-GELD MAAKT NIET ALTIJD GELUKKIG OOK AL WERD JE RIJK..
-MAAR ZONDER GENOEG VAN DAT "SLIJK", WORDT EEN MENS VAAK ONGELUKKIG..
|
HET LEVEN IS VOORAL... RUILEN EN GELOVEN.. |
|
OOK HIER RUILEN: GELD WAS HIER NIETS WAARD |
|
...SOMMIGE STOPTEN DAT HEEL SLIM WEG.. |
INHOUD:
-Geen tijd of zin om te lezen? Kies 1, 2 en 6..
-Zin in mèèr? Kies nog wat uit 3 t/m 5..
1.INTRO
2.RELIGIEUZE ETHIEK ROND GELD
3.DE BANKEN EN RELIGIES
4.DE PAUS EN HET GELD
5.GELD ROEPT ACHTERDOCHT OP
6.EPILOOG
INTRO
Geld maakt niet gelukkig. Maar geen geld brengt meestal ongeluk. De religies en hun goden wensen ons, -naast een godsvruchtig leven-, ook gezondheid, tevredenheid en geluk.
Hoe staan zij eigenlijk tegenover dat "stoffelijke welzijn" van ons, de gelovigen?
Geld is overal: sinds het ons algemene ruilmiddel werd. En we ruilen veel en graag. Ook omdat we in onze wereld de taken gingen verdelen,
waardoor niet iedereen zelf alles hoeft te "maken" en elders kan "kopen" wat hij mist.
|
VEEL GESJOUW EN GEDOE.. |
In onze dagen wordt er weer
gesproken over de "coöperatieve eco-nomie” waarin mensen ruilen zonder geld.
Andere willen niet meer “afhangen” van het officiële geld en komen met “eigen
geld”. Geld dat voor een beperkte groep of regio geldt en dat zich onttrekt aan
de grote wereld van de speculatie. De Bitcoin is er maar een van de honderden
geldsoorten die er nu al zijn. En ook daar hadden we al enkele schandalen.
|
HET ECONOMISCHE LEVEN IN EEN PLAATJE.. |
Geld is vooral ontstaan om
het de mens gemakkelijk te maken: om een buidel munten te kunnen meenemen op
reis en om niet, als een mars-kramer alle goe-deren op je rug te hoeven dragen.
|
MUNTEN MET EEN INTRINSIEKE WAARDE |
Geld werd ook een teken van de macht van koningen en ook een onderstreping van
hun macht en de eenheid van hun rijk. Zelfs IS wat het westen verguisd maakte
ook al zijn eigen dirhams. En geeft ook
de wisselkoers op met de… dollar!
|
OOK NU BIJ "IS".. DIT ZIJN ZE.. |
|
"IS", IS OOK KAPITALIST.. |
De waarde van het geld zat
vroeger in de metaalwaarde van de munten goud en zilver gemengd met lagere
metalen bepaalde de basiswaarde. De prijs van het zeldzame metaal verzekert dan
de basiswaarde. Denk aan de Gouden Standaard.. Nog steeds hebben landen hun
giga-goudvoorraden achter de hand..
|
HARD METAAL DE BASIS VAN VROEGERE MUNTEN |
Soms moeten wij vluchten uit
het geld, als dat zijn waarde verliest door eco-nomische rampen. De inflatie
leidde ooit bankbiljetten met miljoenenwaarde.. De inflatie vereiste elke paar
weken het drukken van nieuwe nog grotere biljetten..
|
BETALEN MET BANKPAPIER ALS GARANTIE |
|
BANKGARANTIES: VEEL VEILIGER OP REIS.. |
Het lichte papieren geld
maakt het ons nog gemakkelijk en natuurlijk kon ook de creditcard niet
uitblijven. Eigenlijk is die een “bewijs dat je goed bent voor je geld”. Zoals
vroeger een reizende zakenman met brieven van bankiers op zak zijn
kredietwaardigheid aantoonde.
En het krediet kon ook niet
uitblijven. Dat iemand je geld geeft waarbij je hem later en veelal in
gedeelten, weer terugbetaalt. Met een vergoeding voor het “gelopen risico” wat we
rente noemen. En vaak ook met een “vast onderpand” zoals grond of gebouwen.
|
OOK DÉ NORM IN LA FRANC CATHOLIQUE. |
Zo werd geld iets van
“rendement en risico”. Geld leidde tot meer geld of tot minder als het fout
ging. Dit ontaardde recent tot die “abstracte pakket-jes” waarbij knappe wiskundigen
en economen waarde-pakketjes met diverse rendementen en risico bij elkaar
klonten tot iets verkoopbaars...
|
COMPLEXE BELEGGINSPAKKETJE! |
En die uiterst complexe packages werden dan verhandeld.. De ultieme
abstractie van “de oude vertrouwde munt”. De top was bereikt want nu snapten
zelfs nog maar weinig bankiers wat ze ons vrolijk aansmeerden.. En de mens kon
de mens ook niet zijn als hij niet ook “zijn eigen leven” tot geld maakte. Je kon je leven verzekeren
of je gezondheid inzetten. De levensverzekering en de
arbeids-ongeschiktheidsverzekering waren geboren. Zo kon je ongelukken of
ziekten ook tot geld maken..
|
BITCOIN = DIGITAAL INTERNETGELD.. |
|
GRATIS WIJZE RAAD... |
De creativiteit van de mens
doet altijd alle grenzen verdwijnen ook bij geldzaken. Uiteindelijk telt nog
maar een ding: het vertrouwen in “het geld of ding” dat we samen bedachten.
Want als op een dag “het vertrouwen in geld etc. verdampt”, dan breekt paniek
uit. En dan ploffen overal die zeepbellen in een grote speculatierun..
|
HONDERD MILJOEN DOLLAR IN PAPIER.. |
Zo werd geld ook een
industrie en gingen er steeds meer van ons over tot het “maken van geld met
(geleend of verdiend) geld.. Waarbij de werke-lijke wereld met zijn “hardere
waarde” nau-welijks nog zichtbaar is. Het geld is dan tot een volledige
abstractie geworden. Waarbij de ene fictie de basis is geworden van de andere.
Windhandel, zeepbellen, fictieve waarden en computers die tegen elkaar
speculeren.
|
BELEGGEN WERD PURE INFORMATIE BUSINESS |
|
COMPLEX GEDOE MET DIE CENTEN |
\
Waarbij degene wint die net een microseconde eerder de berekende
trend zag veranderen en zo een duizendste-micro-seconde eerder dan alle andere
computers kocht of verkocht..
|
ZO KUN JE OOK SCHATRIJK WORDEN NU |
De mens had nu zelfs “het geld maken”
geauto-matiseerd. Wat eigenlijk geen enkel lucide mens kan verbazen..
|
LEVEN MET INFLATIE: VENEZUELA, ZIMBABWE EN ARGENTINIË |
Verwijdert het geld ons van
god en het paradijs? Ver-deelt het ook de gelovige mensen? Hoe moeten we geld volgens
“de hoogste” gebruiken? Allemaal kwesties over geld, gezien vanuit het
geloof… De drie grote religies met de
ene God zeggen er veel over. Ze vinden alle dat geld een goed iets is, dat
welvaart mag, maar ook dat we er voorzichtig mee moeten zijn. Want niet het
geld maar god moet als hoogste vereerd worden. Je mag het ook niet misbruiken of
het van andere afpakken. En een deel ervan moet naar de armen gaan…. Naar hen
die het geld nooit kenden of die er ooit door werden verwoest..
|
ZONDER "HEM" LOOPT NIETS |
|
ZIE OOK DE HEILIGE BOEKEN.. |
|
STOUTE PRENT! |
|
MAX WEBER'S SCHEMA'S |
RELIGIEUZE
ETHIEK ROND GELD
|
ZO KAN HET VEEL BETER... JOIN THEM |
Max
Weber had het over “de religieuze ethiek rond het handelen op onze wereld” en
legde uit dat de visie op geld en rijkdom van de drie fundamenteel verschilt
van de visies van de wijze oosterlingen.
|
DE BETRE BELEGGING IN EEUWIGHEID |
De wereld is niet eeuwig, niet
onbeweeglijk en de mens moet er mee omgaan. Maar wel in de zin die de drie
heilige boeken ons geven.. De geldlening
tegen rente geeft hier een mooie illustratie.
|
RELIGIE EN GELD.. |
De joden vonden dat dit niet
mocht onder de geloofsbroeders en dat vond de katholieke kerk ook langere tijd.
En de islam tot op vandaag. Zo werden de joden dé bankiers… Zie ook Shylock van
Shakespeare de joodse bankier zonder hart..
En de katholieken lieten rente toe maar spraken er niet echt hardop
over.., door de achterdeur dus.
|
EEUWIG IMAGO VAN JODEN EN GELD |
De moslims bleven volharden en kwamen in onze
tijd zelfs tot “hallal banking”. Daar koopt de bank alles en verkoopt het weer
aan de lener.. Dus de bank doet zelf mee als mede-eigenaar met risico..
|
TIME IS.. MONEY OOK VOOR HEM |
De
katholieken verboden ook het graaien want “een dwaas kan met veel geld ook geen
wijsheid kopen” (Profeten XVII vers 16). Maar de Torah zegt: “Zonder meel kun
je geen brood bakken”. Men vindt dat de armoede het vertrouwen onder de mensen
schaadt en dat tussen god en de mens. De Koran stelt de wet van God en de
strijd om zijn zaak boven alles, ook boven het bezit (sourate 9,24).
|
NIET BEDELEN MAAR GEVEN |
|
HALAL GELD GEDOE |
Ook moet de rijke het geld doen circuleren en niet oppotten. Oppotten is zondig.. zegt de "sourate (hoofdstuk) du repentir" in de koran.
|
GOED BELEGGEN IS SIMPEL |
Die ook
zegt, dat de rijkdom van de rijken van god is. En dat een gelovige die dat
vergeet rebelleert (sourate 96, 6-7). Mattheus schreef dat “de mens geen twee
heren dienen kan , god en het geld”. De orthodoxen en katholieken geloven “Dat
het gemakke-lijker is een kameel door het gat van de naald te halen dan een
rijke in het paradijs te zien”. Enkel de kerk mag rijk zijn ter ere van
God.. De strenge protestant keurt
versieringen af maar mag welvaart zoeken.
|
DUS: GEWOON ZELLEF SCHULD! |
Die hij echter niet mag etaleren. Hij
mag geld verdienen op de wereld en wordt daarvoor in het paradijs ook beloond.
Hij mag de vruchten van zijn geld niet plukken.. en moet die herinvesteren. Daarom vond Max
Weber dat de orthodoxe protestant de echte ethiek heeft van het kapitalisme.
Zie de christelijke VS..
DE
BANKEN EN DE RELIGIES
|
DUUR PANDJE MAAR DAN OOK VOOR GOD! |
|
DEZE BESTAAT ECHT HOOR! |
Banken zijn vaak joods, denken vele. Wat niet juist is maar in vroegere tijden was gel "lenen tegen rente" vanuit het christendom verboden. En de moslims namen dat over en vinden dat nog tot op vandaag.. Maar joden mochten dat zonder religieuze beletselen. Natuurlijk zijn de christenen daar sinds eeuwen vanaf gestapt. En voor dat gebeurde waren dus de joden al de bankiers van pausen en nobele.. Daarom denken vele bij banken nu nog vooral aan joden..
Pinatton
de franse gereformeerde financiële man, vindt dat Wallstreet weg liep van
zijn echte taak toen de traders het bankieren over namen. Zij dien niet de
klanten maar zichzelf. Een protestant kan eigenlijk geen trader zijn.. De protestant ziet geld als middel om alles
te verbeteren en geld moet dus in de wereld circuleren. Om meer geluk voor de
mensen te brengen. God beloont hem voor de risico’s die hij nam bij dit goede
werk.
|
BESCHEIDEN CLUB.. |
Het
Leger des Heils is dan ook protestants qua financiering al 70 jaar en staat in
de VS hoog aangeschreven. De foundation
John Bost in Frankrijk helpt de gehandicapten en Bill Gates geeft zijn halve
fortuin weg: zeer protestant! Maar de protestant vindt ook: ” Help u zelve”. En
verwacht veel minder van de staat dan katholieken. Frankrijk kent slechts 4%
protestanten..
|
FOUTE BELEGGINGEN: STOM DIE KERK! |
De hoge
ontslagver-goedingen zouden enkel in aandelen moeten worden betaald en niet
inclusief belastingen moeten zijn. En iemand die een bedrijf weer op poten
krijgt zonder zichzelf te verrijken mag bij vertrek best beloond worden. Zei
Pinatton en doelde op Michel Combes.. en andere.
DE PAUS
EN HET GELD
Het
Vaticaan stikt van het geld, dat is geen geheim. Maar daarover spreekt de
leiding zelden..
|
DAAR IS HET GEBLEVEN UW GELD.. |
De paus
maakt zijn reizen en laat dan af en toe een ook wat negatief geluid horen over
“markt en onderneming”. Zie wat hij zei over Wallstreet en in het Amerikaanse
Congress. Want vele katholieke amerikanen van latijnse komaf zijn hier de armen
en zij groeien in aantal en betekenis. Zo speelt de religie hier ook een flinke
wat stille rol in de a.s. verkiezingen.. En daarom zei ook senator Rick
Santorum dat “de kerk zich al te vaak vergiste in haar oordeel over de
wetenschappen”.. Wat niet valt te ontkennen.
|
GELD EN MORAAL! |
Rijke katho’s zijn geprikkeld en dreigden ook de pedofilie-schandalen op
te rakelen.. Dus veel recht-se amerikanen vonden dat de paus buiten zijn rol
ging met zijn kritieken op geld en markten. En dat vinden de franse patrons ook
al zijn er ook die de laatste encycliek Laudato veel positiever zien.
|
DE MENS GEMAAKT NAAR GODS BEELD |
Want die wil
ook graag een moreel mooi gedrag binnen ondernemingen.. En daarbij speelt de
enorme corruptie en armoede in zijn land Argentinië zeker ook een
rol.
Vele ameri-kanen zagen ook weer die kloof in economische visie tussen de
protes-tanten en joden enerzijds en de katholieken anderzijds in de VS. Standard
en Poor lanceerde ook de “Catholic values index” net voor de komst van de paus
en die gaat vooral over islamfinance oftewel hallalbanking.
Na het
wegebben van het Romeinse recht met de invasies van de barbaren ging paus
Johannes XXII op een idee over van het “absolute eigendom”. Joden en moslims
hangen de idee aan van de fructus (het vruchtbare) van het kapitaal=eigendom
maar niet het “abusis” (=het misbruik). Zij waren tegen dat nieuwe absolute
eigendomsidee. Wat een kind is van het christendom..
GELD ROEPT ACHTERDOCHT OP
|
TRUST THAT'S THE QUESTION! |
Alle drie grotere religies koesteren
achterdocht m.b.t. het geld: “de mooie dienaar maar ook die slechte meester”.
De boeddhisten zijn wantrouwend over het geld en achten het een
zegen van hun voorvaderen. Mohammed was zelf koopman en dus willen de moslims
precieze regels voor geldgebruik. Immers Allah is de echte eigenaar van alles
voor hen.. Daarom is ook de rente daar
verboden, waar joden en katholieken niets kwaads in zien.
|
AL VER VOOR DE G20.. |
Kortom: het debat over de
religie en economie is een eeuwig debat..
|
OUD EN ARM: DAT IS PAS LULLIG! |
EPILOOG
|
BOEKJE OPEN.. VAN DE PAUS ZELF |
Waarom is geld steeds
onder-werp van dis-cussie? Het lijkt meer daarover te gaan dan over brood of
rijst.
Laatst zag ik hoe een man de resten van een ontbijt
,die op een lege tafel op een terras stonden, netjes in zijn plastic zakje deed. Hier laten sommige restaurateurs die resten, ook om die reden nog even staan.. Dat dient vele goede doelen.. Deze man had zeker geen geldproblemen want hij was al een stadium verder: het kale overleven zonder geld..
|
KARTON ISOLEERT.. OVERDAG SLAPEN IS VEILIGER |
|
BEDELEN VOOR DE KERK GAAT BETER |
In onze grote stad zien we er het nodige van.
Weinigen beseffen dat zo'n beeld het minieme topje van een wereld-wijde ijsberg is. Terwijl ze hun voed-ame maaltje nuttigen en daarna onder de warme dekens uitrusten.
Dan besef je dat die religies de rijken niet konden bekeren en ook de "niet-geïnteresseerden" niet konden mobiliseren om het leed van die miljarden medemensen te verzachten. Nee wij polemiseren liever wat over "de grote verheven problemen" en zien de wereld liever veel kleiner. Dat voorkomt wroeging..
|
GEBLINDOEKT DOOR EEN RADICALO |
|
UITGETELD: HET WAS DE BOOZZ |
Het antwoord op alles ligt ín ons zelf. Ons geld dat is zekerheid en een leven met minder
zorgen. De levens van mensen die ooit in een dreun rijk werden door spel, lotto
of onverwachte erfenis zijn wat dit aangaat illustratief. Dat viel vaak niks mee dus. Zelfs mét leven is een kunst..
Maar weinigen weten
echt verstandig met hun gouden geluk om te gaan.. Dus ook al viel het je in de
schoot: dat is geen garantie op een beter leven tot het einde. Dus zij die het
(nog) niet hebben kunnen daar al een eerste les uit trekken.. Troost?
|
B EN GEEN BB MAAR TENMINSTE DROOG |
In Marseille en elders wor-den al vele mensen gewoon in natura in leven gehouden. Met gaarkeukens, nood-opvang, af en toe een douche en een bed en zeker geen geld. Want dat dreigt te worden besteed aan het kopen van verge-telheid. Het grote aantal drankflessen dat hier s'morgens leeg is te zien waarschuwt hen die geld geven nogal eens. De mensen die zich inzetten voor een gezondere hulp en ook voor het weer op de rails praten van medemensen zijn de echte gelovigen. Die niet zelden zonder geloof hun menselijkheid tonen.
|
DE 1 EURO, VAN DE ARMENMARKT |
Er zijn hier vele varianten voor de vrijgevige, zoals ook het droog buiten zetten van afgedankte spullen. Waaraan niets mankeert: ze zijn enkel overbodig geworden.. Van kleding tot wat kleine spullen van ons consumptieve bestaan.
Die brengen namelijk op die vele hoek-marktjes op een deken wat euro's op. Een grote stad als Marseille en ook in alle andere steden kent dozijnen van deze plekken. Daar rondlopen een keer per week toont je hoe moeilijk het kan worden om "geïntegreerd" te leven in onze complexe wereld.
En wijst er ook op dat er aan de basis, dus de opvoeding en het onderwijs ook veel mankeert. Niet zelden ligt namelijk daar de oorzaak al bij jonge mensen..
|
ZOEKEN NAAR IETS EET- OF BRUIKBAARS.. |
Dus de armoede be-strijden in de rijke westelijke landen begint ook, -en niet een beetje-, bij betere institu-ties die "moeten voorkomen moeten wat we later op straat zien". Ze tonen de vele tekort-komingen van medemensen die de "kantjes er af lopen" en hun werk niet goed doen. Eigenlijk is dat het allerergste van de oorzaken.. Kortom: er zijn duizen-den plekken waar imperfect wordt gewerkt. "Hun rapportcijfer" zie je dus hier op straat. Dat horen we ook in de media. Bijvoorbeeld als weer eens wordt verteld dat de (jeugd)werkeloosheid maar vdoor blijft stijgen..
|
ANDERE KOEK OOK IN MARSEILLE |
Dan zijn we bij de "ideo-logen" die blind werden voor de noodzakelijke veranderingen in de organisatie van onze wereld.
|
ZIJ MOESTEN OOK HET GELD REGELEN.. |
Die hun stokpaardjes blijven berijden omdat ze niet bij machte zijn om wat ze belijden om te zetten in effectieve maatregelen.
Als je ook zo durft te denken er er een enorm breed falen aan de orde bij hen die niets te kort komen.. Dan zijn we op het terrein van de politiek en op dat van de ultra's, de populisten en de betweters die in die arme mensen niet écht zijn geïnteresseerd..
Hele arme mensen geven
eigenlijk niet (meer) om geld; ze zijn er aan voorbij en waren nooit gewend er mee om te gaan.
Zij die het kennen en weten hoe gemakkelijk het je leven kan maken leven naast hen die
naar eigen idee niet genoeg er van wisten te vergaren. En die denken en spreken
het meest over “geld, rijkdom en rijken”.
Hun verlangen naar meer en bijgevolg ook hun
jaloezie werd ook het meeste gewekt.. Zij vertellen veel over “het slechte van geld
en rijkdom” omdat het hun maar niet wil lukken dat zelf echt eens te ervaren.
Hier geldt: “Als de vos de passie preekt boer pas op je kippen”..
Dus het zijn niet zozeer de
fiscale paradijzen die jaloezie opwekken maar de “would be rijken” die maar
niet over die “lelijke rijken” raken uitgepraat. Alle kwalen van de wereld
worden aan geld en rijke gemeten.. Als
je de rijken hun geld afpakt dan wordt de wereld meteen beter, denken ze. Ook al laat het
sommetje: “fortuin van een rijke stinkerd“ gedeeld door alle “behoeftige
mensen” zien, dat het maar even helpt.. En dat die uitgeklede rijken even later
toch weer in goeden doen zijn en die armen opnieuw arm werden. Maar ideologie is nu
eenmaal blind.
Deze ideologisch zieken
verknoeien hun tijd omdat ze met iets anders doen ook geen idee hebben hoe ze rijker kunnen worden. Zij kozen
een hobby die je een leven lang kunt beoefenen. Je hebt er enkel wat rijken
voor nodig..
De religies komen hier eigenlijk ook niet zo heel ver. Ze roepen wat over "aalmoezen", denken aan de arme medemens en wat geld laten vallen in offerblokken.
|
EEN MUST VOOR GELOVIGE BELEGGERS |
Hun gelovigen wijzen op hun dagelijkse tekort-komingen of laksheid in hun werk is zelden aan de orde. Ze lijken eigenlijk op EHBO-instellingen en Eerste Hulp Posten die de schade een beetje weten te beperken en die nauwelijks toekomen aan verdere analyse. En indringendere oproepen die verder gaan dan aalmoezen vragen.. Dus zou je mogen zeggen dat de kerken zwaar achter bleven en nog middeleeuws wat pleisters plakken en wat magen vullen. En de ongelukkigen leren bidden om hun lot wat beter te kunnen dragen. En aan hun God laten vragen om een beter leven... op deze aarde. Maar eigenlijk meer toegang tot dat mooie paradijs: waar perfectie heerst..
Religie is opium voor het volk, zei Marx en bedoelde exact dit.
De priesterarbeiders van half 20e eeuw waren uitzonderingen en werden vaak geen goede priesters genoemd. Want ze verwaarloosden het gebed en de eredienst.. Ook hier dus: vele religieuze ideologen die er weinig of niets van snappen. En dat maar prima vinden..
|
TJA, ZO KUN JE HET OOK ZIEN |
En dan moeten we nog stilstaan bij de uitspattingen van die rijken die van gekkigheid niet meer weten hoe ze hun rijkdom zullen etaleren. De tokkies met de gevulde portemonnee die alle ellende van de "have-nots" gewoon nooit willen zien. En het soms zo bont maken dat zelfs armen en dodelijk ongelukkigen zich voor hen gaan schamen.. En die zelfs "no dime" nog over hebben voor een medemens in echte nood. Die hebben ze gewoon "weggedacht"..
|
DAT ZOU BEST KUNNEN! |
Leon de Marseille 2 januari
2016
Geen opmerkingen:
Een reactie posten