“Op vandaag komt de
moderniteit uit de Arabische landen”.
Dat zei de Franse arabist van naam, Henry Laurens, kort
geleden. Als je dan, als Hollander, nog
vers in het geheugen ligt dat ene Wilders de islam achterlijk noemde, raak je
best even in de war. Nou weet ik heel goed het verschil tussen de islam (een
religie) en de “Arabische landen”, een regio van landen waar overwegend Arabisch
wordt gesproken. Daar wonen maar 15% (!) van de moslims op de wereld overigens…
Ik weet ook best wat van de historie van Al-Andaluz
(Andalusië, Spanje, in het Arabisch), waar zo’n ruim 700 jaar de “moren” de
scepter zwaaiden. Die stamden uit Bagdad en kwamen via Noord-Afrika Spanje
binnen. Net nadat Karel de Grote zijn pijp aan Maarten had gegeven…
Dus ik had al begrepen dat Geert niet echt op had gelet in
de geschiedenisles en het ook niet zo nauw nam met de verschillen tussen
“Arabieren en islam” .
Bijvoorbeeld: Iran dat is ook
islam maar het zijn etnisch gesproken perzen. En ook, die berbers, –waar het
van stikt in N-Afrika-, waren christenen (ze zijn soms nu nog christelijk) en
zeker geen arabieren. Zo willen ze absoluut ook niet genoemd worden, want dat waren
(of zijn?) hun bezetters. Zij waren de oorspronkelijke inwoners van de Maghreb (met
de Bedouinen) lang vóór de Arabieren, die, niet uitgenodigd, langs kwamen, ná
de Romeinen en de Byzantijnen overigens.
De zwijgende Wilders
en de kameleontische, westerse politici.
Ook viel mij op dat Geert ongewoon zwijgzaam was over die “Arabische
revoluties”. Want op een uitzondering ná, zijn revolutionairen nou echt niet “achterlijk”.
De arabieren gingen nu ook op de barricaden en eisten verándering: ze pikten
het niet meer…Ze hadden tabak van die dictatoren, die door het westen graag
gesteund werden omdat ze “stabiliteit” verzekerden. Wat in zo’n olie-rijk
gebied een groot goed is! En wie vond
het niet ook amusant (of genant?), dat het westen hals over kop “om ging”, toen
bleek dat die jattende dictators ,- waarvan er enkelen een soort
schijnmoderniteit op na hielden-, het dreigden te gaan afleggen tegen grote
drommen jongeren én gelovige moslims (die vele jaren zeer ruig door hen waren
onderdrukt)?
Sarkozy die Kadaffi (die de grootste oliereserve van Afrika
bezat), met tent en al ontving in de tuinen van het Elysée, moest ook 180
graden om. Hij liet zich eerst bekeren door B.H. Levy, een linkse filosoof die
opkwam voor de bijna ongewapende revolutionairen in Benghazi, die Khadaffi
dreigde te smoren in hun eigen bloed.. Frankrijk liep vervolgens in een flits
vooraan in de club van westerse landen om deze “democratische krachten” te hulp
te snellen. B.H. Levy en Sarkozy werden zo tot “de helden van Bengazi” en even
later druppelde de oliekraan al weer…,en niet in het minst ook voor de Franse
olie-hongerigen.
Nog dagelijks wringen zich Obama en Clinton in rare bochten
om Saoedi-Arabië te vriend te houden, waar vrouwen niet mogen autorijden (!).
Ze bezweren de Saoedi’s om het toch maar heel voorzichtig aan te doen in hun
steun voor de minuscule regerende soennitische minderheid in Bahrein, die een sjiitisch
bevolkingsdeel van liefst 90% (!) stevig onder de duim houdt… Gelukkig kwam daarna de revolutie ook aan in
Syrië waar Assad (een socialist van het Baath-type) als een beest tekeer gaat
tegen de eigen bevolking (met steun van Poetin en Peking!). Hierdoor vielen Bahrein
en Koeweit c.s. in “hun democratische achterlijkheid” even wat minder op. Nu zijn we in 16 maanden zeker 28.000
doden verder en het land lijkt sterk op het huidige Irak, waar de bommen
dagelijks hun luide en bloedige taal spreken.
Niks achterlijk van het westen natuurlijk, maar ook wel opportuun
of misschien zelfs wat farizeïsch?
Wat velen denken: “Die Arabische revoluties
leiden gewoon tot islamitische regiems”.
Het westen kijkt nu met samengeknepen tenen toe hoe in
Tunesië, Libië en Egypte “de” sharia tot “een inspiratiebron” voor de te
ontwerpen Grondwet wordt verheven. Nee, men wil echt geen kalifaten stichten, maar kan en wil niet voorbij aan de wil van
de moslim-meerderheid. Die nu eindelijk vrij is na jaren van felle
onderdrukking… Immers, in een democratie maakt de gekozen meerderheid de dienst
uit en laat dat nou bijna overal de moslimpartijen zijn (à la KVP, AR, CHU en
SGP ooit in Nederland). En nee, Turkije, -voor 95% moslim-, kent wel al 100 jaar scheiding van Kerk en
Staat, maar zal nu toch niet meteen hét model worden…
De westerse geallieerden vergaten (met opzet), dat ze de
fanate moslimgelovigen in de Maghreb en het MO, direct ná WOII (en vers terechtgekomen
in de Koude Oorlog), ferm steunden. En wel tegen die goddeloze
sociaal/communistische politieke bewegingen, die werden gevoed door Moskou! Want
stel je voor: onze olieboeren uit het MO met de rode hamer en sikkel! Vadertje Stalin
met een handje aan de westerse oliekraan! De VS c.s. aarzelden later ook geen
moment om de taliban te bewapenen en te financieren, toen die tegen de
ex-communisten van Moskou opstonden, in Afghanistan. Waarna deze zelfde
terroristen,-mede omdat ze schuld hadden aan 9/11-, door de VS en zijn Nato-vrienden fors
militair werden aangepakt. Nu vertrekken we daar, -de een na de ander-, en
hopen dat ná ons vertrek niet opnieuw, al de vrouwen thuis moeten blijven, hun burka
moeten aantrekken en weer niet naar school mogen! Hollande, die nu ook al vertrekt, hoor je dáár
ook niet over… en nooit meer in de toekomst vrees ik ook! Nou zit er daar ook
geen druppel olie en geen wolkje gas, enkel vele tonnen opium voor het westerse
volkje.. En die taliban, dat zijn ook geen Arabieren natuurlijk: en een
revolutie beginnen om meer democratie, nee, dat is echt niet hún kopje thee.
En toch lopen nu de Arabische
landen voorop?
Ja, want die jonge revolutionairen in de Maghreb willen zich
best laten afranselen (en nog veel erger!), voor wat meer democratie. Zelfs nu door
die nieuwe legerleiding onder president Morsi… Waarschijnlijk straks ook nog door
hun (ook onderdrukte) moslimbroeders, die eerder en op de barricaden, samen met
hen voor (godsdienst!)vrijheid vochten!
Ze lopen nu voorop omdat nu discussie hier ook mág en er nu ook
over politieke ideeën mag worden gestreden. Want die “achterlijke moslims” lezen nu zelf de Koran, interpreteren die nu
zelf en mogen nu hun geloof ook “herdefiniëren”. Eindelijk hebben zij nu ook
een revolutie van het “type 1848
in Europa”, die ook pas zo’n kleine 50 jaar ná de Franse
revolutie plaatsvond. Die werd dé aanzet werd tot de Russische revolutie van
begin 20e eeuw. Daarna volgden, -U weet u het ook nog-, de Perzische
revolutie van Khomeini (tegen de sjah). En die volgde weer op eerdere, militaire
revoluties van de jaren 1950 e.v.. Toen moesten diverse, -door de kolonisten
benoemde koningen-, in het MO, het veld moesten ruimen. En Moskou hielp
sommigen daarbij een handje. En diezelfde militairen (of hun putsjende
opvolgers), werden ( en worden binnenkort?) weggejaagd, zoals Khadaffi,
Mubarak, Saleh…en wie weet nu ook Assad.
Ja, inderdaad, de Arabische landen nemen nu de toorts over
van de wésterse revoluties van lang geleden. Dat is echt niet zo vreemd voor
wie snapt dat het westen na WOII zijn olie veilig stelde (nadat ze als
kolonialen weg moesten) en ze dus nogal wat kunstmatige landen tekenden op de
kaarten en daar vervolgens ook hun goedgezinde koningen op de tronen hesen. Vervolgens
werden er weer enkele koningen door militairen verjaagd (bv: Nasser joeg koning
Faroek van Egypte weg).
Zo kwamen er dus, wat laat, -die democratie eisende jongeren
en die onderdrukte gelovigen-, die deze militairen op hun beurt wilden doen vertrekken!
Dus nú pas, nu er in het grijze, vermoeide westen geen mens meer warm loopt
voor democratie, politiek, parlementen en revoluties etc.. Want nee, daar heeft
men het nu enkel over pensioenen die aftakelen, onbetaalbare sociale
voorzieningen, torenhoge schulden, euthanasie
en vermindering van zorgkosten… Zeg nou zelf, dat kun je toch echt niet “vóórop
lopen” noemen?
Dit maakt een denkend mens, nieuwsgierig naar
het verre Arabische verleden.
Dus voor de liefhebbers, hier ook wat Arabische geschiedenis:
van vóór Mohammed en over hem en zijn levensperiode. Kijk daarvoor aan het
einde van de blog: daar vindt U de BLOGTAIL. Ik volsta hier ik met het geven een
samenvatting en wat conclusies uit die historische schetsen.
-Wat valt er te leren
over de Arabische regio in de tijd van de oude Grieken, de Romeinen, de joden
en de vroege christenen?
Wel, het aloude
eeuwige beeld van strijd en geweld natuurlijk, maar ook van hoog
ontwikkelde beschavingen. Ook met veel handel en edele producten en over
grotere afstanden. Met gebieden en tijden dat de rol van de vrouw niet was
ingeperkt… Dat er veel legers met grote
aanvoerders waren die allen wilden veroveren en ver van huis… Of het nu joden
waren of christenen of arabieren… ze bestreden elkaar en concurreerden in het
betere geloof… Ook het vermoordden
elkaar; ook al lang voor de kruistochten dus… Ook dat Mohammed zijn kans greep
in een tijd van grote verwarring en vele (on)heilsprofeten…. Maar, pas ná hem
werd de islam een grote religie met een steeds groter verspreidingsgebied. En niemand sprak er toen over achterlijke
godsdiensten, zoals we dat nu horen zeggen, terwijl de sexschandalen in de Kerk
van Rome ook maar niet willen verdwijnen...
-Wie was Mohammed
volgens de overlevering?
Mohammed wordt, net
als JC, omschreven als iemand van eenvoudige komaf, maar ook iemand die met
zijn karavaan veel reist en dus het land goed kent. En zijn tijd is zeer
onrustig zoals ook bij JC. Hij wordt
vader en raakt in goeden doen. Dan komt de aartsengel Gabriël, die wij ook goed
kennen, die hem tot profeet maakt en deze zal hem 20 jaar lang God’s wensen
overbrengen. Let wel: het jodendom en het christendom waren er al honderden
jaren en hun religies waren bekend. Zeker ook bij Mohammed die veel reisde. Hij
veroorzaakt een ware revolutie met die ene God Allah in een polytheïstisch
land. Hij eist in dit land dat is gebouwd op de stam als kernelement, één samenwerkend volk, met één geloof en met
één God als bindmiddel. Mede daarom brengt hij de boodschap ook met militaire
middelen. Hij legt dus via de islam de basis voor een natie; iets werkelijk
revolutionairs dus in die dagen (maar in West-Europa gebeurde toen hetzelfde
via het christendom!). Zijn opvolgers doen dan het echte grote werk ná hem… De diverse geschriften zijn, net als bij het
Nieuwe Testament, geschreven lang na zijn dood en via mondelinge overlevering.
Wat de feiten en hun inkleuring ongetwijfeld sterk heeft beïnvloed.
Ook hier dus: een bloedige onderlinge strijd
om het ware “woord Gods”.
Ook hier bleef het woord van God, ook lang na de levens der
profeten die het aanhoorden of betrof, een bron van veel wrede, onderlinge
strijd. De joden en de christenen weten daar in hun kringen ook alles van. Bij
de soennieten, die zich “de orthodoxen” noemen ging het in den beginne vrij soepel:
de eerste twee kaliefen deden de teksten samenvoegen en lieten dat geheel bestuderen
door een groep wijzen. En de derde kalief hamerde hun resultaat af in 656: dat
noemt men de Vulgate van Uthman, de basis van de huidige Koran; alle andere
teksten werden verworpen en vernietigd. Slechts een handje vol weerbarstige bleef
daarna nog dwarsliggen.
De sjiieten bijvoorbeeld, gingen hiermee nooit akkoord; hun
versie en ook nog andere, bleven zeker tot de 10e eeuw rondgaan. Al
enkele jaren na de dood van Mohammed waren er forse schermutselingen, die ook vaak tegen de stam van Mohammed waren gericht. De
eerste drie kaliefen kwamen ook gewelddadig aan hun einde. Hun opvolgers namen uiteraard
fors wraak op die Alides , de volgelingen van Ali, die wij nu sjiieten noemen.
In 680 was de grote slachting waarbij Husayn de zoon van Ali (in Kerbala)
omkwam met vele van zijn aanhangers. Dat was dus al tientallen jaren na de dood
van Mohammed.
Ging het de Arabieren primair om
de verspreiding van een godsdienst?
De arabieren waren in (oorlogs)dienst geweest bij de Assyriërs,
de Perzen, de Grieken en de Romeinen en werden gezien als moedige
gedisciplineerde soldaten. Ze kenden om deze reden én omdat ze handelaren
waren, vele regio’s dus heel goed. Toen dus die imperia om hen heen , de
Byzantijnen en de perzen ineen stortten, namen zij hun kansen waar om hún imperium
te vestigen. En net als de Byzantijnen en de franken van koning Clovis,
geloofden ook zij dat hun overwinningen berustte op God’s wil!
Ook al was het begin door Mohammed dus zeker ook religieus,
voor alles was hun veroveringsdrift: de politieke! Ondanks de historisch
aantoonbare leugens dat zij de overwonnenen hun geloof opdrongen met geweld,
weten we nu dat er eerder het tegenovergestelde gebeurde! Christenen, joden,
zoroastra-aanhangers behielden hun godsdienstvrijheid, áls ze de politieke
overheersing maar accepteerden.
Het werd dus een groot avontuur voor een heel volk. Het rijk
werd nu weinig gecentraliseerd: men stationeerde permanent de soldaten met
families in alle regio’s. Dit is waarschijnlijk de hoofdreden dat dit rijk
vanaf 750 n. JC ook zo lang overeind bleef. De kaliefen vonden de gouden
formule: een goed evenwicht tussen locale autonomie en centrale eenheid. Ze
deden het dus heel anders dan de Byzantijnen die zeer strak gecentraliseerd
heersten…Nogal wat volken zagen graag dat stuivertje wisselen met die arabieren
dus graag, om zo af te komen van die vervelende Byzantijnen! En die arabieren hadden
ook nooit van die hoge belastingen en een goed idee van de rechtvaardige staat.
De meeste christenen dachten in het begin ook dat de bezetters niet lang zouden
blijven en dat hun geloof slechts een vergankelijk ketterijtje was. Maar na
langere tijd, toen het kalifaat al verzwakte, nam men in veel bezette streken
de islam gewoon vanzelf over. En zo ontstonden er dus een aantal zelfstandige moslimstaten. We zien nu deze
landen nog in de sub-sahara en zie ook Indonesië.
Zo spat dat rare verhaaltje van een agressief volkje met een
rauwe godsdienst die werd opgelegd aan de bezette landen, ook uit een!
Arabieren en islam agressief en achterlijk? Nou niks meer of minder dan al hun
voorgangers én hun opvolgers en hun tijdgenoten! Zo eindigde uiteindelijk het Arabische
imperium, maar zeker niet de islam hun religie.
De islam is helemaal niet monolithisch, dus
uit één stuk, maar kent een zeer grote diversiteit.
De grootste islamlanden zijn nu Nigeria en Indonesië en daar
woont nauwelijks een arabier. Maar 15% van de moslims is arabier: meer dan 50% woont in Pakistan, India en Bangladesh.
Ondanks dat de islam is geboren in een Arabisch land…
U neemt van me aan dat de cultuurverschillen tussen deze
regio erg groot zijn: en dat is dus ook zo voor de regels en gewoonten in hun lokale
“islams”. In Tsjaad en Senegal schrijft men Koranteksten op bladeren die dan in
water worden gelegd: het drankje wordt daarna voor zijn genezing, door de zieke opgedronken. En in Saoedi-Arabië
mag je de koran enkel aanraken om een blad om te slaan! Nogal eens zijn
restanten van vroegere godsdiensten in sommige streken, (niet zelden jodendom
en christendom), in “lokale islamregels” opgenomen. Vier van de vijf pijlers in
de islam zijn bijvoorbeeld letterlijk overgenomen uit het manicheïsme…
U weet dat ca 20% van de moslims sjiiet is en de rest is, op
enkele karidjiten na, soennitisch. Binnen deze hoofdgroepen zijn er ook nog
vele richtingen. Ook al willen nu de “letterlijke” ,- zij die de teksten
woordelijk nemen dus-, deze diversiteit liever geheel ontkennen. Helaas winnen
de “letterlijke” wat terrein, voornamelijk gedreven door het Wahhabitisme,
de staatsgodsdienst van Saoedi-Arabië. Maar het betreft in getal steeds een
zeer kleine fractie.
Dus hoedt u voor verkeerde beelden: DÉ islam bestaat in deze
zin gewoon niet. De diversiteit is zo groot als de verschillen tussen de
culturen waar het de meerderheids-godsdienst is. En soorten charia’s zijn er
evenveel als windstreken in de islamlanden. Eigenlijk ook zeer logisch voor een
godsdienst die vindt dat ze de basis is voor het hele dagelijkse leven in al
zijn aspecten.
Als je naar het katholicisme op de wereld kijkt zie je iets
soortgelijks, idem in het jodendom en zeker ook in het protestantisme (enkel de
katholieken hebben één centrale leider, de paus, overigens!). Wacht u ook voor
het vernauwingsdenken dat zelfs wil overbrengen dat islam bijna gelijk is aan
terrorisme….
Vanaf de profeten Jezus Christus
en Mohammed tot in onze dagen.
Er zat zo’n kleine 700 jaar tussen de geboorten van Jezus en
Mohammed. Het werd toen ook in de Arabische regionen tijd voor het afzweren van
het polytheïsme en dus voor het introduceren van die ene God. Wat altijd al gepaard
ging met een hoop gedonder. Wat de christenen betreft, hielpen de Romeinen hen
best een handje met de verspreiding van hun religie. Die werd immers Romeinse
staatsreligie.
Zo’n 1000 jaar na JC was er bij de christenen ook een fors
schisma, waardoor de orthodoxen van Byzantium tegenover de Roomse Katholieken
kwamen te staan. Byzantium was een buurman en werd ook een bedreiging voor de
opkomende islam.
Een eeuw later was het in het Heilige land,- bij de
Kruistochten-, fors raak tussen de islam en de christenen, de Byzantijnen en aanhangers
van de paus van
Rome. Wel tien kruistochten kwamen er en die werden uiteindelijk
door de christenen verloren.
Daarna moesten in de Kerk van Rome allerlei ketterse
stromingen worden opgeruimd, maar het protestantisme zette later via Luther, toch
door.
Ook de islam kwam naar het westen en probeerde ons ook te
“herkerstenen”, maar het liep op tegen een overmacht georganiseerd door de paus
en keizers en koningen. Het waren de muren
van Poitiers en Wenen die tegen hen stand hielden.
Daarna ging het westen koloniseren en zond ook nog zijn
missionarissen. Toen dat na WOII niet meer kón, bleef die olie in het MO van essentieel
belang… Dus regelde het westen zijn belangen in veel islamitische landen via door
hen gepushte en gesteunde dictatoren… Die wij in onze dagen, zagen en nu zien
vallen bij de Arabische revoluties.
Wat leert dit alles ons nu ?
Wel, die Arabieren deden “ons” eerst, eigenlijk alles een
beetje vóór! Ze voeden onze behoefte naar meer beschaving vanuit Al-Andaluz.
Dus laten we maar rustig praten over “onze joods-arabisch-christelijke wortels”. De arabieren waren de hoeders van
het griekse erfgoed en veredelden dat, samen met joden en christenen, voor ons
in Europa. De kerk en de monniken waren er blij mee.
Door te vechten werden wij hun uiteindelijk wel de baas,
maar pas na die felle en bloedige “oefeningen” bij “onze” kruistochten. Wenen
en Poitiers waren de laatste wapenontmoetingen met de islamvechters.
Veel later werd de olie in de Arabische regio erg interessant:
dé energiebron voor de moderne industrieën ná de stoommachine. Als kolonialen
tapten we redelijk goedkoop olie tot net ná WOII, daarna moesten we iets anders
verzinnen. Stabiliteit werd het toverwoord en we hielpen in het MO dus
dictatoren in het zadel die rust garandeerden voor een superhoog “salaris”. Zo
hielden we samen met hun elke verandering in het MO tientallen jaren tegen. En
hielpen zo ook (ongewild?) mee aan het huidige succes van de onderdrukte
salafisten.
Het westen hield de Arabische volkeren dus “noodgedwongen” zeker
twee generaties in een zekere staat van conservatisme, en beter gezegd van “achterlijkheid…”.
En toen verrasten ze ons stevig: dat begon in Tunesië. Die recente
Arabische revoluties werden schoolvoorbeelden en ze slaagden wonderwel...
Progressieve jongeren, linkse, liberale en intello’s streden samen met de
onderdrukten uit de Broederschap en de salafisten. Het ging ook hier niet in
één keer, want zo gaat dat bij revoluties nooit. Maar net als in Europa blijken
ze ook hier onomkeerbaar te zijn.
Het westen maakte razendsnel een complete ommezwaai en vocht
in Libië zelfs met militaire middelen tegen Khadaffi, die net daarvoor tot
vriend was “omgedoopt”… En nu zien we met deemoed die slachtpartij in Syrië…
Nu de vrijheid is gewonnen en dus ook de geloofsvrijheid
bestaat, zal het gevecht om een modernere islam pas echt gaan losbarsten.
Daarbij moeten we goed zien dat het hierbij vaak meer gaat om een modernisering
van de hele cultuur. Niet zelden is daarbij de sociaal-liberale westerse
cultuur ook een model. Vandaar ook die terroristen die “de westerlingen en hun
cultuur” geheel willen vernietigen. Daar zijn ze ook zo doodsbenauwd voor omdat
het vele privileges opruimen zal… En dan wordt, net als dat in België de taal
is, de godsdienst als oorlogsterrein ingezet. We gaan een periode van grote
interne culturele-religieuze strijd in de islamlanden tegemoet… Denk maar aan
“onze” godsdienst oorlogen (in Frankrijk 200 jaar lang en zeer bloedig) en aan
ene Bismark die in Duitsland de katholieken flink er tussen nam. En denk aan de periode van het ook fanatieke
“Rijke Roomse Leven”, die nog geen 60 jaar geleden is. Wie niet is opgevallen
dat een katholieke Kerk nu nog vecht tegen “hun ongevallig modernisme” moet
even aan enkele weken gelden denken toen in alle franse kerken door middel van
een “voorgeschreven” bisschoppelijk gebed werd gebeden tégen homohuwelijk en
adoptie voor homostellen… Een zeldzaam scherpe politieke stellingname van deze
kerk in het moderne en niks achterlijke
Europa van 2012!
Dit alles niet willen waar hebben en eenvoudigweg plaatjes
als “achterlijk en agressief” op de Arabieren en de islam plakken is natuurlijk
gewoon opportunisme en volksverlakkerij. En Wilders schaamde zich als
“serieuze” politicus er niet voor het te “vereenvoudigen” tot dat beledigende en
grievende “kopvoddenmopje” en wat eigenlijk ook een belediging is voor elke redelijk
denkende kiezer…
Hoort u wel eens iemand over die hoogst schizofrene politiek
van die “vrije en democratische VS” die zeer begrijpend en amicaal omgaan met hun Saoedische olie-vrienden, die democratie verafschuwen en vrouwen verbieden om
auto te rijden… en die voor miljarden Amerikaanse wapens kopen om dat nog lang
te kunnen afdwingen?
Wilders nam over de rug van een verdraaide en vervalste Arabische
geschiedenis en cultuur wraak op iedereen. Uit pure, persoonlijke rancune. En dat
gaat hem nu nog steeds veel te gemakkelijk af nu hij de EU heeft uitgekozen
voor zijn volksverlakkerij. Straks moeten ze in Nederland in de zorg nog Tunesische
immigranten inzetten, want die truc van
“bejaarden thuis verzorgen”, lost dat probleem ook niet op toch?
Nu is de modernisering dé grote beweging bij de Arabieren:
daar vinden we nu de revolutionaire vitaliteit die wij ooit ook hadden. En het
oude westen telt vermoeid zijn schulden en mist steeds meer economisch en
geopolitiek, de boot.. En pas op: ze lijkt nu zelf op de weg te zijn naar … een
bepaald soort van achterlijkheid! Vandaar die uitspraak over modernisme aan het
begin….
Maar…
Het is
maar wat goed dat onze zon, die deze taferelen al vele duizenden jaren kon zien,
geen kranten leest en geen TV kijkt. Want anders zou ze van ergernis ons haar
stralen niet mee gratis toezenden. Ik vrees dat zij door wat ze zag, op
religieus gebied, ook voor “strikte neutraliteit” heeft gekozen. En zeker niet
de idee heeft dat er één religie echte beter is dan de anderen op basis van het gedrag van haar
gelovigen, die ze goed kent. Want de Talmoed, de Bijbel en de Koran vergelijken
dat is onbegonnen werk. Als dat allemaal het woord van God is dan is er echt
iets naars gaande geweest in het paradijs. Minstens dus met de
marketingafdeling daar. En mogelijk ook met de legerleiding als men die
daarboven heeft.
De zon heeft ook geen enkele last van lastige aanbellerij
door missionerende mormonen, Jehova’s getuigen etc. . Want al die kerken en
kerkjes zijn doodsbang dat de zon zijn geschijn zal stoppen voor die religies, die
haar echt vervelen. Nee, die zon, discrimineert niet en geeft iedereen gelijke
porties. Of je nu bidt op vrijdag voor Allah, op zaterdag voor Jahweh of op
zondag voor de christelijke god.
Als er iets van waar zou zijn dat nogal wat mensen in een
opperwezen geloven omdat hun dat voor een deel van hun levensangst bevrijdt dan
heeft de zon, de betrouwbaarheid zelve, daar ook niets mee te maken. Want wie
is nou echt bang dat de zon op zou kunnen houden met schijnen? Niemand toch?
Want iedereen weet toch dat het de schuld van de wolken als hij niet tot op de
aarde reikt? Of dat je gewoon vanwege de nacht even nog niet aan de beurt bent?
Gelooft u het niet? Vlieg eens van Amsterdam naar Los Angeles en u bent
helemaal overtuigd! Enkel het zonnefiliaal in het paradijs kent de echte
24-uurs-service, als we de religies mogen geloven. Vooralsnog is dat overigens
nog helemaal onbewezen.
Wie weet krijgen we nog ooit weer een religie die de zon als
het te vereren opperwezen ziet. Ik weet ook helemaal niet waarom dié geloofjes,
die er ook ooit waren (in Egypte toch?), zijn verdwenen. Eigenlijk best raar
dus.
Mensen, denk na over wat u las, en hou er rekening mee dat u
met nog meer geloofsnieuws zult worden geconfronteerd in de komende jaren. En
of het ooit tot een fusie komt of tot een federatief geloof kan ik u niet
zeggen. Wel wil ik bij deze suggereren dat de zon in oecumenisch opzicht als
een serieuze kandidaat voor een leidende positie moet worden gezien en die had
zo ook ooit in Egypte.
U heeft nu wel genoeg stof tot filosoferen: voor zeker wel een dozijn zonnebadjes. Geniet,
neem het niet te zwaar en als u gelovig wil worden dan kijk bij uw keuze goed
uit! Blijf dus zen in de zon en doe uw 50% zonnecrème op als u wat te blank van
huid bent…
14
oktober 2012.
DE BLOGTAIL
Schets van de tijd
vóór Mohammed, van zijn leven en van de Gouden Eeuw van de islam.
Eerst een beetje Arabisch.
Enkele Arabische
woorden in het Nederlands : cijfer (sifr, fr: chiffre + zéro!); algebra (al-jabr, fr:
algèbre); admiraal (amir al-bahr, fr: amiral); amalgaam (amal al-gima, fr:
amalgame)…
En nu in het Frans:
azur, zenith, magasin, alcool; sucre; elixer; sorbet; alchimie; chemises;
coton; jupe; mousseline; tarif; douane…. Allemaal van Arabische oorsprong. (Deze
zijn deels ook getransporteerd naar het Nederlands). Zelfs het “apestaartje”,
dat in Frankrijk arobase heet, is Arabisch van oorsprong (ar-ruba in het Arabisch= een maat). Er zijn ca 300 franse woorden die uit het Arabisch
stammen.
Verder hoor je in het
argot (= Frans plat) ook nog: bled
(=land), flouze (=geld), ramdam (=een rotzooitje; ook onze rimbam?) Hoe dit kwam,
is u via deze blog hopelijk duidelijker geworden.
1.De arabieren van
vóór de islam (vóór 650 n. JC).
Tja, die tijd was er
natuurlijk ook…. En vele denken: dat zal wel een armoedige zooi zijn geweest.
Ook had Wilders het bij herhaling over: “die grote agressie en al die
veroveringsoorlogen, want dat was nou echt die islam ten voeten uit”. En niets
is minder waar.
In het antieke Arabië,
waren de meeste landbouwers (Jemen. Oman, zuidelijk Saoedi-Arabië) en was
een minderheid bedouinen, die
rondtrokken. Mekka is dan al een handelscentrum, een kruispunt van karavanen,
die naar Syrië en Irak reizen. Wat er nu nog over is aan bouwsels uit die tijd,
duidt op een hoge beschaving: tempels,
hoge huizen, stadsmuren en grote stuwdammen voor irrigatie van de velden. Met
bronzen beelden in de paleizen, fresco’s op de muren en gouden en zilveren
schalen voor de maaltijden. Ook bestond er al een schrift dat de handelaren in
parfums, leer en stoffen, verspreiden; al in de 12e eeuw vóór JC. Er
zijn vele oude inscripties gevonden uit de 8e eeuw v. JC. ; op
monumenten en op stukken hout en rotsen. Opschriften in diverse, verwante
talen. De oudste Arabische tekst is gevonden op een christelijke kerk in
Aleppo; die is uit 528 n. JC. De talen
in die regio waren toen hebreeuws, zuid-Arabisch, Grieks en Latijn.
In die tijd schrijft
men ook voor het eerst over “de arabieren”. En de grote rijken in die regio (in
Jemen, Byzantium en Perzië) beginnen zich bezorgd te maken over de opkomst van
een Arabisch volk dat 1000 jaar gesloten leek en zelfs niet kon worden veroverd
door Alexander de Grote in 323 v. JC. Men sprak toen over “het gelukkige
Arabië” met zijn vele soorten kostbare parfums, zijn wierook en zijn myrrhe die
de karavanen meebrachten naar Syrië.
Ook de Romeinse keizer
Augustus kon ze niet overwinnen in 25 v. JC. Maar in de 6e eeuw n.
JC. nam een volk uit Ethiopië Jemen in. Zij waren…,christenen (die kwamen toen
al veel voorkwamen in de Golflanden). Jemen was in die tijd overwegend joods.
Maar in 523 n. JC kwam er een joodse
prins uit Jemen de macht, en hij verjoeg de christenen en vermoordde er vele…
De christelijke negus van Ethiopië nam daarna met een groot leger het joodse
Jemen in en dwong het land tot het christendom over te gaan. De aangestelde
koning werd door een legerchef, Abraha geheten, verjaagd en deze ondernam, in
548 n. JC., de verovering van centraal Arabië. Hij kwam tot aan de grenzen van
Syrië en Irak en bouwde een fraaie christelijke kerk in Sanaa in Jemen (dat nu
weer wekelijks in het (oorlogs)nieuws is).
Dat rijk kwam echter
ook snel aan zijn einde, in een tijd van rampen: de pest, aardbevingen en
vulkaanuitbarstingen die klimaatwijziging veroorzaakten…
En het werd een
periode met vele profeten: naast Mohammed, was er een joodse uit Medina en nog
een, Musaylima, uit centraal Arabië… Er was zelfs een vrouw, Sajeh geheten, in
Irak die een rivale was van Mohammed… Allen waren sterk beïnvloedt door joden-
en christendom, wat ze intussen hadden afgezworen. De rol van de vrouw was
overigens groot, en al in de 6e eeuw voor JC in Arabië en Jemen. Ze
runden tempels, waren koninginnen en priesteressen en sommigen beheerden ook
grote domeinen… Mohammed lukte het om een groeiende groep samen te brengen die
de basis van de islam werd. Bij zijn dood in 632 n. JC.; ontbrandde er een
strijd over zijn opvolging. Maar al in 636 werden de legers van Byzantium en
Perzië door de Arabieren verpletterd.
II.De arabieren en de
islam in de tijd van Mohammed.
En dan komt Mohammed, geboren in 570 n. JC in Mekka,
belangrijke commercieel en financieel centrum tussen het byzantijnse en
Perzische rijk met de controle over de handel van Syrië tot Jemen. En tevens
bedevaartplaats met zijn Kabaa (zwarte huis) het beroemde polytheïstische
monument van die tijd. Hij wordt geschetst als een wees die bij zijn familie
opgroeide: eenvoudig van komaf net als JC. Hij werkt als karavaanleider voor
een rijke dame die hij later huwt. Hij krijgt 7 kids waarvan er drie jong
sterven. Hij krijgt bezoek van de aartsengel Gabriël die hem Koranverzen
citeert. Waarvan hij erg schrikt maar later toch spreekt met zijn omgeving: dit
gaat 20 jaar door van zijn 40e tot zijn 60e… Maar zijn
rol als profeet valt slecht in het polytheïstische Mekka dat aan pelgrims veel
geld verdient. Zijn getuigenissen zetten de zaak op de kop daar.. en in 619
verlaat hij de stad met zo’n 60 volgelingen en gaat naar Medina 350 km noordelijker. Daar
begint hij met het preken van een ware maatschappelijke en religieuze
revolutie… Weg met de stammengemeenschap en op naar een geloofsgemeenschap
gebaseerd op een echte “kerk”. En iedereen ook negroïde mensen mogen er bij en
om de zaak te kunnen runnen worden ze een soort van roofridders gericht op
rijke karavanen… En later wordt hij
veldheer en wil Mekka bestrijden dat Medina omsingelt met 10.000 man. Hij wint
deze strijd en trekt naar Mekka waar hij zonder strijd binnen mag en de
godenbeelden vernietigt naast de Kaaba. Daarmee vestigt hij hier het
monotheïsme en de stammen moeten zich tot de islam bekeren. Hij sterft in 632.
Al dit weten we uit de geschriften als de sira en de hadith
van tientallen, ja honderden jaren later.. na vele mondelinge
overleveringen… Het meeste wordt
geschreven rond 780 in
de tijd van de Abassiden.. Na hem bouwen de Omayaden het rijk enorm uit en
onder de Abassiden beleeft het zijn
“gouden eeuw” (Zie hierboven)
III. Op naar de Gouden
Eeuw van de islam.
Na Mohammed komen de
Omeyyaden (656-740 n. JC) aan de macht met hun hoofdstad Damascus. Zij bouwen
een rijk dat bestaat uit het huidige Saoudi-Arabië, het MO tot en met Iran en
het oostelijke deel van N-Afrika. Zij worden
door de Abassiden verjaagd , die de hoofdstad van het rijk verleggen naar een
plek die de stad Bagdad zal worden. En zij bouwen het rijk uit met een stuk van
Azië tot verder dan Sammerkand, het westelijke deel van N-Afrika en een groot
deel van Spanje en Portugal. In 100 jaar, de Arabische Gouden Eeuw, komt er een
rijk dat zich uitstrekt van Pakistan tot centraal Azië en tot aan de Pyreneeën
en dat uiterst gecentraliseerd wordt bestuurd. Een kalief aan het hoofd met een
vizier (= soort eerste minister) aan de leiding van de centrale administraties
en hij wordt geholpen door ministers.
Elk gebied krijgt een gouverneur, benoemd door de kalief, die vanaf de
Abassiden niet meer uit zijn familie komt, zoals dat wel ging bij zijn
voorgangers de Ommayaden. Daar was dat een gevaarlijke werkwijze gebleken: van
je familie moest je het dus niet hebben. Na verloop van tijd worden die
gouverneurs nogal autonoom en zo ontstaan Cordua (Andalusië), Tahert (Algerije)
en Fes (Marokko) als zelfstandige delen. In de 10e eeuw maakt het
westelijke deel zich los van de Abbasides, die zich verder vooral concentreren
op Irak, Iran, Syrië en Egypte. De islamisering verloopt via de cultuur, die
steeds diverser wordt vanwege vele oosterse invloeden. Het Bagdad van “1000 en
één nacht” ontstaat met zijn fameuze hofleven, rond 800 (dus in de tijd van
Karel de Grote…). Later, ca 836, vervangt Samara in Irak Bagdad; en ze
wordt een prachtige stad met
hoogwaardige architectuur met zijn schitterende versieringen in marmer en
stucwerk. De arabieren maken zich meester van de Griekse erfenis die Alexander
ontstal aan de Perzen: litteratuur, algebra, wiskunde, astronomie, medicijnen,
astrologie, etc. Dit wordt de brug tussen de Griekse antieke cultuur en de
latere Verlichting in het westen.. De
kaliefen verliezen hun centrale macht door interne verbrokkeling, tot deze enkel nog over Irak regeren. Waarna
zij worden opgevolgd door de Bouyiden (950-1050) en de Seldjouken (tot in de 13e
eeuw). In 1258 overvallen de mongolen Bagdad en daarmee eindigt het
verschijnsel “kalifaat” definitief.
Wilt u echt heel mooie
dingen uit die gouden eeuw zien dan kunt u nu terecht in het Louvre waar een
permanente afdeling over islamitische kunst te zien is, van fabelachtige
schoonheid. Het beste ervan is afkomstig uit de door de islam bezette gebieden,
waar wetenschap en kunsten in een intensieve ontmoeting met andere culturen tot
grote hoogte stegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten