Totaal aantal pageviews

donderdag 2 juli 2020

COMMUNICEREN VIA HET PORTIEK

      Dat is in een grote anonieme stad een "handige manier" om overbodige spullen die nog prima in orde zijn, heel snel aan de man (of de vrpuw)  te brengen!

      We woonden op diverse plekken in Marseille en ik wist, na enige tijd ook, waar de wat "betere buurt ophield en de wat bescheiden  afdeling" begon.

     Dus zette ik des avond's of des morgen's vroeg de nodige zakken met diverse spulletjes (van kleding tot huisraad)  goed zichtbaar op het trottoir.  Enkele uren later was er geen spoor meer van te zien!

    Recycling, herverdeling, charitas, u mag aan al deze woorden denken.  En er is zo ook wat extra-vreugde te scheppen in een wereld met soms pijnlijke verschillen, die je in grote steden overal vinden kunt.

    Ik besef dat de middenstand dit niet toejuicht: zij verliezen omzet zeggen ze. Maar pas op: de mensen die bij "Abbé Pierre,  Secours Catholique en andere weldoeners veel van hun gading vinden kunnen,  zijn er blij mee.

   Natuurlijk is er ook hier het kringloopidee levend wat eigenlijk berust op "overvoed aan consumptie"  of moet je zeggen "herverdelen van gebruik van spullen en deze niet bij het vuilnis dumpen"?

   Mijn ouders leerden mij al vroeg het nodige over "welvaartsverschillen". In Limburg werden kinderrijke gezinnen in de buurt door mijn moeder vaker bedacht met ketels soep.  Ik herinner me een arm gezin (waarvan de vader Gouder Bouringha (?) " heette, wat duidelijk adellijke trekjes deed vermoeden. En jawel:  de rijke lieden uit de familie woonden op het fraaie Kasteel dichtbij het water..

   Opvoeding werkt het best door het voorbeeld te laten zien, dat is wat ik zo al jong leerde. En dat werkt nu nog door in Marseille, driekwart eeuw of zo later!

Leon di Marsilho, juli 2020

1 opmerking:

  1. Buenos dias;
    No tardaré, mi nombre es CORRINE BURIERE de Bélgica, 73 años. Me pongo en contacto con usted para un proyecto humanitario. Mi situación física actual no me permite llevar a cabo el proyecto que planeo hacer. Pondré a su disposición los medios financieros para hacerlo porque al morir no nos llevamos ningún material material. Estaré encantado de recibir una respuesta de usted porque, demasiado atento antes de tomar esta decisión, he rezado mucho al creador para que me dirija hacia su hijo que puede cumplir esta misión.
    Únase a mi dirección de correo electrónico privada para obtener más información: corrineburiere@yahoo.fr

    BeantwoordenVerwijderen