Totaal aantal pageviews

vrijdag 25 september 2015

LAATSTE NIEUWS VAN DE DIGITALE BARBAREN








LAATSTE NIEUWS VAN DE DIGITALE BARBAREN

( OF: DE UBERISATIE, DE GROTE DROOM VAN KARL MARX)

(OF: DE REVOLUTIE VAN HET KAPITALISME)













 

Enkele recente persberichten:

-Uit Manhattan:In 2 jaar is het aantal Uber-ritten van 175.000 naar 1,8 miljoen gegaan. En het aantal taxi-ritten zakte met 1,4 miljoen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

-Uit Frankrijk: “OpenClassrooms werd recent door Hollande himself aanbevolen tijdens een speech in Lausanne. Hun services zullen voor werkelozen gratis zijn, zei hij. Van 60 Mooc’s bieden ze daar nu aan 6 miljoen werkzoekende cursussen aan. Prijs: 20 euro/maand, maar gratis voor de werkzoekende die enkel zijn nummer hoeft te geven. Pierre Dubuc kreeg vele klanten en maakte dit internet-onderwijs snel tot een succes. Nieuwste aanbod: Mooc-cursus+ personal coach+ videoconferentie voor 300 euro per maand…

En: “Take Eat Easy ( uit België) levert in Parijs levert voor 7.50 euro maaltijden van 300 partner-”resto’s” en laat deze bezorgen door Uberpop-chauffeurs die runners Pro heten. Of door Runners Hop op mobylette of rollers, die werken op fooi-basis. Bezorgen binnen 30 minuten. Het start ook in Lyon, Lille en Bordeaux en vond snel 10 miljoen financiering. Concurrent Delivroo is er ook al..

En: “Parijs doet stevig aan AirBnB.., met zijn 50.000 aanbiedingen. En dat levert best mooi op. In het 7e   arrondissement betekent dat na de zomer (in 2 maanden) 17.000 euro extra. Gemiddeld 300 euro per appartement en dat komt neer op 300 miljoen voor die parijzenaars in een jaar.  Vanaf 1 october doet ook de mairie mee:  met taxe de sejour. En dat is ook 10 miljoen extra in de kassa. Om AirBnB heen komen ook weer andere businesses, zoals BnBSitter. Daar zorgt men voor de sleuteloverdracht,  de lingerie en het schoonmaken… Ze presteren een verdubbeling in één semester! En ook het parkeren wordt al “ge-uberiseerd”. En Tesla werkt ook al met AirtBnB samen voor “batterij-oplaadpunten” van “hun” E-auto’s...

In 18 maanden was er 25.000 keer een job te doen voor deze “sitters”.  Stevig doorwerken maar ook 10.000 in 3 maanden in de portemonnee.”.

Hoezo Uber is gevaarlijk? Uber(pop) is in Parijs ook een stevig succes..  En nog maar één van de al zeker 50 (!)  zeer goed draaiende ex-start-ups. Ook alle grote bedrijven hebben er nu een, zelfs SNCF. Die kochten de autopooling-site BlaBlaCar.. En dat is keiharde concurrentie van… de bus en de taxi! En zelfs van… Uber(pop)! ! Ja zelfs van de nieuwe eigen busdiensten! Foei Mr. Pepy! Orange en Michelin en vele andere investeren er ook stevig in.

Terwijl de franse overheid de ene na de andere barriere bedenkt die juridisch meestal niet overleeft.. Zelfs de Pole d’Emploi moet nu erkennen dat de site Le Bon Coin (waar alles op wordt aangeboden!) het nu ook van hen wint, bij het vinden van banen.. Een ex-inspecteur des finances is ook al de succesvolle oprichter van de site The Family…

Hoog tijd dus voor een update in “le pais des barbares numeriques” overal in het mooie franse land..

Want het werknemer zijn gaat ook verminderen; de freelancers komen sterk op. Dat willen zowel de ondernemingen als de werkende en het Internet maakt dat gemakkelijk mogelijk. Dat roept ook problemen op van sociale onzekerheid en daar wordt ook de overheid nu aangesproken. Er zal een kader moeten komen, dat zien nu alle landen en sectoren langzaam in. Zie de diverse rechtszaken. Denk aan het franse voorbeeld van de al lang bestaande intermittents.. Maar de vakbonden lijken te ver weg te zijn van deze nieuwe wereld. Dit alles zal ook de toevloed naar de stad verder doen toenemen. In Californië zie je dat de VTC chauffeurs vier dagen in Silicon Valley werken, (en dan een woonplekje vinden via AirBnB), en gaan dan drie dagen naar huis in het zuiden. Het franse huursysteem is rigide en voldoet niet aan de nieuwe eisen.. De tijden van het “gewoon werknemer zijn” lijken voorbij te zijn: de freelancer (zzp-er, autoentrepreneur) heeft de toekomst.

 

 

 

INHOUD

1.INTRO

2.ZIJ NOEMEN ZICH DE “CoCoS”

3.ZO GAAN ZE ALLES OP DE KOP ZETTEN

4.DE UBERISERING VAN.. HET PARKEREN

5.DE UBERS EN HET GELD

6.OP BEZOEK BIJ BlaBlaCar EN Optimum Tracker

7.MIJN LEVEN MET MIJN SMARTPHONE

8.HET UBERKAPITALISME DE DROOM VAN MARX

9.ROBOTS RAKEN ONS ECHT

10. 2015 JAAR VAN DE FRANSE START-UP

11.DE MENS IS DE WOLF VAN DE NATUUR (nog doen/kiezen)

12.EPILOOG (nog schrijven)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

 

 

ZIJ NOEMEN ZICH DE    COCO'S                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Ze Ze kenden elkaar en aten simpel samen eens per week iedereen was beurtelings gastheer op zijn “kantoor”. Frederic Mazzela was een beetje “hun vader” hij is de oprichter van BlaBlaCar ( autopool site) dat nu door SNCF is gekocht. “CoCo” staat voor “Consommation en Cooperation” en nu zitten aantafel bazen van: KissKissBank, Drivy, Ouicar, VizEat, etc. ..  Een waar technologisch platform waar “immateriële intelligentie” wordt uitgewisseld.  Want zij alle stellen via Internet en smartphones particulieren voor om services uit te wisselen van elke soort. Financieel, huren van auto’s, samen koken/eten, etc. Ze doorbreken vele gewoonten en gooien het bestaande in de war. En hun financiers zijn geen anarchisten: zie Sequoia Capital en Blackrock.. En wat ze doen is eigenlijk enkel intermediair zijn tussen aanbieders en vragers.. Commisionairs dus. En men zegt: die grote ondernemingen dreigen steeds opnieuw terecht te komen in een “foute behandeling van de klanten”. De numerieke platforms van de 21e eeuw maken het mogelijk de hoeveelheid te verhogen zonder de kwaliteit geweld aan te doen…                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           In 2013 deden ze samen iets van 15 miljard aan business terwijl zij die ze bedreigden er 240 miljard in deden. Maar dat verandert nu snel dus gaat de “uberisatie in hoog tempo verder”. Ze verstoren de traditionele economie en de groten zijn nu alle bang om op een dag ook “te worden ge-uberiseerd”.

Ziehier wat cijfers over de huidige match die zich afspeelt.

We vergelijken AirBnB en Accor (hotelgigant) .

AirBnB                        ACCOR         

Beurswaarde              24                    10,4     miljard

Omzet                        900                  5,4       miljoen

Resultaat                    -130                223      id.                                                                                                                                                                                                                                               Personeel                   500                  180.000

“Park”                         34000 steden  3792 hotels

                                   192 landen      94 landen

 

Er zijn er nu zo’n 50 die serieus meespelen tegen de groten. In landen als de VS werkten de groten als Stanford, MIT meteen mee: Zonder Stanford was er geen Google geweest.. Nu zijn er z.g. elevator pitches waar miljardairs samen zitten met nieuwe start-ups en elke nieuwe krijgt 4 minuten om zich te presenteren. Daar kreeg Lalanick van Uber zijn eerste kansen van Jeff Bezos (Amazon). De amerikanen zijn niet bang van risico’s zeggen insiders.  Parijs is de eerste markt nu voor AirBnB en Uber (buiten de VS) maar er was geen franse investeerder te bekennen..   Nu begint dat te veranderen: Publicis kocht Sapient om niet te worden overvleugeld door Google… Orange kocht OrangeMoney  het geldtransferbedrijf en verzekeraar Macif doet nu ook aan riscinvestement met 125 miljoen. La Poste en de SNCF zijn zelfs al ingestapt en gingen naar Silicon Valley! En Accor dat zijn eigen platform startte om Booking.com te stoppen zag OneFineStay in de handen van concurrent Hyatt verdwijnen voor “maar”40 miljoen..  Gewoon te lang geaarzeld!   Want je moet vlug zijn: in het begin kosten start-ups nog weinig..  SNCF kocht voor 28 miljoen Ouicar en werd voor 75% eigenaar naast een andere die snel 25% kocht..

Deze ware revolutie is nu ook in Frankrijk goed zichtbaar en schudt ook hier de zaken flink op. De franse belastingen hebben het ook zeer moeilijk met deze ongrijpbare bedrijven omdat dozijnen aan miljarden ontsnappen..  Maar zij die klagen over “unfaire concurrentie” gaan ernaast het betreft hier echt iets anders dan wat zwartwerkers!

Twee citaten:

“De waarheid is dat nieuwe jobs niet worden geschapen door de traditionele kleine bedrijven maar door de nieuwe digitale business. Die zorgen vooral voor een nieuwe exponentiële groei nu”. (Schmidt van Google).

“Tot kortgelden zag men ons als enkele microben maar nu zijn wij aan het meedoen om de crisis op te lossen. Wij zetten mensen zelf in beweging en die kunnen hun inkomen verbeteren of beter hun kosten betalen”. ( Marion Careytte oprichtster van Ouicar en Zilok).       

 “We krijgen veel berichten van mensen die zeggen dat ze zonder ons hun appartement hadden moeten verkopen”. (Chesky van AirBnB).

En zie: in Frankrijk zijn er nu al 982.000 “autoentrepreneurs” (cijfer eind 2014). Dat groeide in een jaar met 9% (90.000!). hun omzet is nu 7,1 miljard.. en groeit snel.

In de VS zullen in 2020 bijna 50% van de werkers “zzp-ers” zijn. Iemand zegt: “We gaan afscheid nemen van de traditionele gesalarieerde”.(Colin Fr. ,start-upper van The Family).  Iedereen kan nu mbv Internet ondernemer worden en alles wat hij “heeft en kan” te gelde maken. Dat moet de CGT plezier doen die in 1995 nog zei: “De ondernemingen maken de werknemers tot onderworpenen”.. Marx wordt nu postuum gelukkig: de onderworpenen zijn vrij aan het worden. Weg met Schumpeter en Sauvy en hun pessimisme.. Deze nieuwe economie is nu het stootkussen voor de crisis geworden.          In de VS is dat onbestreden: daar werkt het al (+3,7% groei nu).

De geslaagden van de start-up begrijpen goed dat ze nu de politiek en de regeringen frontaal tegen komen. Zij schakelen nu grote (dure) advocaten in ook in Brussel. Deze ondernemingen met maar enkele dozijnen werknemers in Frankrijk: 50 voor Uber, 190 BlaBlaCar bijvoorbeeld. In Brussel ontstaat er nu al een complete juridische oorlog met alle lobbying van dien! 

Maar de ware revolutie is er als alle werk door de machine wordt gedaan! Zoals bij de auto met chauffeur die al rijdt in Californië. Audi is er ook mee bezig en Toyota en AeroMobil (Tsjechie) werken aan vliegende auto’s…   De Ubers c.s. zijn slechts het begin van een ware omwenteling. Zeer vele high-tech bedrijven van naam zijn er volop mee bezig nu.

Sommige bedrijven organiseren “hacking days”waar op ze hun medewerkers vragen hoe je HUN bedrijf zou kunnen : Uberiseren”! . En natuurlijk WAT je er tegen zou moeten/kunnen doen. De nieuwe vorm van de oude Ideeënbus..                                                                                                                

Anderen zijn gepakt door het concept”open source.  Waar ze hun patenten openbaar maken.  Tesla en Toyota doen dat nu voor hun e-auto’s en de waterstof-auto’s! In de VS zetten onderzoekers en ook artsen hun werk en medische dossiers on-line! Om hun wereld verder te helpen..

Frankrijk zit wetgeving te maken om  de tsunami af te stoppen. Valls staat hier vooraan maar Macron praat zachtjes met Chesky mede-oprichter van AirBnb. Bercy ontvangt een aantal buitenlandse investeerders om de franse start-ups te helpen… Omdat franse banken “opstarters zelden financieren”.  Risk investment is hier een niet bestaand metier. Want zes op de 10 start-ups moeten stoppen..

Dus we gaan naar de wereld van morgen: we nemen een Uberauto om naar een particulier te gaan die voor ons kookt en slapen bij een aanbieder via AirBnB..  Parijs is dus bezig, weet waar het heen gaat, maar durft het niet hardop te zeggen. Met zijn nu al 50 goed draaiende  nieuwe bedrijven uit het digitale tijdperk.. Maar er vinden nu in Frankrijk meer mensen een job via Le Bon Coin dan via de Pole d’Emploi. Omdat werkvers én werkzoekende ontdekten dat Le Bon Coin beter werkt..

 

ZE GAAN ZE ALLES OP DE KOP ZETTEN

Schrik niet: er zijn mensen die nu de kunstmatige Intelligentie (AI) vergelijken met de komst van… de stoommachine! Want de robots gaan dadelijk pas echt de wereld van het werken en leven op de kop zetten. Lees: Le deuxième age de la machine (Odile Jacobs) van Erik Brynjolfsson en Andrew Macfee van het Center for Digital Business van het Massachusets Institute of Technology. En dat is geen suf winkeltje.  Een kleine greep uit hun verhalen.. Zet u schrap en ontdek ook oude ideeën, die nu wel kunnen slagen..

De robot dokter

De “AI kan ook levens redden zoals dat in het spel Jeopardy door de computer Watson gebeurde.  Deze computer volgde alle bestaande cursussen op medisch gebied..  En IBM is er al mee bezig nu. De artsen helpen met hun diagnoses stellen. Ook mijn huisarts loert al in zijn PC nu om mijn dossier te vinden, wat over medicatie op te zoeken en soms “wat te googelen”..

Computer Watson “vreet moeiteloos alles”,  wat er op de wereld wordt gepubliceerd op medisch gebied. En kan dat alles “afzetten” tegen de symptomen en data (ook lab metingen etc. ) van de zieke patient. En kan de dokter een diagnose voorschotelen en een medicatie of behandeling.. IBM schat in dat een arts nu 160 uur per week zou moeten lezen om Watson te kunnen “imiteren”.. Dus die dokter die zal wel moeten… De internetsites zijn aanstaande en er zijn er nu al in de lucht..

Het werken hoeft niet meer..

De meeste van ons “verkopen onze arbeid nu” in onze economie aan bedrijven. Wij zijn arbeiders daar en geen kapitaalbezitters. Dat zal drastisch gaan veranderen want de bedrijven zullen meer en meer “gehoorzame en onvermoeibare robots” aanschaffen.  Maar dan worden veel mensen werkeloos en zakt ook de consumptie dus in..  En dat zal de prijs van de menselijke arbeid nog verder doen dalen.  Dus zeggen economen: geef iedereen gewoon van staatswege een basisinkomen.. zonder te vragen of die dat nodig heeft en wat hij er mee doen zal. Zo zijn zij die niets meer aan arbeid te verkopen hebben voorzien van een minimuminkomen.  En ze kunnen dan eventueel bijklussen ook als zzp-ers..  Dus zelfs kapitalist worden! Zo blijft de economische machine draaien… Let wel: in de EU zijn er al 10% ww-ers en als je daar de uitkeringstrekkers van bijstand en invaliditeit bijtelt kom je mogelijk al op 20% van de “werkende bevolking”? Hierop zijn vele varianten denkbaar natuurlijk..  

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

DE UBERISERING VAN.. HET PARKEREN

Vincipark bedrijf dat 3900 parkings beheert met 14000 mensen in dienst wil niet de weg gaan van de hotels die Bookings.com nu als concurrent hebben. Dus gaan zij nu zelf zoiets doen voor hun parkings.. en nog meer! Want naast deze optie zijn er nog twee. Type AirBnB  is waarbij een particulier zijn plek og eigen garage aan u verhuurt, bijvoorbeeld met uw appartement en de derde is type Uberpop waarbij de client zich abonneerde en als hij ergens een parking zoekt vrije krijgt aangeboden. Uiteraard vereist dat ook omgang met alle ticket en beveiligingsystemen van parkings van steden en.. bedrijven. Dus let op wat komt en het heet Myvincipark..

In Parijs zijn 100.000 publieke parkeerplaatsen, 150.000 zijn van de gemeente en er zijn 500.000 private plekken. Die hebben een bezettingsgraad van 30%! Dus dat gaat wat worden! Veel minder gezoek en vervuiling en auto- en tijdgebruik om te parkeren. Het kan zelfs met minder plekken hier en daar!  En als het straks ook voor particulieren komt (dat gaat gebeuren!) wordt er ook hier een leuk centje bijverdiend toch?  Pas op: straks rijden er controlerende Google-auto’s rond die controleren wie er op plekken staat zonder geldigheid.. Dus dat is effe een kleine complicatie voor enkele van die systemen, maar ook dat kan worden geprogrammeerd.. Dus laadt uw smartphone met die app en u parkeert vlotjes en snel.. En geef de GPS code op van de plek waar UZELF naartoe gaat.. Dan kunt u ernaast parkeren, misschien.

 

DE UBERS EN HET GELD

Elke ondernemer/ondernemer wil geld verdienen en dus zoekt hij naar de juiste marktprijs en doet het beter dan zijn concurrenten. Door betere kwaliteit of mooiere vormgeving. Zoals de laatste Apple smartphone die wegging voor bijna 1000 euro. De prijs voor een gadget Made in China! Er zijn ook andere trucs om voordelen te halen: de concurrentie inperken, douanerechten instellen of een numerus clausus..  Dat doe je dan via de politiek of via stakingen zoals dat boeren en taxifirma’s doen..  En dat betaalt natuurlijk uiteindelijk de consument!

Dit is kapitalisme: winst maken ten koste ook van concurrenten het liefst door ze uit te schakelen. Maar vaak wordt ook deze ondernemer verrast: geen taxi-bedrijf zag Uber aankomen..  En het gevaar school simpeltjes in die smartphone in de binnenzak. Wat nu aan smartphone power enkel bij de Iphone6 bestaat is meer dan alle computerpower in het jaar 1995.  Dat buitte Uber slim uit…

Maar bij deze “creatieve vernietiging” bleef het niet. De californiërs zijn begonnen met de vorm van de klassieke onderneming aan te pakken. Want Uber heeft geen chauffeurs in dienst nee! Het geeft opdrachten door aan onderaannemers..  Elk risico ligt dus bij de chauffeur en zijn mini-bedrijfje. En ook alle kosten: van sociale verzekering, pensioen en vrije tijd..  Dat inspireerde vele tot de nieuwe business doen: meteen, op maat en ter plekke..  Nu zijn er duizenden bedrijfjes voor koken, schoonmaken, consulten van een dokter, advies van een advocaat of een financieel expert..  Dat noemt men nu wel eens: “l’economie 1099”   het nummer van het fiscale formulier van de franse “autoentrepreneur”…

Uber is dus de “anti-Ford” want deze uit de jaren 1900 regelde nou net dat sociale en economische risico tegen “levering van arbeidskracht”. En voorzag zo in een arbeidsrelatie op langere termijn. Met “alles er op en er aan”. Uber doet exact het omgekeerde en baseert alles op een geatomiseerde relatie met de onderneming.. Ford bood sociale stabiliteit en mutualiseerde de risico’s. Uber produceert instabiliteit, sociale vluchtigheid en schudt elk risico zelf af. Dat zelfs dubbele risico: want de chauffeur moet afwachten wat hij krijgt aangeboden en tegen welke prijs. Want die kan een factor drie varieren afhankelijk van aanbod en vraag.. Alles komt zo op losse schroeven te staan en zo zien we aan de horizon weer de wereld van vóór Ford opkomen.. Na WOI en nog meer ná WOII was het werknemer zijn vooruit gegaan op een formidabele manier.. in alle sectoren en het sociale en economische risico werd minimaal. De werknemer was de koning geworden..

 

Is dus Uber c.s. sociale achteruitgang? Vanuit de andere visie is het nou net vergroting van de vrijheid en afstand kunnen nemen van die knellende dingen van het arbeidscontract zoals de vaste beloning.  In de Uberwereld kan een huisvader of –moeder, een gepensioneerde, een handelaar, een adviseur of een artiest wat bijverdienen en heel precies hoeveel en wanneer zelf bepalen. Dus kan je kiezen mede afhankelijk van je kunnen, je handigheid, je talent en je behoefte aan gelde.

Maar deze vrijheid is er niet zomaar voor iedereen! De stille revolutie er om heen verandert alles. Nu is niet meer de producent de baas maar nu is dat de consument geworden. Die kiest nu prijs, moment en manier uit..

Is dat een verbetering?  Is dat wel echt breed mogelijk? Dat is hét debat nu ook in de Amerikaanse verkiezingscampagne. En niet alleen bij de democraten. Want natuurlijk zijn die Ubers geen filantropen!  Want de aandeelhouder van Uber zag de beurswaarde naar 50 miljard gaan! Dus 20 keer die van Air france. En dat voor een kleinere omzet want niemand kent die exact.. Dus worden er nu opnieuw mensen rijker (let wel mét ook hun beursrisico!) die eigenaren zijn… Nu van delen van bedrijven.

Op Le Bon Coin staan 540.000 aanbiedingen en op andere sites zijn er nog eens 200.000. Het miljoen is niet ver meer ..

Zo’n 200.000 fransen bieden zelf hun diensten op internet aan.. Onder de aanbieders zijn wel 4 soorten te onderscheiden. De zzp-ers (autoentrepreneurs) in voltijd die wel 2000 euro of meer per maand kunnen verdienen ook via “de diverse ubers”. De “handige” die er zo wat bijklussen bij hun hoofdberoep en die komen zo op +300 à 600 per maand extra. De “dienstverleners” die uit zijn op een meer divers sociaal contact en de “behoeftige”die geen enkel ander inkomen hebben en die zo slachtoffer worden van een moordende concurrentie. En die dus bereid zijn om met 150 tot 400 euro/maand genoegen te nemen..  En dat zijn niet zelden “klandestiene”.

In dit nieuwe veld moet ook de overheid beter gaan acteren. Niet door op de remmen te gaan staan maar wel door te gaan “reguleren” om excessen te bestrijden. En om echte sociale dumping te voorkomen.

Zie  ook www.institut-entreprise.fr voor meer.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

 

OP BEZOEK BIJ BlaBlaCar EN Optimum Tracker

Deze ex-start-up Blablacar, (gestart in 2006),  is nu zelf 350 man groot en “werkt” in 19 landen (waarvan 17 in Europa). De beurswaarde is boven 1 miljard. Men haalde recent gemakkelijk 100 miljoen bij financiers op. Zij dienen nu al 20 miljoen leden.. In Spanje worden ze nu voor de rechter gedaagd voor “deloyale concurrentie”! Straks staat dus ook eigenaar SNCF staat voor de spaanse rechters?

 

Wat vreemd omdat je er wettelijk gezien geen winst mee mag maken: je neemt “deel aan de werkelijke kosten”. Dat vereist de wet maar cotrole van de som is niet zo simpel.

“De pers is er niet om papier te produceren maar informatie te verstrekken. En SNCF moet de dus mobiliteit bevorderen”, zeggen ze  zelf. Én: ze verloren 2,7 miljoen passagiers op de Intercities.

Dus kochten ze BlaBlacar en nemen ook een flink aandeel in de site Ouicar.. Én ze zijn nu zelf buslijnen gestart conform de ruimte geboden in de Wet Macron…

 

Een rit met BlaBla van Lyon naar Parijs kost 30 euro: de prijs van Eurolines. Maar de opstap en de uitstap is vaak soepeler en het is gezelliger vinden de vooral 20—30-jarigen. Met de TGV verleken is het 20 tot 60 euro goedkoper, afhankelijk van hoe lang tevoren je een kaartje kocht..

Het is dus ook geen Uber waar men winst mag maken.. De transactie belasten wordt nu bestudeerd: maar er zit al tax op de autoroute en de brandstof..

BlaBlacar verwacht dat je in de toekomst om een commissie kunt halen van 10% op den duur. Samen in de auto kost relatief minder energie en het bevordert het gebruik PER auto en leidt mogelijk ook tot minder auto’s dan zonder.  

Je mag verwachten dat er ook “carpoollanes” komen zoals in Californië nu al. Daar mag je op met minstens twee passagiers in de auto. Tja..

 

De baas neemt nu zelf deel in nog 15 franse start-ups en enkele in de VS. En hij gaat regelmatig naar het buitenland “op bezoek bij start-ups”.

Hij is groot bewonderaar van het franse Dropbox.. waar je tegen betaling bestanden op de cloud kan zetten.  En hij gaat nu de job “member of voice” in het bedrijf voorzien: die moet elke week de opmerkingen van klanten screenen en publiceren..  Dat is door hem uitgevonden al pratende met Chesky de baas van AirBnB..

 

Op kantoor bij BlaBlaCar  draagt men sweaters met capuchons en op hun bureau zit een kentekenplaat met hun voornaam en nationaliteit..  En iedereen die jarig is moet zijn naaste collega’s trakteren…  Natuurlijk is men daar jong: ouderen zouden “ons niet begrijpen” lacht de (oudere) baas!

 

En nu op naar Optimum Tracker Systems in Meyrieul opgericht door de broertjes Welle. Zij  installeren vanaf 2009 systemen die zonnepanelen optimaal op de  zon richten. Ze  bewezen dat de 20 MW die in 2014 in de Cantal, Les Landes en de Gard werden geïnstalleerd werden door hun 30% beter! En dat viel op: nu maken ze 80% van hun omzet al in het buitenland. De 15 miljoen van nu gaan 45 worden omdat ze weer 860.000 panelen gaan optimaliseren. De 12 medewerkers van nu zullen er 40 zijn in 2016.

Optimum Tracker zorgt er voor vanaf het ochtendgloren tot de zonsondergang uw paneeltjes goed staan en 25-30% meer produceren. Hun patent doet het prima en is eenvoudig en effectief. Het kan op elk type terrein en heeft een krachtig programma dat ook op afstand besturen kan. Men werkt in Frankrijk n opende een kantoor in San Digo, in Santiago (Chili), in Z-Afrika (Johannesburg) en in Mexico.  Nu staan ook Egypte en Tunesie op het programma  en ze zijn bijna nr. 3 in de wereldtop. Dit alles in 6  jaar..

                                                                                                     

MIJN LEVEN MET MIJN SMARTPHONE

Zo ziet het moderne leven van iemand uit Parijs er uit, die afwisselend wekt in Londen en Parijs. Een “vrije” juridische professional met een smartphone vol “apps” die voluit worden benut.

Via Uber wordt voor prettig en goedkoop vervoer gezorgd: de auto is niet meer nodig. Via Linkedin wordt alle info verkregen over klanten en collega’s en over de juridische kanten van projectcontracten. AirBnB maakt het verhuur van het Parijse appartement snel mogelijk en Parisstay is er ook nog. Met Whatsapp wordt gecommuniceerd SMS is uit. Gratis bellen en groepsgewijze berichten en foto’s verzenden gaat zo prima. NETFLIX is er om film te kijken, de TV is uit. Voor 10 euro per maand kan dat al.. En DEEZER die je “als klant volgt en kent” waarschuwt je als er mooie muziek is en stelt zelfs een muziekprogramma speciaal voor jou samen. En kan ook je vrienden jouw muziekkeuze doorsturen. Met DROPBOX wordt de cloud gevuld en ook met INSTAGRAM wordt er gecommuniceerd.. Half Californië zorgt dus voor deze young free professional..

Auto, TV etc. niet meer kopen maar gewoon huren wat kan en.. verhuren wat kan. En de APPS geven ook alle info over de kwaliteitsnotities van andere gebruikers.. En: de “taxichauffeur is vriendelijk en heeft echt lol in zijn werk. Ook hij is zo’n free professinal..

 

ROBOTS RAKEN ONS ECHT

We zijn aangekomen in de “beschaving van de machines”. Ze zijn overal al: in huis, op het werk, in zieken- en bejaardentehuizen en hotels. Moeten we niet snel gaan nadenken over wat wij wel en niet van of met hen willen? Dat vraagt  Serge Tisseron die zich al 20 jaar er mee bezig houdt. Want het terrein is nogal “blanco”… Terwijl we hard verder racen zeker de laatste 10 jaar. En we moeten ons nu dus echt “gaan verstaan met die machines om ons heen”..

Moet een robot op een mens lijken? Als je ziet hoe de ouderen blij zijn met dat beertje vol met sensoren dat Paro heet zou je meteen ja zeggen. Maar als je de robot als werker ziet voor de keuken en in huis etc. dan moet die wel twee benen en armen hebben..  In 1970 schreef de japanse robotexpert de theorie van de “vreemde vallei” waarin hij stelde dat de mens bang zou worden van robots die op hem lijken. Dat werd als idee verworpen.

Maar als er wordt geknutseld met intonatie, mimiek en gebaar wordt het mogelijk anders.  Een metalig sprekende machine frustreert ons maar een met mooi harmonieus gedrag geeft dat vertrouwen. De gemenoide van Hiroshi Ishiguro die de mens fantastisch imiteert doet bekoren en sommige doet schrikken..

Ishiguro onderscheidt diverse graderingen in ‘overeenkomst”  en de EU heeft sinds 2006 het project FEELIX-Croissance dat exact daarover gaat.  Zij praten over: “Een emotionele robot roept empathie op”..  MIT werkt er ook aan (Paul Ekman met zijn programma Affectiva dat emoties registreert als een mens met een robot omgaat.. Vooralsnog gaat het bij de meeste ingenieurs om de wat meer basale aken als ons imiteren.. Zie ook de film HER van Spike Jonze waarin een computer de held voortdurend analyseert. Over 10 jaar zijn er programma’s die verder gaan.

Kan de “moraal” ook worden geïmmiteerd of altruïsme? Die nodig is “om samen te leven”. De ingenieurs zeggen dat ze een robot dat ook kunnen bijbrengen maar… dat dit fundamenteel verschilt van cultuur tot cultuur. Zij wijzen ook op de KI (=AI is kunstmatige intelligentie). Maar welke waarden moet je “in het programma stoppen” vragen ze.  Dit vereist debat met etnologen, filosofen en psychologen. Dat mag je niet aan robotmakers over laten..                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Hoe ver moet de mens gaan in zijn begrip of identificatie met robots? Het amerikanse leger gebruikt robots om mijnen op te ruimen en deze machines hebben alle namen. Als er dan een de lucht in vliegt zijn ze zeer droevig als was het een geliefd huisdier.. Zal op een dag een GI zijn robotcollega wreken die werd omgeknald? Hier zit best een probleem en de verkopers pousseren eea om sneller robots te verkopen, nu al dus. De baas van Softbank presenteerde in 2014 zijn robot Pepper en hij zei: “Voor het eerst toon ik u een robot met een hart”..

We kunnen best minder tolerant worden of ons meer van mensen afkeren als we omringd worden met robots die zijn als perfecte mensen! De ideale levensgezel dus..

We onderschatten hoe sterk nieuwe techno onze gewoonten verandert. Snelle telefoons en computers maakten ons ook ongeduldiger. Dus perfecte robots kunnen ons minder tolerant doen worden?

Dat kan ook leiden tot het moment dat die robots die straks onderling zijn verbonden, samen autonoom worden. De auto zonder chauffeur praat voortdurend met de andere auto ’s om hem heen om alles goed te doen verlopen..

Die robots samen kunnen dus ook heel veel over ons opslaan dat doet nu uw telefoon en PC al. Dus straks zijn robots onze “biografen” en moeten wij gaan opletten op onze opgeslagen biografieën.. Nu al worden onze data verkocht en de garantie van de Softbankbaas dat niets van Pepper ooit in “the cloud moet komen” stelt niet gerust.

Dus moeten we meer gaan nadenken en ons ook afvragen waartegen we ons willen beschermd weten. Ook door de overheid.  Daarbij moeten we goed letten op GAFA met hun open systems en sources.. En we moeten ook nadenken over pedagogische programma’s voor de jeugd die veel met robots te maken gaat krijgen. De kritische geest is weer meer gevraagd dan ooit. Ze moeten ook alle leren programmeren net zoals ze leren tellen. Zij moeten straks de bazen blijven van die robots die al staan te trappelen..

(L’Express 2 -9-2015)

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

HET UBERKAPITALISME DE DROOM VAN MARX

DE WERKNEMER WACHT EEN BIG-BANG

Gaspard Koenig vande denk-tank Generation Libre citeert graag “good old Karl Marx”.  “Wie wil er niet vandaag iets anders doen dan gisteren? Vanmorgen gaan jagen en vanmiddag gaan vissen en s’avonds voor de beesten zorgen en dan nog na het avondeten wat kritisch nadenken? En dat zonder full-time jager, visser of criticus te worden”? (De duitse ideologie, 1846). Zo beschreef hij de communistische maatschappij en dat lijkt verrassend veel op wat we nu “de coöperatieve economie” noemen. Een wereld waarin we bevrijd zijn van dat werknemerschap van het industriële tijdperk. De wereld van de “auto-entrepreneur of in het nederlands “de zzp-er”. “Waarin je s’morgens webmaster kunt zijn, s’middags een VTC bestuurt en s’avonds een cursus chinees geven via MOOC of net als Marx zei wat kritisch gaan bloggen over Hegel na het diner?

Je hebt niet meer één beroep maar diverse activiteiten en de scheiding tussen werk en vrije tijd wordt chaotisch.

Maar bij Marx ging dat samen met het verdwijnen van het privé-bezit, de kracht achter die “arbeidsdeling”.  Hij zei: “Als we de huidige basis, het privé bezit hebben afgeschaft, hernemen de mensen de macht over het uitruilen en de productie, en dat doen ze met elkaar”. Dat lijkt nogal op de huidige, wat naïve conceptie, van “de coöperatieve economie”. Waarbij “het bezitten” wordt vervangen door “het gebruiken”. En waarbij “het algemene en het privé-belang” samen vallen.

Nu is Jeremy Rifkin de goeroe van het marxisme 3.0  en hij geeft de geeks van Silicon Valley de illusie dat ze “aan het kapitalisme voorbij zijn”…

Maar eigenlijk is het wat je zou moeten noemen een nieuw “Uber-kapitalisme”. En dus zelfs een extreme vorm van herwaardering van de privé-eigendom en de vrije markt! De “tussenpersonen worden uitgeschakeld (die verliezen ook hun baan das) en via de “coöperatieve platforms” verloopt nu de concurrentie van het aanbieden van goederen en diensten.  De gebruikers van BlaBlaCar zoeken op een “wat romantische manier”een mogelijkheid om de kosten van de autoroute en de brandstof te delen met mede-reizigers. De 24 miljoen advertenties op Le Bon Coin.fr vormen een giga-beurs zo groot als de hele maatschappij. Het Uberkapitalisme zet alles om in kapitaal: ik kan rijker worden door mijn huis te verhuren op AirBnB, mijn auto te verhuren op Ouicar en mijn caravan via campingcar.com.. En zelfs mijn wasmachine kan ik aanbieden op lamachineduvoisin.fr , mijn boormachine op kiloutou.fr en mijn smoking via pretachanger.fr…  En de burendiensten moeten nu ook worden betaald.. zie Stootie. In de wereld van het coöperatieve is niets meer voor “niets”…

Dus het Uberkapitalisme realiseert nu het ideaal van Marx! Een autonoom leven, los van hierarchie en bazen en alle andere narigheid van “uit huis werken”. Het zoeken van winst, beter gezegd winsten,  vervangt nu die gecentraliseerde productie-organisatie.

Maar dat brengt (natuurlijk!) andere problemen mee: onder de cover van het die universele creativiteit schuilt oud leed. Want is de prijs nu niet een moeizaam leven geworden? Zoals recent Hillary Clinton zei: “De giga-economy waarin de huidige Millenium-generatie zich nu stort, herbergt vele sociale problemen rond het werken”.. Dus zal deze ubereconomie ook regels gaan oproepen over inkomen, een vangnet, verzekeringsopbouw en een rechtspositie. Dus zou de nieuwe slogan kunnen worden: “Aktieven  (autoentrepreneurs/zzp-ers) van alle landen, verenigt u”!

                                  

2015 JAAR VAN DE FRANSE START-UP

Er bestaat een lijst van de 180 betere nu. Met naam, plaats, investering, aantal medewerkers,  omzet en startjaar..  En de baas.  En dat toont zo ongeveer dit. Op onmogelijk veel terreinen zijn er nu al start-ups. Investeringen van 0 tot 33 miljoen, vele rond 1 miljoen… Omzetten van 900.000 tot 64 miljoen… en aantal medewerkers van 0 tot 200 maar veruit de meeste met enkele tientallen. De meesten zijn na 2008 opgericht en dus nu vaak enkele jaren oud. Dus enkel deze 180 grootste doen ca 180 x 50= 9000 arbeidsplaatsen en zetten ca 180 x 1,5 miljoen om=  270 miljoen totaal (0,3 miljard;  ca 30.000 per arbeidsplaats). Dat is nu.. en de trend is UP..  Dus dat gaat in 5 jaren of zo flink in de miljarden lopen. La France heeft een jaarlijks tekort van ruim 3% = 65 miljard.. Dat zullen de start-ups in enkele jaren kunnen halen. Hoezo vluchtige boel? Minister/ EU-commissielid Kroes pleit nu al voor hulp aan failliete start-ups: dat brengt meer dan… Juist!

 

 

DE MENS IS DE WOLF VAN DE NATUUR

In 2008 verscheen het artikel: De 6e uitroeiing van David Wake en Vance Vredenburg (volledig: Zijn we nu aangekomen bij de 6e massa-uitroeiing?). Zij keken naar het verdwijnen van amphibiens en vroen zich af of we nu niet weer in een soortgelijke situatie waren aangekomen. Na vijf eerdere…  Dat zeiden wetenschappers en niet enkele fanate ecolo-activisten. Daarna ging ene Elizabeth Kolbert (journaliste New Yorker) de gouden kikkers in Panama bestuderen. Die waren gedecimeerd door een micro-champinon in 10 jaar. Dat nu ook de padden er aan gingen vond men verontrustend..    

Het leek er op dat de mens dezelfde impact op de wereld had als die asteroïde van 10 km doorsnede die het einde betekende van de dino’s en de ammonieten. Als je al die auto’s met hun uitlaten zou je zo kunnen gaan denken. En zie al die planten om ons heen in Europa die met zekerheid niet van hier stammen. Die mens heeft dus heel wat veranderd!

Die idee over “uitroeiing” is van 1796 van ene Georges Cuvier een naturalist. Men had toen al vele fossielen verzameld maar wist nog niet echt veel van de verre continenten. De kolonisatie van Amerika deed skeletten ontdekken die naar Europa kwamen.  Van een noord-amerikaans mastodonten skelet en skelet uit Argentinië uit het Megatherium, kon men vaststellen dat er een “eerdere andere wereld was geweest”. Maar die Cuvier moest niets hebben van het “transformisme” dat toen opkwam, wat wij nu de evolutie noemen. Cuvier wist zeker dat alles kwam door rampen en toen 50 jaar later Darwin er was spotte die dus ook graag met Cuvier’s idee. Die ook in de zondvloed geloofde en waar Darwin dus wreed een einde aan maakte. Hij was de man van de “natuurlijke selectie”. Dus toen Luis Alvarez en zijn zoon in 1980 de theorie oplepelden van een ruimteramp werden ook zij nu stevig uitgelachen. Tot de krater werd gevonden in Yucatan (Mexico)  van liefst 160 km doorsnede (!) die ijzersterk stevig een ramp aantoonde. Dat overtuigde wel 95% van de experts..

Nou kun je daaruit ook concluderen dat het leven zich kennelijk altijd aanpast. Al neemt dat meestal miljoenen jaren. Dus pas op: of wij mensen zullen overleven is echt zo niet bewezen!  De geoloog Jan Zalasiewicz zegt dat de rat het best is beschermd nu tegen uitroeiing. Die zijn overal heen gebracht door mensen en wisten ook overal te overleven. En ze doodden ook vele andere soorten. Op hen kun je het beste wedden al is via die evolutie heel veel mogelijk.

De grote zeevaart brengt dagelijks 10.000 specimen de wereld rond in het ballast-zeewater van die grote boten. Dat is meestal geen probleem maar soms kan er eentje enorme schade elders aanrichten. Een champignon uit Europa doodde in de staat New York sinds 2007 miljoenen vleermuizen en nu is deze populatie voor 90% verdwenen. En nu gaat het verder in andere staten..

Maakt dat dan wat uit voor de mens? Deze beesten eten vele insecten op en wat gaat er gebeuren als het nog erger wordt met die vleermuizen? Dan gaat de mens dus meer insecticiden inzetten kun je denken. Of dat de natuur erg rijk is en dat die er zelf een oplossing voor “bedenkt”. Want wij hebben nu 65 miljoen jaar na die grote ramp een zeer rijke natuur terug. De biodiversiteit is nog enorm en nu zijn wij opnieuw aan een soort van “uitroeiing” begonnen?

De aanblik van een vrouwelijke rhino Suci in Sumatra die stamt uit het moiceen maakt op veel biologen grote indruk. Zij zijn verlegen en niet agressief en ze hadden geen vijanden. Maar nu verdwijnt het woud om hen heen..  Een ander voorbeeld is de Grote Coraal Barriere die over 25 jaar zal zijn verdwenen en die nu nog krioelt van leven. Omdat de oceaan verzuurd door het CO2 en dat overleeft het koraal niet.

Moet je als mens niet toch optimist blijven omdat we zelfs van die rhino een echo hebben gemaakt? Wij zijn de enige die hun kunnen redden zoals we ook doen met vele resten van bouwsels die we redden. Want als er een soort verdwijnen gaat stoppen we er meteen een aantal in dierentuinen. Op Hawaiï wordt daarom een corneille door een bioloog gemasturbeerd..

We hebben ook de Amerikaanse condor gered: er zijn er nu weer 5000.Kort  geleden nog maar 22 over..  Ze zijn nu (deels) tot huisdieren “ver”-worden en dus nogal veranderd. Want we best hun genen bewaren, maar niet hun wilde gedrag doen behouden. Zo wordt de wereld steeds meer tot een zoo. Onze kinderen van 2100 zullen de grote dieren enkel nog in zoo’s kunnen zien..

Dus de mens, die ook al de neanderthaler opruimde, gaat verder bij de dieren? De evolutie ging zeer traag maar de menselijke ontwikkeling gaat nou net snel. En deze twee snelheden zijn in botsing gekomen. De prehistorische mens had niet onze technologie maar wel de mogelijkheden om zich van de andere wezens te onderscheiden. Moeten we nu dus afremmen of massaal zelfmoord plegen? Die vraag moet ieder voor zich maar beantwoorden… Maar de vooruitgang stoppen dat lijkt onmogelijk en massale zelfmoord moge ook redelijk lijken maar dat zal ook niet gebeuren.  Want mensen zijn nieuwsgierig en willen “weten” ook al kan dat pijn en kwaad doen. Ook al weet de mens dat het resultaat hem niet altijd aanstaat, méér weten blijft wat hij wil.

(Zie: De 6e uitroeiing. Elizabeth Kolbert. Libr. Vuibert)

 

Leon de Marseille xx oktober 2015

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten