”.  

  


 
De schijnwereld van de modellen en het negeren van het simpele en de praktijk  stoort steeds meer mensen op vandaag. Dat zit ook achter dat succes van ene Donald Trump (zegt Taleb)! En waarschijnlijk ook achter dat “verliezen van vertrouwen in experts en gezagsdragers”, wat we steeds vaker zien (zie de inentingsdiscussies).
Taleb wil dat we onze wereld vooral als complex en onvoorspel-baar zien.  En dat we gaan leven “in vol besef van risico's en toeval én het bestaan van extremen.  Deze extremen blijken meer dan ooit sterk de dagelijkse werkelijkheid te bepalen“.
Met "trends bepalen en doortrekken" komen we er niet meer.

EVENTS EN HUN TREND...
DE TREND DOORTREKKEN

 
We moeten leven met trendbreuken en onzekerheid. En ons steeds bewust zijn van extremen en dus niet doorgaan met dat rigide plannen en we moeten voortdurend  in alternatieven denken..
Bent u bereid om uw kijk op het leven meer in deze richting om te buigen? Of hoort u bij de “bestaande Taleb-bers “ die eigenlijk  altijd al zo leefden?  
Mijn levenswijze (dus die van uw blogger) was al wat zo: ik hield voortdurend rekening met het extreme en bedacht altijd alternatieven. Ik ried mijn omgeving ook vaak aan om zelfs het rampscenario te bezien.  Dat noemden vele om mij heen “pessimisme en negativisme”  en ik begreep nooit waarom zij dachten dat je de toekomst wel kon voorspellen!

DAT ZEI  PRMIER RUTTE VAAK, DUS...
OOK EEN BEGAAFD SPREKER

 
Voor hen die zich nu al ergeren: lees meer Taleb via zijn vele boeken. Het verzoent u opnieuw met “onze levensgevaarlijke wereld”.  Denk ook even over mijn volgende typeringen:  


DAT IS: HET TOVAL UITDAGEN? ZIE DE BRUG IN GENUA?
“Het leven is verrukkelijk maar ook levensgevaarlijk”, "Wat kan gebeuren, gebeurt ook" (What can happen will happen!) en "Wat is uw absolute limiet?".


 
Taleb nam enkele voorbeelden: de jobs van piloot en restaurateur.
De piloot is 90% van zijn werktijd bezig met simpel over waken, 9% met verplichte registraties en 1% met echt vakwerk. Dat is: als hij opstijgt en landt en bij extreem weer.. Want dan gaat het er om.
En de restaurateur doet primair alles om zijn klanten te pleasen en niet met zijn collega's te overtuigen of te overbluffen..   
Nog een statement van Taleb: "Mijn visie kan u helpen om beter te begrijpen waarom Trump won met 52% van de stemmen..  En iemand die dat snapt moet je lezen!
Amen.
Leon de Marsilho, 22 december  2018.


    
 
  
---------------------------------------------------------------------


De hele tekst over Taleb voor de liefhebbers!
 
 TALEB WEET ALLES
                                VAN RISICO’S EN TOEVAL
 
Hij was een VS-trader en werd al jong rijk. Van afkomst libanees en hij is ook statisticus, schrijver en een gezien filosoof geworden met name in het aglo-saksische. Hij schreef vele oeken als “De zwarte zwaan”.

EN MAAR ZOEKEN....
En zijn thema is: De moderne wereld kan niet meer omgaan met onzekerheid! “Er is veel onzekerheid in onze wereld,  Hoe moet je zekerder worden?  Taleb denkt heuristisch, hoe moet je reageren zonder de omgeving echt te begrijpen. “Er zijn enkele zekerheden zoals: er komt vandaag geen man van 4 meter op bezoek.  Maar rond zeldzamere zaken en extreme events is het lastiger, denk aan klimaat, oorlog en crises”. Nu denk ik dat anti-fragiliteit is waarom het gaat. Het tegenovergestelde van fragiliteit is niet de soliditeit (niet gevoelig zijn voor schokken).  Antifragiel is profiteren van de opties , dus die opsporen  en inzetten bij on-voorzienbaarheid. 

PAK UW DOBBELSTEEN EN..

Die bestaan steeds in recht en ook financien en het dagelijkse leven.  Als u opties bedenkt om de avond door te brengen  heeft u meer kans op een aangename avond. 

In zijn laatste boek gaat Taleb praten over hen die “nooit hun huid riskeren”.  “Ze reageren of adviseren dat waarvan ze de negatieve gevolgen nooit zullen accepteren.  Het is niet mogelijk “antifragiel te zijn” zonder je hachje te riskeren. 


De moderne complexe wereld  eist zelfs meer fragiliteit..  “je hachje niet riskeren” is zowel een ethisch  als een informationeel iets.  Zonder dit kan een systeem niet leren dus  je hachje inzetten is onvermijdelijk op lange termijn, om een systeem “ant-fragiel te maken”.


EEN DOORDENKERTJE
In Taleb’s werk vallen twee zaken zeer op:
-Zijn idee over “de natuur van de tijd”  Hij acht de tijd de finale rechter. Hij hanteert het Lindy-effect (Albert Goldmann) wat zegt dat “ het overleven van entiteit, werk of technologie,  is recht evenredig aan zijn leeftijd.  De oudste overleven het langst..  Zie dus antifragiliteit. Deze idee speelt ook bij denkers als Edmond Burke en Roger Scruton.  Taleb acht : “De natuur conservatief , zonder evolutie of aanpassing kan echter niets. Maar is deze te snel  dan maakt men voorafgaande aanpassingen kapot. De snelheid moet beheerst zijn.  Maar zegt hij ook: “conservatief zijn is niet het verleden cultiveren maar wel dat het tempo rationeel blijft.  Je moet rationeel progressief zijn.  Mensen denken per categorie:  wiskundigen denken met objecten en idioten  met woorden.  Men reageert negatief op het woord conservatief  en positief op rationele progressief, terwijl die hetzelfde betekenen.
-Zijn scherpe analyse van de moderniteit, zonder concessies.
“Ook Burke en Hayek (conservatieven) begrepen zaken niet die onze grootmoeder vanzelfsprekend vond.  “een beekje wordt nooit een rivier” en hier gaat het om schaalgrootte. Wat lokaal groot is is dat niet mondiaal. Dat wisten de antieken zeer goed. En: de conservatieven mankeerden  “de dynamiek van de tijd”.  Ook wij verdrinken in niet dynamische statistieken.  Zie Piketty die niet snapt dat fransen hun rang nooit verliezen terwijl in de VS  zeker 56%  een jaar in hun leven bij de 10% rijkste hoort.
Dat wat telt is dus de tijd en  de collectieve overleving.  Rationaliteit is voor Taleb iets operationeels. Dat impliceert bijvoorbeeld dat religie niet een bijgeloof is dat overgaat. Eze idee is zeer on-modern.  Denk aan de joodse voedingsregels die hen ook samen hielden.
DE GELOVIGE VISIE..
Hij bruskeert ook graag de intellectuelen. Zijn idee over “tijd” en “rationalisme en beredeneren” zet Taleb tegenover de modernen die hij neomaniques noemt en ook de planners , en de intervenisten zijn niet blij met zijn idee.  De moderniteit IS fragiel en maakt fragiel en we blijven maar data analyseren  en maken de ene na de andere fout in onze voorspellingen.  En dragen zo zelfs bij aan nare extreme gebeurtenissen. Omdat we een fout beeld hanteren van waarschijnlijkheden..  in het sociaal-economische, wetenschappelijke en de experts zetten modellen in  die geen rekening houden met het extreme.  Als je vliegenier bent  doe je 90% van de tijd weinig meer dan wat opletten,  9% van de tijd moet je wat opschrijven en 1% doe je iets echt belangrijks. Bij opstijgen, landen en slecht weer. Het gewone, de routine bekijken dient nergens toe..

Ook de sociale wetenschappen zijn niet “echter” geworden want se berusten op experiment. Ondanks dat kwantitatieve dat er nu ook in zit.
Taleb vindt dat het moderne het koppel  praktijk en theorie stuk maakt.  Minstens om twee redenen,  en de eerste is de schaalgrootte en de centralisaties.  Onze steeds minder lokale gemeenschappen verloren de gewoonte om empirisch te handelen of "op de proef leven".  Men prefereert het universalisme en de illusoire planning. Sinds een eeuw is de centrale staat aan het groeien en ze vermoordde het locale . Zie Frankrijk:  Daar denkt men dat de grote staat het succes maakte maar Taleb denkt het omgekeerde!  De staat is nu intrusief geworden.
Reden twee is  dat universalisme dat de experts. De universitairen en de intello’s  en zij riskeren niet hun hachje.  Ze theoretiseren  en verwaarlozen  de praktijk  ze doen aan de cultus van de theorie.   En wat in de praktijk geldt , dat  niet-gesofisticeerde,  en dat simpele is weg.  De experts schamen zich voor  om dat toe te geven. De theorie drukte de praktijk weg die ook nooit wordt opgeschreven in die vele boeken.  De grote ontdekkingen komen uit de praktijk  niet uit de theorie.  De theoretici willen de vogels vertellen hoe ze moeten vliegen!  Dat doet nadenken toch?  En zo wordt de praktijk gehinderd. En die theoretici kunnen ook de luxe beoefenen om in totale contradictie door te gaan met wat ze zelf leren!
Taleb noemt zijn ervaringen met Susan Sontag een bekende amerikaanse hippie.  Die zelf har groenten kweekte en die bleek ook een huis in NY te hebben van 28 miljoen.  Hij acht het immoreel om  zich tegen de markt te keren en  er nier naar te leven.  Als je praktijk van leven haaks staat op je overtuigingen dan is dat knettergek.  Die intello’s dienen ons niet echt,  zoals ook is te zien in het medische en de bureaucratie.  Ze hebben een initiele waarde maar worden dan overdreven.  
METEOLOOG  LIJKT OOK EEN CASINO-JOB
Zijn we veroordeeld dat te blijven doen? Nee, zegt Taleb dat gaat vanzelf over. Die intello’s moeten meer kijken naar hen met de littekens uit de praktijk.  Daarom is die Trump nu zo populair!!  De mensen willen het echte, de praktijk!
Zo werkten vroeger ook de filosofen  die werkten met een mix van theorie, praktijk  en scheidden de beide nooit echt. De idee en het leven zijn verbonden  en dat doen gaat verloren.
Taleb leest veel, maar enkel om te weten maar hij leert veel meer van praten met de mensen.  Dat kon hij ontdekken omdat hij al jong rijk was  en hij liet zich door dat rijke niet gek maken.  Hij werd er introspectief van.
Hij zegt: De restaurateurs die willen dat hun klanten tevreden zijn en niet  de andere uit het vak!  Je kunt van het negatieve veel leren zeker ook van dat wat over hemzelf werd gezegd.
En hij zegt:  De echte definitie van succes is dat je je nooit schaamt over jezelf.  Zoek niet om mensen te plezieren,  Hoe belangrijker mensen worden hoe kwetsbaarder ze worden. Te vele willen ook vooral onderscheidingen en lijden als ze er geen krijgen..  Je moet intrinsiek vrij zijn en dat lukte als je niemand nog iets moet bewijzen..
 Taleb bedient zich ook volop van de moderne technologie.  Met zijn website, Twitter en Amazonpages.  Hij gaat zo “om de intermediair-en en uitgevers heen” hij communiceert direct met de mensen.  Dat willen mensen .. Weg met die uitgevers, media, journalisten: internet maakt ze overbodig.  De wereld werd zo weer als vroeger!
Dit wordt hem verweten: tegen moderniteit ageren maar er ook volop gebruik van te maken.  Maar hij woont in NY de plek met enorme contradicties.  Vol met het reeele dus ook!  Hij wil leven in de flux van het praktische!
GOED ADVIES OOK AL KLOPT ER NIKS VAN?
Hij zegt ook: Ik werk niet ik dood gewoon de tijd. Nu ben ik weer bezig met genetica en filologie. En welk boek ik nog ga schrijven weet ik niet of ik zeg het niemand.  Hij beveelt aan de cafés te bezoeken waar je “het dagelijkse tegen komt”..
(mede naar LP  aug 2018)
KIJK MEE IN MIJN KRISTALLEN BOL
 
Leon de Marsilho,  20 december 2018

Geen opmerkingen:

Een reactie posten