DE HIEROGLYFEN IN HET DAGBOEK
VAN EEN MYSTERIEUZE MARSEILLAAN..
|
DE BOÎTE DE COURRIER: HET JOURNAAL, GEVOUWEN IN EEN STADSKRANT |
|
TRAMLIJN 2/3: LA JOLIETTE-ARENC |
Zo’n 3 jaar geleden stap ik van mijn vouwfiets, voor een korte pauze
op de bank, bij tramlijn 2 bij “arrêt La Joliette”, in noord-Marseille bij het havengebied.
Onder het massale beton van de A55, met zicht op de immense blauw-zwarte
CMA-CMG toren en het unieke evenementen-centrum Docks du Sud. We zijn dus in het hart van het
nieuwe centrum van Marseille.
|
DOCKS DU SUD: HET CONTAINER THEATER |
De betonnen bank met houten latten bij deze halte, kende ik al van
eerdere pauzes op mijn fiets-tochtjes. Door de beton-werken van het enorme stadsvernieuwings-project
Euromed II. Vaak reed en rijdt ik over de brede gloednieuwe Boulevard du
Littoral: van de Vieux Port tot aan deze halte.
|
ZOU HIJ "HET" ZIJN? ... |
|
BESCHUT DOOR VIADUCT A55 |
Drie jaar geleden, zit ik daar, kijk wat rond en steun op mijn
handen. En voel zo dat er een stadskrantje gevouwen zit, onder dat lattenwerk van de zitting. Ik
trek het eruit, om even te lezen. Bij het openvouwen valt er dan een pakje A4-tjes
uit. Merkwaardig...
|
DE "POSTBOX" |
Nieuwsgierig bekijk ik dit pakje kopieën. Ik zie veel geschrijf in
een haastig ogend handschrift, tussen
uit kranten geknipte teksten en advertenties.
En ik kom ook al bladerend ook een kopie tegen van een rekeningoverzicht (op naam van Mr.Lambxxx); kennelijk een lid van een "copro-priété" (= een vereniging van eigenaren).. En die heeft op het eerste gezicht best wat af te rekenen..
|
SPECIMEN MET: ACTU EN ZELFS EEN "TICKET DE CAISSE" |
|
JUNI 2015: ZEER ACTUEEL |
|
FACTUUR: EEN GEHEIMPJE? |
Dan zie ik ook koppen staan in de hakerige tekst. Het zijn onderstreepte
datums: ik zie “5 juni 2012”, etc. En ook onderstreepte tijdstippen, die de
tekst nog verder couperen: 9.15 h., en wat verder 10.20 h., etc. Het lijkt dus een
soort van "journaal" van iemand. Zonder titel en er ontbreekt ook een ondertekening of een naam.
|
OOK EEN LEVENSWIJSHEID.. |
Het lezen van de franse tekst is helaas nauwelijks mogelijk: het
handschrift lijkt een kruising van een doktersrecept en het gekrabbel van een
kleuter. Met de grootste moeite herken ik enkele woordjes; voornamelijk korte,
zoals lidwoorden..
|
UNE MAIN... ILLISIBLE |
Hier is overigens best hard aan gewerkt. Het zijn kopieën, weer gemaakt van andere
kopieën. Eerst werd kopie gemaakt van uitge-knipte krantenteksten etc. , en daarna
werd alles aan vrije ruimte volgeschreven. In diverse richtingen.
Tenslotte werd het geheel weer gekopieerd, gebundeld en in een stadskrantje
gevouwen. Dat vond ik dus en bij het openvouwen kwam dat journaal te
voorschijn.
|
DAAR WORDT DUS MEER GEPUBLICEERD |
De auteur is dus een krantenlezer (ook van diverse kran-ten) en kan ruim beschikken
over een kopieer-machine. Elk jour-naal bestrijkt een week en komt uit op zo’n
tiental pagina’s. Per uitgave wer-den er dus minstens 20 kopieën gemaakt en waarschijnlijk werd er ook een eigen exemplaar gemaakt. In totaal kom je dan op 30. copiën productie. En misschien liggen er ook
nog journalen elders in de stad.. Het geheel intrigeert me best wel. Dus ik steek
krant met journaal bij me en pedaleer richting thuis.
|
EN ZIJ WAS HET ZEKER NIET! |
Ik bekijk het nog eens goed, samen met mijn eega. Er komen natuurlijk
vele vragen op. Waarom doet de schrijver dit? Waarom verspreidt hij anoniem een
onleesbaar verslag van zijn levensdagen? Wil hij/zij dat er iemand reageert,
dus iets terugschrijft? En dat ook in een krantje verpakt en tussen die latten
steekt? Zoekt de auteur dus respons of contact?
Het weekjournaal begint op een zondag; dus is de "eind-productie op
zaterdag of zondagmorgen… Daarna wordt het geheel “gepost”: dat zal "dus aan het
begin van de nieuwe week zijn. Wordt het
journaal met de tram gebracht? Of op andere wijze? Is de tramstop gekozen vanwege de
distributie: want hier komen dagelijks duizenden mensen voor hun tram.
Zag de auteur intussen, -stilletjes observerend-, al dat iemand
het journaal vond en het meenam? Hij/zij kan gemakkelijk vaststellen of en
wanneer zijn post is verdwenen. Wachtte hij/zij regelmatig, -vanaf een plek in
de buurt toekijkend-, om de geïnteresseerde lezer te observeren? Volgde hij/zij
die dan ook? Wat in mijn geval vereist dat hij/zij ook zou fietsen…Nogal
onwaarschijnlijk dus. Wie weet, legt hij/zij
dus ook meerdere journalen neer, en kiest hij/zij dus ook wie van de vinders wordt
gevolgd?
|
OF WAS HIJ HET? |
Kortom het mys-terie leverde vele nieuwsgierige vra-gen op. Zo kwam
ik op de idee om toch eens te antwoorden. Dus iets terug te schrijven en dat ook ,-in
een krantje verpakt-, op de vindplaats te “pos-ten”. Conform zijn/haar werkwijze..
Zo kwam het, dat ik op een dag per vouwfiets, weer naar Arenc-La Joliette
reed. Nu met een geschreven reactie. En ik schreef: Dat ik met verwondering het journaal had
bekeken, onder de indruk kwam en me afvroeg welke bedoeling de schrijver had. En, of deze zou willen reageren…. Niet teveel om te beginnen dus, gewoon wat voorzichtig..
Mijn schrijfsel lag nu, ook in een krantje verpakt, in de postbox.
Ik ging op de bank zitten en voelde: er lag nu niets.. Ik keek rond en frommelde
mijn respons onder de latten van de bank. Daarna fietste ik weg, maar stopte toch even
na zo’n 100 meter.... En zag niets gebeuren..
|
NU IS HET MIJN BEURT... |
Maar de volgende dag bleek “mijn retourpost” echt verdwenen! Had de auteur die
gevonden, of een andere (toevallige) vinder/lezer? Zou er nu toch een antwoord
op volgen?
|
ZO KOMT HIJ/ZIJ AAN DIE STADSKRANT |
Ik besefte dat ik twee kansen had: antwoord van de
journaalschrijver of van een andere vinder van mijn tekst.. Want ik was nu zelf
zo’n anonieme “poster” geworden en in hun gilde ingetreden..
Bij het volgende bezoek zag ik een krantje zitten. Ik opende het
vol verwachting, maar zag enkel een volgend journaal. Geen antwoord dus, en ook
in het journaal kon ik niets daarvan vinden... Ik keek rond en nu uitgebreider.
Vooral naar enkele
mensen op de andere bank, wat verderop. Maar ik zag niets van betekenis… Het zou
kunnen dat hij/zij eerst even de respondent wilde zien, alvorens verder te gaan.
Toen ik terugreed keek ik weer eventjes
om. Niets te zien..
|
MISSCHIEN IS ZIJ HET? |
Wekenlang haalde ik trouw “mijn journaal” op, las er in en vond
niets wat op respons leek. Was mijn antwoord niet bij de auteur aangekomen? Of
toch wel, maar deze wilde niet verder gaan dan zijn journaal verspreiden? En hoopte
hij/zij dat ik dat "begreep" zonder verdere expliciete aanwijzing. Of wachtte
hij/zij toch op nóg een reactie? Of had hij/zij mij, deze lezer, nog niet gezien?
|
EN MAAR HOPEN OP EEN TEKEN.. |
Weken en maanden verstreken en ik haalde de journalen regelmatig op. Soms was er natuurlijk niets.. Ze
bleven onleesbaar. Ook voor andere die ik ze liet zien. Geen enkel nader detail
kwam te voorschijn.. Ik bleef nieuwsgierig en bleef deze post ophalen. En: reageerde nog
een tweede keer. Op gelijke wijze, maar nu wat nadrukkelijker vragend om iets
van een reactie.. Maar ook nu bleef elk resultaat uit.
Zo kwam het dat ik besloot eens te bloggen over dit kleine
mysterie des levens. Mogelijk is er iemand onder u met een gelijke ervaring. Wie weet
vind ik zo zelfs een van de andere lezers! Natuurlijk kan ook iemand een idee hebben
over het gebeurde dat verder zou kunnen helpen.
Vooralsnog zet ik het gebeuren bij in het rijtje van “die typische
steedse events”.
Immer, tussen die duizenden mensen die er om je heen zijn, ontmoet je
regelmatig iemand met een “ticje”. Zoals mensen die luid met iemand lijken te
praten en daarbij uitbundig gesticuleren. Maar zonder een mobieltje of oortjes
in…
|
RESERVERING: OPGEVOUWEN NACHTSLAAPPLEK |
Of personen die met omstanders een wilde conversatie beginnen, meestal
nogal opge-wonden. Maar ze zijn duidelijk niet in een antwoord geïnteresseerd. En
staan minutenlang tegen ieder die hen passeert te roepen en te zwaaien. Terwijl iedereen gewoon voorbij loopt…
|
EEN PLEK VAN ARMEN EN VERWARDEN.. |
Ook zie je wel eens iemand die zitten of staan en die kijkt heel
vredig of blij… Is heel “zen” en denkt aan iets of iemand, die/dat duidelijk
niet dichtbij is. Of je ziet iemand die luid vloekend een vuilnisbak inspecteert,
om iets bruikbaars te vinden. Wat vandaag kennelijk niet lukt..
Dat mensen je aanspreken om wat geld, is dagelijks het geval.
Echte bedelaars of “nette medemensen zonder cash”.. Soms kijk je even wat beter,
en je geeft wat. Want er wordt hier heel wat gebedeld "met uitkering"..
|
SAMEN VERLOREN.... IN BERAAD.. |
Vaak zie je hier "gekleurde" mensen geven. Nu weten we dat het geven van
"een aalmoes aan de behoef-tigen" een van de vijf leefregels van de islam is.
Vooral tijdens de ramadan wordt er dus veel gegeven op straat..
Natuurlijk wordt je ook voor van alles aangesproken. Omdat iemand
de weg kwijt is, maar ook om zomaar een gesprek te beginnen. Dat doe ik altijd,
tenzij ik inschat dat er “iets fout zit”.
Soms willen mensen enkel hun woede
verbaal en gewoon nú kwijt.. Wat wel eens uitloopt op narigheid, omdat je ze
meestal niet kunt helpen. En dat kan nog meer agressie oproepen.. Natuurlijk
lopen hier de nodige psychisch zieke mensen in de stad die nergens meer
thuishoren… Uitgekotst dus. Een situatie die in La France stevig uit de hand is gelopen. Omdat men voor veroordeelden geen TBS-kent. Er bestaat geen psychische behandeling van staatsweg . Daardoor lopen deze zieke mensen gewoon op straat...
|
PICK-NICK PLEK VAN ROMA-FAMILIE |
|
ROMA'S IN VERHUIZING.. |
Regelmatig stond ik, -alleen of met andere-, bij iemand die wat
raar op straat ligt en die lijkt te slapen. Ze zien er soms afgrijselijk uit.
Dan probeer ik altijd voorzichtig of iemand nog reageert, ademt of ruikt (naar
drank..). Tikjes op de wang of het voorhoofd zijn dan wel eens nodig om de ogen
open te krijgen en ook om een antwoord te horen. Niet zelden is iemand doodmoe
op zijn bagage in slaap gevallen, hier rondom station Saint Charles. Reageert
iemand helemaal niet en bemerk je ook geen ademhaling dan bel je metten de
SAMU.. En wacht op hun komst.. Natuurlijk doet dat lang niet iedereen
hier.
|
GEZIN VOOR DE DEUR VD NACHTOPVANG |
Laatst hebben twee meisjes en ik samen een dame van middelbare
leeftijd, liggend op enorm veel zware bagage, wakker gekregen. Net voor we de
SAMU wilden bellen bleek dat een flesje water voorzichtig aan haar mond zetten wel
hielp. Ze schrok enorm maar we konden haar snel geruststellen. Ze excuseerde
zich en zei dat ze erg moe was en nog verder moest in de stad. Ze weigerde
verdere hulp, vriendelijk maar duidelijk.
|
SDF-SIESTE EN PLEIN VILLE |
We weten ook dat SDF’s vaak overdag slapen. Omdat ze s’nachts dat
uit angst niet kunnen. Hun leven is best gevaarlijk. Kortom we zijn best gewend
geraakt aan medemensen met bijzonder gedrag hier.
|
ZIJ SPEELT MET HAAR BEERTJE |
|
HIJ HIELD HET NIET MEER VOL EN KIEPTE OM |
|
HIJ SLAAPT ECHT NIET NAAST ZIJN AUTO! |
Maar “mijn anonieme
journaal-auteur” behoort nu al jaren tot een bijzondere intrigerende en
waar-schijnlijk ook andere categorie. Opvallend is de strakke regelmaat in het
gedrag: elke week een journaal, netjes ingevouwen in een stadskrantje, en elke
week ook tussen die latten geklemd op die bank op terminus La Joliette..
Betrokkene is kennelijk redelijk gezond en leeft met regelmaat. En het zou
jammer zijn als het op een dag stopt zonder nadere kennis over deze persoon..
Die niet reageerde op twee reacties, waarvan ik niet zeker weet of die zijn
ontvangen… Voor ik naast die bank in een
slaapzak ga liggen om meer te weten ben ik best benieuwd naar uw reacties..
|
DE VIEUX PORT IN 1830.. |
Leon de Marseille,
27 juni 2015
Geen opmerkingen:
Een reactie posten