Totaal aantal pageviews

woensdag 23 maart 2016

ROBOTS MET GETRANSPLANTEERDE HOOFDEN?


STRAKS:
ROBOTS  MET GETRANSPLANTEERDE HOOFDEN?


NA BIONISCHE MENSEN  
OOK    
EEN MENSELIJK HOOFD
                 OP EEN ANDERMANS BODY ?


BIONISCHE MENS:  TOT EN MET HET HOOFD?




 

INHOUD



-WEINIG TIJD OF ZIN? LEES 1,2 en 7
-ZIN IN MEER? KIES UIT: 3 t/m 6
 

1.INTRO: KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE

2.A.I.? IS ER NU AL OVERAL

3.UW  AUTO IS BIJNA EEN ROBOT

4.ONZE NIEUWE MEDE-“MENSEN”

5.OOK DRONES VOOR DE BOEREN

6.HOOFDTRANSPLANTATIE: A COMPOSITE MAN

7.EPILOOG: LEES HOE "MORGEN" ER UIT KAN ZIEN.



 

INTRO

ONZE NIEUWE WET.....REGEERT
Kunstmatige intelligentie (AI) is al daar waar u het niet meer vermoedt.  En net als in vroeger tijden met de “mechanisatie” gebeurde dwingt het ons mensen tot veranderen. Hun baan verdwijnt, hun auto werd elektrisch en bromt niet meer, u krijgt bonnen van politierobots en als een robot vindt dat u lijkt op een verdachte persoon, wordt u ( nu nog wel..) door een echte agent opgepakt.

EEN MENS EN VEEL MACHINE!
HIER TWEE MENSEN MET TWEE MACHINES
Er zijn zoals bij elke grote verandering het geval is doem-stories en verhalen over een nog gemakkelijkere wereld in wording. Terwijl er nu massa-werkeloosheid heerst , omdat vele banen opgeruimd werden door robots. De mens die steeds welvarender en dus ook duurder werd, ging zichzelf vervangen door goedkopere robots. Die niet klagen. Geen cao`s hebben en ook geen vakbonden.

ARBEIDSDELING: DE LOPENDE BAND
GEEN MENSEN MAAR ROBOTS..
De werkende mensheid bestaat straks uit “digi-outcasts”  die niets van robots weten. Of die  ze haten en zij die de robots ontwerpen, onderhouden of graag met hun verkeren. En er zijn mensen die wel met robots moeten leren leven, omdat de andere mensen hun lieten vereenzamen of niet meer te betalen waren..

 

Maar het is eigenlijk gewoon het doortrekken van een eeuwenoude trend. De vuistbijl werd ooit de hamer en de beitel vervangen en het vermalen van koren deed later de windmolen. De dagloner in de landbouw werd weg-gemechaniseerd en kwam aan de lopende band te zitten. Hij maakte later daar zijn eigen auto, waardoor afstanden wegsmolten. De koetsier werd door de reiziger vervangen en paarden werden luxe-speeltjes en hoefden niet meer te werken.

Nu worden de lopende band arbeiders op hun beurt vervangen door montagerobots die de nieuwe auto`s maken: die… straks zonder chauffeur gaan rijden.. De mens heeft zichzelf dan opnieuw overbodig gemaakt of moet je zeggen zichzelf overtroffen?

MEER ROBOTS EN MENSEN OP VACANTIE
DE LAATSTE DER MOHIKANEN?
Want die robots maken veel minder fouten, werken preciezer en sneller en ze raken ook niet vermoeid. Daardoor worden producten beter en goedkoper en zullen er ook steeds meer komen, die weer van andere mensen hun werk overnemen.

 

De dag komt nog waarop mensen worden “getele-porteerd”  ze worden verplaatst door magische stralen.. Dan zijn ook auto`s, treinen en vliegtuigen niet meer nodig. En stel je voor dat je ook alle goederen via teleporting zou kunnen verplaatsen… Weg alle CO2 –uitstoot.. Behalve dan die wordt geproduceerd  bij het “maken van energie” en het maken van de machinerie die voor teleporting nodig is..

TRANSPORT IN MOLECULAIRE VORM
We kopen massaal op internet en de winkelbediende verliest zijn werk. Maar het transport van het gekochte tot aan huis, wordt met een bezorger met auto gedaan. Wij werden zelf de winkelbediende en ons transport lieten we door een ander doen...

UW INTERNETSHOP

UW MUIS DOET DE SHOPPING..



VOOR MORGEN...  ?






Het kan niet anders: de mensen zullen in de toekomst alle worden tot het bedenken, ontwerpen en fabriceren van “robots”  voor zover robots niet zelf hun soort (=robots) gaan  maken.

AMUSEMENT + SHOPPEN
Dus doorgedacht tot het eind: vele mensen zullen niet meer werken zoals nu maar vrije tijd krijgen om van alles leuks en productiefs te doen. Ze krijgen alle een basisinkomen en kunnen bijklussen of echt flink werken naar keuze. En dit is zelfs al een oude gedachte: 1968 herleeft!

DE ADVOCAAT IS NOG GEEN ROBOT..
 

Natuurlijk blijven er de mensen die nieuwe technologie of amusement bedenken en “produceren”. En mensen die dat zullen promoten, verkopen en bij ons zullen bezorgen of installeren. En het ook onderhouden… Tot de robots zich ook daar mee gaan bemoeien.. 

HET BEGINT LEUK! 
GOOGLE BIEDT DE ROBOTS AAN 
U LEEST WAT EN HIJ RIJDT ZELF
De politiek en het bestuur? Dat blijft mensenwerk en ook het kiezen van vertegenwoordigers. Of gaat dat ook straks via automatische vergelijking van partij-programma`s en maakt een “robot” met uw “big data”-profiel dan de keuze voor u?  


 

DE ROBOT COMMANDEERT? 
Ook de uitvoerders van overheidsdiensten kunnen/zullen worden gerobotiseerd dat begon ook al. In de medische sector is AI ook al volop aanwezig. De robot is beter als de huisarts c.s. bij diagnosestelling..  En in Japan is de robot steeds meer verzorger van ( oude, gebrekkige) mensen. Er is geen jeugd meer…

 
ZO ZIE JE PAS WIE JE ARRESTEERDE!
De politie gaat er ook aan geloven: uw overtredingen worden deels nu al door robots vastgesteld en afgewikkeld. Camera`s houden u overal in de gaten en waarom straks ook niet arrestaties door robots? Dat dat kan is iedereen duidelijk. Rechtspraak kan deels ook al worden gerobotiseerd: kleinere overtredingen worden geheel per robot afgehandeld.

DE OVERHEIDSTOPPERS! 
Blijft dus over “het complexe grote misdaadveld” waarbij nu ook al veel robots worden ingezet. Omdat steeds meer misdaden via robots worden gepleegd! De “trias politica wordt deels ook de trias robotica.


 

Het lijkt er dus op dat de mens het complexe en moreel getinte “werk”  zal blijven doen waaronder ook het “kiezen van hoe we onze wereld willen organiseren”.  Ook daar zullen vele robots meehelpen en het maken van keuzes doet uiteindelijk de “good old man”.



Kortom wij mensen zullen at the end enkel nog doen wat we robots niet willen laten doen of wat ze niet kunnen doen of waarvoor ze nog duurder zijn dan wij. En dat is maar een fractie van het werk?  Natuurlijk is alles wat wezenlijk mensenwerk is/blijft ook voor ons. Maar dat is nu al voor 90%  niet betaald..


 

Tja dat is een linke “voorspelling”.

Want ik denk met veel pret terug aan een conferentie over automatisering in de Jaarbeurs in Utrecht rond 1973.


HET EERSTE RIJKSCOMPUTERCENTRUM ( NHed.)

MAX EUWE PIONIER









Daar was ik panelvoorzitter (als automatiseringsbaas bij een groot industriëel bedrijf dat ook software leverde) en panelleden waren o.a. Prof. Euwe ( schaker en hooggeleerde in automatisering) en drs.Mühring (directeur van het Rijks Computer Centrum RCC). Daar op die dag om 11.00 uur zei Euwe tot de hele zaal met 500 mensen uit heel Nederland, dat hij zeker wist dat: “ Ooit alle salarisberekeningen van heel Nederland met èèn, enkele computer zouden worden uitgevoerd”…

DE GROTE RODE REUS
IN DE BUIK VAN DE CHIP..
Enkele jaren later had bijna elk bedrijf zijn eigen computer en salarisprogramma..  De techneut vergistte zich niet in wat de machine kon maar in wat de mens echt zou gaan doen met die machines. Zijn kijk op de machine was.. te beperkt! Er kon namelijk veel meer mee wat Euwe niet zag toen.… Dat is het linke van deze voorspellingen.


 

Maar u zag hierboven ook vele historische feitelijkheden in dit vlak die tonen dat als iets technologisch kàn, het in vele gevallen (als het ook economische acceptabel is) ook zal gebeuren..   En in dat economische zit ook een valkuil: want wat als mensen ooit veel goedkoper zouden worden als robots? Wel dan pakken we ze toch terug?


DE WAARDERING VAN DE FUNCTIES
Want de prijs van de arbeid is een kwestie van aanbod en van waardering. We kennen al vele jaren de functiewaardering als basis voor het economisch ranken van functies.

METEN OM TE JUIST TE KUNNEN BETALEN

Daarin zitten vele waarderingsideeën verstopt… En als je die oude oma`s en opa`s vraagt wat ze het ergste missen, wat hun het meeste pijn doet, dan zeggen ze het gebrek aan menselijk contact.. Dus zouden we functies moeten bedenken met een stevige waardering en beloning die het gemakkelijk van de robot winnen.. Zelfs economisch gezien!

Maar laatst zei iemand tegen me dat daar al lang iets voor was uitgevonden! Facebook en andere sociale programma`s op smartphones en tablets. Daar stikt het nu al van de 65+-ers die er uren per dag mee communiceren en zich zeer amuseren. Alweer die robots dus?    

DE ROBOT IS OOK DE NIEUWE MARKT...






































KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE (A.I.)  IS ER NU AL OVERAL



DE ONAFHANKELIJKE DRIJVENDE NIEUWE SUPERSTAAT


In het transport, de gezondheidszorg, het internet en in smartphones.. Het dagelijkse leven zit er al vol mee en morgen zullen machines autonoom worden en zullen ze zichzelf ontwikkelen. Wat veel vragen (ook ethische), angsten en fantasieën oproept.


HIJ WEET WAAR U BENT...
Maar niemand is ontevreden als hij s`morgens zijn auto start die hem meteen de beste route aangeeft, waarbij zelfs rekening werd gehouden met de actuele verkeerssituatie. En die op zijn werk de vele voordelen van het Internet gebruikt en zelfs franse artikelen voor hem vertaalt…
 


De president van DNAVision Alexandre die ook de site Doctissimo runt legt uit dat AI op zichzelf niets is om voor te vrezen. Maar men moet wel hopen dat de goede weg wordt bewandeld..  AI ontstond al in 1956 in de VS en was een onderwerp op een conferentie in Dartmouth College.


HET NETWERK IN ONZE BREINEN
Minsky en McCarty daar lieten zien dat je elk stuk intelligentie in modules kon afbreken en dat die een ma-chine kon uitvoeren. Maar niet precies zoals de mens dat doet die ook intuïtie gebruikt. Dus de machine imiteert de mens niet maar zoekt op eigen wijze de gevraagde oplossing. Maar de grens aan computercapaciteit in de 60-er jaren legde de ontwikkeling lam en pas in 1985 met de robotica werd het rond AI weer spannend. Vooral in Japan. 
DE HISTORIE VAN DE COMPUTER: IETS MEER DAN EEN EEUW..



DENKERS DIE VERNIEUWEN..
Nu gaat het allemaal met een enorme snelheid zoals de Wet van Moor dat zei: de capaciteit van computers verdubbelt elke  18 maanden..  Maar ook de implementatie neemt tijd zie de fotografie als voorbeeld.  Die werd in 1750 uitgevonden en had een eeuw nodig om “onder de mensen te geraken”, maar toen ging het plotseling razendsnel in enkele jaren.




DE GROOTSTE NU....










50 JAAR GELEDEN: 1/1000 PROMILLE VAN BOVEN














Nu doet de chinese supercomputer Tianhe-2 33 miljoen miljarden bewerkingen per seconde  in een wereld waarin veel onderling verbonden is. Om AI zich te laten ontwikkelen moet deze een zekere autonomie en een soort van leervermogen hebben. De meeste toepassingen zijn nu al zelflerend bij Amazon, Netflix en Youtube. Maar nu zijn we sinds 10 jaar in de fase van het zg deep learning aangekomen. 


BIG DATA EN DEEP LEARNIG DE MIX..






Daarmee trachten we nu de intelligentie van het menselijk brein te imiteren. Net zoals de gelaagdheid van het menselijke brein wordt er nu gewerkt in AI. De fransman LeCun en de brit Geoffry Hinton zijn de vaders en zij werden door Facebook en Google ook zeer geapprecieerd.




HET MODEL VAN DEEP LEARNING: EFFE  DOORDENKEN 
Want de GAFA zagen alle kansen in deep learning, zoals Facebook in zijn lab in Parijs waar het Deepface ontwikkelt. Voor gezichts-erkenning wat voor 97% al werkt! Google zet zijn platform Tensorflow al in om e-mails te classificeren. En Apple en Amazon werken met Siri en de synthetische stemproductie Alexa.

Microsoft lanceerde XiaIoce waarmee een automatisch weerbericht op tv komt in Sjanghai Dragon. Deze Miss Meteo beantwoordt ook real time vragen over het weer van de presentator dank zij de enorme database er achter.  Maar IBM deed al de hele medische wereld plat gaan in 1991 toen het liet zien dat deze in drie seconden 20 miljoen pagina`s kon lezen en nu staat er een Watson in een hospitaal in Marseille. 


UW SPECIALIST STOPT U IN ZIJN WATSON..
De GAFA zijn schatrijke lemen reuzen maar mogen echt niet achter blijven. Dus doen ze enorm veel onderzoek, zegt prof. Jean-Gabriel Ganascia. Google, 55 miljard beurswaarde , diversifieert voortdurend. In zijn eigen lab Google XLab loopt een veelheid van projecten op AI-gebied. In de robotologie, gezondheidszorg, en in het transport. Google Car is al zeer vooraan nu en pikt ook alle goede start-ups in.




ELKE DEEP LEARNING KRIJGT ZIJN EIGEN SPECIALE COMPUTER
Zoals DeepMind dat voor 400 miljoen werd gekocht en dat leverde al veel op zie een recente publicatie in Nature. Zijn algoritme AlphaGo versloeg de spelkampioen van een oud chinees spel.


HET MACHTIGE ALGORITME...
De machine was eerst volgestopt met duizenden gespeelde partijen, vertelde Alexei Grinbaum natuurkundige en filosoof  van het lab Larsim (CEA-Saclay).  Daarna liet men haar tegen een andere machine spelen om zijn “neuronen netwerk” te verbeteren. Darna versloeg deze de europese kampioen en in maart 2016 speelt ze tegen Lee Sedol de kampioen uit Z-Korea.  Deze machine leert autonoom en put uit zijn enorme basis aan Big Data en dat roept steeds meer verbazing op. 



HET OUDE DENKEN GAAT IN DE PRULLENBAK
WE ZIJN PAS BEGONNEN..

 Al in 1950 waren er experts die wisten van : de super-AI” die er op een dag zou komen.  En zij kondigden zelfs een machine met een geweten aan , met emoties en gevoelens..


DOMMEN ZEGGEN DAT RAY GEK IS..


ONZE ONBEGREPEN GENIEËN






















Nu is er Ray Kurzweil die voorspelt dat in 2045 de mens door de machine zal worden verslagen. Een menselijke intelligentie die hij “singularity” noemt. Een hybride die onsterfelijk zal zijn.


GEWOON ONZE EIGEN EVOLUTIE!
Nogal fantasierijk maar vele dichtbij deze ontwikkelingen zijn al ongerust. Zoals Stephen Hawking die op BBC zei: “De mensen zijn geremd door hun langzame evolutie en zullen al gauw niet tegen die snelle machines aan kunnen. Dat kan het einde der mensheid betekenen”.  Ook Elon Musk ziet hierin een grote bedreiging.

Deze apocalyptische visie wordt door de filmindustrie uitgebuit met zijn robot-killers.  Zie nu die dronekillers..


HAWKNIG WONDER IN ROLSTOEL
ONZE NIEUWSTE WEDSTRIJD




















Ook al staat er in het internationale recht dat we geen gewonde in een ambulance mogen aanvallen, ook geen mens die zich overgeeft mogen doden of iemand mogen aanvallen in een heilig plek. Dat onderscheid zal een machine nooit kunnen maken..  Grinbaum zegt: Om elkaar uit te roeien moet je in hetzelfde habitat leven en over dezelfde grondstoffen strijden. En dat is het veld mens/machine bepaald niet..


MERKEL ZAG GEEN HOOFD!
THIEL EEN SUCCESMENS DIE PAS IS BEGONNEN





 Maar we moeten ons nu wel al afvragen met nog een “zwakke AI”, wat we gaan ondernemen tegen dat stelen van onze persoonlijke data.  Die alles doen weten over ons gedrag en dat dient om ons van alles te verkopen.  Zegt Eric Sadin, die spreekt over vercommercialisering van het leven. 

McAfee en Brynjolfsson wijzen op twee effecten in het economische valk (Le Deuxieme age de la machine; Odile Jacob). Enerzijds het opkrikken van het levensniveau voor veel mensen, maar anderzijds ook een steeds ongelijke verdeling van welvaart. De technologische elite worden de nieuwe rijken.


ALS DE HUMAN PRODUCTIVITEIT ACHTERBIJFT...
Maar zegt Grinbaum vraag je ook af wat die machine aan ons zal veranderen en waarom kan het ook niet de betere kant op gaan? Gaan wij mensen accepteren dat men veel macht en plek geeft aan machines? Dat is een kwestie van de vrije wil van de mensen, die al veel wist te overleven. En dan denken vele ook aan de atoombom waarover dezelfde discussie woedde en nog woest. De nucleaire inzichten leverden ook twee kanten op..

 
CRISES, OMWENTELINGEN EN AANTAL BANEN (horiz. schaal = maanden)
De technologie maakt mogelijk om meer te doen met minder, zegt Peter Thiel de man van Paypal en die een boek schreef. AI moet verder gaan, zegt hij, ook al lijkt dat vooralsnog ook banen te vernietigen. De mondialisering vernietigde er veel meer in de middenklasse, voegt hij toe. De vervanging van banen is nu meer het inpikken ervan door de chinezen.. Je moet in complementariteit denken, de machine kan het ene beter en de mens het andere. Het gaat om voordeel van de vergelijking zoals Ricardo in de 19e eeuw al betoogde. Een oude discussie dus. 


DE FRANSE LeCun ZIET GEEN PROBLEEM: HIJ HOORT ER BIJ
Zie nu ook de inzet van AI en vele mensen in de terreurbestrijding. Aan beide kanten worden gebreken vastgesteld.  Maar samen kunnen we meer doen dan ooit tevoren! En we kunnen ook niet achter elke verdacht een agent zetten: niet te betalen.. En zo blijft onze vrijheid ook beter gewaarborgd.. 


OPEN: NIET STIEKEM DOEN!
Er bestaat ook al het initiatief OPENAI dat door Thiel, Musk en Sam Altmann werd gepropageerd.  Het gaat erom dat alle onderzoekers open hun idee en bevindingen uitwisselen.  Om het breed te verspreiden en bekend te maken.  Met een 1 miljard budget moet het lukken om alles transparanter te doen zijn.  Als het geheimzinnig blijft komt er angst en tegenwerking en dat is gevaarlijk. In een democratie moet iedereen geïnformeerd zijn. Zuckerberg ontwikkelt een Jarvis een soort van persoonlijk assistent. Elk jaar heeft hij zo, n persoonlijk project.. Maar of Jarvis hem in een jaar gaat lukken mag worden betwijfeld.


ZUCKERBERG EN ZIJN JARVIK

Het alom heersende pessimisme in Europa verbaast vele in dit veld. In Europa dast nou net een gigantische kennis heeft met briljante universiteiten en mensen. Frankrijk valt daarbij sterk op. Ook bij hen die echt het verschil goed zien tussen Silicon Valley en de rest van de VS..  Dat moet iets van doen hebben met vergrijzing en met conservatisme bij de politici. Hoe sterker en centraler de staat is hoe conservatiever kennelijk het volk wordt..



OPMERKELIJKE COMBINATIE!




NOG EEN NIEUW ONAFHANKELIJK DRIJVEND WERELDDEEL



Thiel doet ook mee aan Seastreading het project van de kunstmatige eilanden. Die als autonome naties gaan drijven met hun eigen systeem en maatschappij.


VLUCHTEN IN EEN KASTEEL
Hij acht het vooralsnog een leerproject en doet graag mee aan de jaarlijkse “Ephemerisle”

(Fantastisch Eiland). Men komt op het water samen en doet alsof het al zo ver is. En leert zo over wat het wel en niet kan worden.








DE VLUCHTELINGEN...
Yann Lecun werkt nu voor Facebook hij heeft een enorme reputatie op AI-gebied. En deed al in 2000 mee aan “neuronenprojecten”. Met collega`s (Geoffrey Hinton en Yoshua Bengio) deden ze vele conferenties maar pas in 2012 was het raak.  Met hun deep learning dat ze toepasten op beeldherkenning.  Hij zegt: “We rijden met 100 km/uur in dikke mist. En kunnen dus zomaar tegen een muur knallen”. 


OOK EEN ROBOT HEEFT ER EEN!
Hij werkt nu aan “de persoonlijke assistent” voor elke Facebook-abonnee en aan het automatische produceren van verhalen bij foto’s en beelden. Zijn jongere broer werkt voor Google..  Twee bretons die werken voor de GAFA en niet bij franse bedrijven.


NOG EENS: NIET VERGETEN!
Maar zie ook: Florian Douetteau, Antoine Blondeau, Rand Hindi en Luc Julia..  Met rekenen zonder grenzen, de virtuele butler, sprekende objecten en de zoekmachine van morgen. La France is nog niet verloren.


















VLUCHTHAVEN FOR THE BRLLIANT FEW
  



UW AUTO IS BIJNA EEN ROBOT
UW CHAUFFEURSWERK GAAT STOPPEN..
Of moet je zeggen, het nieuwe personentransport? Want men denkt al lang in het verlengde van de Ubers ook aan taxi`s zonder chauffeur! Maar eerst maar eens wat rond 2020 gewoon wordt..

Uw auto meldt dat hij voorrijden gaat en hup u stapt in de verwarmende stoel.

ZO ZIET UW DIGI-AUTO ZIJN OMGEVING
De bestemming haalde hij al uit uw electronische agenda en hij gaat rijden nadat u de gordel aangespte. En onderweg doet u uw mails en leest wat artkelen of kijkt een video.

Science-fiction? Nee dat is volgens Musk mogelijk in 2020. Maar nu is ook Goshn van Renault-Nissan daarvan overtuigd.

GOOGLE WORDT DE GROTE AUTOFABRIKANT!
En Volvo kondigde al aan dat het evt. schadeproblemen bij ongelukken in het koopcontract met u verzekert!



MUSK WERD OOIT UITGELACHEN..
DE DUITSE INDUSTRIE.. ZAG HET
Nu hebben de Tesla S, de Googlecar en de Volvo s 90 mogelijkheden tot gedeeltelijke automatische besturing. Want de plussen kunnen enorm worden: allereerst wint u tijd, voor een categorie die veel rijdt wint u 50 minuten per dag.  Het aantal ongevallen gaat met 90% terug!  Een totaalbesparing van 190 miljard in de VS zegt men. Maar voor mensen zich toevertrouwen aan de taxi zonder chauffeur dat gaat nog even duren..  Ook vrezen sommige dat alle (meta-data over uw transport ook in andere handen gaan komen. En een deel van de mensen wil graag zelf rijden… tussen al die robots ook straks? Dat gaat u dan verliezen!

HIERMEE RIJDT UW AUTO ZONDER U
Dus de autoboeren zien een aantal fasen van invoering. Nu is het nog pas “meekijken door de robot” en u waarschuwen als er linke dingen zijn. Maar u kunt ook al rem, gaspedaal overlaten dank zij een boordradar.  En ook sturen overlaten als er banen met strepen zijn en u wil best in een baan blijven. De volgende stap en u kijkt nog wel mee maar de auto rijdt autonoom.

HIJ ZIET VEEL MEER DAN U! EN MAAKT MINDER FOUTJES..



Met drie guidance-systemen. Videocamera`s die de grondmarkeringen lezen en de borden en obstakels zien, de radars die obstakels zien ook in het donker en bij slecht weer en de laserscanner op uw dak die alles checkt van de twee andere systemen.

DE OGEN EN OREN EN BRAINS VAN UW VOLGENDE AUTO
Deze optie zal beginnen met autobaan-trajecten.  Dan komt de fase die heet “zonder meekijken”. U kijkt niet meer mee nu en doet iets anders. Nissan ziet dit al in 2020 En dan een stapje meer: de auto haalt u op, zet u op de bestemming af en gaat parkeren..

Dan komen we in de meer ultieme fase die zelfs Uber en de taxibazen doet schrikken.  Taxi zonder chauffeur!


OUDE ACHTERHAALDE DISCUSSIE? ER IS GEEN CHAUFFEUR MEER STRAKS!




Dat kan niet lang na 2020 al als uiterst complexe situaties gemeden worden.  Daar waar voetgangers, fietsers etc. nogal wild door elkaar krioelen. Cairo centrum of Place de l`Etoile in Parijs..

SUPERTEST VOOR DE DIGI-AUTO VAN MORGEN..



Daar zit de echte ingenieursnachtmerrie nog.. Maar dat kun je ook anders aanpakken door de situatie aan te passen.. Goshn van Renault-Nissan is zeker: dat is allemaal veel veiliger dan nu. En “men” houdt zich ook veel beter aan.. de verkeersregels! En u kunt rijden met medicamenten op en ook wat ziekjes.. Of oud en gebrekkig.

DE IDA MOET ER HARD AAN GAAN WERKEN
De conventie van Wenen (1968) sprak van: “Elke chauffeur moet voortdurend de totale controle over zijn voertuig uitoefenen”. Dat moet dus dan wat anders worden gesteld. Ook moet de verzekerings-problematiek worden geregeld (de schuldvraag en de schuldige..) En ook moet de ethische vraag aan de orde komen.. hoe te “kiezen” bij een onvermijdelijke botsing?  Moet je aan de eigen inzittende voorrang geven of aan degenen buiten? En wat te doen met onvoorzichtige voetgangers die plots opduiken en niet konden worden gezien? Voer voor juristen en politici en wetgevers..

Volvo zette al stap 1: het neemt de volle verantwoordelijkheid indien de robot in de fout ging of uitviel..

Een verslag van een recente rit met robot-auto (met ingenieur aan boord) in Californië las als een avonturenverslag!

GOSHN EN MUSK: AUTOBARONNEN
Hoe lang zal het duren tot ook de andere weggebruikers robotjes worden? Of minstens een zendertje dragen om die auto`s te seinen : hier ben ik en ik doe nu DIT…  Dat moet wel de volgende stap zijn: men verkoopt fietsers, voetgangers en motorrijders veiligheids-apparaatjes.. Weer wat compensatie in jobs



DE SCHRIK VAN DE DIGI-AUTO IN PARIJS













ONZE NIEUWE MEDE-“MENSEN”


Wat? Straks robots als leuke huisgenoten? Wie verzint nou zoiets? Maar pas op in Franrijk leven 22 miljoen mensen alleen.
UW ROBETTIE 
Vele zijn eenzaam en bijna zonder contacten. En daarbij zijn vele gehandicapt met de extra-risico`s van dien. En ze moeten vaak ook tijdig hun medicatie innemen..

Onze maatschappij is hard nu voor de ouderen en beperkten en in sterk vergrijzende landen ( ca 50% qua aantal inwoners in het westen!) is de problematiek sterk toenemend. Japan bijt ook hier het spits af.

Gevaarlijke onzin? Of een deel van een oplossing? Zie wat er nu al in La France bij eenzamen, zieken en ook scholen al geëxperimenteerd wordt. En hoe onderzoekers en sociale experts er over denken..


OUD VERZORGD DOOR ROBOTS?


















Bij Ephad Alquier-Debrousse waar oude afhankelijke mensen wonen in het 2e arrondissement in Parijs.  Een robot met pels laat af en toe geluidjes horen die de mensen in een verder Alzheimerstadium horen.  Twee psycho-motriciennes observeren de ouderen. De oude dame van bijna 90 is verrukt als ze voor de TV wakker wordt en ze praat over haar vroegere huisdieren als ze de robot ziet en hoort.


NIET TE GAUW WEGLACHEN


NIEUWE WERELD VOOR DEE OUDEREN?
















Ze begint te praten met mede-patiente Huguette en de experts zien hoe de robot de gebrekkige conversatie op gang brengt. Ze weten al dat dit effect niet bij elke patient te zien was. Maar er zijn mooie positieve ervaringen zegt Rodolphe Gelin onderzoeker bij Aldebaran Robotics. Deze franse start-up werd opgekocht door het japanse Softbank die wereldleider is van “mensachtige robots” ontwikkelen. Zie haar boek: Le robot, ami ou ennemi (Le Pommier). Zo`n robot kan mensen tot drinken aanzetten, tijdig medicatie nemen etc. En voegt toe: ze zijn er natuurlijk niet voor alles! Maar begeleiden, zelfs even zeggen: “Je hebt heel lang niemand gesproken”, dat kan zeer nuttig zijn.


ER WORDT BHARD AAN GEWERKT!

ZE ZIJJN AL ONDER ONS..




Op de Lagere school Marius-Jactot in Puteaux loopt Nao de robot rond van 60 cm lang.  Deze school is al zeer numeriek met tablets voor enkele uren per dag.


ANALYSE VAN EMOTIES


DES COPAINS!
















Nao is een test voor de high-tech-pedagogie en de kinderen zijn er dol op. De onderwijzer ziet die ook als dynamiserend element en weet dat deze hem niet vervangt maar wel veel kan helpen.





NOG EEN ROBOTOLOOG
Laurance Devilliers van Limsi-CNRS is specialiste van de interactie mens-machine. En zegt over de mensrobot: die moet ook emties herkennen zelfs in de stem van de mens, in zijn gezicht en zijn motoriek. En hij moet dat kunnen simuleren. Mogelijk kan hij zo zelfs mensen opbeuren..


MISS ROBOTATA
Gaat dit te ver? Serge Tisseron psychiater, schreef: Le jour ou mon robot m`aimera (Albin Michel) en hij is verbaasd en verontrust over de menselijke affectie voor robots. Zoals die ook vaak aanwezig is met huisdieren. Want het blijft bij simulatie.. en is dus nooit intelligent en niet zeer rationeel.


LACH ER MAAR MEE
In gevallen van mensen met diepe stoornissen is ethisch best een punt. Mensen zouden zich te zeer aan deze machines kunnen hechten, zoals het kind aan zijn pop. Laurance Devilliers waarschuwt ook voor zaken als wat is de juridische status
van zo`n quasi-mensmachine?


EINDELIJK EEN BABBELTJE!


DE PSYCH NEEMT HET SERIEUS






KOFFIE VOOR OPA!
BEJAARDE ROBOTS ZIJN ER OOK AL




DE GROOTSTE ROBOT

















Sommige denken zelfs dat robots mensen zouden kunnen “mishandelen” en ze moeten mogelijk ook niet in het sexuele actief zijn. In de VS werd een robot voor liften HitchBOT geheten langs de weg gevonden en die lag er zonder armen en benen…  Dat stond dagenlang op het Internet. Juridisch komt er ook wel wat denkwerk aan met al die A.I. net als bij auto`s zonder chauffeur..

(mede naar Le Point febr. 2016)  


TJA HET KOMT ER AAN





EEN LELIJKE ROBOT
DE KNUFFELAAR









 








OOK DRONES VOOR DE BOEREN
DRONE HISTORIE NU

Een boer in de Morbihan  kocht een drone om zo thuis zijn velden te kunnen inspecteren maar ontdekte dat hij daarmee ook zijn koeien kon aanzetten om naar de stallen terug te komen.

BOERENHELPERS
HIJ SCANT ALLES
Maar hij kon ook de plekken zien waar te weinig kunst-mest was voor de planten. Nu kan hij daar gericht bij-strooien en rijdt er heen met zijn tractor en de GPS. De wet verbiedt nu nog om te bemesten vanuit de lucht, maar die wordt aangepast. Daarna kan de drone dat klusje ook klaren… Resultaat veel minder kunstmest nodig.  En hetzelfde geldt ook voor insecticiden bijvullen… Airinov en Delair-Tech hebben drones die met speciale sensors de groei van het gewas kunnen meten waardoor preciezer en ook minder kunstmest hoeft te worden gestrooid.

VELD BESPROEIEN:  MAAR HEEL GERICHT!
Eerder werd er een m2 groen uitgetrokken dat men analyseerde of ging het per satelliet.




HET BOERENLAND NA DE DRONE-ANALYSES


Nu is bewolking geen probleem meer en de drone ziet 30 hectaren in 10 minuten. Ook worden nu de velden in kaart gebracht en opgedeeld in percelen en de kaart kan later dienen om een robottractor met apparatuur naar een plek te sturen voor een klus.

De beide bedrijven doen het dronewerk ook per project voor de boer: zo`n drone kost namelijk nu wel 30.000 euro. Zij doen de klus voor 15 euro per hectare… en vergelijk even: bijmesten kost per hectare 60 euro..

In Frankrijk werd al 100.000 hectaren zo in kaart gebracht  en voor tarwe en koolzaad zijn er nog 5 miljoen hectaren te doen. 

HIJ BEMEET ELK PLANTJE..
Delair-Tech werkt nu ook al in Z-Amerika en Afrika waar boeren hun ook inzetten om de palmbomen te registeren. Nu werkt men aan het vaststellen van de waterbehoefte op de akkers en om het rendement te meten. Zo kan het oogsten worden bestuurd en ook de prijs beter worden beheerst. En kunnen ook zones met meer onkruid effectiever worden behandeld. 

De boer met AI wint het van zijn concurrenten en heeft minder te lenen bij de bank. En dit is pas het begin: da agrariërs gaan de zaken nu vanuit de luchten bekijken en besturen. En, wie weet, straks ook met robots bewerken.. Goedkoper en beter voedsel voor de mensen.



AGR. DRONE -PROGRAMMA`S





 







 HOOFDTRANSPLANTATIE: DE COMPO-SITE MAN?
EEN NIEUW=ANDER HOOFD?

GRAPJE?
Een robot dat is een maar stelt u voor een mensenhoofd op een robot of een composite man dus een nieuwe mens gemaakt uit onderdelen van een andere. Tot en met zijn hoofd.. Maar eerst iets over transplantatie van het menselijke hoofd. Gezichtstransplantatie is al eerder gedaan..

HET WERD AL GEPROBEERD..

Een italiaanse neuroloog transplanteerde het hoofd van een aap en noemt het “de transplantatie van een mens”. Want de ontvanger neemt de identiteit over van de gever… Dit kunststukje werd al in de 70-er jaren geflikt daar de amerikaan J. White maar na 9 dagen werd dat hoofd afgestoten. Maar Canavero  had veel meer techniek tot zijn beschikking. En dat bracht hem heel dicht bij een succes. 

MET TWEE DELEN  EEN MENS MAKEN
Zohreh Amoozgar in Harvard  denkt dat er echter vooralsnog klein micro-motorische gebreken resteren. En dat de risico`s van afstoting nog aanzienlijk zijn.  En hij wijst er op dat het sperma niet dat van de hoofddonor is maar bij het lichaam blijft behoren. Verder is er niets wat wetenschappelijk gezien ons kan tegenhouden. Maar ja je moet wel aan een goed hoofd kunnen komen… De handel in organen bestaat al lang maar voor een hoofd moet je iemand vermoorden. Voorzichtig dus..

EEN GEZOND HOOFD MET BEPERKT LICHAAM..



SIAMESE HONDEN






BIJ EEN AAP ALS TESTDIER..




 

EPILOOG


HOE ZOU "MORGEN"  
                       ER UIT KUNNEN ZIEN?



KUNT U OOIT TEGEN KOMEN..




 De AI-(r)evolutie draait nog niet op volle toeren en de wereld zit nu al in een crisis. Met die goedkope olie erbij gaat dit alles samen nog meer banen kosten.. Algemeen wordt nu aangenomen dat ca 50% van de eenvoudiger banen zullen verdwijnen..


XXXXXXX




DE MARKT INGESCHAT
Maar die AI gaat ons ook vele aangename en kwalitatief prima zaken opleveren, zoals ontspannen terwijl uw auto u ergens heen rijdt. En die doet dat ook nog veel veiliger..
De dokter meldt zich op uw Tv-scherm als u dat vraagt of als hij wat te pakken kreeg van die sensoren die u draagt en na het consult "op afstand" komen de evt. medicamenten even later naar u toe per koerier. Iets aanvragen bij de overheid gaat via een site of u vraagt de ambtenaar even op uw huisloket te verschijnen. Afhandeling gaat vaak ook zonder verplaatsing en mogelijk zit die ambtenaar ook thuis..


XXXXXX




SHOPPING+AMUSEMENT
Gewoon shoppen is verplaatst naar het internet en uw internetshop waarschuwt u als u toe bent aan aanvullen: dat zien ze aan de van u verzamelde meta-data. Winkelen werd tot een uitje met veel ontspanning en ook expo`s en demo`s van nieuwe producten en diensten. Het werd dus fun.. in enorme centra.


PRETCENTRUM INCL. SHOPPING
Het lijkt op die amerikaanse kerken die hun kerk plaatsen midden in een recreatiepark voor het hele gezin!










XXXXX

Maar waarmee moeten we dat alles betalen? Vele "simpele wat routine-achtige banen verdampen en de klad zat ook in de lagere leidinggevende jobs.






WERKEN MORGEN: PLUSSEN EN MINNEN




MULTI-JOBBER
Het zeer eenvoudige werk wat (nog) niet robotiseerbaar is bleef en natuurlijk de creatieve topbanen. 

Daarvan zijn er velen van het ZZP=auto-entrepreneurtype. Niet zelden moet je ook een vol salaris verdienen met meerdere jobs naast elkaar: u werd  "een slasher" (woord=franse vinding).  




XXXXX

De meeste bedrijven. vele zijn zelf AI-bedrijven, zijn nog maar kleine kernen rond de ondernemers/eigenaars.

Alles wat strategisch is. innovatie/ontwikkeling en core-marketing, dus de echte core van de business blijft. De rest wordt per project of event ingehuurd bij andere (vaak ZZP-ers). Productie van een product is of in het bedrijf (proeven of geheimen bewaren)  maar ook dan gerobotiseerd.


Of helemaal uitbesteed, wat nu al vaak zo is.





In de zorg houdt men de zaak betaalbaar en op niveau met waar mogelijk ook robotisering. De handen aan het bed werden kunsthanden. Over blijven de menselijke communicatie en de specialisten waarvan ook het grootste deel wordt gedaan door ZZP-ers.









XXXXX

Een nog groter deel van de mensheid trok naar de steden waar nu 85% al woont. Bij het werk en de kansen. Een wereldwijde trend overal om die reden ook.

WAAR ZITTEN NU DE SUPERRIJKEN?


DE TOKYO-REGION
Het platteland is vooral ontspanning en toeristisch qua bedrijvigheid en dat is van oudsher naast de ondernemerskern ZZP-land ook vanwege het seizoen-effect.





XXXXX



De overheid werd veel kleiner ook door AI. Dat moet ook om de overheidsuitgaven te beperken ten voordele van de private sector en om prijs van arbeid en producten te beperken. Het overheidsgeldgeld gaat voornamelijk naar onderwijs, zorg en defensie/veiligheid.. Al zullen zelfs diensten rond orde en veiligheid, rond infrastructuur,  water- +energie-levering en communicatietechniek worden gerobotiseerd of heel anders door technologie. Energie wordt vaak ter plekke geproduceerd (+opgeslagen), water wordt vergaand gerecycled (+ locaal opgeslagen, mogelijk zelfs met tankwagens aangevoerd) en telecommunicatie verloopt via antennes/satellieten/wifi`s. Al die pijpen en buizen ondergronds zijn voor een groot deel verdwenen.  

HET WERKEN BIJ DE OVERHEDEN

Orde en veiligheid dat is camera`s, enkelbanden, sensoren en robots geworden. Verbaliseren gaat met machines.. Rechters en discipelen en superpolitie blijft mensenwerk en daar zal ook een groot deel van zijn ge-ZZP-ed. De bewakingssector is nu al gigantisch en in de VS is op dit gebied zeer veel al privaat geworden.

XXXXX


Deze zeer beweeglijke wereld ook qua inkomen zal worden voorzien van "een basisinkomen per burger". Net genoeg om niet langzaam dood te gaan. Sommigen vinden dat prima en doen ernaast vrijwiligerswerk en ruilen en "collectiveren"  veel diensten. Ze recyclen en "delen" leven going easy..   



















Anderen hebben grotere ambities, grote kwaliteiten en werken 70 uur met plezier. En ze worden met wat geluk rijk.. 
Zo ontstaat (nu ook al!) een enorm bruto-inkomensverschil.
Daar hoort een progressief belastingsysteem bij maar wel een met een rem er op of met een soort van "merite =  prestatie-waarderings-systematiek".

Degene die essentieel bijdraagt aan s`lands welvaart, banen en werk,  moet boven een bepaalde fiscale afroming een grens zien.  Net zoals de huidige Cice-wet in Frankrijk nu al belastingretributie geeft aan bedrijven omdat die in R&D investeren.. Natuurlijk kun je ook denken aan een flatrate-systeem met twee tarieven: een tarief voor hoge en een voor de lage inkomens. 


OVERHEIDSWERKERS ALS DEEL VAN ALLE WERKERS




















XXXXX

Dus de wereld van niet zo lang geleden, van dagloners, artisans (vaklieden: electriciens/loodgieters/sloten-makers /schoenmakers/timmerlui/tuinlieden etc.) komt terug cq breidt zich uit. Naast die vrije beroepen en kleine winkeliers etc.  verschijnt nog een leger andere ZZP-ers in vele sectoren. Daar is nu al een heel stuk weg afgelegd.. Terug dus naar "de goede oude tijd".

ZZP-ERS EN AUTO-ENTREPRENEURS





























XXXXXX

En dan nog de mens ZELF die steeds verder kan worden gereviseerd. Hij wordt bionischer vol met technologie in zijn body maar ook in zijn geestelijke vaardigheden beweren sommige neurofysiologen nu al. Hij kan en zal nog veel lager kunnen leven.. Verslijten? Wel dat wordt eigenlijk ook opgeschoven.. Dus de oude trits: leren-werken-pensioen verdwijnt. Die elementen lopen door elkaar en wisselen elkaar vaker af. En vele gaan door zonder pensioen tot de pret op is..

XXXXXX

NA AFBRAAK KOMT  OPBOUWEN
Wat als dit de andere wereld zou zijn die eigenlijk al langer een aanloop neemt? Dat vraagt een volkomen omdenken van alle tradities rondom levensfasen en "het leven conform je fysieke leeftijd".. 
En waarom zou dit niet gewoon ook goed kunnen, nadat een niet-gemakkelijke overgangsfase is gepasseerd? En vele denken dat de "start-uppende, nieuw-conservatieve jeugd van nu, die al veel jaren werkeloosheid en/of wisselende kleine baantjes achter zich liet, er veel meer aan gewend is dan de starre oudjes denken. Die zitten nog vaak in de oude kramp van "gisteren met al zijn mooie rechten" verdedigen. Ondanks het feit dat nu de wereld al om andere plichtsopvattingen vraagt.. Niet vooral "wat kan de maatschappij me geven" maar meer "wat kan ik doen voor de maatschappij".


Let ook op: die vele instromende vluchtelingen denken al veel langer zo. Die komen uit die wereld van "vroeger" voor de grote verwenning begon..

XXXXXX


Deze mentale switch is al begonnen bij een jonge meer realistische generatie. Het oude denken is voor hun "passé" hun wereld is nu al die andere. De relatief vermogende pensionado`s met eigen huizen en nog redelijke pensioenen, die verdwijnen en hun materiele erfenis zal heel anders worden aangewend. Voorzichtiger en met afstand nemen tot het maken van hoge schulden.





PIONIERS VAN TOEN
GOING WEST MAAR NU NIET DIE SYRIERS













Ze beleven de switch naar "andere tijden"  met meer pioneersgeest die best bij ons mensen past. Al sinds we rechtop gingen lopen wat een eerste grote verandering was..
Wat dacht u van die vluchtende of emigrerende mensen in onze tijden? Ook dat is deels pioniersgeest. Die ook vroeger vaak uit nood werd gemobiliseerd...


 
DE BWEGING IN EEN MODEL GEVAT










IT`S ME!

















 
LEON DE MARSEILLE 23 MAART 2016

2 opmerkingen: